The Who - Face Dances (1981)

Label: Polydor

1. You Better You Bet (5:36)
  2. Don't Let Go the Coat (3:43)
  3. Cache Cache (3:57)
  4. The Quiet One (3:09)
  5. Did You Steal My Money? (4:10)
  6. How Can You Do It Alone (5:26)
  7. Daily Records (3:27)
  8. You (4:30)
  9. Another Tricky Day (4:30)
  10. I Like Nightmares * (3:09)
  11. It's in You * (4:59)
  12. Somebody Saved Me * (5:31)
  13. How Can You Do It Alone * (5:24)
  14. The Quiet One * (4:28)
beaster1256
zwak plaatje van the who , om snel te vergeten

Ik ken er niet echt veel nummers van, maar het eerste liedje, "You Better You Bet" is alleszins schitterend!

Is inderdaad één van hun minder geïnspireerde platen. Maar goed... Zelfs op hun slechtst steken ze nog met kop en schouders boven de meeste anderen uit.

shappy1010
Vond hem ook erg tegenvallen, het lijkt erop dat the who niet echt hun plek in de 80s wisten te vinden.

shappy1010 schreef:

Niet zo vreemd zonder Keith Moon.

shappy1010
Nou niet echt, Pete Townsend is de kracht achter de Who, die schrijft de meeste nummers. De nummers van deze album zijn gewoon heel anders dan een Who's Next of een Tommy. Op Live Aid speelde ze weer de sterren van de hemel, dus ben toch benieuwd naar nieuw werk.

avatar van avdj
Pete Townsend is inderdaad de meest serieuze en ook belangrijkste man achter The Who maar de drums van Keith Moon vindt ik persoonlijk onmisbaar in de muziek. Zijn drumwerk tilt het niveau van de nummers vrijwel altijd omhoog. Een genie vindt ik het echt, zeker als je bekijk hoe er anno 1965 bij andere bands gedrumd werd. Niet te vergelijken.

tondeman
Moon was een uitstekende drummer, absoluut, maar hij werd (hier) vervangen door Kenny Jones die ook zeker niet de minste was. Die twee ontliepen elkaar, ondanks een redelijk stijl-verschil, bar weinig.

Al kan ik natuurlijk wel begrijpen dat Moon, als een van de weinige drummers, toch wel een stempel drukte op de muziek van the Who (mede door de perfecte wisselwerking met Entwistle) en hij daarom gemist wordt.

Dit album ken ik niet volledig, wat ik tot nu toe gehoord heb viel me nog best mee als ik eerlijk ben. Maar ben bang dat het uiteindelijk toch niet boven de 3* zal uitkomen. Ze hadden gewoon moeten stoppen na Who's Next...

avatar van avdj
Quadrophenia was toch een waardig opvolger? Maar Who's Next is wel hun meesterwerk, dat ben ik met je eens.

avatar van gijs van e.
tondeman schreef:
Ze hadden gewoon moeten stoppen na Who's Next...

Ik zeg dat ze hadden moeten stoppen nadat Moon stierf

avatar van Deranged
gijs van e. schreef:

Ik zeg dat ze hadden moeten stoppen nadat Moon stierf

Dat vind ik een beetje kortzichtig. Dit is een uitstekend album en eigenlijk gewoon een van hun beste. Kenney Jones is duidelijk geen Keith Moon maar het is zeker wel een uitstekende drummer. Ik vind zelfs dat hij op dit album beter speelt dan Moon deed op Who Are You.

Harald
Kenny is wel een goede drummer maar Keith Moon had meer gevoel voor timing en breaks gehat. En op Who Are You was Moonie psychisch bijna aan het eind

avatar van Thuurke
Met uitzondering van Live at Leeds, Who's Next en Tommy zijn alle Who platen niet echt sterk. Als je kijkt wat er overblijft naast de 2 a 3 hits per album, dan stelt het verder weinig voor. Who live is/was goed omdat ze alleen de grote hits speelden. Sell Out, Who by Numbers, A Quick One en Who are You zijn ook niet bijster sterke platen. Goeie Who platen blijven de live albums en de verzamel albums.

Kenny Jones en Zack Starkey zijn beide goeie drummers die goed invulling gaven aan het gemis van Keith Moon. Ik denk dat het moeilijker is een goeie bassist te vinden om John Entwistle te vervangen.

