Neil Young & Crazy Horse - Live Rust (1979)

4,23

Canada / Verenigde Staten
Label: Reprise

1. Sugar Mountain (5:02)
  2. I Am a Child (3:01)
  3. Comes a Time (3:15)
  4. After the Gold Rush (3:49)
  5. My My, Hey Hey (Out of the Blue) (4:12)
  6. When You Dance I Can Really Love (3:42)
  7. The Loner (4:53)
  8. The Needle and the Damage Done (3:06)
  9. Lotta Love (2:52)
  10. Sedan Delivery (4:50)
  11. Powderfinger (5:43)
  12. Cortez the Killer (6:19)
  13. Cinnamon Girl (3:22)
  14. Like a Hurricane (8:03)
  15. Hey Hey, My My (Into the Black) (4:37)
  16. Tonight's the Night (7:12)
93 BERICHTEN 3 MENINGEN
avatar van freakey
Stalin schreef:
Ik heb volstrekt niets met Johnny Rotten (valse profeet), Sex Pistols en punk in het algemeen, maar toch...

Dat maakt toch niks uit, dat het een ode is aan Johnny Rotten is niet meer of minder dan een feit...

avatar van Stalin

freakey schreef:

Klopt, maakt feitelijk gezien ook niets uit, maar toch opmerkelijk dat juist zo'n ode mij dan weer raakt...
Of het puur een ode aan Johnny Rotten is, dat weet ik eerlijk gezegd niet (ken de verhalen en achtergronden overigens), maar het zal best dat dat de aanleiding was.

Wat ik begrepen heb is het meer een reactie op de opkomst van punk en de boodschap aan de ''ouwe garde'' die punkbands verbaal spuwden in hun songs en interviews.
Punk was van mening dat ''ouwe'' artiesten zoals Neil Young achterhaald waren. Neil vreesde dat dat wel eens het geval zou kunnen zijn en kwam vervolgens met dit nummer op de proppen.

Ironisch dat Young vrijwel alle punkers overleefd heeft en in tegenstelling tot hun nog immer vitaal en vernieuwend is...

Maar de kracht van dit nummer (en vele andere van Neil) is dat het het onderwerp en de tijd waarin het speelt compleet overstijgt !

avatar van iggy
Wat een heerlijke cd. Neil wist dus donders goed wat zijn sterke nummers waren. Dit is toch gewoon smullen. Verder sluit ik me bij de meeste berichtjes aan. Wat moet je er nog over zeggen niets?!
Toch wil ik nog effe kwijt dat ik de man ergens begin 2000 live gezien heb in ahoy 2e concert. En omdat ik door de jaren heen naar heel wat concerten ben geweest trad/treed er een bepaalde verzadiging bij mij op. Meestal heb ik het wel gezien na pak hem beet 1 uurtje. En eigelijk is dat helemaal niet leuk niet waar! Nu speelde neil en zijn paarden ruim over de 2 uur maar ik heb iedere seconde genoten van dit concert. Je voelde gewoon dat neil er zin in had en die vonk sloeg duidelijk over naar het publiek. Dit concert is een van mijn beste ooit geweest. Want wat kan die man spelen zeg. Na het concert waren mijn pals en ik het roerend eens dat hij wat ons betreft er best nog 1 uurtje aan had vast kunnen plakken. Volgens mij heb ik dat gevoel nadien ook nooit meer gehad jammer.

avatar van henk01
Wat mij betreft, de beste live cd ooit.
Mooie opbouw van het concert met als hoogtepunt in het midden Powdwefinger - Cortez the killer - Cinnamon girl - Like a hurricane

Zó maak je dus een live cd !

ricardo schreef:
Dit album is geloof ik toch een combinatie tussen acoustisch en elecktrisch spel geloof ik?

Decade en Massey Hall heb ik van Neil Young.

Ben niet een erg grote fan, maar ben um door de jaren heen wel een stuk meer gaan waarderen. De zangstem was voor mij het meest wennen, maar nu ik eenmaal daaraan gewend ben heeft de breekbare en gevoelige stem echt iets. Ook leuk dat er artiesten zijn die zich erg intiem en kwetsbaar durfen opstellen dan Neil Young doet en gedaan heeft.

