Eagles - Hell Freezes Over (1994)

Label: Geffen

1. Get over It (3:34)
  2. Love Will Keep Us Alive (4:05)
  3. The Girl from Yesterday (3:26)
  4. Learn to Be Still (4:31)
  5. Tequila Sunrise (3:30)
  6. Hotel California (7:14)
  7. Wasted Time (5:22)
  8. Pretty Maids All in a Row (4:29)
  9. I Can't Tell You Why (5:13)
  10. New York Minute (6:40)
  11. The Last Resort (7:26)
  12. Take It Easy (4:38)
  13. In the City (4:10)
  14. Life in the Fast Lane (6:00)
  15. Desperado (4:23)
Helemaal met je eens ricardo. Nummers niks mis mee, maar het lijkt wel een best of... Bijna nooit gaven de Eagles iets extra's op een livealbum. Jammer, Joe Walsh wilde wel, maar de rest heeft dat altijd tegengehouden.

avatar van Bluebird
Geldklopperij. De 4 nieuwe tracks zijn prachtig, maar het deels snoerloze concert had achterwege mogen blijven. Get Over It (klassenummer) en The Girl From Yesterday draai ik het meest, daarna gaat ie de kast in om verder te verstoffen. De meest winstgevende goedkope comeback aller tijden.

avatar van TEQUILA SUNRISE
Beste Bleubird.... dit MEEN je tocn niet???????

Nou Bluebird, niet helemaal waar wat je zegt. De "heren" Eagles konden elkaar's bloedwel drinken na jarenlange ruzie's. Na de lp The Long Run is ieder zijns weegs gegaan, met wisselend succes. Maar wat je ziet bij mensen, dus ook musici, wordt men wat milder na verloop van jaren. Dit resulteerde in het weer bijelkaar komen en kijken hoe het musiceren nog ging. En dat ging zo goed dat se weer eens live gingen optreden. En omdat iedereen eigenlijk vond,dat hun bestaan als groep eigenlijk nooit een goed einde had gehad, heeft men uiteindelijk The Long Road Out Of Eden weer opgenomen in de studio. Dit is zo goed als zeker hun allerlaatste (afscheids)cd. Het was dus gewoon een door de Eagles mooi uitgekozen manier om te stoppen voor de fans en voor henzelf. Dat ze daar nog wat aan overhielden op financieel gebied was niet hun eerste priotriteit. Maar laten we eerlijk zijn, wie speelt er tegenwoordig nog voor noppes in deze keiharde zakelijke wereld. Neen een waardig afscheid!!! (helaas)

avatar van ricardo
Ik ben het volledig eens met Bluebird, het geld was op en ze komen uit een lange winterslaap weer op de proppen, maar nu met een live album. ik vind dit album niet echt slecht, maar gewoon een beetje inspiratieloos, ze improviseren ook helemaal niet, en spelen letterlijk alle nummers na. ik vind de openingstrack het beste, en de rest ik wel ok als je wat aan het doen bent thuis als achtergrond muziek, maar niet om bij te gaan zitten en om bewust naar te gaan luisteren vind ik. Ze zijn rond 1980 gestopt geloof ik en daar hadden ze het beter bij kunnen laten, want ik vind dat alles wat ze daarna nog hebben uitgebracht nou niet echt veel toevoegen, maar de huur moet nou eenmaal betaald worden, en daar heb je nu eenmaal geld voor nodig.

avatar van Bluebird
Sorry jongens, wat Ad zegt is allemaal waar, maar dit schijfje zet ik na de 4 tracks waar de cd gelukkig mee begint meestal gewoon af. Ze hadden na al die jaren op dat moment al met een Long Road aan moeten komen i.p.v. een perfect en steriel uitgevoerd ouwekoekconcert. Ik heb betere herinneringen aan Eagles Live uit '80 waarop de band een glansrijkere en grootsere indruk achterlaat. Neemt niet weg dat HFO een klasseprodukt op zich is maar voor een comeback vind ik dit veel te mager waarbij de verdiensten veel te vet zijn geweest. Helaas.

