Stevie Wonder - Fulfillingness' First Finale (1974)

Soul / Funk
Label: Motown

1. Smile Please (3:28)
  2. Heaven Is 10 Zillion Light Years Away (5:03)
  3. Too Shy to Say (3:28)
  4. Boogie on Reggae Woman (4:58)
  5. Creepin' (4:20)
  6. You Haven't Done Nothin' (3:23)
  7. It Ain't No Use (4:01)
  8. They Won't Go When I Go (5:59)
  9. Bird of Beauty (3:49)
  10. Please Don't Go (4:07)
avatar van Tony
Ik mag toch nog wel reageren, Nieuwstad? Ben wat minder stellig dan Ziegler, die is niet zo van het eromheen lullen, wat inderdaad niet zo handig is voor een site als deze, waar het soms tot hogere kunst verheven is.

Anyway, melancholischer, ingetogener en meer volwassen zal best, maar de composities zijn gewoon minder. Too Shy To Say klinkt als Annie The Musical en Creepin' klinkt als een foute discoballad met Toots Tielemans op mondharmonica, Boogie On is teveel een kopie van Living for the City. Niet slecht allemaal hoor, maar een stijgende lijn zoals ie met Songs in the Key wel weer laat horen, heeft ie hier niet te pakken. Opgeteld bij enkele echt wel mindere songs, is het goed maar niet briljant.

Nieuwstad
Tony schreef:
Ik mag toch nog wel reageren, Nieuwstad?

Nee

Wat betreft de nummers die jij aanhaalt, ik vind ze juist prachtig:

Too Shy To Say vind ik echt een heerlijk mellow nummer. Stevie zingt het met enorme emotie in zijn stem. Die pedal steel gitaar op de achtergrond maakt het helemaal af voor mij.

Boogie On Reggae Woman snap ik niet dat je die zo afserveert. Het swingt de pan uit en kan zich meten met het beste op Innervisions. Staat ook niet voor niets bovenaan de favorieten stemlijst

Creepin' doet zijn naam echt eer aan. Er broeit een soort onderhuidse spanning maar tegelijkertijd wordt het ook weer zo heerlijk mellow gezongen. Blijkbaar hou ik gewoon meer van die melancholische, relaxte "coffeeshop" sound die Stevie hier laat horen dan jij. Ik kan er helemaal bij wegdromen.

Ziegler
Nieuwstad schreef:
Moet het zin hebben dan? Als je zo gaat redeneren is deze hele site tamelijk zinloos natuurlijk. Het is vooral leuk om verschillende meningen en belevingen bij elkaar te zien. Maar ik begrijp uit je woorden dat je verder niet meer inhoudelijk wilt reageren en dat is natuurlijk prima

Oh, zo bedoel ik het niet.
Het is niet zo dat ik inhoudelijk een punt heb waardoor dit album minder is dan de andere. Die andere doen me meer. Ik vind dat het geen zin heeft om negatief te doen over dit album terwijl ik hem ijzersterk vind.

Alleen hij doet me wat minder dan die andere twee . . . .

avatar van Tony
Nieuwstad schreef:

Afserveren wil ik het niet noemen, het nummer is eerder een wat te nadrukkelijke herhaling van zetten, wat er o.a. aan bijdraagt dat FFF als totaal wat lager scoort.

Nieuwstad schreef:

Tja, ik zie net tot mijn schrik dat ik zowel Innervisions als deze FFF met 4,0 sterren heb beoordeeld. NIet erg consistent als je hier loopt te verkondigen dat FFF echt wel minder is.
De enige coffeeshop waar ik wel eens binnenkwam draaide vooral Killing Joke en Joy Division, lang geleden... Misschien moet ik 'm nog eens 's avonds laat opzetten, wellicht hoor ik de coffeeshop dan wel.

Grappig. Zie net pas dat op (voor mij) het lekkerste nummer van het album: You haven't done nothing the Jackson 5 meedoet.

avatar van rkdev
Erg sterke plaat van Stevie en de volgende in een rij van geweldige albums dat werd ingezet met 'Music of my Mind'. Er staat eigenlijk geen zwak nummer op, en het feit dat vele nummers zijn gecoverd geeft de kracht van de nummers aan. Onderstaande coverversies zijn naar mijn mening overigens zeer de moeite waard:

Heaven Is 10 Zillion Light Years Away: Richard Page - Heaven Is 10 Zillion Light Years Away - YouTube
Too Shy to Say: Too shy to say (by Richard Marx) - YouTube
They Won't Go When I Go: George Michael - They Won't Go When I Go - YouTube

avatar van devel-hunt
Zijn minst bekende jaren 70 plaat, midden in een stroom klassiekers is deze redelijk anoniem. Toevallig voor 3 euro op vinyl tegen het lijf gelopen en gelijk maar meegenomen. Ik moet er nog naar luisteren, dus sterren volgen snel.

avatar van Minneapolis
devel-hunt schreef:

Hopelijk klinkt jouw lp versie wat minder dof, en iets opener dan die van mij. Ik moet het nog vergelijken, maar ik kan me niet herinneren dat de cd ook zo brak klonk. Het is haast niet leuk om op te zetten.

avatar van musician
Een geremasterd zilveren schijfje doet wonderen!
Ik zag trouwens nog niet te hebben gestemd, maar met jouw aantal doe ik gelijk mee.

Voor mij maakt deze, met Songs in the Key of Life en Innervisions, een ongekend jaren '70 trio. Niet alleen van Wonder maar zelfs afgerekend op de volledige jaren '70.

avatar van devel-hunt
Minneapolis schreef:

Inderdaad, het klinkt dof, vreemd, zijn andere platen uit diezelfde periode klinken helder en sprankelend, misschien tijd voor een remix, zodat de plaat de waardering krijgt die het zou moeten krijgen.