Deze heb ik dan eindelijk ook maar gekocht. Ik wilde eigenlijk Weld hebben, maar die kost zoveel overal, dat ik die maar heb laten liggen. Deze kwam ik vanmiddag tegen voor maar 7 euro. Heb hem gelijk afgespeeld, en het klinkt inderdaad super allemaal. Ook de overgang van Acoustisch naar elecktrisch is erg mooi. Dat Neil op Cortez The Killer een Surinaams accent zou hebben, of dat er een reggae stijl in dat nummer zit is mij niet op een negatieve manier opgevallen. Ik zal hem iets vaker beluisteren om te horen of het t.o.v de versie op Decade ook erg veel verschilt. Sommige gitaarsolo's duren inderdaad ook wel erg lang, maar zijn niet storend, integendeel zelfs. Voor mij is het mooiste nummer op dit album A Hurricane.

Mooie tegenhanger van Massey Hall is deze ook. En vind het elecktrische gedeelte wel te vergelijken met het woeste op Ragged Glorie.

Ik heb Weld waarschijnlijk nu niet eens meer nodig.

avatar van Rudi S
In ieder geval een van de beste van Neil, dicht op het Massey Hall.
Hier op staan puike uitvoeringen van twee van mijn lievelingsnummers op nl, Goldrush en een geweldige Cortez

Geweldig concert;pure emotie en meeslepend.Kristalheldere stem van Neil met de rauwe puurheid van Crazy Horse vernoemd naar het legendarische Sioux opperhoofd(Tasunko
Witko)

De opbouw hier is voorteffelijk geschoten . Een erg breekbare Young ploeterend op de acoustische gitaar en trouwe vriend smoelschuiver . Daarna barst het los in een soort van rauwe rockorgie . Puur , eerlijk en hard . Crazy Horse en Neil is een unieke combinatie . De juiste essentie van rock wordt hier zeer overtuigend gebracht .

avatar van viking1
Wat een live album voor mij het ultime live album inelk geval van ome neil.
Een perfecte over gang van de accoustische set naar het rouwe gitaar geweld.
Perfecte nummer keuze.en wat is hij goed bij stem zo zuiver ongekend.bij de eerste nummers,
Krijg ik al kippenvel(niet van de kou)kan geen favorite nummer aan wijzen,alles is top.en dan
het elektrische geweld heerlijk.hou in het algemeen het meest van de ingetoggen neil maar deze
Cd heefd alles,moet in ieders cd kast staan ha.
Staat in mijn ultime live cd top 10.

1.neil young-live rust.
2.deep purple-live japan.
3.iron maiden-live after dead.
4.motorhead-no sleep till hammmersmith.
5.the who-live at leeds.
6.status quo-live.
7.ac/dc-if you want blood you got it.
8.rory gallagher-irish tour.
9.neil young-live at the massey hall.
10.bruce spingsteen-live 75-78.
De volgorder verschid per dag / moment gevoelig.

avatar van devel-hunt
Toch wel één van de mooiste live platen die ooit is uitgebracht. Neil Young was hier op zijn hoogtepunt. Een plaat die ik altijd meeneem als ik een reis maak. Of dat nu Elba, Sri Lanka of Athene is, Live Rust gaat altijd mee. Deze plaat heeft zoveel warmte, sfeer en er staat toch wel de beste Neil Young nummers op die hij uit zijn pen heeft geperst.

avatar van ricardo
Wat klinkt Like A Hurricane hier schitterend op, dat nummer weet mij echt enorm te raken, vooral die huilende gitaar dat hele nummer door, kippevel van begin tot eind!

De rest is ook super, maar ik vind Like A Hurricane er echt nog bovenuitspringen.

Gewoon een pracht live album, en niet alleen voor Neil Young fans/liefhebbers, dit is gewoon 1 van de betere live albums die er in de jaren 70 gemaakt zijn. De tracklist is ook echt om van te smullen. En de combinatie tussen acoustisch en bombast is hier ook mooi op te horen.

Deze plaat klinkt ook echt eerlijk en puur, en het zal me niet verbazen dat deze plaat ook zo zonder overdubs op plaat verschenen is.

Misschien is deze wel de beste keuze zou je maar 1 album van Neil Young in bezit willen hebben.

avatar van likeahurricane
helemaal mee eens

avatar van Tony
Net een halfje verhoogd. Beste live album van Neil na Massey Hall, dat gewoon op eenzame hoogte staat. Vind de commotie over het einde van Cortez een beetje overdreven. Goed, het is een raar accent, maar om daar nou zo'n heissa over te maken en zelfs puntenaftrek aan te verbinden, nee, dat gaat we veel te ver. 95% van Cortez is gewoon een prachtige versie, waarvan de gitaarsolo aan het eind te snel fade out gaat. Als ik al iets jammer vind aan Cortez, is het dat...

avatar van Stijn_Slayer
Ik blijf het wel een kleine ramp vinden. Het nummer bouwt naar een climax, maar dat blijkt dan een anti-climax te zijn. De boel slaat in één keer om en daar is voor mij het nummer echt mee verpest. De teleurstelling is op dat moment te groot.

avatar van Tony
Ik heb gezocht of er iets over bekend is waarom hij opeens overgaat op een afro-amerikaans (of wat is het?) accent, maar niks gevonden. Staat er niks over in jouw biografieen, Stijn...?

avatar van Stijn_Slayer
Ik snap 'm eindelijk. Het is eigenlijk hartstikke logisch.

