menu

10cc - The Original Soundtrack (1975)

mijn stem
3,74 (159)
159 stemmen

Verenigd Koninkrijk
Rock / Pop
Label: Mercury

  1. Une Nuit a Paris (8:43)
  2. I'm Not in Love (6:08)
  3. Blackmail (4:32)
  4. The Second Sitting for the Last Supper (4:30)
  5. Brand New Day (4:05)
  6. Flying Junk (4:15)
  7. Life Is a Minestrone (4:46)
  8. The Film of My Love (5:08)
  9. Channel Swimmer * (2:56)
  10. Good News * (3:50)
toon 2 bonustracks
totale tijdsduur: 42:07 (48:53)
zoeken in:
avatar van Shafnon
5,0
Zo, dat is snel! In tegenstelling tot The Beatles, kan ik het soms echt niet horen bij 10cc. Het is verder niet boeiend, maar ach, ik vind 'Une Nuit A Paris' het meest fascinerende nummer van het album. Vandaar...

Ik dacht eigenlijk aan zoiets:

Creme:
Bonjour, monsieur
Paris really welcomes you
It's the best room in the house
It's forty francs a night, all right?

Stewart:
It's crazy, it isn't worth a centime
I'll take it!

Creme:
Rouged lips in the gaslight
A great view of the hall
Gezamenlijk:
That's the way the croissant crumbles after all

Godley:
Paris is only one step away
Les girls are out on bail
Tres bien, there's love for sale

Creme:
Oh my cheri, wish you were mine
And I'll show you a wonderful time
For the price of a cheap champagne
I'll show it you once again

Gezamenlijk:
One night in Paris
Is like a year in any other place
One night in Paris
Will wipe the smile off your pretty face
One girl in Paris
Is like loving every woman
One night in Paris
One night in Paris
One night in Paris
May be your last!!!

Gouldman:
Is he gonna buy?
Is he gonna pay?
Or is he gonna fall in love
The all American way?
Is he gonna buy?
Is he gonna pay?
Or is he gonna fall in love
The all American way?

Gezamenlijk:
Oh you know you ain't no Casanova
You can't even do the bossa Nova
Or the tango or the samba!
Though you are so very charming
No you ain't no Casanova

Gouldman en koor:
Is he gonna buy? (Is he gonna buy?)
Is he gonna pay? (Is he gonna pay?)
Or is he gonna fall in love
The all American way?

Is he gonna buy? (Is he gonna buy?)
Is he gonna pay? (Is he gonna pay?)
Or is he gonna fall in love
The all American way?

Sometimes I think he will
But then again...

Gezamenlijk:
One night in Paris
Is like a year in any other place!
One night in Paris
Will wipe the smile off your pretty face!
Try a girl in Paris
But try one of mine
Each night in Paris
Each night in Paris
Each night in Paris
Each night in Paris
May be your last!!!

Gezamenlijk:
Forty-two, quarante-deux
Rue de Saint Jacques
All our girls are how you say
Good in the sack

Creme:
I was a stripper
On the Champs-Élysées
He was a gendarme
In the gendarmerie

Going oo la la la
Oo la la la la

He was a pimp
In a black beret
But he was an artiste
In his own way

Oo la la la
Oo la la la la

When they raided my club that night (that night)
They ruined my act with the leather umbrella
The chief of police got a fright
He was up in my boudoir with some other fella, whoa

It's only routine
But I got this feeling
It ain't good for business

Godley?:
Then the floor cleared
A woman screamed to herself

Godley, Creme of Stewart?:
Henri, though you're not the toast of Paris
I love you
Although you bed and beat me
Henri, leave it alone
For the gendarme's just doing his job

Godley:
Paris is only one step away

Gezamenlijk:
Murder is only one step away

Gezamenlijk:
Notre Daame is ringing her bells
Another gendarme has gone to Hell
Notre Dame is ringing her bells
Another gendarme has gone to Hell
To Hell, to Hell...

One night in Paris
Is like a year in any other place
One night in Paris
Will wipe the smile off your pretty face
One girl in Paris
Is like loving every woman
This night in Paris
This night in Paris
This night in Paris
This night in Paris
May be your last!!!

avatar van bikkel2
4,5
Ik deed het even zonder de cd te beluisteren, maar volgens mij kom je een aardig eindje.

