Bryan Adams - Into the Fire (1987)

Canada
Label: A&M

1. Heat of the Night (5:07)
  2. Into the Fire (4:41)
  3. Victim of Love (4:06)
  4. Another Day (3:41)
  5. Native Son (6:04)
  6. Only the Strong Survive (3:45)
  7. Rebel (4:02)
  8. Remembrance Day (5:59)
  9. Hearts on Fire (3:30)
  10. Home Again (4:18)
avatar van Dibbel
Waarschijnlijk het beste album van Bryan Adams, wellicht samen met het Unplugged album.
Ik sluit me dus aan bij het merendeel van de users hier, dus we zullen met zijn allen wel gelijk hebben.
Niet zo fun-rockend als op Reckless gaat het hier wat de diepte in en hoor ik er zelfs af en toe een U2-achtige benadering in. Ook de teksten gaan ergens over.

Er staan eigenlijk alleen maar goede songs op.
En daarom is het eigenlijk best moeilijk om mijn favoriete nummers te noemen, maar laat ik het maar houden bij de aanstekersongs Home Again en Remembrance Day en daarnaast de heerlijk uitwaaierende en relaxte nummers Into The Fire en In The Heat Of The Night.
Aparte vermelding verdient nog Native Son (misschien dan toch het allermooiste nummer van de plaat) en het lekker wegrockende Victim Of Love.
En dan hebben we al weer meer dan de helft gehad.
Ook perfect geproduceerd deze plaat weer door Bryan en de onvolprezen Bob Clearmountain.
Inderdaad bijna niet te geloven dat hij hiervan live geen nummers brengt.

Na deze plaat zien we Jim Vallance niet meer terug, komen er andere producers en worden de albums minder van kwaliteit, al blijft hij nog heel lang veel CD's verkopen.
Die albums mag ik ook nog gerust horen, maar kennen toch behoorlijk wat skipmomenten.
Maar deze zit toch echt nog tegen de 5 sterren aan, ook nu nog.
Edit: en 2/100 omhoog .

avatar van Ronald5150
Ik vind "Into the Fire" de beste studioplaat van Bryan Adams. Voorganger "Reckless" was al een fijne rockplaat, maar daarop was de funfactor toch wel behoorlijk hoog. Op "Into the Fire" klinkt Adams serieuzer en volwassener. Dat levert direct zijn beste songs op wat mij betreft. De opener "Heat of the Night" heeft een heerlijke groove en het basloopje is verslavend. "Victim of Love" is misschien wel een van zijn mooiste liedjes met geweldig gitaarwerk van Keith Scott. Over Scott gesproken: ook zijn gitaarspel is geëvolueerd ten opzichte van voorgaande platen en klinkt intenser en emotioneler. Andere hoogtepunten zijn "Native Song" en "Hearts on Fire". Wat mij betreft had Adams deze lijn mogen voortzetten, maar dat heeft niet zo mogen zijn. Feit blijft wel dat "Into the Fire" mijn favoriete Bryan Adams plaat blijft.

avatar van Bruce Almighty
Dit album is een groeier! Toen ik 'm voor het eerst luisterde een aantal weken geleden kwam hij niet echt binnen, maar inmiddels doet de plaat nauwelijks nog onder voor Reckless, wat voor mij één van de meest aangename ontdekkingen van afgelopen zomer was.

De twee albums gaan enerzijds heel goed samen en anderzijds verschillen ze ook wel van elkaar. De zomerse poprock van Reckless is nog goed terug te horen op nummers als Another Day, Only the Strong Survive en Hearts on Fire, maar tegelijkertijd staan hier prachtige nummers als Native Son en Remembrance Day op. Beide nummers zijn hoogtepunten op Into the Fire. Ik heb een zwak voor nummers over de liefde, maar het is mooi om Bryan Adams hier over iets compleet anders te horen zingen. Hij doet het in ieder geval met verve: zowel de songteksten als de zang zijn uitstekend. Instrumentaal ligt het in het verlengde van het voorgaande album, maar dat is niet erg. Het zorgt ervoor dat Adams een duidelijke eigen sound heeft gekregen. Er staat wederom geen enkel nummer op dat verveelt, maar stiekem is mijn favoriet (wederom net als bij Reckless) toch het openingsnummer. Heat of the Night klinkt echt heel aanstekelijk.

Ik vind het jammer om veelal te lezen dat de carrière van Adams hierna (kwalitatief gezien) wel nagenoeg voorbij was. Het is zelfs wat moeilijk voor te stellen, aangezien ik de twee albums die ik tot nu toe beluisterd heb zo goed vind. Gelukkig hoor ik wel nog wat gematigd positieve geluiden over Cuts Like a Knife en Waking Up the Neighbours, dus daar kijk ik nog naar uit. Aan zijn latere werk zal ik ook nog wel toekomen, maar ik houd mijn hart vast wat dat betreft. Eerst maar eens door met zijn geprezen livealbum: Live! Live! Live!

Into the Fire krijgt van mij momenteel (net) nog niet de hoogste score, maar ik acht de kans zeker aanwezig dat dat er in de toekomst wel nog in zit. Ik heb de plaat hoog in het vaandel staan en deze nummers zijn te mooi om links te laten liggen.