The Zutons - Who Killed...... The Zutons? (2004)

Label: Deltasonic

1. Zuton Fever (3:12)
  2. Pressure Point (3:04)
  3. You Will You Won't (2:55)
  4. Confusion (3:33)
  5. Havana Gang Brawl (3:58)
  6. Railroad (3:41)
  7. Long Time Coming (2:21)
  8. Nightmare Part II (3:01)
  9. Not a Lot to Do (3:49)
  10. Remember Me (3:19)
  11. Dirty Dancehall (4:10)
  12. Moons and Horror Shows (2:37)
Ben benieuwd naar the Zutons live: schijnt erg goed te zijn. Deze cd bevalt me in elk geval al goed, en zou nog wel eens 4,5 * kunnen worden.
Ook deze cd noemen ze debuut van het jaar.............nou dat is dan nummer 4 dit jaar (na Franz Ferdinand, Delays en the Veils)

Na vele draaibeurten: een 4,5. Heerlijke cd. Samen met Franz Ferdinand vind ik dit tot nu toe toch ook wel debuut van het jaar.

ElMeroMero
aERodynamIC schreef:

De pot verwijt de ketel....??

Je hebt hier wel een goeie plaat beet hoor. Van het nerveus rockende Pressure point naar het serieus funkende You Will You Won't, het blijft allemaal verrassend klinken: soms positief, soms negatief.

Op mijn eerste indruk af een voorzichtige 3,5*- kan wellicht meer worden.

ElMeroMero schreef:

De pot verwijt de ketel....??

Nee hoor: ik ben het er wel mee eens zelfs, ik vind sowieso dat er dit jaar al aardig wat leuke dingen zijn uitgebracht. Wel zo leuk na vorig jaar toen er eigenlijk weinig verrassingen waren
En ik ga ze binnenkort ook live zien, dus ben benieuwd of ik het daar dan ook met de recensisten eens ben.

avatar van andré
...heb ze pas live kunnen aanschouwen (als voorprogramma van Gomez) en inderdaad is het een leuke liveband. Het enige minpuntje vind ik dat de stem van de zanger erg veel op die van Jack White van The White Stripes lijkt. Maar voor de rest: veelbelovend!

Live erg sterk ja, maar vond het optreden wel aan de erg korte kant en een toegift zat er ook niet in. Daarbij hadden de heren een niet erg sympathieke uitstraling (flink aan de drugs ?!). Gelukkig maakte de enige dame in het gezelschap (op saxofoon) dit helemaal goed: een klein hittepettitje dat a la een Mick Jagger helemaal uit haar dak ging !

Heb de cd inmiddels binnen. Beetje laat maar dat maakt niet uit . De maatjes van the Coral had ik gelezen, en dat kan je eigenlijk ook wel goed horen. De 1e nummers klinken wel lekker. You wil you won't, ik dacht even dat ik mij vergist had in het jaar van uitgave van de cd. Damn dat klinkt nog weer is ouderwets goed .

avatar van Ziggy007
Petero schreef:

Klopt idd, vooral bij het nummer Havana Gang Brawl erg goed te horen rond 1:02 minuut en eigenlijk het hele nummer zou zo door The Coral geproduceerd kunnen zijn.

Leuk album, maar zeker niet plaat/of debuut van het jaar wat mij betreft. Maargoed bij deze uitspraak zat aERodynamIC nog in april.

Zo zie je maar hoe raar de dingen kunnen lopen ! Ik had verwacht dat dit album grootser zou worden onthaald dan tot nu toe het geval is. Bij Franz Ferdinand dacht ik ook niet dat die zou groot zouden worden toen ik hun album net had. De geschiedenis van Franz is wel bekend inmiddels, dit album blijft voor de fijnproevers zullen we maar zeggen. Bij mij haalt dit album mijn persoonlijke top 10 net niet, maar die 4,5 blijft wel mooi staan

avatar van Ziggy007
Het heeft zeker de potentie voor een 4.5* Ik heb momenteel zoveel goede muziek om te beluisteren, dat The Zutons er voorlopig (nog) niet echt tussenuit springen, maargoed heb het album pas een paar keer gehoord. De tijd zal het leren.

Erg prettige cd, waar je erg vrolijk van word, veel afwisseling, leuke geluidjes,

een van de aangename verassingen van dit jaar

avatar van musicinmyhead
Eerste kennis making met the zutons was op lowlands. Kende ze niet, maar vond het al gauw erg goed. Elke keer weer wordt ik vrolijk van de muziek. Jammer dat de cd maar 12 nummers telt, terwijl ze zovel meer goede nummers hebben. De cd kon makkelijk 20 nummers tellen! The zutons zouden meer aandacht moeten krijgen in Nederland!

Nieuwe single "Why Won't You Give Me Your Love" is erg leuk, lekker aanstekelijk, maar toch wel anders dan wat ze op dit album deden. Ben dan ook enorm benieuwd naar de tweede plaat.

ik ben gister naar het optreden van the zutons in paradiso geweest, en het was echt he-le-maal geweldig!!! echt super! ze speelden echt goed en de nieuwe liedjes (van het album tired of hangin around wat nog niet uit is) zijn ook onwijs goed. I LOVE THE ZUTONS! yieha

Lekker niks aan de hand plaatje.

avatar van bver
Heerlijk album. Qua sfeer doet het me denken aan het zwoele gevoel in de zomer, vlak voor een onweer...geen zon te zien, maar zweterig warm en vochtig. De dreiging die er dan in de lucht hangt weerspiegelt een beetje het gevoel dat ik heb bij dit album.
In 1 of ander magazine noemde ze dit album horror-pop en daar kan ik me wel in vinden, een soort van onderhuidse spanning die latent aanwezig is en het album een zekere spanning meegeeft....

Emu
De derde Zutons is nu een week in mijn bezit en hoewel ik hem heel erg leuk vind kan het niet tippen aan dit hoogstandje.
Briljant, Who killed the Zutons. Doet me terugverlangen naar de keer dat ik ze voor het eerst live zag, in Liverpool (waar anders).

En nog steeds geen aandacht genoeg in Nederland, schande!

avatar van Omot
andré schreef:

Is het minpunt dat het er op lijkt of kan je Jack White niet horen?
En btw: Jack White zn stem lijkt totaaaaaaaal niet op die van The Zutons! Niet bij The White Stripes en ook niet bij The Raconteurs (The Saboteurs).
Maar dit debuutalbum is inderdaad een pareltje.

avatar van Nicolage Rico
In het begin klonk het erg leuk en verfrissend - vooral Confusion is een schitterend nummer - maar ik houd het geen hele cd vol. Voorlopig dan. Later nog een x proberen. Voor nu een 3,5*.

Edit: Confusion is echt een topnummer!

avatar van Madjack71
Een alleraardigste debuut. Die mij i.i.g. niet verveelt en verschillende invalshoeken weet samen te smeden tot een herkenbaar geluid. Vooral een leuke rol voor de saxofoon, zeker in het begin. Opener Zuton Fever zet alvast op een positieve wijze de toon. Ik vind het soms een combinatie van Madness/Dexy's Midnight RunnersThe Stray Cats en Hoempapa, doe daar ook nog de zang van U2's Bono aspirant erbij, in samenhang met het plezier wat dit album wel uitstraalt en je hebt voor de duur van bijna 40 minuten, frisse muziek.