Volgens mij zingt Godley het stukje van I Was A Stripper. En Stewart heeft inderdaad ook een stukje lead in het stukje It's Crazy. Mooi stukje teamwork. Geweldige song.

avatar van musician
5,0
Ik geloof dat je het wel zo'n beetje goed hebt, als ik dat zo bekijk.

De stemmen van de 10cc leden zijn op zich wel herkenbaar. Maar ze kunnen allemaal zingen, dat maakt het misschien minder overzichtelijk.

avatar van bikkel2
4,5
Die coirtjes zijn geweldig. En ze hebben allemaal een prima leadstem. Gouldman misschien iets minder uitgesproken en Godley is voor mij zonder meer de beste vocalist van het stel. Daar kun je alle kanten mee op.

avatar van Shafnon
5,0
Een tijdje geleden vond ik deze live-versie ervan op YouTube. Ontzettend knap en gedurfd dat ze het live hebben uitgevoerd.

http://www.youtube.com/watch?v=sWxZJDyLGis

avatar van bikkel2
4,5
Waanzinnig ! Supermuzikanten. Jammer dat er geen beeld van is.

Bedankt voor de link shafnon.

5,0
Draai momenteel in de auto deze gave groep en dit album is toch echt van A tot Z van hoog niveau.
I.v.m. hun adere albums springt dit album in haar geheel alks sterktste eruit.
Blijf hety jammer vinden dat de groep zich afsplitste

Ozric Spacefolk
Ik kende 10cc helemaal niet eigenlijk (behalve de hits). Die ene bekende plaat van ze valt me erg tegen, maar deze vind ik wel leuk.

Doet me denken aan Queen.

avatar van SemdeJong
I'n not in love alleen al maakt dit album boven gemiddeld.

avatar van bikkel2
4,5
Ozric Spacefolk schreef:
Ik kende 10cc helemaal niet eigenlijk (behalve de hits). Die ene bekende plaat van ze valt me erg tegen, maar deze vind ik wel leuk.

Doet me denken aan Queen.


Tot pakweg 1977 zijn de albums van 10CC de moeite waard Ozric.
Niet al te zwaar op de handliggende slimme pop, met vleugjes art en symfo.
One Night In Paris heeft idd iets weg van Queen.
De stemmen en de benadering......zijn treffend.

Fedde
bikkel2 schreef:

One Night In Paris heeft idd iets weg van Queen.
De stemmen en de benadering......zijn treffend.

Het is een operettestijl. Ook wel een parodie. De vergelijking met Queen is inderdaad treffend. De woordgrappen en grollen zijn vooral afkomstig van de heren Godley en Creme. Die zochten graag het randje. Neem ook een nummer als The Film of My Love. Dat is toch niet helemaal serieus te nemen. Stewart en Gouldman zijn meer de liedjesmakers. Net zulke grote vakmannen, maar meer uitblinkers op muzikaal dan op creatief gebied.
Prachtalbum! 40 jaar oud alweer.

avatar van bikkel2
4,5
Niets meer aan toe te voegen Fedde !

Ozric Spacefolk
Wist Lol dat zijn naam anno 2015 zo'n betekenis zou krijgen?

avatar van bikkel2
4,5
Ozric Spacefolk schreef:
Wist Lol dat zijn naam anno 2015 zo'n betekenis zou krijgen?



avatar van chevy93
4,5
Ik leerde 10cc kennen, zoals velen van mijn leeftijd vermoed ik, door de top 2000. I'm Not in Love en Dreadlock Holiday, twee verschillende maar evenzo weergaloos. Toen ik zelf begon met een eigen toplijst te maken, kwamen die dan ook in de top 100 of daar dicht tegenaan. Echter kwam de sleet er snel op en al gauw raakte de band een beetje in de vergetelheid.

Fast-forward een aantal jaren en om welke reden dan ook besloot ik The Original Soundtrack eens te proberen. Openend met Une Nuit a Paris was ik ongetwijfeld niet gelijk verkocht, waarschijnlijk heb ik me eerst afgevraagd waar ik in vredesnaam naar aan het luisteren was, maar inmiddels kan ik stellen dat dit uitgegroeid is tot een van mijn favoriete 70s-albums, en dat zijn er nogal wat.

