Bryan Adams - Into the Fire (1987)

Canada
Label: A&M

1. Heat of the Night (5:07)
  2. Into the Fire (4:41)
  3. Victim of Love (4:06)
  4. Another Day (3:41)
  5. Native Son (6:04)
  6. Only the Strong Survive (3:45)
  7. Rebel (4:02)
  8. Remembrance Day (5:59)
  9. Hearts on Fire (3:30)
  10. Home Again (4:18)
avatar van Heer Hendrik
Ik vind het maar moeilijk te begrijpen dat dit dezelfde artiest is die jaren later puberrockliedjes schreef als 18 tilli die, we're gonna win en let me be your underwear. Als je dat toch afzet tegen dit album, Reckless en Cuts like a knife dan lijkt het wel of je met 2 verschillende artiesten te maken hebt.

Leuk om te lezen dat bijna iedereen dit een heel goed album van Adams vind. Ook ik kan er niet omheen.... Het is zelfs 1 van mijn eerste cd's en draag het nu nog op handen

avatar van loneranger
Nog net ietsje beter album dan 'Reckless'. Vooral tekstueel gaat Adams hier meer de diepte in en dat pakt goed uit. Samen met de muziek die ook fantastisch is vind ik dit zijn beste plaat. Favoriete nummers: de titeltrack, Rebel en Home again.

avatar van gigage
Bryan Adams waaide met de wind ($) mee met zijn Robert Cray achtige bluesy solootjes. Het levert een best aardig plaatje op, maar verveelt al snel.

avatar van Hendrik68
Bij Bryan Adams een $ teken zetten is op zich niet gek. Dat je dat juist bij dit album doet is dat wel. Voor dit album, maar vooral erna ging het om doorbreken naar een groot publiek. Juist op dit album probeerde hij artistiek en tekstueel wat meer diepgang te geven. Iets dat schreeuwde om meer, maar helaas nooit meer zou komen.

avatar van vielip
Ja die $ kwam pas bij Waking up the neighbours écht om de hoek kijken. Bij dit Into the fire zal hij het best in gedachten hebben gehad (vol doortrekken na de knaller Reckless) maar daar kwam in de praktijk iets minder van terecht. Waarom is en blijft me nog steeds een raadsel trouwens. Nummers als Heat of the night, Heart's on fire, Into the fire, Remembrance day of Native son hadden met gemak joekels van hits kunnen zijn destijds.

avatar van Poeha
Die eerste drie hadden ook gewoon dikke hits moeten zijn. Zeker in die tijd. Heat of the Night was volgens mij ook nog wel een hitje.

Blijf het een goed album vinden. Misschien iets van zijn glans verloren door de jaren heen.
Kan Adams ook niet betrappen op een meesterwerk, al zal Reckless misschien een klassieke status hebben. Er staan nogal wat hits op.

Dit is in mijn optiek zijn beste plaat. Goede oprechte rock en diepzinniger tekstueel.
Een plaat die qua succes een beetje in het niet viel na Reckless.
Hij verviel hierna snel in meer cliche pop/rock met opvallend veel ballads.

avatar van gigage
Bryan speelt wat op dat moment populair is bedoel ik te zeggen. Of dat er dan dikke hits uit volgen en dus gelukt is te cashen dat bleek inderdaad wat minder dan met zijn vorige hit album. Er staan best aardige songs op, maar vooral die bluesy tussenstukjes, tja, mij staat het al snel wat tegen. Vind m altijd wel sympathiek overkomen, net zoals Michael J Fox destijds.

avatar van rkdev
Het album zojuist weer eens vanaf vinyl gedraaid en het blijft een topalbum en naar mijn menig zwaar ondergewaardeerd. Momenteel erg onder de indruk van slotnummer 'Home Again' met de mooie kippenvel tekst "When you're out there on your own, it can chill you to the bone. There's a cold wind blowin'. But it feels good knowin', the worst is over now - I'm finally goin' home" met de juiste kracht gezongen door Bryan.

avatar van philtuper
Ik draai het nummer Native Son voor het eerst in pakweg 15 jaar, misschien wel meer, en het pakt me nog steeds. Samen met Into The Fire heb ik dit nummer wel altijd onthouden. Dit album en zijn twee voorgangers zijn ook gewoon goede albums. Pas later kwam de commerciële klad er goed in, maar de 'oude' Adams heeft écht wel goede nummers gemaakt.

avatar van vielip
De oude Adams heeft fantastische lp's gemaakt!!

