Simon & Garfunkel - Bookends (1968)

Rock / Folk
Label: Columbia

1. Bookends Theme (0:33)
  2. Save the Life of My Child (2:48)
  3. America (3:35)
  4. Overs (2:18)
  5. Voices of Old People (2:07)
  6. Old Friends (2:35)
  7. Bookends Theme (1:23)
  8. Fakin' It (3:19)
  9. Punky's Dilemma (2:17)
  10. Mrs. Robinson (4:07)
  11. A Hazy Shade of Winter (2:17)
  12. At the Zoo (2:22)
  13. You Don't Know Where Your Interest Lies * (2:19)
  14. Old Friends [Demo] * (2:10)
avatar van dazzler
Het zou kunnen dat het plaatsten van het "hele verhaal"
net meer geïnteresseerden naar je website of blog kan lokken.

Nu is mijn reactie: ik ken WoNa niet en misschien maakt hij enkel maar promotie.
Mijn reactie had ook kunnen zijn: het "hele verhaal" van WoNa smaakt naar meer, ik ga eens kijken.

avatar van Running On Empty
Rogyros schreef:
En gelukkig plaatsen de meeste mensen geen links en is MuMe dus een prima discussieforum.

En volgens mij communiceren wij op deze website gewoon in de Nederlandse taal met elkaar ... dus waarom ik dan ineens naar een Engelstalige website gestuurd moet worden.

avatar van Rogyros
Ik neem aan dat je die WoNa site bedoelt? Ik heb er niet op geklikt. Maar je moet toch niets? Als je geen interesse hebt, dan doe je het toch niet?

avatar van Casartelli
Daarnaast hebben externe (recensie)sites ook nog wel eens een copyrightbeleid, zodat er niet zomaar van alles en nog wat gekopieerd mag worden.

Persoonlijk vind ik het kopiëren van complete externe besprekingen (vooral als het geen eigen werk betreft) eigenlijk ook maar forumvervuiling, dus naar mijn bescheiden mening heeft WoNa het eigenlijk prima gedaan.

avatar van Running On Empty
Casartelli schreef:

Als het géén eigen werk betreft is een volledige Copy Paste inderdaad een mogelijke auteursrecht inbreuk (een citaat van een beperkt aantal woorden met verwijzing mag dan wel) maar dan kunnen we bezig blijven met het copieren van (oude en nieuwe) recensies naar Musicmeter met een link naar een andere website. Indien het wel eigen werk betreft mag de maker er mee doen wat deze wil en kan deze net zo goed het gehele verhaal ook op Musicmeter plaatsen. Ieder zijn voorkeur. Ik stop nu met deze discussie

Misterfool
Een prachtige, melancholische plaat. Het duo klinkt hier bijzonder ingetogen, ondanks er wel degelijk geëxperimenteerd wordt. Mrs. Robinson is een nummer met een iets te hoog EO-gehalte, maar de rest van de nummers is ronduit intrigerend.

Misterfool schreef:
Mrs. Robinson is een nummer met een iets te hoog EO-gehalte.

Maar toch zo goed gebruikt in The Graduate. Ik meld het maar even

avatar van nlkink
Fraai album van Simon & Garfunkel. Hier staat de vinyl versie, dus zonder bonus tracks. Op zich jammer want You Don't Know Where Your Interest Lies is helemaal geen gek liedje. Het enige ontsierende is wat mij betreft Voices Of Old People, maar als ik de bijdragen zo lees ben ik niet de enige.
Als ik het instrumentale gedeelte van Bookends hoor moet ik altijd nog aan Durex denken. Dat is eigenlijk wel jammer, maar niets aan te doen.

avatar van RuudC
Weer een mooi album hoor! Met het luisteren van Bookends (en bij Parsley ook) blijkt wel hoe slecht ik de muziek van Simon & Garfunkel ken. Mrs Robinson ken ik net als iedereen wel, net als Sound Of Silence. De heren zijn helemaal niet het stereotype singer/songwriterduo dat ik dacht. Bookends is een behoorlijk progressieve plaat. Dat komt er vooral goed uit op Save THe Life Of My Child en Fakin' It. Soms gaat het ook naadloos over in de dromerige folk die we van dit duo gewend zijn. Ik heb 4,5* overwogen. Er staan echt veel mooie liedjes op dit album, maar toch voelt een dergelijke score niet terecht. Dat komt niet door bijvoorbeeld Voices Of Old People. Dat duurt maar twee minuten en daar kan ik me niet echt aan storen. Het is een prima rustpuntje. De beste songs staan aan het begin en eind. Mrs. Robinson zorgt altijd voor een vrolijke bui hier.

