Deep Purple - Stormbringer (1974)

Label: Purple

1. Stormbringer (4:06)
  2. Love Don't Mean a Thing (4:27)
  3. Holy Man (4:31)
  4. Hold On (5:06)
  5. Lady Double Dealer (3:23)
  6. You Can't Do It Right (With the One You Love) (3:28)
  7. High Ball Shooter (4:29)
  8. The Gypsy (4:08)
  9. Soldier of Fortune (3:11)
  10. Holy Man [Remix] * (4:32)
  11. You Can't Do It Right [Remix] * (3:27)
  12. Love Don't Mean a Thing [Remix] * (5:07)
  13. Hold On [Remix] * (5:11)
  14. High Ball Shooter [Instrumental] * (4:30)
  15. Stormbringer [Quadrophonic LP Mix] * (4:07)
  16. Love Don't Mean a Thing [Quadrophonic LP Mix] * (4:27)
  17. Holy Man [Quadrophonic LP Mix] * (4:30)
  18. Hold On [Quadrophonic LP Mix] * (5:10)
  19. Lady Double Dealer [Quadrophonic LP Mix] * (3:20)
  20. You Can't Do It Right [Quadrophonic LP Mix] * (3:28)
  21. High Ball Shooter [Quadrophonic LP Mix] * (4:27)
  22. The Gypsy [Quadrophonic LP Mix] * (4:15)
  23. Soldier of Fortune [Quadrophonic LP Mix] * (3:21)
avatar van Bluebird
Geen enkel probleem hoor, helemaal jouw goed recht, maar ik wou het toch maar even gezegd hebben.

Ik vind Stormbringer trouwens een verre van slechte plaat, alleen verschilt hij nogal met het eerdere werk natuurlijk. Maar zo heb je ook Fireball gehad waar een paar eigenaardige tracks op staan. Zo dramatisch vind ik het dus niet. Het is alleen het album waarop Blackmore zich niet meer met de nieuwe invloeden kon verenigen. Als je uitgaat van wat je van DP zou verwachten doet het wat matig aan, maar op zich blijft het absoluut kwaliteit wat geleverd wordt.

Als je albums met elkaar gaat vergelijken zal de een je beter bevallen dan de ander, dat zal ongetwijfeld zo zijn. Maar eigenlijk zou je dat gewoon niet moeten doen want bepaalde DP albums hebben hun eigen sfeer en karakter. Stormbringer bevat genoeg potente rockers als de titeltrack, Hold On, Lady Double Dealer, High Ball Shooter en het schitterende The Gypsy, afgewisseld door relaxter materiaal. Soldier Of Fortune is een juweel. Nee hoor, dit album heeft genoeg fraais te bieden en is het werk van puike muzikanten. Het is maar net wat je eigen referenties zijn.

EVANSHEWSON
Ik heb dit album nu beter leren kennen en appreciëren, ik ga het opwaarderen naar 3.5, want mijn eerste beoordeling was toch wat mager...

Holy Man en Hold On zijn toch soulvolle songs en ook The Gypsy is best een goed nummer, dus ik verhoog mijn quotatie met 1 punt.

Best aardig album, ik vind de hoes één van de allerleukste ooit!
***1/2

avatar van Hans Brouwer
EVANSHEWSON schreef:
Best aardig album
Dat is de juiste omschrijving wat betreft "Stormbringer (1974)" .

avatar van Rinus
Een wat minder album, maar nog steeds de aanschaf waard, al was het alleen al voor het titelnummer, Lady double dealer, The gipsy en het prachtige Soldier of fortune. Op vinyl.

avatar van Karma_To_Burn
Goed album met coverdale!
1 van de betere nummers van de band: Stormbringer !
4 sterren

avatar van Wibren
Buiten Soldier of Fortune is het allesbehalve het Deep Purple van een jaar of 2 daarvoor.

Kid A(cid)
Vinden jullie ook niet dat Everybody wants to rule the world van Tears for Fears behoorlijk lijkt op Hold On van deze plaat?

Menig bandje haalt van z'n levensdagen niet het niveau van 'Stormbringer'. (Ik bedoel hiermee natuurlijk te zeggen dat het een behoorlijk goed album is)

yEYo!
Allemaal een beetje matig.
Begin van You can't do it right klinkt vet,alleen dan komt die stem die ik er niet echt bij vind passen.
Eerste onvoldoende sinds Deep Purple (1969).

avatar van BlauweVla
Kid A(cid) schreef:

Nee? Ben wel benieuwd naar de overeenkomst...

avatar van glenn53
Eerdaags komt de reissue uit met een quadrofonische versie erbij, ben zeer benieuwd. Toch een mooie plaat met vooral opvallende vocale gevechten tussen Coverdale en Hughes.

avatar van Bluebird
Die moet nu in de winkel liggen. De bonustracks zijn hierboven al toegevoegd zie ik.

flebbie
Ik stond er vandaag mee in mn handen, ziet er zeer fraai uit moet ik zeggen. Ik wacht nog even met aanschaf tot ie wat in prijs gedaald is, vind 28 euro een beetje teveel van het goede voor een album dat ik allang heb.