Ik denk dat Hell Freezes Over een soort therapie voor die gasten is geweest. Over of en hoe ze elkaar nog konden en/of wilden verdragen. Zeker tijdens samen musiceren is dat toch zeker belangrijk. Van mij hadden ze ook Long Road al tijden geleden mogen maken. Maar schijnbaar gaan dingen in het leven nu eenmaal niet altijd zo makkelijk. Voor mij mogen ze zelfs door blijven gaan, maar ze zijn ook geen 20 meer. Ja hun kleinkinderen misschien?

Vergat ik nog: Wij moesten HFO niet kopen en zij hoefden HFO niet maken.

avatar van ricardo
Dat klopt, maar soms zie je hem zelfs nu nog wel eens liggen voor 16.99 euro, en dat vind ik toch wel erg veel. Ik heb hem een paar jaar geleden gekocht bij de mediamarkt in de aanbieding voor slechts 5 euro, in dat oogpunt bezien is het een goede plaat, ben ook blij dat ik hem org heb, maar zou er ook niet veel meer dan 5 euro voor over hebben denk ik.

avatar van Bluebird
5 euro voor 4 previously unreleasde nummers is dik betaald. Maar vergeet niet dat je er heel wat uitgekauwde bonusnummers bij krijgt voor die prijs.

Jij koopt zeker nooit een splinternieuwe cd, laat staan een boxset

bikkel
Weinig verrasende comeback plaat, maar het vakmanschap is na al die jaren nog altijd aanwezig.
Daarbij zijn de nieuwe nummers een mooie aanvulling.
Met name Learn To Be Still is een juweeltje.

Bluebird schreef:
Lachen met Bluebird, ik heb hem ook alleen maar gekocht voor de uitgekauwde bonusmeuk, de rest is overbodig.

avatar van Bluebird
Goed bezig ricardo! Al krijgt de hele wereld de euro, we blijven Nederlanders!

avatar van rudiger
De versie van Hotel California is best ok op dit album

avatar van TEQUILA SUNRISE
Ik draai het meestal om, sla de 4 studio tracks over en ga direct naar het live gedeelte en deze live plaat vind ik weer beter dan Eagles Live ( 1980 ).
Deze nummers worden imo geinspireerd en uitermate bezield gespeeld met een glansrol voor Don Henley in Heart Of The Matter, The Last Resort & vooral New York Minute!!
Natuurlijk zal de verzoening tussen Frey & Henley niet alleen op artistieke basis hebben plaatsgevonden, maar er waren eerder al enorme bedragen geboden om weer bij elkander te komen.
Een van de hoofdredenen voor een terugkeer was de tribute CD Common Thread:The Songs Of The Eagles uit 1993 uitgevoerd door diverse country artiesten zoals Travis Tritt & Trisha Yearwood als een ( volkomen terecht ) muzikaal eerbetoon aan The Eagles.
Vooral Don Henley & Glenn Frey waren getroffen door de populariteit van deze CD in de VS zodat ze besloten om het opnieuw te proberen, en dat terwijl Frey altijd had geroepen dat The Eagles een typisch jaren 70 produkt waren en dat dat maar zo moest blijven.
Overbodig om te zeggen dat ik met de terugkeer als een kind zo blij was en of het nou een terugkeer was vanuit een artistieke of financiele invalshoek, om eerlijk te zijn.... het zal me jeuken.
Maar om dit een goedkope comeback te noemen gaat mij toch wel enkele stappen te ver , maar iedereen zijn ( muzikale ) mening, dat houdt de zaak levendig op deze site.

avatar van Bluebird
Ach, ik heb de Eagles vanaf Desperado al gevolgd en elk nieuw album blind aangeschaft. Maar om nou te zeggen dat HFO en de herrijzing van de Eagles mij destijds in een juichstemming heeft gebracht gaat mij nou weer wat te ver. Als je je gaat verdiepen in wat er zich allemaal afspeelt tussen de afzonderlijke bandleden bekruipt je toch het gevoel dat de astronomische bedragen een grotere rol hebben gespeeld dan het heilige vuur en de artistieke drang.