De eerste twee nummers van deze plaat waren singles. Toen deze plaat uitkwam werd hij wel goed verkocht.

EVANSHEWSON
Keith Moon was dood en Kenny van de Faces kwam hem vervangen. Erg ondankbaar natuurlijk.
En erg jammer dat Pete Townshend's inspiratie lag te zonnen op een zuiders strand, want behalve die ene grote hit waar de plaat mee begint... is dit een plaat om héél vlug te vergeten.
Jammer voor Kenny, jammer voor Who fans ook.

Thuurke schreef:

Ik vind "Sell Out" meesterlijk, "Who Are You" ook vrij sterk en zowel "A Quick One" als "My Generation" zeer origineel en vernieuwend voor zijn tijd. Daarnaast is "Quadrophenia" ook fantastisch... dit moest me toch even van het hart! The Who heeft een zeer straffe discografie met slechts weinig slecht materiaal (uitgezonderd It's Hard). Ook dit hier kan zelfs je geen rommel noemen.

Thuurke schreef:

Wat een ongelooflijke onzinpraat.
"My Generation" en "Sell Out" zijn absolute topalbums. "By Numbers" iets minder maar nog altijd erg sterk. "Who Are You" is zeker gezien de omstandheden meer dan geslaagd.

yEYo!
Nee helaas ik vind het album slecht maar omdat de originele line-up hier niet meer is en ik ook wel albums kan opnoemen uit 1981 die nog slechter zijn ,een 2.5*

avatar van musician
Formeel gesproken, ligt het voor de hand Face dances een in azijn gedoopt commentaar te geven, als zijnde te lauwe opvolger. Niet alleen in vergelijking met voorganger Who are you (1978) maar al helemaal als je het afzet tegen het immense oeuvre van de band.

Ik aarzel echter een beetje, omdat de plaat mij vanaf 1981, het jaar van verschijnen, mij eigenlijk altijd prima heeft vermaakt. Ik ga de cd daarom niet verloochenen.

Ja, het is natuurlijk geen Quadrophenia. Maar gewoon, een goeie rockplaat. Dat kan toch?

You better you bet was één van mijn meest favoriete nummers van 1981, is ook weer waar. Kortom, wat zouden we zeuren.

Feitelijk was de band wel aan het einde van zijn latijn. Het overlijden van drummer Keith moon was een hele aderlating (vervangen door Kenny Jones) en ik denk dat de groep zal hebben gedacht: wij kunnen nooit meer brengen wat we hebben gedaan, het is genoeg geweest.

Geen pauze, gewoon afgelopen. Nog een cd met overgebleven allegaartjes (It's hard, 1982) en klaar.

Toch blijf ik op vier sterren zitten, de cd is grotendeels prima onderhoudend; zakt iets in na het openingsnummer maar komt weer helemaal terug vanaf Did you steal my money. Het nummer daarvoor was hardrock, maar teveel van het goede en geen zang van Roger Daltrey.

You is dan voor mij één van de allerbeste nummers van de cd en een prima finale met Another tricky day.

Kingsnake
Ben de elpee kwijt, maar heb nog wel de fold-out poster met die koppen.
Leuk artwordk.
Ook wel een fijne plaat met eigenlijk alleen maar goede nummers.
Beetje recht toe recht aan, maar een lekkere sound.

avatar van aerogp1
Dit is onmiskenbaar The Who. En slecht klinkt dit zeker niet! Ik hoor veel memorabele riffs en zangpartijen. Keith Moon mis ik niet eens echt, op deze plaat. Entwistle's bijdrages (The Quiet One, You) klinken geweldig. Wel vind ik 'The Quiet One' in textueel opzicht nogal muaaah:

"Still waters run deep,
So be careful I dont drown you!
"

De muziekvideo van 'You better You bet' is genieten, geen fancy gedoe maar gewoon in klassieke rock-formatie op het podium, en spelen maar.

Nee, 100x liever dit, dan pretentieus gepingel en trippy videoclips met 'dat beetje extra' die je wel eens voorbij ziet komen. En nee, het is/was niet vernieuwend, maar dat interesseert me tegenwoordig geen reet meer.

aerogp1 schreef:
(...) Misschien ga ik nu vloeken in de kerk, maar in 'The Quiet One' hoor ik zelfs een beetje KISS terug.

