Canibus - Rip the Jacker (2003)

Label: Babygrande

1. Intro (0:32)
  2. Genabis (4:12)
  3. Levitibus (4:00)
  4. M-Sea-Cresy (3:50)
  5. No Return (4:53)
  6. Spartibus (4:00)
  7. Indibisible (3:59)
  8. Showtime at the Gallow (4:41)
  9. Psych Evaluation (3:51)
  10. Cemantics (3:40)
  11. Poet Laureate II (7:18)
avatar van raafmau
Begin toch wel een fan te worden van deze man. Vond in het begin zijn stem wat vervelend, maar na vaker luisteren doet dat niet meer
Ga ook even zijn andere albums luisteren.

Poet Laureate II doet me denken aan Man Of The Hour. Of andersom want dit album is eerder uitgebracht.

avatar van Elohim
Bis zijn Poet Laureates zijn altijd lange tracks met verschillende beats. Na dit album zou ik For Whom The Beat Tolls aanraden, Can-I-Bus en zijn laatste twee albums: Melatonin Magik en C of Tranquility.

avatar van raafmau
Melatonin Magik net ff geluisterd in de auto. Thx Elohim

avatar van Harderwiek
Melatonin Magik is na deze inderdaad het best van hem na mijn mening!

avatar van MJ_DA_MAN
Elohim schreef:
Hoe kun je Mic Club vergeten? Die is véél beter dan zijn laatste twee albums imo.

avatar van Elohim
Tsja, Mic Club is bij mij écht een vergeten album. Heb het, toen ik net Canibus ging luisteren, dus enkele jaren geleden, een keer opgezet, vond het niks. Verder niet echt meer beluisterd O.o

Moet ik zelf ook maar weer eens opzetten XD

avatar van René.
Elohim schreef:

Moet ik zelf ook maar weer eens opzetten XD

Beste album van Canibus, op deze na.

avatar van Elohim
Ik zet hem dan nu toch maar meteen even op! Ik vind For Whom The Beat Tolls en Can-I-Bus namelijk ook heel vet. Ik ken Poet Laureate en Liberal Arts van Mic Club, maar meer eigenlijk niet...

avatar van Modder-Eter
Vandaag weer eens opgezet. IMO een van de beste hiphop albums van het afgelopen decennium, misschien wel ooit. Perfecte combinatie van lyrics en de geniale beats van Stoupe. Helaas heeft Canibus nooit meer dit niveau gehaald en ik heb eigenlijk ook nauwelijks meer aandacht besteed aan zijn nieuwere albums. Hij moet gewoon weer een heel album maken met Stoupe.

avatar van Elohim
Zijn nieuwe shit is niet erg slecht ofzo hoor! Als je dit dope vind, denk ik dat je Zijn laatste twee albums ook wel kan waarderen

avatar van Harderwiek
Melatonin Magik is ook erg sterk!

avatar van Elohim
Die is vooral vol met Battleraps, dus minder vergelijkbaar met deze, maar inderdaad een best netjes album! Ik vind C of Tranquility zelf wel heel erg dope!

avatar van Harderwiek
Toch komen ze allemaal niet in de buurt van dit album. Maar betekend natuurlijk niet dat ze niet de moeite waard zijn

Mee eens

avatar van Harderwiek
Poet Laureate II vanaf 5:50 is een godsgeschenk!

avatar van No Surrender
Heb niet alles gehoord van dit album, maar wat ik heb gehoord is wel echt fantastisch. Eerst vond ik Canibus kut klinken, maar hoe vaker je naar hem luisterd, hoe beter je hem vindt.

Heb levitibus, genabis, Poet Laureate II en No Return gehoord. De productie is daarop fantastisch, Stoupe op zijn best. Begrijp daarom niet dat mensen de productie op deze plaat matig vinden. Komt voor mij zeker in de buurt van Servants in heaven, Kings in hell. De productie op Poet is helemaal geniaal.

avatar van P.O.W.
? Vinden mensen de productie op deze plaat matig?

avatar van Elohim
Snap eerlijk gezegd ook niet hoe hij daarop komt. Dit is vaak juist gezien als de Canibus plaat met goede producties.

avatar van bennerd
P.O.W. schreef:
? Vinden mensen de productie op deze plaat matig?

