Adele - 19 (2008)

Soul / Pop
Label: XL

1. Daydreamer (3:41)
  2. Best for Last (4:19)
  3. Chasing Pavements (3:31)
  4. Cold Shoulder (3:12)
  5. Crazy for You (3:28)
  6. Melt My Heart to Stone (3:24)
  7. First Love (3:10)
  8. Right as Rain (3:17)
  9. Make You Feel My Love (3:32)
  10. My Same (3:16)
  11. Tired (4:19)
  12. Hometown Glory (4:31)
  13. Chasing Pavements [Live from the Hotel Cafe, los Angeles] * (3:52)
  14. Melt My Heart to Stone [Live from the Hotel Cafe, los Angeles] * (3:21)
  15. That's It, I Quit, I'm Moving On [Live from the Hotel Cafe, los Angeles] * (2:07)
  16. Crazy for You [Live from the Hotel Cafe, los Angeles] * (3:43)
  17. Right as Rain [Live from the Hotel Cafe, los Angeles] * (3:32)
  18. My Same [Live from the Hotel Cafe, los Angeles] * (3:05)
  19. Make You Feel My Love [Live from the Hotel Cafe, los Angeles] * (3:52)
  20. Daydreamer [Live from the Hotel Cafe, los Angeles] * (3:41)
  21. Hometown Glory [Live from the Hotel Cafe, los Angeles] * (3:48)
  22. Many Shades of Black * (4:30)
    met The Raconteurs
223 BERICHTEN 7 MENINGEN

MatthijsBudding
Jeeminee, de bonus (Many Shades Of Black) mag ook wel wat omhoog, wat een prachtnummer. Nu 1 van mijn favorieten.

avatar van DjFrankie
Verschil met 21 1 punt, hier is de ontwikkeling nog aanwezig, en haar stem nog niet zo goed als op 21.
Staan natuurlijk een aantal goeie nummers op, maar als geheel een ruin voldoende.

avatar van hoolie55
Een degelijk debuut van wat inmiddels toch wel beschouwd mag worden als een van de grootste sterren van het moment.
Het is allemaal niet even interressant, maar als je, zoals ik, haar stem kunt waarderen, vind je genoeg mooie dingen terug.
Make you feel my love blijft prachtig, net als chasing pavements en hometown glory.
Af en toe valt het tempo geheel uit op dit album, maar al met al staan er genoeg pareltjes op voor een ruime voldoende.

avatar van latricia
ik vind dit album best goed van adele, maar het 2e album blijft beter en ook bij haar zie je de kwaliteiten groeien.

Degelijk debuut van deze dame.Niks springt er echt uit ,maar het verveelt ook niet.Door de inmense airplay van de singles ,zou het misschien tegen kunnen gaan staan ,maar daarvoor boeit haar stem net goed genoeg.Bij een mindere vocale prestatie zouden de nummers ten onder gaan ,maar Adele weet het ,zij het op het randje, spannend te houden en trapt niet in de valkuilen. 3 sterren

avatar van LucM
Redelijk debuut van Adele maar het staat duidelijk in de schaduw van haar opvolger 21. Zij heeft een mooie stem, de sobere productie is hier een pluspunt en er staan toch een aantal behoorlijke tot sterke songs zoals Chasing Pavements en Melt My Heart to Stone. Andere songs kabbelen eerder voort en weten niet over de volle lengte te boeien. De Dylan-cover Make You Feel My Love vind ik ook een ongelukkige keuze. Het talent is er reeds maar moet nog rijpen wat met 21 zal geschieden.

avatar van Shelter
Make you feel my love is juist super mooi, ik vind haar stem daar juist heel kwetsbaar klinken waardoor het vol gevoel zit. Maar eens dat de opvolger beter is en deze wat hoogetepuntjes heeft en voor de rest door kabbelt.

