ZZ Top - Tres Hombres (1973)

Label: London

1. Waitin' for the Bus (2:59)
  2. Jesus Just Left Chicago (3:29)
  3. Beer Drinkers & Hell Raisers (3:23)
  4. Master of Sparks (3:33)
  5. Hot, Blue and Righteous (3:14)
  6. Move Me On Down the Line (2:30)
  7. Precious and Grace (3:09)
  8. La Grange (3:51)
  9. Shiek (4:04)
  10. Have You Heard? (3:14)
  11. Waitin' for the Bus [Live] * (2:42)
  12. Jesus Just Left Chicago [Live] * (4:03)
  13. La Grange [Live] * (4:44)
Volgens mij vermeld ik nergens dat de genoemde artiesten eerder waren met hun sound?
Topattractie in 1973? ?

avatar van Larzz
Zeker. In Texas stonden the Rolling Stones in hun voorprogramma. ZZ Top was vanaf 1973 een mega grote band die optrad in volle stadions. Kijk maar naar de binnenhoes van Fandango.

Altijd gedacht dat ze na hun derde plaat pas echt 10 jaar later wereldwijd scoorden, hebben ze hun succes toch mooi 10 jaar lang voor veel muziekliefhebbers verborgen kunnen houden. In die tussenliggende periode wist AC/DC zijn wel grootst te presenteren.
Ik had ZZ Top wel meer succes gegund, ben wel opgegroeid met Eliminator, een van de favoriete jaren tachtig platen van mijn vader.

Ik ben het met je eens dat ik mij niet genoeg in de feiten verdiept heb, maar sta verder zeker achter de vergelijkingen.

avatar van gaucho
Nou ja, wereldwijd was hun grote doorbraak natuurlijk pas in '83, met Eliminator. Maar in de jaren daarvoor waren ze in de VS, en dan met name in hun thuisbasis Texas al heel grote jongens.

Maar dat was de meeste Nederlanders tot die tijd natuurlijk ontgaan. Mij verging het ook zo - voordien had ik nog nooit van ZZ Top gehoord, totdat ze binnenkwamen met die paar joekels van hits en het bijbehorende album. Eliminator is nog steeds een van mijn favoriete jaren tachtig-platen. Waarschijnlijk ben ik van dezelfde generatie als je vader.

Het duurde even, maar later heb ik het spoor teruggevolgd en kwam tot de ontdekking dat dit toch wel een van de beste, zo niet de beste jaren zeventigplaat van ZZ top was. In elk geval top 3 met Rio Grande Mud en Deguello.
Toch wel een ander geluid als het jaren tachtig-werk: zompiger, minder perfect geproduceerd, maar vaak met een heerlijke groove. La grange was tot die tijd toch wel de perfecte ZZ Top-klassieker. Ook de drie eerste nummers zijn ijzersterk, daarna zakt het helaas wat in.

gaucho schreef:

De grote doorbraak naar een mainstream publiek was inderdaad in 1983. Maar daarvoor waren de mannen ook al redelijk bekend in Europa. In 1982 stonden ze geboekt als afsluiter van Pinkpop. In 1980 speelde Top als hoofdact in Rockpalast. Dat werd in die tijd live uitgezonden op de Duitse tv. Dat was tevens de eerste keer dat ik ZZ Top zag. En ook meteen verkocht was.

avatar van gaucho
OK, da's toch ook niet niks. Dan heb ik dan echt ff gemist. Behoor ik uiteindelijk toch echt tot de mainstream - waar ik overigens niet van opkijk

avatar van Larzz
Dat fenomenale Rockpalast concert was voor mij ook de trigger om binnen mum van tijd alle jaren 70 platen te kopen. Was gelijk fan van Billy Gibbons. Dit concert is nu al een tijd te koop op dvd en een helaas ingekorte cd.

avatar van iggy
Ook uiteraard (gedeeltelijk) op Youtube te zien.
ZZ Top - Jesus Just Left Chicago (From "Double Down Live - 1980") - YouTube

Ik krijg alleen op de een of andere manier die link niet helemaal goed.

avatar van Larzz
Hij doet het hoor Iggy. Gaaf nr.

avatar van iggy
Ja maar het was de bedoeling dat je de hele (16 nummers re-uploads) te zien krijgt.
Dit moet hem zijn.
ZZ TOP @ ROCKPALAST 1980 (re-uploads & EagleRock) [HDadv 720p] - YouTube

avatar van Larzz
Oki. Zie het. Goede link.

avatar van Dirkrocker
Ik kon het jaren 70 werk niet zo goed van ZZ top, maar vandaag deze is opgezet. En wat en heerlijke plaat. Heb me geen moment verveelt en heerlijk gitaar werk

top album !

avatar van Rainmachine
Vanavond weer op de speler en kan er nog net zo van genieten als voorheen. Ik ben opgegroeid met de Tres Hombres en Rio Grande Mud albums en ook vrienden van mij speelden in de jaren 80 La Grange in coverbandjes dus dit kwam regelmatig voorbij. Inclusief de vele muziekavonden met veel te veel bier en sigaretten en wat dies al meer zij. Geweldige herinneringen aan die tijd, zou het nu niet meer kunnen want dan ben ik een week uit de roulatie maar dat kon toen gewoon 3-4 avonden in de week en de volgende dag weer gewoon aan de bak. Dat is voor mij ZZ Top, beer drinking & hell raising...

avatar van Twinpeaks
Heerlijk album wat ik te lang heb genegeerd. Niet omdat ik het slecht vond, maar gewoon omdat ik niet zo heel vaak in de afdeling "z" van mijn collectie kom. Terwijl op 1 na daar alle albums van ZZ Top staan. Het lekkere lome doet goed toeven met een biertje of whisky erbij. Kacheltje hoog , hond tevreden tegen me aan gevleid in de luie stoel en de baarden vullen de warme kamer met hun eenvoudige maar catchy blues klanken. Meer hoeft dat soms niet te zijn. En wat blijft La Grange toch een oorwurm. 4 en halve ster.

Twinpeaks schreef:

Ik ben dan wel benieuwd welk ZZ Top-album bij jou ergens anders staat...

avatar van Twinpeaks
Scherp!!