Ik vind niet iedere productie even goed hoor. Allemaal wel goede beats, maar soms past het gewoon niet. Canibus zou in iedere track een vlaag van agressie moeten oproepen, dat gebeurt hier niet. Vandaar dat ik Melatonin Magik even hoog inschat als Rip the Jacker.

Maar het is wat lang geleden dat ik de plaat volledig gehoord heb, dringend nog eens opleggen.

avatar van Elohim
5* van gemaakt. Prachtig!

LIQUIDSWORDS
"A wise man sees failure as progress, a fool divorces his knowledge and misses the logic"
Simply genius is Canibus. Al zijn nieuwe albums zijn ook gewoon geniaal geschreven, met nadruk op geschreven, maar de muziek zuigt een beetje, zijn beats, flow en delivery moeten weer zoals op dit album.

avatar van Harderwiek
Zie net dat ik deze maar op 4* had staan. Gelijk even verhoogd. Blijft echt een heerlijk plaat, Canibus en Stoupe op hun best. Producties zijn voortreffelijk en Canibus is tekstueel ongelofelijk sterk! Puur genieten!

bennerd schreef:

Enigszins oude post misschien, maar ik ben het er niet mee eens.

Canibus heeft eigenlijk twee versies, de battlerapversie, die je gehoord hebt op Melatonin Magik, bijna constant, en de 'intelligente' versie, die je veel hoort op, bijvoorbeeld, For Whom The Beat Tolls.

Deze Canibus is de intelligente versie, die met Stoupe zijn beats prachtige tracks neerzet, naar mijn mening.

avatar van bennerd
Ik snap wat je bedoelt, maar voor die intelligente versie ga ik mijn heil zoeken in andere rappers, veelal met een rustigere flow en een minder scherp stemgeluid.

avatar van Illmaticly Ill
Na een tip van MJ_DA_MAN deze eens helemaal beluisterd. Ik kan je vertellen dat ik met open mond zat te luisteren. Bij ieder nummer heb ik steeds de teksten erbij gehaald. Ik denk dat dit bij mij alles overtreft wat betreft geniale lyrics, en dat na één keer luisteren. Wow. Ik dacht dat Rakim een genie was. Canibus heeft ook een goede flow, lijkt mij.

De beats zijn mij trouwens ook heel goed bevallen, nogal apart. Ook leuk gedaan in vrijwel iedere hook één of meerdere samples van andere artiesten.

bennerd schreef:
Kan ik erg goed begrijpen jah.

Ikzelf vind Canibus zijn flow best lekker en zijn stemgeluid vind ik over het algemeen heerlijk. Maar dat onze smaken verschillen, was al lang duidelijk.

avatar van Illmaticly Ill
Een uniek, donker album dat je niet te vaak moet luisteren, maar dat wel geniaal is. Vrijwel iedere beat is gewoon zo goed en apart. De samples bevallen me ook erg goed. Canibus' flow is zeer uniek en zijn teksten zijn ook van een door weinig mc's geëvenaard niveau. Hoe kun je toch met zo'n zieke bars komen? Steeds moeilijke woorden en metaforen gebruiken. Alleen al na dit album heb ik niets dan respect voor deze man.

Iedere track is erg goed, maar de uitschieters hier zijn Levitibus en natuurlijk Poet Laureate II.

* * * * *

avatar van Harderwiek
Ben dit album de laatste tijd weer vaak aan het luisteren. Wat straalt deze plaat ongelofelijk veel kracht uit. Wat krijgt Canibus hier toch prachtige subtiele, maar toch weer erg krachtige productie voorgeschoteld en Canibus lijkt dat meer dan goed te beseffen. Want hoe geweldig de producties van Stoupe ook zien; Canibus steelt zonder meer de show. Want wat legt deze man ongekend veel energie in zijn raps. Deels is dat uiteraard te danken aan zijn scherpe en agressieve stemgeluid, maar voornamelijk toch aan zijn gepassioneerde excentrieke flow. Ook tekstueel weet Canibus mij buitengewoon goed te behagen, hij weet geen moment mijn aandacht te verliezen en valt eigenlijk nooit door de mand met zijn teksten. Met een perfecte afspeeltijd van driekwartier behoort dit album duidelijk tot de top van zijn genre. Misschien dat die binnenkort mijn top 10 komt binnenstormen.

avatar van He$$el_01
Dit album is veel te kort.