Manfred Mann's Earth Band - Budapest (1983)

Alternatieve titel: Live

Label: Bronze

1. Spirits in the Night (6:04)
  2. Demolition Man (4:32)
  3. For You (6:49)
  4. Davy's on the Road Again (4:43)
  5. Lies (Through the 80's) (4:34)
  6. Blinded by the Light (7:45)
  7. Redemption Song (No Kwazulu) (3:26)
  8. Mighty Quinn (4:15)
  9. Runner * (5:04)
  10. No Transkei * (5:22)
  11. Don't Kill It Carol * (5:11)
avatar van musician
Prachtige, enkele live-plaat van beroemde, linkse symfo-band.

De wereldtoernee volgde naar aanleiding van de cd Somewhere in Afrika.

Alleen beroemde hits, dat kun je er op tegen hebben. Misschien wordt deze cd nog wel eens uitgebreid met méér live opnames uit die tijd. Hoewel, gezien de belangstelling, het aantal stemmen en berichten op musicmeter....

Hoe dan ook, iedereen is in topvorm, van zanger Chris Thompson tot toetsenist Mann.
Linkse symfo: iedereen deed optredens in Amerika of West Europa, Manfred Mann ging zonder gene naar de andere zijde van het ijzeren gordijn.

Ik mag hem wel.

De hele cd is van behoorlijke kwaliteit. Een aanrader voor alle liefhebbers. Ik kan mij niet meer herinneren of ik nou naar deze tour ben geweest of die naar aanleiding van Criminal tango. Ik weet wel dat het ging om een vrij leeg congresgebouw in Den Haag.

avatar van bikkel2
Fraaie liveplaat waar ik eigenlijk als enig minpuntje de korte speelduur noem .
De band heeft ondanks het veelvuldig coveren een sterke eigen sound . Nooit te hoogdravend , melodieus en gegoten in een symfoachtig rock stijl.
Vocalist Chris Thompson is natuurlijk een wereldzanger en voor mij ook de definitieve in Manfred Mann''s Earth Band .
Hij tilt alles naar een nog hoger plan . Maar muzikaal is het ook prima in orde . Fraaie dragende keyboards en functioneel verzorgd gitaarspel . Mooie songs met eeuwigheidswaarde .

Father McKenzie
Demolition Man van The Police is een gewaagde maar geslaagde cover. Voor de rest is dit een zéér ok live-registratie. Chris Thompson was toch een verdomd goede zanger en deze band is een goed geoliede muziek-machine, dat hoor je zo.
Yes!

bikkel2 schreef:
Fraaie liveplaat waar ik eigenlijk als enig minpuntje de korte speelduur noem(...)

Hoe dan ook, prima cd. Nog steeds. Dit zijn pas concerten!

avatar van musician
Eigenlijk is Budapest niet Manfred Mann's finest hour, maar die van Chris Thompson.

Volgens mij zingt hij (met verve) zo'n beetje elk nummer van deze live registratie en lijkt daarmee dus ook meer het boegbeeld van de band dan dat Manfred Mann zal hebben gewild.

Toch was dat verreweg de meest ideale en succesvolle setting die Mann zich maar kon wensen. En met andere woorden: wat een geweldige strot heeft die Thompson bij deze band.

De toevoegingen op cd (Runner, Don't kill it Carol en No Transkei) zijn buitengewoon waardevol, betreurenswaardig dat deze nog niet eerder waren verschenen. Trouwens, zelfs met die drie nummers duurt het album nog net iets minder dan een uur: daar zullen ze destijds in Budapest toch geen genoegen mee hebben genomen?

Dus eigenlijk hoog tijd voor het complete concert, zoals dat ooit met Live at Leeds van The Who ook is gedaan.

Volgens het boekje is er meer dan genoeg opgenomen: "The tour culminated in three nights at the Budapest sports stadium. TV cameras were on hand of course to record the grand event and behind the scenes the 24 track tapes were also rolling to capture the the sound bites from the three nights, although for some unexplainable reasons this was never put out". De schrijver vermoedt dat de opkomst van de cd er aan ten grondslag lag dat niet werd gekozen voor het uitbrengen van een dure dubbele live-LP.

Aan de geluidskwaliteit hoeft het inderdaad niet te liggen: ik vind de digitaal geremasterde versie een geweldige registratie, zeker voor een concert uit 1983.
De drie extra nummers zijn overigens vrij slordig toegevoegd in het geheel.

En verder had ik graag gezien dat Redemption song de geweldige rockversie van Somewhere in Afrika was geweest en niet de akoestische weergave, zoals op single was uitgebracht. Maar een mens kan niet alles hebben.

avatar van The_CrY
Ik denk dat de line-up die de Earth Band hier heeft één van de sterksten is, samen met de originele bezetting. Ik was altijd erg weg van de stem van Steve Waller. Is hij hier ook veel te horen?

avatar van musician
Nee, heel weinig. Een nummer of twee. Soms background. Maar Steve Waller speelt natuurlijk ook nog gitaar (Chris Thompson ook volgens het boekje maar volgens mij mag dat weinig naam hebben, voor zover ik mij dat nog goed kan herinneren van concerten).

De grote 'afwezige', als je dan toch een naam moet noemen, is natuurlijk oud lead-zanger en begenadigd gitarist Mick Rogers. Afwezig geweest in de periode 1975-1986, hij deed als gitarist volledig en als zanger op twee nummers (dacht ik uit mijn hoofd) vanaf Criminal tango weer mee, naast Chris Thompson overigens. En maakt momenteel nog steeds deel uit van MMEB.

avatar van vigil
musician schreef:
Heb eindelijk eens de geremasterde cd gekocht, heeft 3 extra tracks. Runner, Don't kill it Carol en No Transkei. Hoe dan ook, prima cd. Nog steeds.
Die heb ik ook maar de tracklist klopt niet helemaal, heb jij dat ook? Zowel hier als de achterkant van de cd staat dezelfde tracklist enkel begint het concert met Lies (80's).

avatar van musician
Ja, je hebt helemaal gelijk!

Het cd boekje begint de tracklist, net als hierboven, met Spirits in the Night. Dat staat ook zo op je Windows mediaplayer. Maar als je cd hoort, is track 5, Lies, naar voren gehaald en komen daarna de rest van de nummers zoals weergegeven.

Slordig zeg, van de uitgever!

avatar van vigil
Ja dan kan je wel zeggen, waarschijnlijk was het op de originele LP wel zo maar ja dan moet je het natuurlijk wel even aanpassen als je dat gaat veranderen

avatar van musician
Volgens mij was op de originele LP Lies de opener van kant 2.

avatar van Twinpeaks
Op een verzamelaar na , ben ik helemaal niet bekend met MMEB. Deze ooit eens meegepikt op een markt . De tracklist gaf leuke mengeling van songs aan , waar ik wel benieuwd naar was. Lage verwachtingen , maar een verdomd leuke plaat. Ze maken zich de songs eigen , zonder dat ze aan karakter verliezen. Klasse vocalen ook. 4 sterren voor deze .