Ja, dat is een behoorlijk Gvd zelfs!

Mooi! Je hebt helemaal gelijk!

avatar van avdj
Eindelijk heb ik eens de moeite genomen dit in zijn geheel te beluisteren. En eerlijk gezegd: het valt me hartstikke mee. Natuurlijk is de scherpte en de vernieuwing eraf maar het rockt wel gewoon. Als The Who indertijd net als Bono charity fondsen voor Afrika had gesteund was dit album veel positiever herinnerd. 3,5*

avatar van devel-hunt
Ik lees hier vaak de opmerking 'zonder inspiratie'. Vreemd ik heb dat nooit gehoord, ik vond de plaat toen deze uitkwam hun meest geinspireerde in jaren. De openingstrack en single 'you better you bet' heeft ballen en was toen hun lekkerste en succesvolste single in jaren. Over de hele linie een sterke plaat van een band die in deze fase nog maar één concurent uit hun generatie over hadden, The Stones, die in dezelfde periode Tattoo you uitbrachte. Hoewel dat ook een goede plaat was is mijn voorkeur altijd naar deze onderschatte en laatste echte goede Who plaat gegaan.

avatar van willemmusic
Kingsnake schreef:
Leuk artwork.

Een heuse catalogus van toentertijd (en nu) belangrijke en voornamelijk britse popart kunstenaars, een van de mooiste hoezen ooit. Daarom: jammer voor cd-eigenaars: lp-bezitters: inlijsten en koesteren !

avatar van kaztor
Thuurke schreef:

WAY en WBN ken ik niet, maar Sell Out is sterk en het debuutalbum vind ik, samen met Quadrophenia, het allerbeste dat de band op de mensheid heeft losgelaten. A Quick One is inderdaad wat gemankeerd, maar de helft is erg goed, vooral Entwistle's bijdragen. Whiskey Man is een superieur Who-nummer.

Hoor John es lekker uit zijn dak gaan in de bridge van "Cache Cache" ("Did you ever pass the police at work",etc)!

Toch vind ik dit best een aangename Who-plaat.

Op vinyl heb ik de Nederlandse LP-uitgave met tracks 1 t/m 9.

Later heb ik hem opnieuw gekocht als Japanse musicassette met een andere tracklist:

A
You Better You Bet
Don't Let Go The Coat
Catch Catch (dit is gewoon het nummer Cache Cache)
The Quiet One
Get Out And Stay Out

B
Music Must Change
Daily Records
You
Another Tricky Day
How Can You Do It (het woordje Alone is hier weggelaten)

Ik vind het geen slecht album, maar je kan het niet meten met een klassieker zoals bijvoorbeeld Who's Next. Small Faces/Faces drummer Kenney Jones is een goede vervanger, maar je hoort meteen dat het niet Moon's eigenwijze drumwerk is. Dit album kwam uit in 1981. In dat jaar stond er veel bagger in de single- en albumlijsten. Face Dances was toen een van de betere platen.

avatar van Brutus
Onbegrijpelijk dat de eerste 3 bonus nummers,
niet op het reguliere album zijn terecht gekomen.

Dan hadden de ergster nummers eraf gekund:
Another tricky Day
Don't let go the Coat
Did you steal my Money

Zonder deze nummers had ik maar 2 sterren gegeven.

avatar van iggy
Geen al te sterke who plaat met of zonder de bonus nummers. Blijkbaar was Pete niet meer in staat om nog echt te pieken. Er staat geen enkel nummer op Face Dance dat de status klassieker heeft gekregen. You better you bet is best een redelijk nummer. De rest op tricky day na lijken veel op vullers.

Naa een plaat om snel te vergeten

avatar van musician
Het is een alleraardigst doorsnee rockalbum, waarbij de aanwezigheid van het duo Daltrey en Townshend het net altijd wat extra's meegeeft.

Een doorsnee rockalbum: het is eigenlijk zinloos het geheel te vergelijken met Quadrophenia, Tommy of Who's next.
Maar daarom kan het nog wel alleraardigst zijn. Zit een beetje in de hoek van The Who by numbers en Who are you. Ook prima albums.