Muse - Origin of Symmetry (2001)

Label: Mushroom

9. Dark Shines (4:47)
  10. Feeling Good (3:19)
  11. Futurism * (3:27)
  12. Megalomania (4:38)
Hoppaah. De nummer 1 in mijn top 10. Elk nummer is een kunstwerk. Prachtige raggende gitaren, subtiele piano ertussendoor. Heerlijk!

"All the bliss..."

Woeh mijn eerste berichtje. Vroeger veel gedraaid maar tegenwoordig niet echt veel meer geluisterd, misschien maar weer is doen

avatar van John Doe
Voor mij ook het beste album van de drie of vier als je Hullaballoo meerekent. Krijgt waarschijnlijk ook een plek in de top 10 die een keer gemaakt moet worden. 5 sterren.

Hier staan mijn twee favoriete Muse-nummers op: Citizen Erased en Micro Cuts. Daarom is het ook m'n favoriete album. Er is gewoon niks op aan te merken aan dit meesterwerk (8-)). Als ik meer dan 5 punten zou kunnen geven zouden die zeker naar Origin Of Symmetry gaan.

paranoidandroid
Het meesterwerk van Muse. Ik hoop dat ze er nog zo één kunnen maken.

avatar van John Doe
Moeilijk te evenaren, maar we mogen niet ontvreden zijn met Absolution.

Iedereen ziet hier maar een meesterwerk in, er ontgaat mij dan toch iets. Ik vond Absolution veel beter maar schijn wel een van de weinigen te zijn

euh ... wat doet deze plaat op de 2de stek in de Top 100.
niet slecht maar toch niet om van achterover te vallen van puur genot of zo ...
*** 3 op 5 ***

JonnieBrasco
Ja, wat doet ie op twee ... Ik vind Absolution ook beter eerlijk gezegd. De piano-toonladder-riffjes op dit album komen me allemaal gewoon wat te snel de neus uit. De beste nummers van dit album vind ik daarom ook "Dark Shines", "Plug in Baby" en "Citizen Erased". Stem verlaagd van 4,5 naar 4.

Een album dat op 2 staat zou je 3x met plezier achter elkaar moeten kunnen luisteren, zonder er zat/gek van te worden ...

JonnieBrasco
5x ook ??? Kan het me niet voorstellen ... denk er eens goed over na voor je je eerlijke antwoord opschrijft
Ik word na een tijdje behoorlijk gehersenspoeld ...

Erg goeie cd, maar ik zie er nog niet de briljantie in zoals anderen. 3,5* voorlopig...

JonnieBrasco schreef:

Ik word na een tijdje behoorlijk gehersenspoeld ...

Meestal is mijn huiswerk dan wel af .

Zeker een goede plaat en een bijzondere band. En die Matthew Bellamy heeft echt trekjes van een genie. Maar als je dan de hele pophistorie erbij pakt vind ik nummer 2 in de top 100 ook nog al overdreven...

avatar van Jordy
Ach de site is nog jong...

Een goed album, maar ik kan mij zo voorstellen dat er kritiek op dit album is. Kritiek op ‘OOS’ heb ik dan ook, wat maakt dat ik het album in z’n geheel niet meesterlijk kan vinden, terwijl er gedeeltes zijn die ik weer wel onder de noemer ‘meesterlijk’ kan plaatsen. Dat ‘OOS’ op nummer 2 staat, vind ik getuigen van overschatting.

Mijn grootste kritiekpunt op dit album is de mate van retoriek (dramatiek), de bombast dus, waarin sommige nummers dreigen te verzuipen, of daadwerkelijk verzuipen. De muziek is hier gedeeltelijk schuldig aan, maar de grootste schuld ligt bij de soms over de topgaande stem van Matthew Bellamy (jankerige uithalen). Ook tekstueel is het afwisselend te noemen: van matig tot goed.

Muse mist mijn inziens nog controle en laat zich hier meeslepen in de grootheidswaanzin (bombast) van de muziek, zodat ze (nog) niet kunnen concurreren met bands als tool of radiohead, terwijl ze wel degelijk over een groot talent beschikken. Ik verlaag mijn stem: 3.5*

Jordy schreef:

Ach de site is nog jong...

