ZZ Top - Tres Hombres (1973)

Blues / Rock
Label: London

1. Waitin' for the Bus (2:59)
  2. Jesus Just Left Chicago (3:29)
  3. Beer Drinkers & Hell Raisers (3:23)
  4. Master of Sparks (3:33)
  5. Hot, Blue and Righteous (3:14)
  6. Move Me on Down the Line (2:30)
  7. Precious and Grace (3:09)
  8. La Grange (3:51)
  9. Shiek (4:04)
  10. Have You Heard? (3:14)
  11. Waitin' for the Bus [Live] * (2:42)
  12. Jesus Just Left Chicago [Live] * (4:03)
  13. La Grange [Live] * (4:44)
avatar van Zachary Glass
de heer Mero raadde me deze plaat aan, en ik wil er hem hartelijk voor danken - jawel!

Op de achterkaft van het cd-boekje staan er een aantal schotels vol non-descripent voedsel klaar (vooral véél!!!) en da's nu exact hoe de cd in m'n oren klinkt: als een muzikale braspartij. P-r-a-c-h-t-i-g!

Of zoals Billy Gibbons zei: "zoals een pick-up truck op vier lege banden rijdt op een modderige landweg"

ElMeroMero
Zachary Glass schreef:

Hah, weer iemand waarop ik mijn ziekelijke neiging tot het geven van idiote muziektips en suggesties kan botvieren!

Geen dank hoor, Zach, het was een waar genoegen je dit plaatje aan te smeren.

Maar even zonder dollen: dit album is de Peetvader van de RoadkillRock; rock die klinkt alsof-ie vers van het asfalt van Route 66 geschept is.

Enne...La Grange is al lang een air-guitar favorietje bij mij met die bonkende gitaren en dat rikketik-geluidje op de achtergrond.

Een welgemeend "Yeehaw !" waardig, deze plaat !

avatar van lebowski
Alleen al die twee openingstracks - absolute eeeh... Top

texas blues met een dik rock sausje

jezus just left chicago is echt heel mooi en la grange is altijd goed gewoon

4.5*

ik zit te twijfelen of deze in mijn top 10 moet komen maar ik denk dat ie het net niet red omdat ik al wat blues erin heb staan die ik net wat beter vind (mijn interpretatie van blues dan)

avatar van MichelDumoulin
Overduidelijk de beste ZZ-Top plaait!

avatar van MichelDumoulin
De eerste 2 zijn bijna net zo goed!

fredpit
"La Grange" Een van de weinige nummers die ik met plezier 5 maal achter elkaar kan/wil horen

avatar van Justinx
fredpit schreef:

Dat kan ik inderdaad ook alleen maar bevestigen. Iemand al eens het tribute album van Sharp Dressed Men geprobeerd? Geweldige vertolking van La Grange wordt daar gegeven door Tracy Bird. Ook andere toppers doen het album aan waaronder Brooks And Dunn (Rough Boy), Hank Williams Jr. (Jesus Just Left Chigaco, geweldig nummer!) en Willie Nelson (She Loves My Automobile). Werkelijk een fantastische cd die een geweldige ode geeft aan swereld's beste en meest behaarde blues/rockband

EVANSHEWSON
MISSCHIEN - allez, eigenlijk wèl absoluut - beste ZZ TOP plaat ever !
Dit is pure bluesrock van uitzonderlijk hoge kwaliteit !
Véél Hoogtepunten, dit is puur genieten !

Deze ZZ TOP is zwaar te verkiezen boven de MTV-clips-opgefokte band met hits als Legs, Gimme All Your Lovin en Sharp Dressed Man !

Niet dat dat geen goede nummers waren, maar dan stellen hun ceedees nogal teleur !

HIer zijn ze werkelijk TOP, namelijk ZZ-TOP !!!

4.5 sterren **** 1/2

avatar van Mart
Ik ben er niet zo enthousiast over als de meesten hier. Waiting for The Bus, Jesus Just Left Chicago, Beer Drinkers & Hell Raisers en La Grange zijn echt geweldige nummers, maar de rest van het album vind ik niet zo bijzonder en het album vind ik na een paar nummers nogal eentonig worden. Toch nog 3,5 ster, voor die vier geweldige nummers.

