The Shins - Oh, Inverted World (2001)

Label: Sub Pop

1. Caring Is Creepy (3:20)
  2. One by One All Day (4:09)
  3. Weird Divide (1:58)
  4. Know Your Onion! (2:29)
  5. Girl Inform Me (2:21)
  6. New Slang (3:51)
  7. The Celibate Life (1:51)
  8. Girl on the Wing (2:50)
  9. Your Algebra (2:23)
  10. Pressed in a Book (2:55)
  11. The Past and Pending (5:24)
avatar van Reint
Geweldige plaat, 4,75.
Maar dan maak ik er maar 5 van.

avatar van Lepel
Aardige plaat. Hoor zo nu en dan The Beach Boys. Wie zei ook weer dat 'New Slang' je leven veranderde? Die criticus zat er niet ver naast. Als het nummer langskomt zit ik als versteend te luisteren; 3 minuut 50 staren en al het geluid naar binnen laten stromen. Ongelooflijk nummer.

avatar van levenvergeten
Lepel schreef:

Dat zei Natalie Portman in de film Garden State over dit nummer.

avatar van Fieke_28
Mooi album met een paar geweldige nummers!

Vooral Know Your Onion! en New Slang zijn favorieten bij mij. Zo staan er nog veel meer hele mooie nummers op deze cd.
Een album dat heel lekker wegluisterd, voordat je het weet is het al weer voorbij.

Voor mij nu 4,0* waard, maar dit kan nog wel eens omhoog gaan.

avatar van De Daniël
Toch wel een heel bijzondere cd. Jammer dat bijna geen een nummer aan de hoge kwaliteit van New Slang kan voldoen. Maar dat is ook bijna onmogelijk. Caring is creepy vind ik dan ook nog wel een heel mooi nummer. Ik snap wel dat Garden State van deze muziek gebruik maakte! (Y)

Zigstar
Pfft, kijk dit vind ik nu jammer. Dat pikt van Syd Barrett dat het niet normaal is, en dan gaat men het nog gaan bestempelen als een 'bijzondere cd'. Neen neen, dit is werkelijk een teleurstelling, dit bandje. New Slang is een zeer leuk nummer, heck, de andere nummers zijn ook best ok. Maar uiteindelijk is dit gewoon een zeer zwak doorslagje van Syd Barrett... 3 sterren dan maar.

avatar van De Daniël
New Slang is toch wel bijna het mooiste nummer dat ik ooit gehoord heb. Dan maar veel gepikt van Syd Barrett, welke artiesten pikken tegenwoordig niet van elkaar?

Zigstar
Ik vrees dat ik te vroeg kritiek heb geleverd... Van 3 naar 4.

Mordor
Dromerig, zomers, psychedelica, 60's: en dat samengesmeed in een eigentijds jasje. Lekker!

avatar van Lennonlover
Ik hoor hier de The Beach Boys af en toe in. Er staan een paar hele mooie nummers in (New Slang, Know your onion!, caring is creepy) maar het is geen baanbrekend werk. Geen groots album. 3.5 verdient deze plaat. Misschien later een 4*

avatar van dj maus
Caring Is Creepy en The Past and Pending zijn echt, echt, echt juweeltjes. De rest is fijn hoekig en puntig. En ik heb gewoon een zwak voor dit soort rammelpop.

avatar van LucM
Prachtig album met invloeden uit de jaren '60 waaronder the Byrds en Beach Boys, maar in een eigen(tijds) jasje gestoken. Inderdaad rammelt de muziek een beetje, maar dat vind ik nu net de charme ervan. Bovenal zijn alle songs prima tot hemels, vernuftig in elkaar gestoken met prachtige vocalen en subtiele begeleiding.
Songs als "Know Your Onion!" en "New Slang" zouden evergreens worden als het aan mij lag.

avatar van mathijs1982
Ik heb dit album al heel lang als download, maar heb het nu toch maar besteld. GEweldige plaat!

avatar van Migo
't Kwartje is alsnog gevallen.. Raar hoe lang het soms kan duren tot een album zijn geheim prijs geeft.

avatar van kaj_666
Dit is gewoon geweldig, zag net dat ik nog niet had gestemd, maar ik heb op dit album nog geen minpunten ontdekt in die vele luisterbeurten. New Slang is ook voor mij onmiskenbaar het beste nummer, en eigenlijk wisselen bijna alle andere tracks elkaar af als tijdelijke favorietjes... Op dit moment zijn dat One By One All Day en The Celibate Life... Maar dat is volgende week ongetwijfeld weer anders.....

