Niks is zo lekker als de eerste keer. Een ervaring die vaak in het leven terugkomt, zo ook bij de eerste kennismaking met The Shins. En vervolgens kom je tot het besef dat hun sprankelende debuut Oh, Inverted World ondertussen alweer twintig jaar oud is. Dan is het heerlijk dat zo’n plaat opnieuw onder de aandacht gebracht wordt. Het grote voordeel van de vinyl revival. Er is blijkbaar veel behoefte naar albums die in de loop der jaren tot ware klassiekers zijn uitgegroeid en nu lastiger te vinden zijn.
The Shins die in hun frisse indiepop de nodige country-folk en sixties invloeden verwerkten. Een stamboom van verschillende vertakkingen welke gegrond zijn in de band van James Mercer, die samen met drummer Jesse Sandoval, keyboardspeler Marty Crandall en bassist Neal Langford al vanaf 1992 een verleden hebben opgebouwd in Flake Music. Het zou een mooi gebaar zijn als het 25 jaar oude When You Land Here, It’s Time to Return in de nabije toekomst ook een waardige re-release krijgt toegekend.
Toch begint het ware succesverhaal bij de ontroerende single New Slang waarbij James Mercer definitief afscheid neemt van zijn geboorteplaats Albuquerque, om al rondzwervend een toekomst in de muziek veilig te stellen. Een prachtige ingetogen track welke zich mede door het gebruik in reclames en films ontwikkelt van publiekelijk geheim gehouden cultsong tot de openingsdans van het zonnige 2001. Op de vinylversie zal hierdoor vaak teruggegrepen worden naar dit eerste nummer van de B-kant. Een sleuteltrack welke een vervolg krijgt in het afsluitende The Past and Pending, waarbij relaties verbroken worden door die muzikantendroom om te zetten in realiteit.
Zoekende naar een nieuwe start in een grabbelton aan jeugdherinneringen. De rammelende Paisley Underground psychedelica van One by One All Day is een geluksknikker die bij het resetten van primitieve gedachtes hervonden wordt. Maar Oh, Inverted World is ook het wegwuiven van de tienerangst voor zure regen in Weird Divide en het naargeestige spookachtige Your Algebra. Tekstueel roept het de nodige vraagtekens oproept waarvan alleen James Mercer de antwoorden bezit. De verlossende kinderstemmen aan het einde verwijzen naar het loslaten om verder te komen.
Levensvragen van een prille dertiger die dan pas op latere leeftijd de overstap naar het volwassendom maakt. Een achterstand die ruimschoots hersteld wordt op het door onschuld verrijkte Oh, Inverted World. Bedrieglijke vrolijkheid welke als een camouflerend dekzeil een isolerende werking uitoefent op de daaronder verschuilende melancholiek. De grimmige ondertoon in de zang heeft een buitengewone aantrekkingskracht waar ook het in Seattle gevestigde Sub Pop label interesse heeft. Begrijpelijk dus dat ze zich al vanaf de prille beginpunt aan The Shins willen verbinden.
Caring is Creepy is postpunk op antidepressiva. Liefdesverdriet bestreden door een positieve toekomstvisie. In mineur gestemde gitaren die stevige bouwstenen leggen in de dromerige virtual reality wereld van James Mercer. Een rondfladderende hedendaagse Summer Of Love song welke langzaamaan veranderd in een donkere nachtvlinder. Warme orgelkleuren, opgeschrikte verjagende akkoorden en Neal Langford die het geheel illustreert met zijn lome zomerse baspartijen.
Maar waar ligt nou die kracht van The Shins precies? Het is een combinatie van factoren welke een vreemd soort van good feeling sixties hippiecommune romantiek herplaatst in pessimistische jaren tachtig echo’s met een uitloop naar de grijze verregende nineties. Pet Sound perfectie teruggebracht tot Do It Yourself huis-tuin-en-keuken knutselwerk. De hunkering naar de ongrijpbare tijd waarin zijn ouders leven, vervormd door eigen opgespaarde jeugdherinneringen.
The Shins - Oh, Inverted World (20th anniversary edition) | Alternative | Written in Music - writteninmusic.com