Die remixen van Glenn Hughes klinken iig kraakhelder: http://www.deep-purple.net/mp3/purplebox.htm

Die quadrophonic remixen zijn ook best interessant voor de verzamelaar, je hoort bijv. in Soldier Of Fortune een compleet andere zanglijn van Coverdale

avatar van Bluebird
Vanmiddag meegenomen net over de grens bij Saturn voor slechts 18 euro. Het zal bij Mediamarkt toch niet veel meer zijn? Is ie hier echt zo duur?

flebbie schreef:
je hoort bijv. in Soldier Of Fortune een compleet andere zanglijn van Coverdale

Helaas, op die van mij staat die alleen in geremasterde (cd) en 5.1 remix (dvd) in oorspronkelijke versie met de aloude zanglijn.

flebbie
Het laaste refrein is anders, let maar eens goed op hoe "And the songs that I have sung echo in the distance" wordt gezongen.

Aan het einde van Hold On (Glenn Hughes remix) zijn ook een paar andere zanglijnen gebruikt. Het zijn weliswaar maar kleine verschillen, maar voor een album dat je van A tot Z kent best interessant om eens te horen.

avatar van Bluebird
Ik zal er eens scherp naar luisteren dan. Bedankt voor de info.

wat een goed album zeg. Kende het album niet, op het titelnummer na ...

Father McKenzie
flebbie schreef:

Ik heb vandaag de 35th anniversary edition meegebracht voor € 14.50 (Mediamarkt). Ik had de elpee nog, maar leuk dat ik die eindelijk in goede geremasterde versie terug kan beluisteren op cd, ik heb al lang geen apparatuur meer om elpees af te draaien, dus dat was een blij "terugzien' of terughoren eigenlijk.
Minder overtuigend dan fameuze voorganger Burn, maar desalniettemin een degelijk album, waarin het "soulgehalte" redelijk hoog is, en dat voor klassieke rockers...
Eigenlijk... heb ik heel de tijd het gevoel naar The Doobie Brothers te zitten luisteren, wat enkel als compliment bedoeld is. Het meest soulvolle Deep Purple album ever, denk ik - en het klinkt dus niet erg als een klassiek Purple album zoals in het verleden. De harde gitaren zijn echt naar de achtergrond gedwongen.

avatar van kareltjemusic
De laatste lp met Blackmore, wat ook het einde van mk.3 betekende.
Het album heeft een soul en funk achtige invloeden, en die vallen zeker niet bij iedereen in de smaak. Zeker als je dit album gaat vergelijken met in rock en Machine head
Burn was zelfs beter dan dit.
Maar de ballad Soldiers of fortune maakt best wel veel goed.
Coverdale liet hierna nog wel veel goede dingen horen.

avatar van Kronos
Dat Deep Purple hier een koerswijziging laat horen is blijkbaar oorzaak van de nogal lage gemiddelde waardering.

Muzikaal zit het helemaal snor op dit plaatje met meer dan een handvol ijzersterke songs. Wat minder hardrock en meer blues. Wat minder ego en meer soul.

Nieuwstad
Stevie Wonder was het opeens het grote voorbeeld. Het levert een interessante en unieke mengelmoes aan stijlen en klanken op. Wat mij betreft een zeer geslaagd experiment. 5*

avatar van Brutus
Ook dit album is erg goed, wel iets minder dan Burn.

avatar van B.Robertson
Een beetje wisselvallig album. Naar mijn smaak zijn Love Don't Mean A Thing en You Can't do It Right mindere nummers. Hold On werd geschreven zonder Blackmore; die had er een hekel aan. Toch best wel een leuk liedje. Het door Glenn Hughes gezongen Holy Man werd ook zonder Blackmore geschreven. In dit geval een knap nummer. De resterende nummers zijn ook sterk.

avatar van The Wep
Kid A(cid) schreef:

Nee, daar kan ik echt niet in mee gaan. Ik hoor totaal geen overeenkomsten. Wel is de stijl van dit nummer meer richting Steely Dan. Totaal geen echt DP nummer, maar wel erg lekker !

avatar van BlauweVla
Wat apart is dat Blackmore dan die funky shoeshine music haatte, maar daar wel vrolijk mee door ging op de eerste Rainbow albums, bijvoorbeeld: "Black Sheep of the Family", "Starstruck" en het titelnummer "Long Live Rock 'N' Roll".

avatar van Hans Brouwer
kareltjemusic schreef:
De laatste lp met Blackmore, wat ook het einde van mk.3 betekende.
Welnee, 10 jaar later was Ritchie weer van de partij. Mark II werd in ere hersteld en met de albums "Perfect Strangers (1984)" en "House of Blue Light (1987)" maakte Deep Purple een prima comeback!

BlauweVla schreef:

Is dat funk? In mijn oren pure rock 'n roll hoor.

avatar van Red Rooster
Black Sheep of the Family (van 'Ritchie Blackmore's Rainbow '- tevens RB's lijflied ) heeft wel een licht funky riedel, maar Starstruck (van 'Rising') en Long Live Rock 'N' Roll van het gelijknamige album zijn onderhand hardrockstandaarden en hebben helemaal niets met funk van doen.
Op dit album (Stormbringer) is door de invloed van Glenn Hughes wel meer funk aanwezig dan op de voorgangers; niet Ritchie's cup of tea, maar dat neemt niet weg dat hij schittert in de legato - enigszins vioolachtige - gitaarpartijen van Stormbringer en The Gypsy. Een combinatie van uitgeholde frets en een sublieme techniek, die op de latere albums van Rainbow (Catch the Rainbow, Stargarzer, nog vaak gegeëtaleerd zou worden.

Nieuwstad
Daar sluit ik mij bij aan, dat is echt geen funk, wel erg catchy hardrock. Luister ter vergelijking eens naar de eerste soloplaat van Glenn Hughes, Play Me Out. Dan hoor je goed hoe zeer de muzikale voorkeuren van Glenn en Ritchie uit elkaar lagen.