Maar misschien heb ik het helemaal mis. Voor dat geld hadden ze in ieder geval de koppen bij elkaar moeten steken en met een album op de proppen moeten komen die alle vorige ver achter zich had gelaten. Er is niets goedkopers dan teren op oude roem. Gelukkig hebben ze dat op het laatste moment nog ingezien.

Wat dat geld en die "astronomische" bedragen zouden ze dus bij elkaar hebben moeten blijven. Valt me toch van je tegen, dar jij niet kunt begrijpen als je 5 verschillende karakters bij elkar zet er uiteundelijk ruzie gaat ontstaan. Vijf grote ego's in een groep garandeert geen goede samenwerking, dus kwaliteit. Zeker niet als het mannen zijn midden 20 die nog zoekende zijn hoe hun leven te gaan leven. Er zijn in het verleden al heel veel mindere groepen uit elkaar gegaan om nog veel lullerige redenen. De Eagles waren misschien wel een 70er jaren band, maar dan m.i. de allerbeste countryrock band. We mogen blij zijn dat ze nog een paar "toegiften" hebben gegeven. Bovendien hebben ze in hun "stille" periodes niet stil gezeten en hun talenten niet verzopenof opgesnoven, maar wel degelijk goede muziek gemaakt, alleen iets minder bekend en ook achter de schermen.

avatar van Bluebird
Wou je beweren dat de Eagles midden 20 en zoekende waren toen ze ermee ophielden? Toen waren ze allang binnen zelfs. En nee, om het geld gaat het juist helemaal niet maar destemeer om het produkt. En ja, dat hun solocarrieres lang niet zo suc6vol waren dan de 5 ego's bij elkaar was mij ook bekend. Het zal best een enorme prestatie van de heren zijn geweest om over hun eigen schaduw heen te springen maar waar het werkelijk om gaat is dat we het hier over een comeback hebben. En bij een comeback hoort een geheel nieuw album en geen ''best of'' compilatie met een paar niet eerder vrijgegeven bonustracks. Als je mij een vergelijkbaar geval kunt aantonen ben je een knappe vent. Ik blijf het zien als ''easy money'' en daar blijft het bij.

avatar van TEQUILA SUNRISE
Het waren voornamelijk de ego" s van de heren Henley & Frey die na verloop van tijd gingen botsen & hun ziekelijke perfectionisme.
Het album Hotel California hing als een molensteen om de nek van de band, dit album was ook nauwelijks te overtreffen.
E.e.a wordt haarfijn uitgelegd in het boek To The Limit " The Untold Story Of The Eagles.
Het werd een onaangename strijd tussen Don & Glenn die elkaar op een gegeven moment het licht in de ogen niet meer gunde.
De verrassing was des te groter toen de band besloot om met Hell Freezes Over terug te keren aan het popfront, het is een album die ik erg vaak opzet en waar ik telkens weer met volle teugen van kan genieten.
En inderdaad Ad, hun solo werk is grotendeels onderbelicht gebleven de afgelopen jaren, vooral Don Henley heeft toch enkele fraaie soloplaten achter zijn naam staan.

avatar van Bluebird
De verrassing van de comeback is inderdaad groot geweest, die van het repertoire daarentegen des te minder. Dat is gewoon waar ik over val. Het is niet meer geweest dan het repeteren en herhalen van een oud kunstje met grof geldelijk gewin. Dat kun je natuurlijk vele andere wereldacts ook verwijten maar die presteren het niet om na notabene 14 jaar niet op zn minst met nieuw materiaal aan te komen. Nou ja, Roger Waters misschien Voor de rest blijven de Eagles uniek in hun soort en blijf ik hun monumentale cd's draaien met onveranderd genoegen.

stuart
Wil je de titel van het album waarmaken, dan moet je toch wel eeb stuk pittiger overkomen, Eagles

avatar van Mjuman
stuart schreef:

Letterlijk gezien helemaal gelijk. Ik draai 'em bijna nooit - alleen vervult deze cd wel een essentieel doel: test-cd.

