Madrugada - Madrugada (2008)

Noorwegen
Label: EMI

1. Whatever Happened to You? (5:38)
  2. The Hour of the Wolf (4:26)
  3. Look Away Lucifer (5:10)
  4. Honey Bee (5:32)
  5. New Woman, New Man (4:19)
  6. What´s on Your Mind? (4:00)
  7. Highway of Light (6:36)
  8. Valley of Deception (5:06)
  9. Our Time Won´t Live That Long (7:16)
Een (te) kort album, maar elk nummer dat erop staat is raak. Daarom 4,5*.

Rogyros schreef:
Bertus, vind jij dit album het minste van de band? Met 4,5 ster, terwijl je Grit 3 sterren geeft? Ben benieuwd naar je uitleg.

Ik vind dit album eigenlijk wel erg goed. En ik vind dat laatste nummer eigenlijk ook wel mooi. Er is vaak gezegd dat het nummer er niet bij past, etc. Maar ik vind het nummer eigenlijk wel mooi en het verhaal van eerbetoon spreekt me in dit geval ook wel aan.

Ja je hebt gelijk, dat is niet logisch van me. Ik vind dit album dus ook beter dan Grit. Dat vind ik dus denk ik nu het minste album van de groep, al staan er nog steeds enkele heel goeie nummers op.
"Madrugada" is echter ook niet de band op zijn best. Daarvoor moet je volgens mij zijn bij Industrial Disease en The Deep End

avatar van Rogyros
Harribo schreef:
Ik vind het laatste nummer ook heel mooi.
Heb hem nu meer geluisterd en vind het hele album wel mooi nu.

Behalve....Look Away Lucifer.....snap er geen hout van dat ie zoveel stemmen krijgt in de stats.
Ik vind de zin "Look Away Look Away Look Away Lucifer" in het nummer enorm zeurderig en gezapig....werkt op mijn zenuwen. Ook omdat ze dat dan tig keer gaan herhalen...erg jammer...

Ik vind Look Away Lucifer wel een goed nummer, maar voor mij is het ook geen uitschieter. Het zingt lekker mee, maar op den duur verliest ie wel iets aan kracht. Nee, dan vind ik bijvoorbeeld Whatever Happened To You, Honey Bee, New Woman/New Man en What's On Your Mind veel mooier.

Pareltje na lang luisteren wordt The Hour of the Wolf.

Volledig eens. DE voltreffer van het album! Schitterend nummer. Mijn andere gele ster is naar What's On Your Mind gegaan. Hoe mooi kan eenvoud zijn.

Het hele album staat overigens als een huis. Ben het met Bertus eens dat Indstrial Silence nog beter is, maar dat is geen schande natuurlijk! Ik twijfel of ik Nightly Disease aan dit album vind tippen. Ach, maakt ook niet uit. Beide albums krijgen acht halve sterren. En dat geldt ook voor The Deep End.

avatar van Rogyros
SanderW schreef:
Een (te) kort album...

48 minuten is toch niet echt kort? Toch redelijk gangbaar, lijkt mij.

(verwijderd)
Leden van Madruga (Jacobson), My Midnight Creeps en Ricochets hebben gezamelijk onder de naam Kitchie Kitchie Ki Me O een selftitled album gemaakt. Ik zelf ben zeer bekend met Madrugada maar niet met My Midnight Creeps, maar dat nieuwe album is voor liefhebbers van de Madrugada-sound zeker een aanrader!

avatar van bertus99
Hier knalde de band nog eens even lekker los. The Hour of the Wolf rockt de pannen van het dak, Whatever happened to you is een geweldige openingsknaller. Het wordt wat rustiger met Look away Lucifer en Honey Bee.
Ik ben helaas nog steeds niet toe gekomen aan de solo albums van Sivert Hoyem. Wie volgt die man wel hier op Mu Me? Hoe doet hij het?

avatar van Madjack71
Sivert Hoyem solo mist de eigenheid en inventiviteit van een Robert Buras. Maar brengt wel zijn charismatische stem met zich mee en bovenal liedjes met een dijk van een kop en staart. Het klinkt wat meer ingetogener en wat milder, maar is zeker de moeite waard als je van Madrugada houd. Live wil hij ook nog vlammen en speelt met passie nog steeds sommige nummers van Madrugada zoals een Honey Bee bijv.

avatar van bertus99
Honey Bee is ook echt schitterend!
What's on your mind idem dito.
net als Look away Lucifer
En de rest, hoewel net niet helemaal de top, ook van hoog niveau.
Alleen met no 9 blijf ik moeite hebben. Helemaal niet slecht eigenlijk. Mooi eerbetoon aan Robert Buras ook. Maar het past gewoon niet bij de rest en is een rare afsluiting.

avatar van vigil
Ja, Honey Bee is zeker schitterend. Voor mij zelfs het pareltje op het album.

avatar van sjoerd148
Laatste nummer van dit album gezongen door de overleden gitarist Robert Buras, erg indrukwekkend .

Hele album bevalt mij overigens weer prima.

avatar van Peetmoeder
Ooooh, ben nu vollop van dit album aan het genieten! Hoofdtelefoon op. Eerste indruk: het klinkt allemaal heel lekker, wat minder mistroostig als Industrial Silence. Wil ook nog eens aan het solowerk beginnen...

