Marillion - Real to Reel (1984)

Label: EMI

1. Assassing (7:31)
  2. Incubus (8:41)
  3. Cinderella Search (5:47)
  4. Emerald Lies * (5:25)
  5. Forgotten Sons (10:36)
  6. Garden Party (6:32)
  7. Market Square Heroes (7:30)
Kingsnake
Geen berichten.
Maar dit is m.i. de beste liveplaat van de band.
Rockt fijn en de nummer zijn niet geijkt. (Emerald Lies, Cinderella Search en Forgotten Sons staan niet op alle liveplaten.)

Als remaster gekoppeld aan de EP A Brief Encounter (waar een liveversie van Script en Fugazi op staan)

Als elpee gewoon 7 fijne lekker rockende symfo-knallers.

Kingsnake
Akelig laag cijfer voor deze uitstekende liveplaat.
Vooral in 1984 waren dit de enig officele liveopnamen.
Geweldige setlist en met veel power en verve gespeeld.

avatar van strandsmurf
Mijn eerste kennismaking met Marillion is het album Real to Reel. Op een cassetebandje wel te verstaan. Na vele jaren verder blijft dit toch een prima live-album, met Fish zeer goed bij stem (Vooral bij 'Emerald Lies').
Ik begrijp mezelf nu wel weer waarom ik jaren verknocht ben geweest aan alles wat deze band uitbracht.

avatar van notsub
Lekkere live CD uit de vroege periode van de band. Weinig reacties hier trouwens? Fish is hier lekker op dreef en met de songkeuze van de eerste twee CD's is ook niet veel mis. Assassing en Forgotten Sons zijn regelrechte krakers.

avatar van Hanszel
Na lange lange tijd weer eens uit de kast getrokken en geconcludeerd dat dit toch wel een paar luisterbeurten meer verdient!
Ook mooi te horen hoe stil het publiek is (of ze hebben het er vakkundig uitgemixt, maar bij nummer 2, 3:50 hoor je nog zo'n verdwaalde fluit van iemand).
Goeie plaat!

avatar van vielip
Prima live album! Enig minpuntje wat ik zou kunnen bedenken is dat ie wat aan de korte kant is. Maar ja, liever een korter album wat top is dan een 3cd waarbij je na 1 cd al denkt; zet maar af...

avatar van Jumpjet
vielip schreef:

Ach ja deze plaat heeft een hele acceptabele speelduur, voor een LP dan.

De eerste Marillion-plaat die ik kocht. Er zouden er nog vele volgen.
Ik had namelijk de clip van " Asassing" op MTV gezien. Een fantastisch nummer dat ik ooit eens op een cassettebandje van een kennis had horen langskomen. De dag erna viste ik het eerste de beste CD'tje uit de bak waarop ik " Asassing" zag staan. Ik had geen idee dat ik hier met een live-album te maken had... Toen ik weer 40 gulden bij elkaar had gespaard, kocht ik Fugazi meteen na deze. Ik ben namelijk geen groot liefhebber van live-registraties. Maar deze mag er bij nader inzien toch wel zijn.
Real to reel laat Marillion horen op het hoogtepunt van de Fish periode. Ik heb het idee dat er niet veel is gesleuteld aan de opnamen, is ook wel de kracht van deze plaat, je krijgt het gevoel dat je in je eigen stamkroeg naar een wereldband staat te luisteren. (Dat van die wereldband klopt uiteraard)
Mijn persoonlijke favoriet is Cinderella Search, die hier zoveel intenser klinkt dan de vrij steriele studioversie die op B-sides themselves staat.

avatar van Metal-D78
Eigenlijk veel te kort deze cd/lp. Voor een echt mooi live overzicht van de Mariliion-jaren met Fish raad ik Early Stages aan. (kost wel een paar centen, maar dan heb je ook wat.)

avatar van Brunniepoo
Fish zit wel heel erg voorin de mix, band en publiek te weinig, maar desondanks een mooie live-plaat. Zowel Cinderella Search als Market Square Heroes zijn in deze liveversies stukken aantrekkelijker dan in de studioversie van B-Sides Themselves

avatar van Sir Spamalot
Ik zet sinds kort mijn eerste prille stappen in Marillion land maar Cinderella Search: . Prachtplaat.

avatar van vigil
Er zullen nog vele mooie stappen volgen

avatar van Metal-D78
Dat wordt een lange wandeling, maar die is zeker de moeite waard!

Ozric Spacefolk
Ik snap het commentaar over de speelduur niet helemaal.

Deze is oorspronkelijk op elpee veschenen.
Dan is drie kwartier toch echt de volle mep.

Daarbij, is dit de eerste officiele liveplaat en pas na 2 studioalbums, vind ik het nogal luxe.
Ietsje later verscheen A Brief Encounter (met een liveversie van Script en Fugazi en Kayleigh) en de Maxi-single Garden-Party (met een live-versie van Garden Party en Script).

We werden nogal verwend toentertijd

Maar over deze plaat: altijd met veel plezier gedraaid en ik ben blij dat er geen overlapping is (qua songs) met A Thievin' Magpie.

avatar van Goldhand
Vandaag deze (en Misplaced Childhood) bij de lokale platenboer gekocht op vinyl voor maar €2,50!!
Wat een fantastische plaat zeg, een erg goede kennismaking met het werk van Marillion.

Ik kan niet wachten om nog meer moois van deze band te ontdekken!

avatar van vielip
Goldhand schreef:
bij de lokale platenboer

Mazzelpik

avatar van viking1
Prachtige live cd!
Heb de dubbel cd real to reel en brief encounter.
Ontbrak nog in mijn marillion collectie.
Mooie cd's met hun early works.
Heb nu 3 live cd's van hun.

avatar van meneer
Heerlijk aan het luisteren naar dit album. Ben toen zelf nog naar ze toe geweest in Utrecht. Stond vooraan met een heerlijk uit z'n dak gaande Fish die whisky dronk (mijn maat kreeg ook een slok, want die kende alle teksten uit zijn hoofd).