avatar van Twinpeaks
Verassend album van Adams . Tekstueel misschien wel zijn beste .Nummers als Native Son en Remembrance Day zijn tekstueel diepgaander dan zijn tot dan toe verschenen albums bij elkaar.
Ook wel dapper om die stap te maken , daar hij natuurlijk best een fanbase had opgebouwd met zijn voorgaande albums. Die wist hij weer te bedienen met het album wat hierna kwam , maar het had ook de andere kant uit kunnen vallen. Fijne plaat en ik zou hem toch eens wat meer moeten draaien.
4 en halve ster zeker waard

avatar van Poles Apart
Arbeidsdeskundige: opvallend, ik zie dat je (wederom) de volledige discografie van een artiest met 0,5 sterren waardeert - een man van uitersten - vraag me af waarom je alle albums van een artiest beluistert als je het duidelijk al na een paar albums helemaal niks vind? Toch de hoop dat er één door-merg-en-been-gaand album tussen zit?

avatar van LucM
Hij heeft alle Bryan Adams-albums met 0,5 gewaardeerd in enkele minuten tijd. Dat ruikt duidelijk naar haatstemmen.

avatar van gaucho
Daar staat tegenover dat hij bij veel andere artiesten alle albums met een 5,0 waardeert. Dat is dan toch wel weer mooi. Of zou er iets mis zijn met zijn toetsenbord, waardoor hij alleen maar de cijfers 0 en 5 kan intikken...?

Toch raar dat hij dit album kwalitatief gelijkstelt aan een prul als deze. Vind ik toch een wereld van verschil. Into the fire behoort toch tot de beste albums van Adams, zo niet zijn beste. Een plaat met meer dan gemiddelde diepgang, zoals andere users hierboven al opmerken, zeker voor Bryan Adams-begrippen. Bovendien deugen zowel songmateriaal als uitvoering. De lekker harde productie, met van die drums anno 1987, past hier wonderwel ook goed bij.

LucM schreef:

Allergie voor Bryan Adams wellicht. Ik ben ook bepaald niet kapot van zijn albums na deze, maar 0,5 beoordelingen zijn wel heel drastisch. Maar ok. het blijft een smaakgeval.

Jammer dat hij het nooit meer in deze inhoudelijkere hoek heeft gezocht.
Ik meen dat de verkopen wat tegen vielen, zeker in verhouding met Reckless.
Ben een paar keer naar concerten geweest van hem. Een maat van mij is fan en we hadden eens in de zoveel tijd een vriendenavondje.
Adams live is best te doen. Beter dan op de plaat eigenlijk.
Maar heel gek, hij speelde nooit iets van Into The Fire.

avatar van LucM
Wel nog op Bryan Adams - Live! Live! Live! (1988).
Ik heb dit album nog eens beluisterd en vind het samen met Reckless zijn beste studio-album. Daarna ging het bergafwaarts, artistiek weliswaar want commercieel ging het hem voor de wind doordat Bryan Adams steeds meer koos voor de gladdere mainstream.
Maar live komt hij beter tot zijn recht dan op plaat.

Ik heb 'm uiteindelijk 2x live gezien en als hij het wat oudere spul speelde dan was dat best ok. Het latere spul was live genietbaarder, maar songmatig een stuk minder.
Het is wel een naturele entertainer en heeft een prima band om hem heen.
Maar nogmaals, stukken van Into The Fire werden steevast vermeden.
Net of ie daar niet meer aan herinnert wil worden. Te serieus misschien?
Ik vind het zijn beste plaat.

avatar van vielip
Interessante discussie m.b.t. het niet of nauwelijks spelen van Into the fire nummers. Je zou inderdaad bijna gaan denken dat hij er niet aan herinnert wil worden. Op het door Luc aangehaalde, en in mijn ogen briljante, Live! Live! Live! staan er wel een aantal gelukkig. En ik heb nog een gave bootleg uit ik meen 1989 met daarop nog weer wat andere nummers van Into the fire. Heb zelf Adams een keer of 5 live gezien en ook nooit ook maar 1 nummer van dit album. Jammer!

Misschien heeft ie er zelf geen al te beste herinneringen aan.
Het was na Cuts Like A Knife en Reckless inhoudelijk ook wel een ommezwaai.
Partynummers ontbreken vrijwel, ook geen zoete ballads meer en tekstueel een stuk diepgaander.
Hij leek klaar voor een serieuzere nieuwe stap, maar iets heeft 'm dat tegen gehouden.