Coldplay - Parachutes (2000)

Label: Parlophone

5. Yellow (4:29)
  6. Trouble (4:31)
  7. Parachutes (0:46)
  8. High Speed (4:14)
  9. We Never Change (4:09)
  10. Everything's Not Lost / Life Is for Living (7:15)
  11. Careful Where You Stand * (4:45)
  12. Yellow [Acoustic Version from Jo Whiley's Lunchtime Social] * (4:16)
  13. See You Soon * (2:48)
  14. For You * (5:42)
avatar van Yann Samsa
Don't Panic is het beste nummer dat ze ooit maakten (en waarschijnlijk ooit zullen maken)... daarna ging alles bergaf

Legendarisch debuut album van Coldplay en één van de beste platen tot nu toe. Opzetten, geluidsvolume op standje burenruzie, beetje koud buiten en genieten maar!

Denk dat ik deze alweer een jaar+ niet meer geluisterd had. Wat wil je ook met zoveel nieuwe muziek/bands. Maar sommige albums blijven altijd wel een keer terug komen. Meteen maar een stem en berichtje aan gekoppeld.

Dit is echt een classic voor mij. Ik denk dat dit een jaar of 8 geleden het eerste echt rustige album was welke ik echt in zijn geheel kon waarderen. Een eyeopener voor mij. Echt geen minder nummer te bekennen. Vreemd genoeg doen de minder bekende nummers me tegenwoordig wat meer dan de (ook prachtige) radiohits van dit album. Dat heb ik wel vaker bij albums die de tand des tijds doorstaan. ''Spies en de 3 afsluiters'' vind ik de uitschieters. Van de hits vind ik ''Trouble'' de mooiste. Prachtige stijl. Die ''zeurende'' gitaar vind ik echt typisch Coldplay..Op ''A Rush of Blood to the Head'' is dit nog mooier gedaan. Zijn stem komt op dit album wel echt super tot zijn recht. Ik denk dat ik de opvolger in zijn geheel net een tikkeltje beter vind. Maar dat zal wel een beetje afhankelijk zijn van de stemming. Deze is wat softer waardoor ik deze gewoon minder vaak draai. Twijfel tussen een 4,5 en een 5,0.

avatar van WoNa
18 Jaar geleden, sheez, tijd vliegt. Destijds vond ik dit een overrompelend debuut. Zo'n plaat die ik altijd al had willen horen en heel veel innerlijke breingolven streelde. Nu draai ik de plaat veel minder, ook door de vreselijke platen die na 'X&Y' volgden. Toch, als een van de nummers weer eens ergens voorbij komt, maakt het me altijd een klein slagje blijer. Het blijft o zo mooi, Parachutes.

Ja, het is hier en daar vreselijk sentimenteel, maar zo mooi gedaan dat het makkelijk is om dat te vergeven. Zigeunertranen geschilderd door Rembrandt, van Gogh of Picasso. Zoiets. Het platte gevangen in een golfplaat.

Coldplay was de eerste van de jaren 00 bands die ik echt ging waarderen. Het verschil is dat de meeste van die bands goede albums bleven maken, Franz Ferdinand, Arctic Monkeys, Kaizers Orchestra om er drie te noemen. Coldplay niet en daarmee zijn ze uit dit lijstje gevallen.

Mijn kopstuk van Coldplay: de meest legendarische band aller tijden. Kan niet stoppen met ernaar luisteren.

avatar van The Scientist
En toch maar 4 sterren

avatar van jordidj1
Sisorow3 schreef:
Kan niet stoppen met ernaar luisteren.

Ik wel.

Sisorow3 schreef:

Legendarisch omdat ze enorm goed begonnen en daarna steeds verder diep weg zakten?

Haha ach, smaken verschillen. Ik kan ervan genieten