Daar waar Madrugada op hun eerste 2 platen Industrial Silence & Nightly Disease een erg hoog niveau haalt, is dit gelijknamige album eerder 'gewoon' een echt goede rockplaat met wat uitschieters. De meeste songs staan als een huis op het laatste nummer Our Time Won't Live That Long na. Ik had dat graag anders gezegd, want het is dus gezongen door de overleden gitarist Robert Buras. Een ander minpuntje is de tekst (zeker aan het begin) van Valley of Deception, beetje simpel allemaal.

Maar goed, dat is het dan ook, want verder staat de plaat vol met (erg) goede nummers. Met Whatever Happened to You? & The Hour of the Wolf kent de plaat een sterke start. Look Away Lucifer vind ik wat minder bijzonder. Honey Bee vind ik één van de hoogtepunten: een erg mooi nummer. Ook New Woman, New Man is echt goed met die prachtige piano erbij. Ook zo fraai vind ik What's on Your Mind? De prachtstem van Sivert Høyem en de verzorgde instrumentatie maken het plaatje helemaal af.

avatar van Leeds
Ik ben toch zeer aangenaam verrast door dit album. Ik had altijd de laatste 3 albums als de minste albums beschouwd maar ik keer daar toch op terug. De plaat mag gerust naast Industrial en Nightly staan. Verhoging met een volle ster lijkt me dan ook logisch.

avatar van Zwaagje
Kende de band nog niet en kwam op het spoor Door het solo werk van sivert hoyem. Eerste indruk is positief. Ik geef het nog een paar luister beurten voor ik stem.

avatar van Zwaagje
Album uit 2008. Was de gitarist al overleden toch? Postuum uitgebracht of kwam hij in andere landen eerder uit?

avatar van Leeds
Als ik me niet vergis was al het gitaarwerk reeds gedaan. Kort daarna was hij overleden. De overige bandleden hadden beslist het album toch uit te brengen. Dus voor de gitarist werd dit een postuum album.

avatar van philtuper
bertus99 schreef:
Daarvoor moet je volgens mij zijn bij Industrial Disease en The Deep End

Ehh, je gaat hier toch echt voorbij aan The Nightly Disease, dat samen met Industrial Silence tot de standaardwerken van Madrugada gerekend mag worden. Het hoge niveau van deze twee albums hebben ze in mijn ogen nooit meer geëvenaard.

Rogyros schreef:

inderdaad lucifer irritant slechtste track van M

bertus99 schreef:

Dat is ie ook zeker niet. Het overlijden van Robert Buras viel in de tijd dat dit album werd opgenomen.
Tevens het einde van de band, al was er nog een korte tournee om dit album te promoten met de gitarist van The Bad Seeds ipv Robert.
Wat dit album het minste van de band maakt is dat het te kort is en dat het laatste nummer nogal uit de toon valt. Het was ook niet de bedoeling om dat er op te zetten, maar als eerbetoon aan Robertburas is daartoe besloten.
na the Deep end niet zo veel meer

Valley of deseption. Daar hoor je toch weer N.Cave

Parlotones
vigil schreef:
Ja, Honey Bee is zeker schitterend. Voor mij zelfs het pareltje op het album.

Madrugada heeft een nieuw nummer uit, dus de band bestaat weer. Nobody Loves You Like I do. Gr K. Vos.

avatar van rkdev
Fantastisch album van Madrugada, wat ruim 10 jaar hun zwanenzang leek. Een album dat opgenomen is voordat gitarist Robert Burås met z'n gitaar in handen dood werd gevonden. Sivert Høyem en Frode Jacobsen besloten het album af te maken in nagedachtenis aan Burås. Elk nummer is voor mij raak en het is moeilijk om favorieten te kiezen. De nummers hebben overduidelijk de Madrugada stijl, maar lijken wat luchtiger van toon dan we van de band gewend zijn.

Minste nummer voor mij is (helaas) de door Burås gezongen afsluiter, al snap ik waarom deze er op staat. Na 40 minuten naar de meeslepende, betoverende stem van Sivert Høyem te hebben geluisterd is het nummer wat te 'licht', ik had graag een door Høyem gezongen versie willen horen want het nummer is an sich prima. Maar goed, een begrijpelijke keuze, echter het houdt mij wel van de 5* af. Verder een geweldige plaat.

avatar van Wickerman
Het enige album dat ik nog niet had van de eerste periode van Madrugada. Bij de heruitgave op vinyl heb ik verzuimd hem te kopen en nu zijn de prijzen hoog, dus vandaar maar uitgeweken naar de cd.

Samen met The Deep End komt deze het dichts bij Nick Cave & The Bad Seeds, met name doet het me denken aan Abattoir Blues/The Lyre of Orpheus. Ik weet niet of ik daar heel blij mee ben, de eerste drie platen van Madrugada hebben in dat opzicht een wat meer eigen geluid, dat hier, of ja, eigenlijk op de vorige al, langzaam verdwijnt. Desalniettemin blijft die stem onweerstaanbaar goed en hij knalt er op sommige momenten lekker in.