Virtuoos, catchy, divers, subtiel, gelaagd, betoverend, het zijn zomaar wat woorden die me bij dit album te binnen schieten. Het is een onvervalste emotionele achtbaan waarin de heren Gouldman, Stewart en Godley & Creme elkaar uitstekend aanvullen. It takes four to tango bleek, want daarna ging het helaas snel bergafwaarts. Hoewel ik Deceptive Bends nog moet kraken en ze met Dreadlock Holiday en passant nog even, samen met I'm Not In Love, hun grootste klassieker afleverden.

avatar van Wandelaar
5,0
Art-rock in optima forma. Gedurfde experimenten met een goede afloop. Bijzonder knap is het eindeloos overdubte I’m Not in Love.

avatar van deric raven
4,0
Ik moet bij dit album regelmatig aan Queen denken, vooral bij Brand New Day.

avatar van bikkel2
4,5
deric raven schreef:
Ik moet bij dit album regelmatig aan Queen denken, vooral bij Brand New Day.


Opener Une Nuit A Paris schijnt een inspiratie geweest te zijn voor Bo Rap.
Brand New Day is idd ook wat Queenachtig.
De overdubde vocalen zijn hier sowieso prominent.
Geweldig album dit.

4,5
Prachtige plaat . Mijn kennis van 10cc hield op bij een greatest hits . Ook verder nooit in verdiept . Totdat ik deze cd voor weinig tegenkwam. Wat een ontdekking en wat een mooie dwarse eigenzinnigheid .Mooie gestapelde productie en 42 jaar na dato nog steeds fris klinkend .Blackmail is een heerlijk nummer met hele spitsvondige teksten . Een band die prima wist waarmee ze bezig waren maar toch ook zichzelf niet bijster serieus nam . Deze aankoop zet mij wel aan om dieper in hun catalogus te gaan duiken ,want ik heb het idee daar nog veel moois in aan te gaan treffen . Deze zet ik op 4 en halve ster .

avatar van bikkel2
4,5
Het debuut, Sheet Music, en How Dare You, zijn must haves Twin Peaks.
De albums nadien zonder Godley & Creme zijn erg wisselend in kwaliteit.
Geen van dat spul haalt het kwalitatief meer bij de eerste vier albums.
Mede omdat de balans zo goed was in de originele bezetting.

avatar van Marco van Lochem
4,5
Op 11 maart 1975 verscheen het derde album van de Engelse art rock band 10cc. In 1973 kwam het titelloze debuutalbum van Eric Stewart, Graham Gouldman, Kevin Godley en Lol Creme uit, waarvan “DONNA” een Top 40 hit werd. Eric Stewart maakte in de jaren ’60 deel uit van The Mindbenders en scoorde met die band twee grote internationale hits, “GAME OF LOVE” als Wayne Fontana & The Mindbenders en “A GROOVY KIND OF LOVE”, zonder Fontana en met Stewart als lead zanger. Graham Gouldman was een songwriter en schreef onder andere “FOR YOUR LOVE” en “HEART FULL OF SOUL” voor The Yardbirds, “LOOK THROUGH ANY WINDOW” en “BUSSTOP” voor The Hollies en “NO MILK TODAY” voor Herman’s Hermits. De samenwerking van Stewart en Gouldman met Godley & Creme voor Neil Sedaka (“SOLITAIRE” in 1972 en “THE TRA-LA DAYS ARE OVER” in 1973) beviel zo goed, dat ze besloten een band op te richten. Dat werd 10cc, naar een idee van Jonathan King. Overigens hadden de heren onder de naam Hotlegs ook al een hitsucces met “NEANDERTHAL MAN”, dat was ontstaan nadat ze apparatuur in de studio van Eric Stewart wilden uitproberen. Na het debuutalbum volgde in 1974 het geweldige en zeer gevarieerde “SHEET MUSIC”, waarmee ze ook zeer succesvol waren en waarvan de single “THE WALLSTREET SHUFFLE” een Nederlandse nummer 1 werd. Van “THE ORIGINAL SOUNDTRACK” verschenen “I’M NOT IN LOVE” en “LIFE IS A MINESTRONE” op single en werden beiden in Nederland hits, waarbij de eerste de top 5 van de Top 40 wist te bereiken. Het album heeft 8 songs die allemaal zeer gevarieerd zijn. Het begint al met bijna 9 minuten durende “UNE NUIT A PARIS”, dat alle stijlen in zich heeft die 10cc zich eigen heeft gemaakt. “BLACKMAIL” en “THE FILM OF MY LOVE” zijn wat toegankelijker, net zoals de singles, de rest heeft meerdere luisterbeurten nodig. Doe je dat, dan wordt de kracht van die tracks je vanzelf duidelijk. Na “THE ORIGINAL SOUNDTRACK” kwam nog “HOW DARE YOU”, maar de klasse van de eerste 3 platen werd daarop niet gehaald. Godley & Creme verlieten daarna de band en Gouldman en Stewart gingen samen verder als 10cc. Ze scoorden hits met onder andere “GOODMORNING JUDGE”, “DREADLOCK HOLIDAY” en “FEEL THE LOVE”, maar nergens, ook niet op de 7 albums die ze samen maakten, benaderden ze de kwaliteit van die eerste 3 albums. Een absolute klassieker!!