Las online dit op een blog: ''And a fifteen minute version of Cortez the Killer where Neil tries out his pidgin-native-Indian accent towards the end.'' Ik heb het nooit zo opgevat, maar dan valt de puzzel in elkaar. Ik vond het altijd Jamaicaans o.i.d. klinken, en heb zodoende de link nooit gelegd.

Neil heeft altijd 'iets' gehad met Indianen (al is dat nooit héél erg prominent aanwezig), maar waar het hier om gaat is dat Hernán Cortez natuurlijk alles te maken had met Indianen (Azteken). Vandaar dat Neil hun accent nadoet.

avatar van Tony
Interessante theorie, jongeman... Referenties naar indianen zijn er bij Neil inderdaad voldoende te vinden, maar ik hoor het er aan he teind van Cortez niet aan af, heb Dances with Wolves gezien en daar praten ze toch heel anders.

avatar van Stijn_Slayer
Maar dat zijn geen Azteken. Elke groep Indianen zal wel hun eigen accent hebben, maar ik weet verder ook niet hoe dat klinkt. Het kan natuurlijk ook dat Neil ze niet goed nadoet. Het is in ieder geval wel een logische verklaring die sluitend is.

Een Jamaicaans of Surinaams accent slaat eigenlijk helemaal nergens op binnen de context van het nummer.

Ik geloof wel dat dit het is, al schroomt er misschien e.e.a. aan Neils imitatie.

avatar van chevy93
Stijn_Slayer schreef:
Las online dit op een blog: ''And a fifteen minute version of Cortez the Killer where Neil tries out his pidgin-native-Indian accent towards the end.''.
Over welke versie gaat dat dan, want 15 minuten Cortez lijkt me wel wat.

avatar van Stijn_Slayer
Die blogger had het over de versie op dit album, maar blijkbaar heeft hij zich vergist in de tijdsduur (de LP versie duurt wel een minuutje langer). Desondanks zijn er veel lange versies van Cortez, aangezien Neil er live altijd op improviseert.

Toen ik 'm in Ahoy zag (2009) duurde Cortez zo'n elf minuten. Verder o.a. tijdens de 1995 tour met Pearl Jam en de tour van 1987 met Crazy Horse rond de twaalf minuten en een aantal weken geleden werd op Neils site een jamversie met Crazy Horse van zeventien minuten gestreamd. Ik ben onlangs wat bootlegs verloren toen m'n harde schijf het begaf, maar er zijn in bootlegland genoeg versies van tien minuten of langer.

Deze bijvoorbeeld (Rock in Rio 2001): YouTube - Neil Young ~ Cortez The Killer w/ Crazy Horse *w/vIDeo* ~ Early Classic Performance @The Rio HD

Vind zelf de solo akoestische versie met mondharmonica erg mooi (1999).

avatar van chevy93
Ik weet dat Neil nummers kan rekken, maar verder dan Weld, Live Rust (en voor de volledigheid: Massey Hall) ben ik eigenlijk nooit gekomen. En zodoende nooit verder gekeken naar een langere versie van Cortez.

Is er een specifieke site die jij gebruikt voor de bootlegs van Neil? Zo gebruik ik bijvoorbeeld http://www.oneverybootleg.nl/ voor Dire Straits/Mark Knopfler.

avatar van Stijn_Slayer
Dime heeft het meeste. Als je liever MP3's hebt is 't forum van Guitars101 wel geschikt. Verder staat er nog wel e.e.a. op Hungercity, Demonoid en Traders' Den.

Voor een overzicht van al zijn shows (staat ook bij of die getaped zijn): www.sugarmtn.org

avatar van musician
Stijn_Slayer schreef:

Ja, hij heeft ook veel met Inca's. Volgens mij zijn er meerdere titels van Neil Young songs met daarin Inca's opgenomen.
Cortez the Killer is natuurlijk bij uitstek het nummer van zijn afkeer over het brute optreden en moordpartijen (van de Spanjaarden) in Amerika op zoek naar goud en andere schatten.

avatar van ricardo
Het mooie aan een live album van Neil Young vind ik zijn enorm emotionele/breekbare en soms ook ietwat ielig klinkende stem in combinatie met de enorme bombast van de 'hardere' nummers. Eigenlijk past het totaal niet bijelkaar. Ik moest er in het begin zelfs nog om glimlachen, maar op dit album hebben ze alles echt tot een pracht geheel gesmeed. Dat valt pas op als je deze vaker hebt beluisterd.