Track 6 - juist ja "Hotel California" is een ideaal nummer om te horen wat de combinatie versterker/speakers vermag: de hoge tonen, het begin met de Spaanse gitaren (hoe zuiver worden die weergegeven), vervolgens de bas en de bassdrum die erin komen - dan ervaar je hoe goed de speakers laag aankunnen. Eigenlijk moeten je broekspijpen gaan wapperen zonder dat het storend klinkt.

Let op de zuiverheid en het totaalbeeld; ideaal testnummer.

Bluebird schreef:
Ik vind Roger Waters toch echt duidelijk een ander verhaal, want die blijft gewoon doorgaan door de jaren heen met het gangbare PF en zijn eigen solo materiaal met touren, volgens mij is Waters nog nooit officieel gestopt, van een come back kan ook nooit sprake zijn dus wat Waters betreft dan, en die komt niet na 14 jaar met een come back, tussen Amused To Death (1992) en Ca Ira (2005) zat slechts 13 jaar. Over The Eagles ben ik het volstrekt met je eens, als je na 14 jaar een come back maakt dan volstaat eigenlijk alleen maar nieuw materiaal ( want anders kun je ook niet echt van een come back spreken vind ik), en niet een live album met de oude nummers van hun reeds lang uitgekauwde repertoire, wat dat betreft vind ik dat de Eagles fans ook wel een beetje misleid worden, want die kopen natuurlijk gretig iets als er wat uitkomt van hun favo bandje, gelukkig maken ze dat in 2007 alsnog goed met compleet nieuw materiaal, maar vanaf dit album moesten de fans dus nog 13 jaar wachten, samen met de 14 jaar tot aan dit album 27 jaar dus heeft het geduurd voor ze met echt nieuw materiaal op de proppen zouden komen, je zou kunnen stellen dat het tot 2007 heeft geduurd voor ze met een 'echte' comeback zouden komen. mijn favo muziek zal het nooit worden, maar sommige nummers vind ik wel goed, vooral als achtergrond muziek vind ik het erg rustgevend, en dat bedoel ik positief.

Ik snap niet dat jullie over dat geld door blijven zeuren (een beetje jaloers misschien). Het was een goed opgenomen REUNIE concert. De mensen die de plaat kochten voor het volle pond, werden daartoe niet gedwongen. Diegenen die 'm voor een paar euro uit de uitverkoopbakken hebben meegenomen, moeten helemaal niet zeuren. Het concert goed, de kwaliteit hoogstaand en de cd , in ieder geval voor de echte fans verrassend goed. En door dat ze er veel succes hebben gehad met dat concert kregen we ook nog een extra cd eracheteraan ; Long Road Out Of Eden (een afscheidsjuweel!!) Voor de zuinigen onder ons: Wacht een paar jaar, dan kost ook een knaak!!

avatar van TEQUILA SUNRISE
Ik vraag me af of LROOE wel hun afscheids CD zal zijn, Henley liet onlangs doorschemeren toch nog wel door te willen gaan ( JIPPIE !!! )
En inderdaad Ad ik heb voor dit album in 1994 de volle mep betaald zonder daar ook maar een seconde spijt van te hebben gehad, maar track 5 t/m 15 vind ik dan ook geen uitgekauwd repertoire, ik vind het zelfs een weergaloos rijtje topnummers.
het is dan ook mijn favo band en heb ook het geduld gehad om 27 jaar te wachten op nieuw plaatwerk.