avatar van bikkel2
4,5
En zo is het maar net.

Heel knap gemaakte plaat. Je zou kunnen stellen dat het hoogtepunt bij 10CC al snel kwam.
Het debuut is nog wat naief, maar heel speels en creatief. Een mix van glamrock en artrock.
Sheet Music is sterker en vind ik een te ondergewaardeerd album in de geschiedenis van de popmuziek. De nummers zijn zonder uitzondering inventief en sterk.
Bijna Zappaiaanse benaderingen van G&C en daar tegen over de melodieuzere benadering van S&C.
Deze is iets minder compact, maar heeft nu eenmaal een paar erg sterke troeven als de epic Une Nuit A Paris en uiteraard I'm Not In Love.
De laatste werd in het beginsel weinig serieus genomen, omdat het nogal niemendallerig klonk.
Maar een crewlid merkte op dat ze daar beslist iets mee moesten doen.
Het werd alsnog opgepikt en alle studiotrucs werden open getrokken uiteindelijk.
Het werd in de snikhete zomer van 1975 een joekel van een hit.

Al met al is Brand New Day mijn favo hier.
Hemels en wat prachtig gezongen door Kevin Godley.

avatar van adri1982
3,5
Aangenaam album van het kwintet Ten CC, waarvan het beste nummer naar mijn mening, toch verreweg (zover ik ze ken) I'm Not in Love blijft. Vooral om de synthesizer en de vocoderachtige stemgeluiden, die daarin te horen zijn. Ik vond het nummer al mooi, toen ik dit als tiener hoorde, omdat dit toen (voor mij)het origineel bleek te zijn van Boys Don't Cry van The Prophet, een toen des tijdse clubhit in de gabberscene (1995).
Daarnaast zijn op dit album ook drie goede rocknummers te vinden, Blackmail en Life is a Minestrone met goed gitaarwerk, en The Second Sitting for the Last Supper met een rock'n roll pianomelodie. De piano wordt ook nog eens mooi balladachtig bespeeld in Brand New Day trouwens.
De openerUne Nuit a Paris (One Night in Paris) valt echter wat tegen voor mij. Wel leuke passages erin, maar nogal rommelig en vrij langdradig. 3,5* voor dit album.

avatar van Droombolus
4,0
adri1982 schreef:
het kwintet Ten CC.


Maak daar maar kwartet van ........

avatar van adri1982
3,5
Droombolus schreef:
(quote)


Maak daar maar kwartet van ........
Dat is iets waar je over kan discussiëren. Paul Burgess drumde vanaf 1973 al met de band mee. Een officieuze bandlid zou hij dan zijn gebleken, werd dat in '76 volwaardig, toen Kevin Godley en Lol Creme de band verlieten.

Gast
geplaatst: vandaag om 13:18 uur

geplaatst: vandaag om 13:18 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.

Let op! Je gebruikersnaam is voor iedereen zichtbaar, en kun je later niet meer aanpassen.

* denotes required fields.