Zachary Glass schreef:
Wel, ja
Wat me opvalt aan deze score is dat ze tegelijk krachtig en o-zo veel melancholie bevat. Geen gespierde kracht, maar er lijkt zo'n natuurlijke gebalde sequentie in de muziek geslopen ...
terwijl bij de meeste soundtracks me de drive opvalt, is het hier eerder de overweldigende rijkgeschakeerde klankenpracht
Gespierde kracht vertoon in scores kan ritmisch goed werken, maar mist nogal eens de echte emotie. Armstrong is een goed voorbeeld van zowel dat erin verwerken als op de emotie spelen. De drive hangt natuurlijk erg af van het soort sfeer, maar ook actiescores kunnen die drive missen op plekken waar een componist dingen ala thin red line toepast. Sommige oorlogsfilms kunnen zo makkelijk in het hoofd van iemand kruipen door geluid en alles te laten wegvallen zoals ik al eerder schreef. De dreiging en kracht van TRL is zowel een oprijsende dreiging alswel een subtiel karakter, wat per geval (scene of film) inwisselbaar gevoel kan oproepen. Preisner werkt meer met ritmes, al kent TRL ook momenten dat er een zeer zeker tempo in zit, wat vaak gebruikt is of afgewisseld door schakelingen in locaties, verplaatsend van een hoofdpersoon met voice over naar een cut van tempo van een zeker beweging. Ik vind het zelf altijd uitstekend als zo'n bepaald ritmiek anders wordt gebruikt; eentje die drivend is maar in iemands hersenen, het verder willen gaan, maar dit nog niet bewegend in beelden te zien. Aanraders vind ik zelf nogal moeilijk maar alvast een die een zelfde soort gelaagheid van violen regelmatig heeft; Band of Brothers van Michael Kamen. Andere dingen zou ik zo niet kunnen zeggen, dan zou je specifiek zal maar zeggen moeten aan geven ''van ja dit en dat'', zelfs dan is het moeilijuk. Wat ik wel wil aanraden is bv. One Hour Photo die enkele momenten van TRL heeft gebruikt als temp. Bijvoorbeeld na een achtervolging over de snelweg en Sy stopt bij het huis ''what's wrong with these people'' met de cello's. Maar die ken je uiteraard al... Maar bij scores afkomstif van Polen heb ik een regel die vast wel soms gebroken is, al weet ik het niet; Pool staat gelijk aan/ = goed tot geweldig. Nogal zwart wit maar ok.