Ik weet nog toen ik voor het eerst Chasing Pavements hoorde bij Paul de Leeuw, dit was een stem die maar eens in een generatie voorbijkomt. Toen ik later de CD kocht was ik eigenlijk teleurgesteld, hij was goed, maar niet de allesovertreffende kwaliteit die ik had verwacht. Eigenlijk zegt dit alles, dat ik teleurgesteld was, terwijl dit toch bij het beste hoorde wat deze eeuw gemaakt was. Gelukkig heeft ze later alsnog alle verwachtingen bij mij ingelost.

avatar van Thin Air!
19 jaar + bijna al je nummers zelf schrijven + jezelf moeten laten gelden in de muziek bizz terwijl je er niet uitziet als Britney Spears= 1 bonuspunt.

De CD kent zeer goede momenten (Tired/Home Town Glory/Make you Feel) maar ook een aantal matige nummers waarbij de nummers óf te klein worden gehouden óf te maken hebben met een zeer matige productie.
Het lijkt wel dat bij de nummers waarbij ze hoog zingt de treble knop helemaal naar rechts gedraaid wordt. Het wordt dan bijna schel.

Leuk om af en toe eens, op de achtergrond, te draaien. De blu-ray (live in Royal Albert Hall) wordt hier thuis echter vaker gedraaid.
Adele krijst hysterisch in de microfoon; welcome Royal FUCKING Albert Hall.
Dat vindt mijn dochter van 7 ook zo leuk..

avatar van tbouwh
Een geweldige zangeres, die haar stem volkomen onder controle heeft. Waar 21 volstaat met radiohits, is 19 een heerlijk simpel album, met voornamelijk Adele´s stem en verder ( meestal ) enkel gitaar en/of piano. Enerzijds brengt dit haar stem goed tot haar recht, anderzijds is het repertoire wel erg vlak : de meeste liedjes zijn weinig boeiend, wat de cd meer een achtergrond-cd maakt. In 21 maakt Adele dit goed : Stem en persoonlijkheid zijn dan gegroeid en dat komt de luisterbaarheid van haar muziek zeker ten goede. Make You Feel My Love is wel een schitterend nummer. 3*

avatar van Cor
Mooie stem, die de kans krijgt te stralen in sobere, niet opzienbarende, liedjes. In het genre van 'lichte pop' een aangenaam album. Niet meer, niet minder.

avatar van Boermetkiespijn
Fijn om naar te luisteren! Vanwege de immense populariteit heb ik lang gewacht deze zangeres te beluisteren (weet ook niet wat dat is, populariteit bij de massa is voor mij vaak een afknapper, daar 'de massa' over het algemeen niet zo'n goede smaak heeft). Adele is een schoolvoorbeeld van een artiest die er gekomen is zonder haar tieten te laten zien. Dat kan dus gewoon.

Goed! De hele plaat heeft een kalme sfeer over zich. Adele's stem heeft een scherp randje maar dat komt het geluid erg ten goede!

"Daydreamer" kende ik natuurlijk al, daar zijn we de laatste jaren min of meer mee dood gegooid. De andere nummers vond ik verrassend, met veel afwisseling.
"Cold Shoulder", "Melt My Heart to Stone", verschrikkelijk mooi gezongen! "Make You Feel My Love" is dan wel een Dylan-cover, maar dat geeft niets. Wát een uitvoering! Ach, eigenlijk is het niveau van de muziek over de hele CD wel redelijk gelijk.

Een verdiende 3,5*!

avatar van Ronald5150
Met haar debuutalbum ”19” maakt Adele direct indruk. Haar stem is fantastisch en dat is op ieder liedje onmiddellijk hoorbaar. ”19” wordt dan ook gedragen door Adele’s geweldige vocalen. En daar knelt voor mij persoonlijk ook gelijk een beetje de schoen. Waar ik het vocaal goed vind, vind ik het muzikaal allemaal niet spannend en boeiend genoeg, althans niet over het gehele album gezien. Ik blijf luisteren, omdat de stem van Adele me pakt, anders had ik het album zeker voor het einde afgezet, of liedjes hebben geskipped. Dat maakt ”19” zeker geen slecht album. Sterker nog, het is een prima en sterk debuut. Alleen voor mij is de spanningsboog slechts gericht op een element, en niet zozeer op het geheel.