The Shins - Chutes Too Narrow (2003)

Label: Sub Pop

1. Kissing the Lipless (3:19)
  2. Mine's Not a High Horse (3:20)
  3. So Says I (2:48)
  4. Young Pilgrims (2:47)
  5. Saint Simon (4:25)
  6. Fighting in a Sack (2:26)
  7. Pink Bullets (3:53)
  8. Turn a Square (3:11)
  9. Gone for Good (3:13)
  10. Those to Come (4:24)
avatar van musicfriek
1,5
Dit is 1 van de weinige albums waar ik echt spijt van heb gehad dat ik het gekocht heb. Er staan wel aardige nummers op, maar vind het album in zijn geheel erg matig. Ik draai het zelfs nooit meer... 2*

avatar van Lukas
Kent u het nummer Saint Simon van The Shins? Zo ja, verspreid het evangelie, zo nee, wij komen u iets brengen. Saint Simon is volgens mij het perfecte popnummer. Niet te moeilijk, maar toch wars van alle clichés en muzikaal zo verdomd goed opgebouwd. Ik kan er lang of kort over praten, maar beluisteren is voor onwetenden de enige remedie.

Welnu, ik praat er toch maar lang over: Saint Simon begint met een prachtig melodieus coupletje, overgaand in een prachtig melodieus refreintje. Na zo'n anderhalve minuut verandert het nummer in een prachtige opeenvolging van verschillende melodietjes, zanglijntjes, instrumentjes, symfonietjes en wat al niet meer. Briljant! Referentie voor dit nummer: een zeer sterk verbeterde, haast geperfectioneerde versie van Supertramp.

De rest van deze plaat staat vol met melodieuze (sixties)pop van goede kwaliteit. Het niveau van Saint Simon is niet te overtreffen, maar ook een nummer als Young Pilgrims is - zij het iets eenvoudiger opgebouwd - van hetzelfde prachtige laken een weliswaar net iets minder mooi, maar toch nog prachtig pak. Minpuntje is dat de hogere vocalen van de zanger op veel andere nummers nogal overheersen, terwijl hij juist daar de neiging heeft wat schreeuwerig te worden. Al met al een (krappe) 4.5, waarbij minstens een half punt extra toe te schrijven is aan Saint Simon.

avatar van Ronald5150
James Mercer heeft weer een prima setje liedjes geschreven. Op "Chutes too Narrow" brengen The Shins weer mooie popliedjes ten gehore. Zomers, fris en aanstekelijk zijn woorden die me altijd direct te binnen schieten. Sterk is het feit dat de liedjes niet altijd het geijkte patroon volgen, maar dat er vaak verrassende wendingen in zitten. Het is niet zo dat "Chutes too Narrow" een plaat is die ik heel vaak draai, maar die keren dat ik ernaar luister vind ik het toch allemaal erg prettig. Vaak gaat die dan toch even op de repeat.