Tussenstand:
1. Parsley, Sage, Rosemary And Thyme
2. Bookends
3. Sounds Of Silence
4. Wednesday Morning, 3 A.M.

avatar van hrmnbstr
RuudC schreef:
Waar komt het wel door dat een 4,5 onterecht voelt? Doordat de beste songs aan het begin en eind staan? 'Overs', 'Fakin' it' en 'Punky's dilemma' zijn ook goede nummers, wat mij betreft. Sommige kondigen al de breuk van het duo aan, zo ook 'Overs'. Dat nummer heeft een sterke tekst. 'Fakin' it' is, zoals jij al schreef, een progressief nummer. Het lied heeft veel verschillende sferen, de achtergrondzang die soms doorsijpelt en dan weer wegsterft, de bijdragen van het orgeltje, het handgeklap... Er zijn zoveel verschillende muzikale lagen. Hetzelfde geldt voor 'Punky's dilemma'. Let bij dat nummer eens op de geweldige basgitaar en de verschillende zangstemmen in de achtergrond.

avatar van RuudC
Dat is gewoon een gevoel. Dit album (en Parsley) gaan gewoon aangeschaft worden. Het kan heel goed zijn dat de scores daarna nog gaan stijgen.

avatar van lennert
Wederom een goed album, maar voelt voor mij iets minder samenhangend aan dan de twee voorgangers. Save The Life Of My Child, America en Mrs. Robinson zijn wel weergaloze tracks en ik vind het heel fijn om op te merken dat de twee tot nu toe nog geen enkele maal hetzelfde album hebben uitgebracht qua thematiek of muzikale prestaties. A Hazy Shade Of Winter heeft een heerlijke beat die me lekker doet meeknikken en ook At The Zoo gaat er prima in. Leuk album, gewoon net ietsjes minder.

Tussenstand:
1. Parsley, Sage, Rosemary And Thyme
2. Sounds Of Silence
3. Bookends
4. Wednesday Morning, 3 A.M.

Misterfool schreef:
Mrs. Robinson is een nummer met een iets te hoog EO-gehalte

Waar baseer je dit op, puur omdat de naam 'Jesus' in de titel staat en ook in het refrein wordt gezongen? Hieruit blijkt dat je de lyrics dus niet kent. Misschien vind je hierdoor ook 'Jesus, He Knows Me' van Genesis een nummer met een iets te hoog EO-gehalte.

Bookends is voor mij het absolute meesterwerk van S&G, ook al zijn er misschien betere songs geplaatst op andere albums. De muziek klinkt naar mijn idee hier gewoon voor het eerst echt als een mooi geheel.

1. Bookends
2.(of 3) The Sounds of Silence
3.(of 2) Parsley, Sage, Rosemary and Thyme
4. Bridge over Troubled Water
5. Wednesday Morning, 3 AM

Misterfool
Waverick schreef:

Of ik nog even in het beklaagdenbankje wil plaatsnemen voor een zijdelingse opmerking van zo'n anderhalve jaar geleden. Geen punt hoor, ben nooit te beroerd om men van repliek te dienen.

Mrs. Robinson heb ik door het refrein nooit een aangenaam nummer gevonden. De sfeer vind ik wat al te zoet. De coupletten vallen verder ook ietwat weg tegen het refrein. Het sarcasme, dat ik wel duidelijk opmerkte bij Jezus, He Knows me van Genesis, pakte ik daardoor klaarblijkelijk niet op. 't is een klassieke fout eigenlijk. Hele volksstammen denken nog steeds dat Born in the U.S.A van Bruce Springsteen het toppunt van Amerikaans patriotisme is.

Edit: The Graduate moet ik overigens nog steeds eens zien.

@Misterfool: je hoeft niet in het beklaagdenbankje plaats te nemen hoor. Ik zag gewoon een misplaatste opmerking en wilde hierop reageren, niets meer, niets minder.

En ik ben het met je eens dat de sfeer van dit liedje wat te zoet is.

avatar van Twinpeaks
Prachtig album van dit duo. En wat een prima songsmid is Simon toch. Heerlijke lome sfeer hangt er over het album en dan de samenzang .Hemels op sommige momenten. Het blijft ook overeind anno 2019 . Ik heb de albums allemaal al lang in huis , maar ik draaide eigenlijk alleen maar een verzamelaar . Nu de laatste dagen eens wat dieper in de albums gedoken en dat loont. 4 en halve ster .