Canibus - Rip the Jacker (2003)

Label: Babygrande

1. Intro (0:32)
  2. Genabis (4:12)
  3. Levitibus (4:00)
  4. M-Sea-Cresy (3:50)
  5. No Return (4:53)
  6. Spartibus (4:00)
  7. Indibisible (3:59)
  8. Showtime at the Gallow (4:41)
  9. Psych Evaluation (3:51)
  10. Cemantics (3:40)
  11. Poet Laureate II (7:18)
avatar van Silky & Smooth
Kortheid is kracht, Hessel.

avatar van Elohim
Ik vind dat het hier wel in zijn voordeel werkt. Canibus heeft vaak de neiging wat te lang door te gaan (zie zijn Poet Laureates, wel interessante projecten, hoe het in elkaar steekt, maar sommige lines zijn gewoon oninteressante fillers), en hier is het lekker kort gebleven, waardoor we alleen maar uitschieters hebben.

avatar van Harderwiek
Eens!

avatar van Shelter
Zeker niet te kort....precies goed!
Lekkere beats, mooie sampling en die lyrics WOW!
Canibus beste wellicht. Mijn favoriete tracks zijn; Genabis, Levitibus, No Return, Psych Evaluation. Maar alles klinkt wel lekker.
Ik luister dit album eens in de zoveel tijd (het is niet het soort album dat op repeat gaat) en dan vooral wanneer ik echt focus op de teksten. 4*

avatar van DarkoMarco
Canibus heeft hier een album gebracht waar hij lyrisch weer eens heel sterk is, op zijn sterkst zelf.

This game is Chinese chess, countless issues need to be addressed
Before the East nukes the West; totalitarianistic cause-'n-effect
"Run the words through a decompressor, recompress the depth"
Canibus is the most explosive next to meth
The inconsistency of the text, makes me complex

Canibus vloeit geheel over alle producties heen. Met beats die zeer sfeervol zijn van hoge kwaliteit. Het ligt eraan hoe je het bekijkt, maar ik vind alleen jammer dat Canibus op de gehele lijn wat agressief klinkt. Daar had wat anders gemoeten na mijn mening.

Top nummers:

- Psych Evaluation
- Cemantics
- Poet Laureate II

vooral de laatste 3 nummers hebben zo heerlijke machtige productie

Some say the pen overpowers the sword
The video camera is just as powerful when it records
Appallin' footage of cops breakin' the law

Gelukkig bestaat er RapGenius voor als iets onduidelijk is
Over de teksten zijn zo goed nagedacht, geweldig

Er word gezegd dat Canibus vol van zich zelf is, Maar gelijk heeft hij toch, geniaal met teksten, goede rapflow. Als een professionele wielrenner zegt: Mjaa ik kan wel aardig fietsen dan is dat toch ook niet egocentrisch. Hij kan toch gewoon goed fietsen.

*4.0

HoodLum Havoc
Ik heb gisteren dit album gehoord, man dit is echt goed alleen soms nogal de te happy beats nemen de kers op de taart weg.

avatar van Shelter
happy beats? eerder bombastisch en lekkere harde beats (Babygrande, was te verwachten).

avatar van bennerd
Ik vind de beats ook veel te blij klinken voor een mc als Canibus. Op Genabis en Poet Laureate II na is het niet mijn Stoupe of tea.

avatar van toris
Nadat het lange tijd stof heeft vergaard heb ik dit album weer eens een luisterbeurtje gegeven. Helaas maakte het niet meer zoveel indruk als het vroeger deed.
De instrumentaties van Stoupe voelen bij vlagen een beetje suf of zelfs gedateerd over. Waar ik een track als Genabis een aantal geleden nog geweldig vond, vind ik het nu maar wat saai. Verder stoor ik me een beetje aan het pretentieuze gewauwel van Canabis. Het klinkt me een beetje in de oren alsof hij met wetenschappelijke termen en dure woorden strooit om inhoudelijk te lijken (vorm is de nieuwe inhoud). Tracks die me wel nog erg goed bevallen zijn No Return (met een beat die de tand des tijd wél moeiteloos doorstaat), Levitibus en toch ook Poet Laureate II nog wel.
Ik hou een wisselvallig gevoel over aan deze plaat. Omdat er nog altijd een hoop moois op staat hou ik het op drie sterren.