En Cortez is mij beslist niet opgevallen in negatieve zin, je moet echt op dat accent letten, als je deze op de achtergrond afspeelt en je bent nog ergens anders mee bezig valt het totaal niet op.

Eigenlijk best iets voor de grootste miereneukers om daarover te vallen.

avatar van henk01
CORTEZ wat een nummer blijft dit toch. De hele cd trouwens vindt ik meer hebben dan weld

avatar van pmac
Heerlijke live plaat en ook leuk om op dvd te zien. Neil geeft precies wat het publiek wil horen. HIj was in deze periode zeer energiek. Had net een reeks puike platen uitbracht die ook veel opgewekter klinken dan uit de periode ervoor. Wellicht zijn beste liveplaat (hoewel er ook een buitengewoon fraaie bootleg in omloop is met het Rai concert uit 2008).

avatar van ricardo
Wat een mega mooie kippenvel krijgende versie van A Hurricane staat er op dit album, vooral die gitaar die bijna het menselijke en emotionele huilen op zich neemt.

Echt een super nummer, misschien wel 1 van de beste live nummers ooit die mij zo weet te raken, echt kippevel en zit zowat met een brok in mijn keel te luisteren.

Heerlijk album, meesterlijk, ook qua sfeer. Alleen al voor het openingsnummer zou je het album aanschaffen (Sugar Mountain), wat ik ook gedaan heb. Geen seconde spijt van gehad.

avatar van wizard
Met dit live album laat Neil Young beide kanten van z’n muzikantschap horen door met een akoestisch deel te starten, en daarna de electrische gitaar erbij te pakken. Wellicht was dit album daarom een mooi overzicht van Neil Young’s beste werk uit de jaren ’60 en ’70. Voor mij, als iemand die decennia nadat Young op z’n hoogtepunt was, zijn muziek leerde kennen, voegt dit album echter niet veel toe. Het electrische werk met Crazy Horse wordt naar mijn mening veel intenser gebracht op Weld, terwijl Massey Hall veel indringender het akoestische werk van Neil Young voor het voetlicht brengt. Dat maakt Live Rust voor mij een goed, maar enigszins overbodig album.
Bovendien vind ik het album ontsierd wordt door het einde van Cortez the Killer (waar al het een en ander over is bediscussieerd bij dit album) en ook het ‘no rain’ stuk voor The Needle and the Damage Done verstoort de flow van het album, niet in de minste plaats omdat het voor mij als luisteraar niet duidelijk is in wat voor context ik dat stuk moet plaatsen.

Ik luister liever andere live-albums van Neil Young, hoewel hier ook een aantal erg sterke nummers opstaat.

3.5*

avatar van Stijn_Slayer
'No rain' is een geluidsfragment van Woodstock, toen het daar begon te regenen. Geldt ook Hendrix' versie van 'Star Spangled Banner'.

avatar van Broem
Neil is zijn werk aan het remasteren via of voor zijn Pono systeem. Uiteraard kunnen die high res bestanden ook op een normale set worden afgespeeld. 24 bit - 192khz maar liefst. Ik heb de originele Live Rust cd of lp niet in mijn collectie maar dat maakt deze download meer dan goed. Magistraal goed album van Neil met daar op de vele toppers uit de 70's. En met de geluidskwaliteit zit het wel snor. Niet het niveau wat ik ervan had verwacht maar prima om aan te horen. Cortez THE Killer blijft voor mij toch wel een ultiem nummer...net als THE Needle, Cinnemon Girl enz enz.

Live Rust vind ik nog altijd een indrukwekkende liveregisratie. Als het gaat om de beste livealbums , staat deze zeker in mijn top 10.
De geluidskwaliteit vind ik niet zo heel interessant bij deze registratie.
Dat gruizige smerige geluid past perfect in de sfeer die hier wordt neergezet.
Young met Crazy Horses is puur, hard en ongepoleist. That's it. Nooit aan gestoort eigenlijk.
En de opbouw is geweldig. Neil begint in zijn uppie en dan komt de band er bij.
Memorabel.

avatar van Lau1986
Een heerlijke live plaat die eigenlijk perfect opgebouwd wordt. Van Neil Young solo tot Neil Young met Crazy Horse. Een prachtige selectie nummers maken voor mij dit een geweldig live album van Neil Young.