Hercules and Love Affair - Hercules and Love Affair (2008)

Dance / Pop

5. Blind (6:18)

6. Iris (4:16)
  7. Easy (5:22)

met Antony Hegarty

8. This Is My Love (4:58)
  9. Raise Me Up (3:52)

met Antony Hegarty

10. True False / Fake Real (4:33)
  11. Classique #2 * (6:11)
  12. Roar * (5:33)
  13. I'm Telling You * (3:41)
bertito schreef:
Ben benieuwd naar deze CD, en hier wat leuke pics van Andy Butler

Over 'leuk' valt natuurlijk te twisten: laat hem dan in elk geval zijn sokken uitdoen

Ik begrijp de kritieken op zich best wel: het is gewoon een alleraardigst plaatje met maar een enkele echte uitschieter. Ondanks dat merk ik wel dat ik qua waardering voorlasnog niet echt omlaag hoef te gaan en dat kan betekenen dat het een blijvertje is en dat is opmerkelijk omdat ik daar niet echt van uit ging. Meestal zijn flink wat draaibeurten dodelijk voor albums als deze, maar dat is dus nog niet zo.

avatar van T.O.
jariktoet schreef:
De Hercules Club Mix van Frankie Knuckles van Blind is echt ongelooflijk goed!!!

Leuk ja, alleen heb ik daar bij iets teveel de indruk dat ik naar een nummer uit 1989 luister

'Blind' is absoluut 1 van de leukste liedjes van 2008. Heb ze afgelopen week 'live' gezien, konden me voor de rest niet echt overtuigen. Misschien omdat elk lied minimaal 6 minuten leek te duren, en het ontbreken van Antony natuurlijk.

avatar van Ice Cream Man
Geen klassieker, maar toch een meer dan leuke plaat!

avatar van timing
Nadat ik na lange tijd eindelijk weer internet en een acceptabele pc heb, ben ik meteen dit album gaan downloaden. Live-uitvoering van Blind op lowlands zag er indrukwekkend, verfrissend uit en was uiterst dansbaar.

Ik begon te hopen op een nieuwe niche in het dance/electronic-gebied, met zo'n enorme dikke hobbelende bas en de lazy stem van Anthony. Gelukkig vond ik dat zeker terug bij Athene, Raise me up en True False/Fake Real. Het hangt tussen melodrama en vrolijke beats in, en dat vind ik al een prestatie op zich, want het blijft heerlijk om naar te luisteren en live, denk ik, om in een heerlijke dansmood te komen. De rest van de invulling van het album pakt me tot nu toe nog niet echt. Maar ik ga het de tijd geven.

avatar van Madjack71
Dit schijfje meegekregen van een collega n.a.v een gesprek over Antony die meezong op Joan as a Policewoman. Vandaar kennis gemaakt met Antony & The Johnsons en daar ben ik heel content mee. Dus dacht nou dan gaan we met Hercules ook zoiets krijgen...Yeah Right en een olifant heeft een tiny asshole.

Nee, dit is van een heel andere orde en kan mij ook niet echt boeien. Ik heb niks tegen mixen, disco en flirten met roze, maar het moet wel ergens toe leiden. Dat doet het naar mijn gevoel te weinig en het kabbelt wel voort, maar meer eb als vloed wat mij betreft. Als Antony naar voren komt met zijn stem zoals op Hercules Theme, Blind (kicken bas) & Easy, krijgt het een sfeer die ik te weinig hoor, weg met die vrouwenstem ik wil Antony of is dat soortgelijk hetzelfde.

Edoch, dit doet het niet voor me, teveel slappe was. Nee, Antony alleen kan deze wereld niet op zijn schouders torsen.

avatar van KampF
Blind wint!

En dat lijkt me een zeer terechte winnaar.

avatar van UndahCovah
Blind is een goed nummer maar song van het jaar zeker niet. Ik zou het nummer zelfs oppervlakkig willen noemen. De beat en het ritme is leuk, fijne trompetjes enzo, maar verder?

nu blind op 1 staat ga ik deze cd toch ook maar eens luisteren

Goed!!!
wow! een paar nummers zijn echt helemaal de top!
Vooral hercules theme is het einde.

Leere kennen door pitchfork>peace

avatar van midnight boom
Wat ik vooral leuk vind is dat antony meezingt. en ondanks zijn bekende stem is deze muziek heel anders en wat vrolijker dan zijn band antony and the johnsons!

avatar van Martin Visser
Hercules and Love Affair maakt van disco echte liedjes

Nog één dag en dan is het derde album van Antony & the Johnsons te koop, The crying light. Vandaag doe ik het nog graag met het 2008-project waaraan Antony een belangrijke bijdrage leverde: Hercules and Love Affair. Onder deze naam debuteerde de New Yorkse dj Andrew Butler afgelopen jaar en hij kreeg veel critici enthousiast voor zijn nieuwe interpretatie van de ouwe disco.