Ook wel leuk dat er allerlei fans rond liepen in Utrecht. Uitgedost, dorstig en genietend.

Ik weet ook nog dat Vredenburg vol fans zat. De zaal explodeerde bij alle nummers. Volledig uit het dak !

En op dit album voel ik weer die energie! Zou graag weer eens zo'n avond met deze muziek willen beleven..

avatar van daniel1974nl
Briljant album uit hun vroege period (vermoedelijk de Fugazi Tour) !!! Ieder nummer is raak en is prachtig en energiek uitgevoerd !!! Van Assassing tot Marquet Square Heroes, gewoon helemaal draaien en loeihard.

Een detail dan. Die solo van Cinderlla Search. Holy Hell !!! Ook al nog steeds niet een te onberoerde speler on recenter werk, maar zo speelt ook Rothery jammer genoeg niet meer.

avatar van Madjack71
Sterk live album van Marillion met een gedreven Fish en energiek spel van de bandleden. Sterke uitvoeringen van Assassing en Forgotten Sons. Goede registratie. En idd. de volumeknop mag open.

avatar van musicborst
Ben begonnen alle Marillion albums weer eens op te zetten.... Deze score moet echt omhoog naar maximaal!
daniel1974nl

'Assassing' through 'Emerald Lies' recorded 19 & 20 June 1984, Montreal Spectrum.
'Forgotten Sons' through 'Market Square Heroes' recorded 5 March 1984, Leicester De Montfort Hall.

Volgens het wereld wijde web....

avatar van the crook
De geweldige live reputatie van de band werd voor het eerst aan het grote publiek kenbaar gemaakt door Real to Reel, het eerste officiële live document (hoeveel zullen er inmiddels gevolgd zijn?) van Marillion.

Met name de geweldige uitvoering van Incubus tilt dit album tot enorme hoogte! Het enige minpuntje wat ik zou kunnen bedenken is de afwezigheid van Fugazi. Maar dat werd later goedgemaakt op, het ook erg goede, Thieving Magpie album.

Ozric Spacefolk
the crook schreef:

op A Brief Encounter stonden ook al Script for a Jester's Tear, Fugazi en Kayleigh in live uitvoering.
Die is uit 1986 of 1985 als ik me niet vergis. In de cd-tijd is deze EP bij Real to Reel gevoegd.

avatar van Cor
Cor
Prima live plaat van Marillion, maar voegt niet veel toe aan de 'originals'.

avatar van Aladdin
Zeker wel, als je ieder detail van de studioversies kent, dan voegt dit nog wel wat toe, maar ergens snap ik wel wat je bedoelt. Marillion is geen Motorpsycho die nummers van 3 min uitbouwt tot 30 min.
Voor mij speelt nostalgie ook wel een rol; toen ik deze lp kocht kon je niet ieder nummer in 85 live versies op Youtube vinden, dan draai je de enige liveplaat al gauw grijs.

avatar van crosskip
Vooral de Script-nummers met nu een fatsoenlijke drummer zijn natuurlijk mooi meegenomen.

jakkepoes
Heb deze destijds maar op de koptelefoon geluisterd. Mijn ouders waren niet zo gecharmeerd van het volume. Maar ja als je dit opzet moet het nou eenmaal hard.
Zeer sterke registraties zoals je het nu nog maar weinig hoort. Uitzonderingen (DreamTheater) daargelaten.

avatar van Mssr Renard
Ik vind deze liveplaat een stuk fijner om te beluisteren dan de twee voorgaande studioplaten.
De productie van deze liveplaat is warmer, de songs klinken organischer en met name het drumwerk is veel rustiger. Ik ben ook blij dat alle songs zijn ingespeeld door Mosley en dat hij ook iets minder beukt dan op de laatste studioplaat.

Wat wel al opvalt is dat Fish de neiging heeft flink te schreeuwen hier en daar. Dat is dan ook gelijk het enige puntje van kritiek. Hij is het enige bandlid dat in de studio weer wat aangenamer klinkt.

Verder klinkt Steve Rothery echt erg op dreef. Misschien wel de stevigste solo's uit zijn carrière.
Wat ik ook jammer vind, maar dat is vaker bij moderne rock, is dat de zang door de solo's heen zingt. Ik vind dat echt niet kunnen. Maar ergens is besloten dat dat mag, en nu is dat geen uitzondering meer.
Een goed voorbeeld hiervan is de eindsolo op het magnifieke Cinderella Search. Deze song is wat mij betreft hun beste song. Dit is de enige plaat waar een officiele liveversie op staat.

Ik ken de band al vele (tientallen) jaren en bleef van mening dat vooral hun jaren '80 werk en dan in het bijzonder het livewerk uit die periode het beste is van de band.

avatar van Hanszel
Af en toe luister ik deze weer eens, zoals ik 10 jaar geleden ook al schreef...

Het was een gevalletje 'momentmuziek'. Dat je de juiste plaat op het juiste moment bij de juiste activiteit op het juiste volume luistert. Heerlijk!

Madjack71 schreef:
... Goede registratie. En idd. de volumeknop mag open.

Ik kende deze al lang voor Faith no more's Angeldust maar ik hoorde zojuist de keyboardklanken op het einde van Forgotten Sons en ik moest denken aan het outro van Jizzlobber. Ook zo mooi, nèt niet te lang. En hoe harder hoe beter