'Look. It's ZZ Top! You guys rock!'

LocoHermano
Mensen die ZZ Top afdoen als simpele overbehaarde snarenplukkers zijn zondermeer alleen bekend met de hitjes van Eliminator. Tres Hombres is een bruisende mix van southern rock, funky licks en bluesy grooves. Luister vooral naar juweeltjes met wat minder decibellen als het onwaarschijnlijk mooie Master of Sparks en Shiek. 4 sterren.

avatar van ricardo
Ik heb 2 platen van ZZ-top,deze en het album Eliminator.Dit is echt een album waar de blues vanaf druipt met topnummers als Waitin' For The Bus en door LocoHermano hierboven al aangegeven 2 top nummers Master of Sparks en Shiek.Een veel ''beter'' album dan het commerciele en poppy album Eliminator vind ik.4* voor deze blues topper van ZZ-Top.

Één jaar geleden aangeschaft en geen moment spijt van gehad. Dit vind ik bet beste album van ZZ Top (ik heb bijna alle albums). Vooral Waiting' for the bus, Beer drinkers & Hell Raisers en La Grange vind ik goede nummers. Er is ook een groot kwaliteitsverschil tussen de "Remastered" uitgave en de oude uitgave. De nieuwe klinkt echt veel beter dan de oude. En die heeft 3 bonus tracks en een boekje met achtergrondinformatie. Ik geef deze CD daarom 5 sterren.

avatar van vin13
Ik heb bijna al hun platen en vind deze samen met Rhythmeen het beste, voor een mooie bluesverzamelaar raad ik One foot in the blues aan.
De eerste 3 nummers zijn al geweldig van 3 hombres.

avatar van Dexter
Wat een geweldig begin heeft deze plaat toch. Waiting for the Bus, Jesus Just Left Chicago, Beer Drinkers & Hell Drinkers... stuk voor stuk lekker vettige bluesrock. Ook de productie van het album is erg geslaagd, moet ik zeggen: het past perfect bij ZZ Top, gort- en gortdroog.

Helaas zijn de middenste nummers niet allen even sterk, maar dat wordt dubbel en dwars goed gemaakt door het fenomenale La Grange en het ' lazy' Have You Heard.

avatar van Lee Malone
Vanavond deze cd gekocht op het belgian rhythm & blues festival in Peer via de verkoopstand van sounds-venlo. Jammer genoeg zal ik er niet veel plezier aan beleven, bij thuiskomen bleek de cd niet in het doosje te zitten...

Hopelijk kunnen ze dit nog op één of andere manier oplossen. Alvast bedankt aan de klojo die de cd uit het doosje meegegrist heeft

avatar van Lee Malone
Sounds-Venlo heeft zich van zijn mooiste kant laten zien en mij de cd na contact onmiddelijk nagestuurd. Volgens hen lag de fout hoogstwaarschijnlijk bij hen! Ik moet me met andere woorden excuseren tegenover de hierboven genoemde klojo, die mijn cd dus niet weggegrist heeft ;p
Mooie service toch, ik kreeg er zelfs nog een gratis cd bij.

En ik mag me zeer gelukkig prijzen dat ik dit album nu toch kan beluisteren, ongetwijfeld één van mijn beste aankopen dit jaar! Begin en einde zijn ijzersterk, schitterende rauwe, ongepolijste en vooral zuivere muziek, waarvan je direct hoort dat deze muziekstijl die gasten gewoon weg 100% past. Zo moet ZZ Top klinken, jammer dat ze daar niet altijd bij gebleven zijn.

Jesus Just Left Chicago is trouwens niet meer of minder dan de originele versie van AC/DC's "Ride On". Een leuke verrassing dat 1 van mijn favoriete AC/DC nummers eigenlijk teruggaat op ZZ Top!

avatar van ricardo
De verwantschap tussen AC/DC en ZZ-Top is inderdaad erg groot, daarnaast hebben ze ook vast weten te houden aan hun eigen muziekstijl, waardoor je ze na een paar noten direct weer herkend. Motorhead is ook zo'n rechtoe rechtaan band die je uit duizenden herkend, iets anders dan de eerder genoemde 2 bands maar ook geen echte missers van albums. Met ZZ-Top, AC/DC en Motorhead maakt het eigenlijk niet uit met welk album je begint, want op ieder album staan minimaal wel 3 goede nummers. Dit album vind ik na het live album Live In Texas het beste album van ZZ-Top. Gewoon van begin tot eind een top album.

