Sun Kil Moon - April (2008)

Folk / Rock

met Will Oldham

5. Heron Blue (7:38)
  6. Moorestown (4:41)
  7. Harper Road (3:56)
  8. Tonight the Sky (10:21)
  9. Like the River (4:09)

met Will Oldham

10. Tonight in Bilbao (9:28)
  11. Blue Orchids (5:56)
  12. Tonight in Bilbao [Alternate Version] * (9:42)
  13. The Light [Alternate Version] * (6:02)
  14. Like the River [Alternate Version] * (3:03)
  15. Tonight the Sky [Alternate Version] * (7:35)
totale tijdsduur: 1:13:48 (1:40:10)
deze krijg ik met handtekening over een week of drie opgestuurd, jeej

avatar van VanDeGriend
En met een extra cd-tje, als ik het me goed herinner

Als het goed is ligt hij ergens deze week in de brievenbus!

Hij staat sinds vannacht ook in zijn geheel op de myspace pagina van Sun Kil Moon en fuck wat is hij weer mooi zeg! Alleen het openingsnummer al, waanzinnig mooi.

avatar van Bart
Deze plaat is voor de liefhebber van rustige, ingetogen muziek! Zorg ervoor dat je een lange adem hebt, want de plaat duurt langer dan een uur. Het zijn erg mooie, uitgesponnen nummers met mooi rustig gitaarwerk en trage drums.

Deze plaat zal - denk ik - veel aandacht krijgen, omdat Will Oldman meezingt. Allemaal erg goed natuurlijk, maar zorg er ook eens voor dat je bijvoorbeeld het album 'Ghosts Of The Great Highway ' beluistert. Deze band verdient luisterbeurten!

Long Verses

Album klinkt zeer goed, ga ik met Pasen lekker naar luisteren.

Wow, dit was het vijf jaar wachten wel waard zeg! De verwachtingen waren ongekend hoog, het is haast ondenkbaar om na Ghosts of the Great Highway een opvolger uit te brengen die niet zou tegenvallen. En daar komt Kozelek met een opvolger (Tiny Cities uiteraard niet meegerekend, die zou ik eerder de opvolger noemen van What's Next to the Moon) die die haast onmogelijk hoge verwachtingen gewoon weet te overtreffen!

Het vertrouwde geluid, dat wellicht het meeste in de buurt komt van Songs For a Blue Guitar, is weer aanwezig, maar er zijn ook verschillende nieuwe elementen te bespeuren. Met name op het gebied van de productie qua zang verkent hij voorzichtig nieuwe terreinen. En de banjo op Unlit Hallway met backing vocals pakt werkelijk fantastisch uit. Het meest verrassende is waarschijnlijk Heron Blue, een nummer zoals we Kozelek niet eerder gehoord hebben. Wellicht dat What's Next to the Moon nog het meeste in de buurt komt. Kortom: het is allesbehalve een Ghosts of the Great Highway deel 2 geworden, alleen dát al mag als een hele prestatie gerekend worden.

De achtergrond zang van Oldham pakt verrassend goed uit. Ik hield mijn hart er namelijk een beetje voor vast. Ik ben een bijzonder groot fan van zijn werk, maar was er niet helemaal zeker van of het zou werken op een Kozelek album. Maar het klopt op een americana achtige manier (wederom een element die niet eerder zo nadrukkelijk aanwezig was in zijn werk) wonderbaarlijk genoeg helemaal! Favoriete nummers tot nu toe zijn Lost Verses en Tonight the Sky. Die laatste zou zelfs wel eens kunnen uitgroeien naar een plekje naast nummers als Grace Cathedral Park, Duk Koo Kim en Summer Dress.

avatar van Yak
Yak
Ik begin nu wel verrekte benieuwd te worden.

avatar van VanDeGriend
Bij mij is ie nog niet binnen

Bij mij ook nog niet helaas. Maar ik kon het gewoon niet laten om 'm de afgelopen dagen op de universiteit met koptelefoon op via de myspace pagina zo'n beetje op repeat te zetten.

Maar ik snak hier inderdaad ook naar de echte cd en bonus tracks. En uiteraard het vinyl!

avatar van mkrake
Wat een prachtplaat zeg. Ben hem de afgelopen dagen ook aan het beluisteren op Myspace, echt geweldig. Laatste tijd niet zo'n overweldigende plaat gehoord.. Nu nog ff wachten op het orgineel

goeie plaat, jammer dat er veel red house painters elementen in zijn verwerkt ipv de melodieen die we bij tiny cities hoorden. groeiplaatje ook wel denk ik, maar ok. prima

thedude1975
Wat een lekkere plaat! Ik heb hem van de week een paar keer geluisterd en ga 'm meteen kopen als ie uitkomt. Ik kende eerder SKM werk en RHP platen al. Ik moet zeggen dat April mijn nieuwe favoriete Mark Kozelek album is. Het Modest Mouse cover album Tiny Cities was al zo mooi, en wat te denken van het 'Rollercoaster' album van RHP! Nu een keer een optreden in de buurt en ik ben gelukkig;)

avatar van Woody
Vanochtend in de file, sneeuwen en nog eens sneeuwen en deze plaat 2 keer achter elkaar kunnen beluisteren. Prachtige melancholisch album. Ik kende enkel Red House Painters maar dit kan mij toch beter bekoren. Vooral het gitaar werk valt mij op. Ongelooflijk mooi aan het einde van Blue Orchids! Ik begin met 4* maar dat zal nog wel groeien.