Butler put op zijn naamloze plaat uit het rijke dans-archief van de jaren zeventig en tachtig en geeft er een frisse draai aan. De meerwaarde van Hercules and Love Affair is dat de muziek niet louter uit een apparaat komt. Butler schakelde verschillende muzikanten in, zoals een bassist, een violist, een trompettist en een trombonist (is dat een Nederlands woord?). Verder zingt hij zelf op dit album en heeft hij zangeressen Nomi en Kim Ann Foxman gevraagd voor zang.

Maar de absolute ster van deze plaat is Antony die op vijf van de tien nummers meedoet. Het is sowieso leek om hem met zijn tranentrekkende tremolo eens te horen zingen op dansbare muziek, zeker omdat zijn eigen werk met The Johnsons zwaar op klassieke instrumentatie leunt. Maar zijn bijdrage overstijgt de curiositeit. Hij is in staat swingende electropop een zwaardere lading mee te geven. Zo swingt prijsnummer Blind de pan uit, maar hangt er door zijn stem (en door de tekst) een melancholieke, treurige sfeer over het nummer.

Hercules and Love Affair heeft een plekje gevonden in de DFA-stal, het platenlabel van James Murphy, die bekend is van LCD Soundsystem. Zij delen die extraatjes die ze bovenop dansmuziek leggen. Beiden slagen erin van een discoknaller een echt liedje te maken, met zang en teksten en mooie begeleiding. Dat geeft ook deze plaat veel meer bezieling dat vele doorsnee electropopplaten. Al vraag ik me wel af welke indruk een en ander had gemaakt als Antony niet had meegewerkt.

Helaas leent Butler soms iets te nadrukkelijk van bepaalde disco- of housestijlen en klinken oude nummers iets te letterlijk door zijn muziek heen. Maar over het algemeen heeft hij de invloeden tot een eigen stijl weten om te zetten. En hij is eigenwijs. Want soms neemt hij behoorlijk gas terug. Zo behoren de nummers Iris en Easy misschien niet tot de meest makkelijk in het gehoor liggende. Maar hij durft op die nummers in ieder geval wel een andere sfeer op te roepen en even afstand te nemen van het danstempo. En dan is Hercules and Love Affair ineens mysterieus, tegen het ongemakkelijke aan.

avatar van Ice Cream Man
Zeer leuk plaatje, vind de quotering vrij laag.

avatar van Carolaah
Hmm misschien moet ik deze eens een kansje geven..
Zag laatst de clip van Blind op tv, dat vond ik wel een goed nummer.

Heb ze in 2008 live gezien @ Lowlands en dat was eigenlijk niet zo geslaagd, nu ontbrak ook wel dé parel waarvoor ik ook naar het optreden was gekomen, Antony Hegarty.. Hm nu ik eraan terug denk, het was echt een afgrijselijk optreden volgens mij..

Weerhoud me ook een beetje om deze plaat te proberen, maar wie weet, als ik me ooit een keer verveel dat deze plaat toch aan bod komt.

avatar van Madjack71
Met Blind noem je ook wat mij betreft het mooiste nummer van dit verdere niet speciale album. De samenwerking met Antony is ook direct het beste van het geheel. De rest vind ik middelmatige disco.

Misterfool
blind vind ik echt een briljant nummer. die geweldige haast huilende stem(toch maar eens anthony en the johnson checken) en die mooie trompetsamples. Ik ga dit album eens pindakazen.

avatar van Djarune
Ik vind zelfs Blind niet eens bijzonder. De vocals (doet me denken aan Jimmer Somerville in Bronski Beat) zijn goed, maar de achtergrond is TE lang hetzelfde. Iets meer variatie in de muziek had op zijn plaats geweest. De opener Time Will is echt niet om aan te horen! De retrodeunen van You Belong klinken prima, maar de beste track is wat mij betreft Hercules Theme. Lekker funky Jamiroquai-stijl, maar toch lekker apart met de virtuoze blazers aan het einde.

(verwijderd)
Het nieuwe album van Hercules and Love Affair - Blue Songs wordt nu gestreamd op Soundcloud: Hercules & Love Affair - Blue Songs by moshi moshi music on SoundCloud - Create, record and share your sounds for free

Hercules rules!

Ik heb zelf nog nooit meegemaakt dat het voorprogramma de hoofdact wegspeelde... Roisin Murphy eat your heart out!