10cc - How Dare You! (1976)

Rock / Pop
Label: Mercury

1. How Dare You (4:14)
  2. Lazy Ways (4:18)
  3. I Wanna Rule the World (3:57)
  4. I'm Mandy Fly Me (5:22)
  5. Iceberg (3:43)
  6. Art for Arts Sake (5:59)
  7. Rock 'N' Roll Lullaby (3:59)
  8. Head Room (4:21)
  9. Don't Hang Up (6:19)
  10. Get It While You Can * (2:55)
  11. Art for Art's Sake [Single Edit] * (4:11)
  12. Get It While You Can * (2:53)
  13. I'm Mandy Fly Me [Single Edit] * (4:40)
buizen
Mooie hoes. Met die typische interieurelementen van toen; die kleuren, die telefoons met kiesschijf, die kamerplanten, het peignoir. Roken in huis.
Vroeger waren veel dingen beter.

Dit album toch maar eens luisteren, bovenstaande recensies nodigen daartoe uit.

avatar van Jan Wessels
In die tijd was ik rond de 16 jaar en luisterden we op mijn kamertje of de zolderkamer van een vriend van mij veel naar muziek (Pioneer versterkertje, Philips pick-up en Akai boxjes ). Je ontdekt je eigen wereld en 10CC's How Dare You maakte daar deel van uit. De glamrock van Sweet, Slade en Mud voorbij luisterden we naar andere muziek. Supertramp, Pink Floyd, Genesis (toen not my cup of tea) en 10CC bijvoorbeeld. 10CC stond regelmatig in de hitparade met knappe en aanstekelijke singles maar deze elpee voegde daar zoveel meer aan toe zoals het mooie Lazy Ways.
Op CD had ik later alleen een verzamelaar van 10CC in huis maar zo nu en dan zit er muziek in je hoofd en moet je gewoon het album aanschaffen. Lazy Ways was in dit geval de trigger om het album aan te schaffen. Heerlijk om dit album weer in huis te hebben en ook de andere tracks weer eens te te horen. Er gebeurt zo veel op dit album, iedere keer laat ik me daardoor weer aangenaam verrassen.

Ik zag laatst een documentaire over 10CC op TV en begreep dat de heren tijdens het maken van dit album al danig met elkaar van mening verschilden. Toch knap (of juist dankzij) dat er dan nog zo'n kwalitatief hoogstaand album uitkomt. 4*

Een fantastische reeks albums met G&C nog in de gelederen.
Qua spontaniteit en frisheid is Sheet Music mijn favo, maar ook op How Dare You is het smullen geblazen.
De onderlinge verstandhoudingen werden idd moeizamer.
Stewart en Gouldman waren steeds meer een schrijversduo geworden en aan de andere kant Godley & Creme, die een stuk experimenteler waren en zich beperkt voelden in het format.
Achteraf had het misschien nuttig geweest om naast de band wat duosoloprojecten te doen en het even op zijn beloop te laten, maar zo zat het gewoon niet in elkaar toen.
10CC was feitelijk ook een band van hits en tours volgden elkaar als gewoonlijk snel op.
In het heden zou de band een time off nemen en als de tijd daar is weer bijelkaar komen.
Anderzijds waren ze wellicht te veel uit elkaar gegroeid.
Dat How Dare You! ondanks dat, zo'n knappe plaat is geworden, mag een wonder heten.
Jammer hoor dat het hier eindigde als originele bezetting.
Juist de afwisseling van catchy melodieuze pop/rock en de minder toegankelijke art verzinsels, maakte 10CC zo uniek en onderscheidend

avatar van Wandelaar
Creatief erg sterk album van de twee uit elkaar groeiende bandhelften. Ondanks de meningsverschillen - de samenhang ontbreekt wel enigszins, er zijn twee kampen hoorbaar - geniet ik van de geniale songs. De instrumentale opener en titeltrack is wel wat bizar, want het slaat totaal niet op wat volgt. Regelmatig word je op het verkeerde been gezet. En wat is Mandy toch een bloedmooie song.

Nee, echt ruzie hadden de jongens niet. Gewoon een artistiek verschil van mening.

Op een Britse manier zat het vooral Gouldman niet lekker.
Die heeft zich nadien herhaardelijk uitgesproken over het feit dat het zo jammer was dat het splitte.
Het was toch een unieke match van vier enorm getalenteerde mensen.
Het moest kennelijk zo zijn.

Volgens mij één van de allerbeste popalbums ooit gemaakt. Goed gezongen (door alle 4 leden), creatieve composities die nooit ter plaatse trappelen. Met als uitschieters: "Don't Hang Up", "Lazy Ways" en "I'm Mandy Fly Me".

avatar van Mssr Renard
Deze plaat is wel een erg fijne plaat.

Artistieke rock zoals dat met name uit de jaren zeventig kwam. Er staan wat meer grappige maar ook erg mooie songs op.

Eric Stewart bewijst wel weer wat een geweldige zanger en leadgitarist hij is. Ik weet dat 10cc de sum-of-parts is, maar net als bij boybands heeft iedereen een favoriet.

I'm Mandy Fly Me is werkelijk prachtig. Ik vind overigens zowel de 10cc als de Godley & Creme platen die volgen gaaf, met een voorkeur voor keurige pop van Stewart/Gouldman.

Wie heeft trouwens alle vier de bandleden in de binnenhoes ontdekt?

avatar van zaaf
ik

avatar van Mssr Renard

Dat vind ik zo leuk aan vinyl. Luisteren terwijl je de hoes bestudeert.