Nr 639 is binnen

Ook bij mij binnengekomen vandaag, #154. Geweldig om het album nu écht te kunnen luisteren, zoals het hoort. Valt direct op hoe donker het album eigenlijk is. Het is al met al ook veel meer een Red House Painters album dan Ghosts of the Great Highway.

avatar van Woody
Jullie hebben hem dus met handtekening en extra cd'tje? Bij mij is het album ondertussen moeiteloos gestegen naar 4,5*. Leuk vindt ik ook dat Will Oldham meezingt maar daar helemaal niet de nadruk op ligt. heel subtiel gedaan...

Klopt, maar volgens mij is de extra cd niet exclusief voor degenen die via Caldo Verde Records zelf hebben besteld. Zo leek het in eerste instantie wel, maar ik zie bij Amazon bijvoorbeeld dat daar ook de extra cd bij zit. Alleen maar mooi, die extra nummers mogen namelijk best gehoord worden, vooral de ingetogen versie van Tonight the Sky is erg mooi.

avatar van Woody
Inderdaad. Ik heb hem ook zojuist kunnen ophalen bij de Velvet en die 2e cd zit er dus automatisch bij. Bestaat dus uit 4 alternative versies van Tonight in Bilbao, The Light, Like the river en Tonight the sky.

binnen met handtekening, nr 238 (waarom mark er een nummer op heeft geschreven, geen idee) en het klinkt best goed. zeer in de lijn van Red House Painters en minder Tiny Cities / Ghosts of the... werk. ik denk dat het een groeier dus eerst maar eens een 3.5.

b3rt schreef:
nr 238 (waarom mark er een nummer op heeft geschreven, geen idee

Omdat het een genummerde editie is...

Zoals wel gebruikelijk is bij uitgaven in beperkte oplage, in dit geval 2008 stuks (wat ik persoonlijk nog steeds erg aan de ruime kant vind) die voorzien zijn van zijn krabbel.

avatar van djarend
2008 is idd behoorlijk veel, van zo'n cd wordt bv in NL max. 250 stuks verkocht, eerlijk waar.. zo weinig ja, kan er ook niet meer van maken, da's jammer voor toch een mooie cd,

avatar van mkrake
Maar 250 keer verkocht is Nederland? Dat is inderdaad niet veel, had ff wat meer verwacht. Maar tja de muzieksmaak van gemiddeld Nederland is al veel langer verpest. Maakt het trouwens aan de ene kant ook wel leuk dat jij 1 van de 250 bent die wel deze cd keurig in de kast heeft staan.. Wat betreft de cd, hij verveelt me geen minuut, terwijl hij toch een redelijk lange speelduur heeft. Echt heerlijk rustige muziek

avatar van Bart
Ik heb wel wat bezwaren tegen de lange speelduur. Ik vind, dat sommige nummers écht te lang duren en te lang voortkabbelen. Dat is jammer.

250 keer verkocht in een jaar? dat lijkt me toch niet...denk eerder wel een paar duizend

Sven Bersee
Ach, het is een doodsaaie plaat dus ik kan het me goed voorstellen.

b3rt schreef:

Enkel in Nederland bedoelt hij he, 250 lijkt mij wel een realistische schatting qua winkelverkoop. Komt alleen nog wel de internet import bij, maar boven de 1.000 stuks ga je in Nederland toch echt niet komen. Bovendien heeft djarend insider information.

beaster1256
aha, een nieuwe sun kill moon, daar kijk ik naar uit want alles wat met kozelek verband houd wil ik tenminste één x horen, vergeet de voortreffelijke red house painters niet beste mensen, geweldig mooie muziek .

de vraag is hoe gaan we daar weer aan geraken ??

avatar van Lennonlover
1 uur en 40 minuten zeg! Dat zijn twee volledige albums!

Ik zal hem zeker checken wanneer ik hem straks tegen kom (ga straks wat cd'tjes gaan kopen)

djarend schreef:

Kun je met 250 stuks wel winst maken? Is het dan wel de moeite voor zo'n groep om cd's uit te brengen in Nederland?

Lennonlover schreef:
1 uur en 40 minuten zeg! Dat zijn twee volledige albums!

Denk niet dat dat klopt. 70 plus 25 minuten ofzo.

Ik heb ze gemist