Muse - Origin of Symmetry (2001)

Label: Mushroom

10. Feeling Good (3:19)
  11. Futurism * (3:27)
  12. Megalomania (4:38)
Thekillers87327
Ben dit album steeds meer gaan waarderen. Eerst vond ik het iets te veel over de top ( wat juist muse geweldig maakt, het bombastische.....alleen ik dacht dat het teveel was. I was wrong!
Wat een fantastische powerhouse van muse zeg.
Plug in baby en futurism, daar zit zoveel gevoel in.. jezus..
De thema's die muse behandeld: complottheorieën bijv vind ik ook heel interessant en zie bijna geen artiest dit doen.
Conclusie, heerlijk bombastisch en experimenteel tegelijk!

Muse - Origin of Symmetry

Werkelijk een fantastisch album van Muse. Hier zijn de ademhalingen en de snerpende gitaren nog duidelijker dan op het debuut. De eerste zes nummers zijn eigenlijk perfect, waarvan ik New Born en Citizen Erased echt topmateriaal vind. Bij de eerste paar luisterbeurten vond ik de intro van Citizen Erased ook wel wat over the top, maar na vaker luisteren geniet ik er met volle teugen van.
Op Micro Cuts slaan ze mijn inziens wel een beetje door, maar op de tweede helft van dit album staan ook nog een leuk nummer genaamd Darkshines. De rest is allemaal goed luisterbaar, maar vooral de eerste 6 vind ik echt fantastisch.
Een zeer genietbaar album, maar je moet wel in de stemming zijn en van wat bombast houden, want dat is wel een van de belangrijke elementen dat dit album sterk maakt.

avatar van Cannabooze
Citizen Erased XX Anniversary RemiXX is werkelijk fenomenaal!

20 jaar mensen. Waar gaat de tijd heen? Wat heb ik dit kapot gedraaid 20 jaar geleden. En nog steeds geniet ik van dit album.
Enfin.. ik vermoed een Anniversary editie, gezien de remix.

avatar van Poles Apart
Cannabooze schreef:
Citizen Erased XX Anniversary RemiXX is werkelijk fenomenaal!

Enfin.. ik vermoed een Anniversary editie, gezien de remix.

Muse announce 20th anniversary "Origin Of Symmetry" remix album

avatar van Cannabooze

Bedankt voor de info!
Ik was te lui om het op te zoeken.
Geen liefhebber van het latere werk. Maar Origin heb ik kapotstuk gedraaid. Deze remixx editie zal ik zeker aanschaffen.

avatar van jellecomicgek72
Die nieuwe versie van Citizen Erased klinkt zeker anders, echt mega gedetailleerd gewoon, echt super vet. Die albumhoes is ook stuk mooier dan de originele. Deze wil ik zeker direct op vinyl hebben als die uitkomt.

avatar van Style.Girl
Het album voor het eerst geluisterd van de week. Ik denk het eerste complete album dat ik van Muse heb gehoord. Ik kende al wat nummers van de albums The 2nd Law, The Resistance en het nummer Unintended van het debuut, maar verder ook niet. Omdat ik Unintended één van de mooiste nummers ooit vind wil ik eigenlijk meer horen. Ook al ken ik dat nummer al 8 jaar denk ik (al is dat nog vrij laat haha).

Begonnen met dit album, omdat deze de hoogste score had. Hier kende ik nog geen één nummer van. Al ken ik het nummer Feeling Good wel. Ik weet niet of dat door Muse komt of door een andere artiest/band, omdat het nummer erg vaak is gecoverd. Het is een erg goed album. Eigenlijk geen één slecht nummer al is de eerste helft wel het sterkst. Vooral de singles zijn de moeite waard.

avatar van T.O.
Nummer 46 in de top 250 nu. Dit album stond toch jarenlang in de top 10?

avatar van jerome988
T.O. schreef:
Nummer 46 in de top 250 nu. Dit album stond toch jarenlang in de top 10?
Verbaasde ik me ook over toen ik gister weer eens de lijst bekeek.

avatar van crosskip
Van de 400+ gebruikers met dit album in de top 10 zullen er wel veel inactief zijn in dat geval. Dat gaat je plekken kosten.

avatar van Roxy6
Dit album is toch ook na 21 jaar nog steeds waanzinnig goed!

Muse heeft in de loop van een 23 jaar een mooie collectie bij elkaar gespeeld!
Waarin dit album absoluut een ereplaats heeft.

Na het subtiele debuutalbum Showbiz, waarbij door sommige critici de vergelijking met Radiohead werd getrokken, die ik zelf niet zo zag, kwam Muse in 2001 met dit Geweldige album.
Zelf zie ik in dit album -en ook in later werd- wel subtiele overeenkomsten met het vroege werk van Queen.
De manIer waarop Matt Bellamy zing op dit album vind ik geïnspireerd door Freddie Mercury op Queen II.

De twee opera-achtige nummers, Citizen Erased en Space dementia getuigen van grote en originele klasse.
Maar ook de kortere nummers als New Born, Plug in Baby en Bliss, laten zien dat Muse hier al een stevige eigen signature neerzet. Een stijl waarop ze in de albums die volgden stevig hebben voortgeborduurd.

Met hun eigenheid, professionaliteit en originele albums werd het niet lang daarna de grootste podium act ter wereld, een positie die ze heel lang hebben volgehouden.

Dit album heeft binnen hun collectie toch ook bij mij een eigen plaats, ik draai het regelmatig en het verveelt me nooit. Een staalkaart van een grote band!

Onlangs op vakantie in de auto met een maat geluisterd om het gezeik van de kids op de achterbanken te dempen: wereldplaat die in het 5 sterren ensemble thuishoort. De beste van Muse. Om er geen halve ster afte moeten halen doe ik maar alsof feeling good er gewoon niet op staat, waarom in godsnaam hebben ze dat gedaan?

avatar van GrafGantz
malheur schreef:

Laat dat nu net zo'n beetje het enige Muse-nummer zijn waar ik geen moordneigingen van krijg

avatar van Juul1998B
Wat blijft dit toch een klassieker die zijn waarde nooit lijkt te gaan verliezen

avatar van Jazper
Wat me nou precies bezielde een heel album van Muse te gaan beluisteren... dat is toch eigenlijk niet te doen.
Misschien zodat ik met recht het prachtige woord murw kan gebruiken. Ben kapot!

avatar van gaucho
Jazper schreef:
Misschien zodat ik met recht het prachtige woord murw kan gebruiken. Ben kapot!

Als beloning voor je uithoudingsvermogen mag je van MeMe ook nog een cijfer toekennen. Vooropgesteld dat je het de volle 51 minuten hebt uitgezongen.

En murw is inderdaad een prachtig woord. Heeft mij ook altijd gefascineerd vanwege zijn on-Nederlandse vorm.

avatar van Jazper
gaucho schreef:

Ik zal er eens over denken

En inderdaad. Een on-Nederlandse vorm, maar onmiskenbaar Nederlands. Of nou ja, ik ken de herkomst van het woord verder niet.