En qua gemiddelde staat hij helemaal niet zo hoog!

avatar van Daan
Het wordt dus is een keertje tijd dat sommige users hun top 10 gaan samenstellen...

avatar van Jordy
Voor mij is New Born hét Muse-nummer. Ik kan me nog goed herinneren dat ik de clip voor het eerst zag, ik zat met open bek naar m'n tv te staren (en te luisteren)

Ik kende alleen Muscle Museum en Plug-in Baby, maar toen bij na de intro bij New Born dat gitaar-riedeltje werd ingezet wist ik dat ik van deze band op zoek moest naar het album.

avatar van gemaster
Voor mij is dit ook hét Muse album, maar de hoge notering die het krijgt in de top 100 is volstrekt belachelijk. Dit is echt een album wat ik 1x in de maand luister en dan wil ik het weer voor een maand niet horen. Al die nummers met piano introotjes en dat overduidelijke hard zacht contrast komt me dan helemaal de keel uit. Maar het is en blijft natuurlijk wel een uitstekend album. 4 sterren.

avatar van Zachary Glass
Bombast ...

Eigenlijk hou ik daar wel van, zolang er maar véél is.

Een chaotische plaat ... voor "de gewone man" (was het niet gemaster die de uitdrukking introduceerde op MuM ).

Wat er altijd in mijn hoofd schiet wanneer ik "O of S" hoor is dat boekje ... die eerste illustratie: een kubusachtig gebouw met een rijtje zwarte figuurtjes ervoor, geduldig wachtend in een mooie rij om binnen te treden. Boven de kleine deur hangt een bordje: "Chaos"

Die cocktail van pianoriedeltjes en gitaargeweld ... prachtig gewoon. Zo'n nummer als "Hyper Music" ...

Er is ook niet echt een middenweg ... je houdt ervan of je verafschuwt het, denk ik.

Ik hou ervan

P.S. Ik ben ook "een gewone man"

Ik zet hem gelijk weer op, dankzij jouw betoog .

avatar van gemaster
Zachary Glass schreef:
Bombast ...

Eigenlijk hou ik daar wel van, zolang er maar véél is.

P.S. Ik ben ook "een gewone man"

Even voor de duidelijkheid: Het was geen denigrerende uitdrukking, maar het had meer te maken met de verafgoding van Coldplay op deze site die ik niet helemaal snap. Datzelfde heb ik met Muse. Iedereen lijkt hier klaar te komen als je die naam noemt, maar we moeten het niet overschatten. Matt Ballemy is een zeer goede gitarist, maar dat is dan ook het enige aspect aan Muse wat van wereldklasse is. De reden waarom ik dit album toch wel erg goed vind is dat het album zó bombastisch is en zichzelf niet helemaal serieus neemt. Dat is wel prettig.

Ik bedacht me dat Mansun een paar jaar eerder precies hetzelfde deed als Muse nu (leg Six maar 's naar Origin of Symmetry). Wel jammer dat Mansun nooit zo is doorgebroken, stiekem is Six een veel mooiere plaat namelijk.

pabostudent
Na heel veel commentaar te hebben gehoord van iedereen hoe Muse een slap aftreksel van Radiohead zou zijn, is dat commentaar met de komst van dit album toch een stuk minder geworden.
Muse heeft na Showbiz (hun eerste album) nog meer een eigen stempel op hun sound gezet, Showbiz was goed, dit album is (dare I say it) meesterlijk.
Nummer na nummer, alle nummers zijn gewoon goed van kwaliteit, geen "filler" materiaal dus.
Muse de "heavy Radiohead" noemen is Muse enorm tekort doen.

Beste nummer van deze cd is imo "Citizen Erased".

slaemperayreon
ik vind het zeker een goed album (hoewel er af en toe poppy kantjes aan de muziek zitten) en die Matthew is echt live een beest.

Ik vind Muse helemaal geen aftreksel van Radiohead. Ze hebben echt een eigen sound en lijken niet eens op Radiohead vind ik. Ik vind Radiohead persoonlijk wel beter dan Muse maar dat doet er niet toe.

Het beste nummer is imho "Bliss"

Die vergelijking slaat idd nergens op.

Het sloeg ook meer op hun begintijd. Showbizz had destijds wel wat van The Bends (kwam ook door de stemmen). Ik zou Muse tegenwoordig eerder met de vroege Queen vergeleken als het dan toch moest

Bertyl schreef:

Ik vind Muse helemaal geen aftreksel van Radiohead.
Eerst snapte ik ook niks van deze vergelijking, maar nu ik wat meer Radiohead heb geluisterd denk ik toch dat Matthew Bellamy z'n manier van zingen een beetje op die van Thom York gebaseerd heeft en dat 'ie van daaruit z'n eigen stijl ontwikkeld heeft.

Hmm... daar zou inderdaad wat waar van kunnen zijn. De zang is enigsinds te vergelijken met Radiohead maar op alle andere aspecten is Muse heel anders.