4½ *

avatar van aerogp1
Ik heb dan toch maar weer een Shins album geprobeerd. Deze keer was het debuutalbum aan de beurt.
Prachtige popmuziek moet ik zeggen met als uischieter voor mij: 'Know your Union!'

avatar van Sparks
Een heerlijk verfrissend bandje. The 60's alleen dan voor de tijd van nu. De film 'Garden State' krijgt automatisch betere revieuws door de goed gekozen muziek. New Slang is inderdaad een van de betere nummers. Het is zooon lkkr ontspannen sfeertje. Eigenlijk ligt het gehele album wel lkkr in het oor. Al vindt ik sommige nummers niet interessant genoeg en heb de neiging ze te skippen. Of dit dan komt omdat ik te graag de andere nmummers wil luisteren of dat die nummers gewoon te saai zijn, kan ik niet met zekerheid zeggen. Ik denk het eerste, positief dus.

4**** voor dit album

elrayo
Het beste album van The Shins!

Zoals de user hierboven al aangeeft heeft dit album echt een 60's sfeer al klinkt het nergens ouderwets. Prachtige nummers, één voor één. Het beste nummer is voor mij het slotnummer, al zijn nummers als New Slang en Know Your Onion! natuurlijk onmisbaar.

Erg mooi!

avatar van Leeds
MEE EENS

dit is het beste wat ze brachten (tot dus ver, you never know). Niets op aan te merken

Well done

avatar van Skandolphus
jammer dat New Slang het enige echt goede nummer is. Alsof ze jaren met dat nummer bezig zijn geweest, en de rest binnen een week afgeraffeld hebben. Als je de Garden State heb gezien verwacht je veel bij The Shins, maar uiteindelijk stelt het toch teleur

avatar van Arrie
Dan zou ik hem wat vaker luisteren, bij mij stak New Slang er in het begin ook uit, maar nu zijn er wat nummers die ik nog beter vind, met als beste The Past and Pending. Prachtig nummer.

avatar van De Daniël
Helemaal eens met Arrie. New Slang was eerst echt mijn topfavoriet van dit album, maar nu vind ik dat Past and Pending en Caring is Creepy dat niveau gemakkelijk halen.

BPDD
Na New Slang zijn de 2 bovengenoemde nummers ook mijn favorieten.
Maar deze halen toch nooit het niveau van New Slang, dat moet een van de meest perfecte nummers ooit geschreven zijn!
Misschien moet ik nog maar een paar keer goed luisteren....

avatar van Lennonlover
Zeker doen, BPDD. Dit hele album is echt mooi.

BPDD
Lennonlover schreef:
Zeker doen, BPDD. Dit hele album is echt mooi.

Dat heb ik gedaan, ik heb nu een veel beter beeld van het album.
Waar aanvankelijk bij nummmers als Know Your Onion en Girl On the Wing slechts flarden tot me doordrongen vind ik nu de hele nummers goed.
Caring is Creepy vind ik nu ook prachtig.
Toch blijf ik er wel bij dat New Slang op eenzame hoogte staat.
Dit gevoel werd nog versterkt toen ik gisteren de film Garden State keek.
"Dit nummer gaat je leven veranderen" aldus Natalie Portman, ik kan niet anders dan dit met instemmende spastische bewegingen van mijn hoofd te beamen.
Ik denk dat het mijn nieuwe favoriete nummer aller tijden is.
4* voor het hele album.

avatar van Lennonlover
Het hele album is goed maar, inderdaad, New Slang is absoluut het beste nummer van het album.

elrayo
Het beste nummer is toch echt The Past and Pending.

avatar van Skandolphus
Arrie schreef:

Ik moet je gelijk geven, er staan meer aardige nummers op. One by one all day is ook een lekker plaatje, maar nog steeds: aardig, niet meer dan dat

vondeich
4* maar omdat het GEWELDIGE new slang erop staat 4,5*

avatar van arwenevenstar
new slang. balen, heb ik na zestien jaar het perfecte nummer al gevonden. Ik zou bijna het hele album een vijf geven, maar ik heb alleen new slang gehoord en kan het al een week niet lang genoeg afzetten om een ander nummer te luisteren, ook al is het van de shins...