Slade - Slade Alive! (1972)

Alternatieve titel: The Live Anthology

Label: Polydor

1. Hear Me Calling (5:45)
  2. In Like a Shot from My Gun (3:33)
  3. Darling Be Home Soon (5:43)
  4. Know Who You Are (3:37)
  5. Keep on Rocking (6:29)
  6. Get Down and Get with It (5:33)
  7. Born to Be Wild (8:19)
  8. Get on Up * (6:01)
  9. Tak' Me Bak 'Ome * (4:20)
  10. My Baby Left Me * (2:41)
  11. Be * (3:51)
  12. Mama Weer All Crazee Now * (3:58)
  13. Burnin' in the Heat of Love * (3:46)
  14. Everyday * (3:35)
  15. Gudbuy T'Jane * (4:59)
  16. One-Eyed Jacks with Moustaches * (3:24)
  17. Cum on Feel the Noize * (4:21)
  18. Rock and Roll Preacher * (5:19)
  19. When I'm Dancin' I Ain't Fightin' * (3:43)
  20. Tak' Me Bak 'Ome * (4:33)
  21. Everyday * (3:18)
  22. Lock Up Your Daughters * (4:03)
  23. We'll Bring the House Down * (4:17)
  24. A Night to Remember * (8:10)
  25. Gudbuy T'Jane * (4:40)
  26. Mama Weer All Crazee Now * (2:56)
  27. You'll Never Walk Alone * (0:35)
  28. When I'm Dancin' I Ain't Fightin' * (3:59)
  29. Born to Be Wild * (2:58)
  30. Something Else / Pistol Packin' Mama / Keep a Rollin' * (6:16)
  31. Merry Xmas Everybody * (0:39)
  32. Okey Cokey * (3:25)
  33. Get Down and Get with It * (6:49)
avatar van ricardo
Dit is zeker een super live plaat. Alleen vind ik hun live plaat uit 1982 On Stage nog een stuk bruisender en levendiger. Holder zou idd een goede opvolger geweest zijn voor Bon Scott, maar Brian Johnson vind ik ook erg goed. Beluister Back In Black maar eens.

Milestones
14 jaar was ik toen er op het schoolplein werd gesproken over het beroemde boertje tijdens Darling Be Home Soon. In de tijd dat MP3 en iTunes nog ver weg waren, leenden we elkaar albums uit die vervolgens op cassettebandjes werd gekwakt. Chromebandjes want dat gaf meer dynamiek. Het boertje was grappig maar de gitaarerupties in Darling Be Home Soon zijn, na al die jaren, nog steeds de beste en opwindenste die ik ooit heb gehoord. Iedereen hield ook van dit album. Al de bekende singles van Slade uit dezelfde periode stonden er niet op, was ook wel stoer eigenlijk. Het album is nu 38 jaar oud (diepe zucht) maar heeft nog steeds niet aan kracht ingeboet. Voor mijn 15e verjaardag kreeg ik het album eindelijk op vinyl, mijn eerste LP. Nu knalt de CD versie nog regelmatig uit de speakers. De hoes is inmiddels ingelijst. Geschikt voor iedereen die regelmatig uit zijn plaat gaat. Hear Me Calling.

avatar van LucM
Een erg opwindend live-album en zeker één van de beste in die periode. Slade moest het niet alleen hebbben van hun vele hitsingles maar ook van hun live-performance wat dit album bewijst en Noddy Holder is beslist één van de grootste rockzangers ooit.

avatar van ThisCharmingMan
Mijn favoriet live album allertijden. Dit was ooit één van de eerste LP's die ik kocht. Eigenlijk zocht ik toen het album Slayed (met name van Gudbuy 't Jane), maar die kon ik toen niet vinden bij de lokale platenboer. Het werd toen Slade Alive en daar heb ik nooit spijt van gehad. Vooral hert opzwepende Hear me Calling, het rustpunt Darling Be Home Soon (waarbij één van de muzikanten halverwege een boer laat) en het scheurende Born to be Wild. Ik was een jaar of 13 14 en nog nooit had rockmuziek zo opwinden geklonken. Objectief en van een afstand bekeken is dit natuurlijk niet het beste live album alllertijden, maar ik heb mijn hart een verknocht en als ik hem nog eens draai, voel ik nog dezelfde opwinding als jonge tiener.

avatar van Hans Brouwer
ricardo schreef:
Deze plaat ben ik nog nooit tegengekomen. Hij is dus alleen nog maar leverbaar als 2 cd uitvoering. Ik hoop dit ooit nog wel eens tegen te komen, want ik heb het liefst live albums uit de jaren 70. En volgens de commentaren hierboven moet dit haast wel 1 van de beste live albums uit de jaren 70 zijn.
"Slade Alive! (1972)" heb ik vandaag zie liggen bij Fame, verkoopprijs € 10,=

avatar van ricardo
Ik heb in 2009 destijds hun live anthology gekocht, en dat betreft volgens mij 4 live albums uit verschillende jaren.

Volgens mij had ik die toen voor 11.99 euro.

Ik beluister deze helaas bijna nooit meer, zonde eigenlijk van zo,n magistraal live album.

avatar van captain scarlet
Ben nooit zo'n Slade fan geweest, maar voor deze plaat heb ik altijd 'n zwak gehad.
Dit is één brok dynamiek, bruist van de energie en de levenslust spettert er vanaf.
Ongevenaarde cover van Darling be home soon.

avatar van Rinus
Slade.The Sweet en Alice Cooper zijn de fundamenten van mijn muzieksmaak en vorming in mjn jeugd. Het album Sladest was 1 van mijn allereerste zelf gekochte LPs, welke ik nog steeds bezit. Ik heb van dit album de Alive anthology die alle live albums bevat. Hierop bewijst de band dat ze niet zomaar een glamrock en hitparade bandje zijn, maar dat ze een zeer stevige livereputatie hadden. Vol energie en passie worden de nummers gebracht. Ze hadden in die tijd ook de reputatie dat ze de luidste band on stage waren. Voor mij een muziek document van de eerste orde.

avatar van Tozifra
Op de 'The Live Anthology'-versie staan als bonus de albums Slade - Slade Alive, Vol. 2 (1978) en Slade - On Stage (1982), en de EP's 'Alive at Reading' en 'Xmas Ear Bender' uit 1980. Van de laatste zijn twee nummers (Merry Xmas Everybody en Get Down and Get with It) ook opgenomen op het Reading Festival, maar is Okey Cokey een studio-opname waaraan publieksgeluid is toegevoegd.

GGfan
Hear me calling is echt een supercover en het beste nummer van dit live album m.i.