Kingsnake
Texaanse bluesrock die ook wel neigt naar de southern rock (soms).
Top-plaat, dit!

haveman
Denk toch dat ik wat meer ga voor de grote hits. Maar dat is makkelijk gezegd na één luisterbeurt. Nog maar een paar keer luisteren.

La Grange pakt me wel meteen.

avatar van Madjack71
Bij het beluisteren van deze plaat, viel het mij op, hoe goed de nummers klinken en dat er nergens een typische jaren zeventig sweem omheen zit...ook niets mis mee trouwens, maar het had van mij ook zo dit jaar uitgebracht kunnen worden. Af en toe deed de zang mij ook wat aan de stem van Richard Thompson denken. La Grange was het enige nummer dat ik al kende, maar over het geheel is het goede bluesrock.

avatar van vielip
Waarschijnlijk de beste ZZ Top plaat uit de jaren 70. Al vind ik Deguello er niet ver achteraan komen eerlijk gezegd. Ik zeg bewust uit de jaren 70 omdat ik de ZZ Top uit de jaren 80 een heel andere band vind eigenlijk. Ik kan een album als Eliminator maar moeilijk vergelijken en dan ook nog op waarde schatten als ik 'm naast deze lag. Allebei te gekke albums maar totaal verschillend. Op deze topper vind ik het openingstrio toch wel gelijk het hoogtepunt van het album. Met nog een overheerlijke toetje in de vorm van La grange! De rest van de nummers is een tikje minder maar zeker erg goed.

Superplaat van ZZ top, en zoveel beter dan het supercommerciele spul van de jaren tachtig. Het eerste nummer en la Grange zijn de beste nummers Cheap Sunglasses erbij en je hebt gewoon de best of ZZ top.

avatar van ricardo
Er zijn nog veel meer mooie nummer van ZZ Top anders hoor, want wat dacht je van Tush of Heard The X of van Blue Jean Blues of Thunderbird. 4 nummers van Fandango af en die beslist ook bij de best of ZZ Top behoren. Of Brown Sugar, Goin Down To Mexico en Just Got The Baby's van het debuut album af. Ook op hun tweede album staan nog een aantal niet te missen nummers van ZZ Top, Francene en Just Got Paid b.v

Ik weet dat het een vrij beperkte en eenzijdige band is, maar er zijn zeker wel een stuk of 40 tot 50 nummers van ZZ Top die niet veel van elkaar verschilllen in kwaliteit en bij hun beste nummers behoren.

avatar van ricardo
Het meest bekende jaren 70 album van ZZ Top, met erg mooie hoogtepunten. Al staan er ook een paar zwakkere broeders op vind ik. Als geheel vind ik de voorganger denk ik toch nog beter. Deze is vergelijkbaar met het debuut eigenlijk. Beste nummer en eigenlijk het beste ZZ Top nummer voor mij is Beer Drinkers And Hell Raisers, pracht nummer, met een heerlijke drive en pakkend ritme erin. De eerste 2 nummers zijn ook nog geweldig natuurlijk.

Ozric Spacefolk
op 24 oktober 2009 zei ik dit hierover:

Texaanse bluesrock die ook wel neigt naar de southern rock (soms).
Top-plaat, dit!

avatar van frolunda
Prima bluesrock plaat die na 30 jaar nog steeds geen moment verveeld.Het album heeft eigenlijk maar één nadeel; het duurt te kort

avatar van Ernie
Heerlijk plaatje! Echt zo een schijf die je in de auto\discman\radio steekt en die direct een dikke glimlach op je gezicht tovert Zo hoor ik mijn bluesrock heel graag en fantastische zang ook! niet per se hoogstaand maar het past zo perfect bij de muziek