Ik vind het stuk van ricardo ook enigszins denigrerend. Eaglesfans waren in 1979 kapot dat "hun"groep na The Long Run aankondigde te stoppen. Maar ja de magie was weg en ieder ging zijn eigen weg. Ik weet nog dat ik in die tijd alles kocht wat nog maar iets aan de Eagles deed denken. Ik kocht sololp's Don Henley, Glen Frey,Timothy B. Schmitt, Joe Walsh, Don Felder. Ik geloof dat ik meeste heb gehad , denk ik. Maar het was net als bij de afzonderlijke Beatles, het waren The Eagles niet meer, Jammer, maar ik kwam zelf op een leeftijd dat je alles wat ging relativeren. Die supersterren waren ook maar normale ( weliswaar niet meer onbemiddeld) mensen met hun priveleven, hun vrouwen , hun kids, hun zorgen en problemen. Hun passie, muziek, was voor de meeste "hun werk" geworden. Endan na vele jaren als bij een reunie worden er weer eens ouwe koeien uit de sloot gehaald er wordt weer gelachen, ruzies bijgelegd en komt er iemand op het "gekke idee" HET weer eens samen te proberen. Om geld hoefden ze nu niet te gaan schooien, zoals ze nog wel deden toen ze nog jong waren en nog vol idealen zaten (THE SAD CAFE). Nee nou gingen ze gewoon voor de lol weer eens muziek maken. Nieuwe hadden ze nog wel niet , dus pakten ze die ouwe nummers uit die goeie ouwe begintijd. (Net als Tom Petty met MUDCRUTCH). En wow ze konden het nog en hadden er zelfs plezier in. En zelfs de generatie na hen vonden het goed . Uitgekauwde muziek? Het publiek stond op de banken. Zouden de platenmaatschappijen indeze tijd het nog aandurven de Eagles een comeback te geven zonder er commercieel in te tuinen . Het antwoord was ja. LROOE was nooit echt gepland Het moest zo zijn.

avatar van TEQUILA SUNRISE
Weinig aan toe te voegen Ad, en ach..... moest ook tot 1996 wachten om ze live te kunnen bewonderen ( Rotterdamse Kuip ).
Ik had gewoon de pech dat toen ik me echt voor muziek begon te interesseren mijn favoriete band net splitte ( 1980 ), en ja ik heb toen ook ( bijna ) al het solo werk van de heren in huis gehaald.
En zoals jij het omschrijft even weer samen proberen, zo is het volgens de biografie " To The Limit " ook echt gegaan.
Bij elkaar komen, is de klik er nog??? jawel,de vonk sloeg over, even jammen en ja het oude gevoel is terug , met als resultaat deze wereldplaat.

avatar van Bluebird
Allemaal goed en wel, die vonk had toch wel wat meer op mogen leveren dan alleen een ''best of'' cd die gigantisch over de toonbank is gevlogen. Meer dan een try-out concert is het eigenlijk niet. De heren hadden in al die jaren die ze voorbij hebben laten glijden toch wel eens wat vaker met nieuw materiaal aan moeten komen. Beetje karakterloos en daarom niet echt overtuigend. Maar goed, net zo onvoorspelbaar als een comeback is het einde van een wereldband en net zo goed zou er zomaar best nog eens een nieuw legendarisch album kunnen verschijnen. Wat andere ''rollatorbands'' heden ten dage nog presteren zouden de Eagles toch ook moeten lukken. We zijn benieuwd.

avatar van TEQUILA SUNRISE
Correct Bluebird, ze waren inderdaad tussen 1994 en 2007 niet op veel bedrijvigheid te betrappen, als Eagle fan wordt je geduld soms zeer zwaar op de proef gesteld.
Ik blijf natuurlijk hopen op een opvolger van LROOE en het liefst wat sneller dan 27 jaar