The Shins - Oh, Inverted World (2001)

Label: Sub Pop

1. Caring Is Creepy (3:20)
  2. One by One All Day (4:09)
  3. Weird Divide (1:58)
  4. Know Your Onion! (2:29)
  5. Girl Inform Me (2:21)
  6. New Slang (3:51)
  7. The Celibate Life (1:51)
  8. Girl on the Wing (2:50)
  9. Your Algebra (2:23)
  10. Pressed in a Book (2:55)
  11. The Past and Pending (5:24)
avatar van Paulus_2
niels94 schreef:
Zomerse liedjes die opvallen door het brede pallet aan instrumenten en elektronische geluidjes waar ze zich van bedienen. Kort (slechts zo’n 33 minuten!) maar absoluut krachtig als het gaat om vermaak. Door de leadzanger met zijn hoge stemgeluid en de samenzang doet het mij sterk aan the Beach Boys denken, waar ze overduidelijk een groot deel van de mosterd vandaan hebben gehaald. Geen gezeik, gewoon leuke riffjes, fijne melodietjes en mooie zanglijnen schrijven en spelen.

Voor mij liep de eerste kennismaking via mijn zoon die het album had aangeschaft. Voor mij ook een herkenning van de ongedwongen muzikaliteit uit de jaren 60. The Move, of The Who bijvoorbeeld, die hoge stem in #7 die mij eerlijk gezegd zo sterk aan Pete Townsend doet denken.
Bij #10 Pressed In A Book dacht ik even dat de The Kinks begonnen te spelen: Tired Of Waiting For You.
Goed zangwerk, sterk gitaarspel, lekkere muziek en een grote keur aan instrumenten.
Voor mij 4 sterren.

New slang is 1 van de mooiste nummers ook maar de rest is ook mooi

avatar van niels94
Ik luister dit album niet zo vaak meer. Eigenlijk is het lang geleden dat ik naar het geheel geluisterd heb (misschien maar weer eens doen, vooral in de zomer toch wel erg fijn).New Slang, daarentegen, komt misschien wel zo ongeveer tweewekelijks op de een of andere manier langs. Vermoedelijk een van de sterkste popliedjes uit de jaren nul.

avatar van Lost
In afwachting van hun nieuwe deze nog eens wat rondjes gegund. Heb het me niet beklaagd: zalige plaat: sterke opener, hoogtepunt in het midden, steeds kippenvel bij New Slang, en machtige afsluiter! De rest is ook niet mis. Te koesteren band tussen alle rommel van tegenwoordig

avatar van Frenz
Door de homepage geluisterd naar de nieuwe. Dat maakte me benieuwd naar het begin. Prachtige popsongs idd. Wel behoorlijke schatplichtig aan Split Enz en Crowded House, maar dat is eigenlijk een compliment. Komt ook door de stem, die soms akelig dicht bij die van Neil Finn ligt.