N*E*R*D - In Search Of... (2001)

Hip-Hop / Rock
Label: Star Trak

1. Lapdance (3:32)

met Lee Harvey en Vita

2. Intro (1:13)
  3. Things Are Getting Better (4:55)
  4. Brain (3:42)

met Tammy Lucas

10. Tape You (7:40)
  11. Am I High (4:59)

met Malice

12. Rock Star - Poser (4:29)

met Latrelle Simmons

13. Bobby James (6:23)
  14. Tape You * (4:51)
  15. Rock Star [Nevins Classic Club Blaster] * (7:42)
totale tijdsduur: 1:01:32 (1:14:05)
avatar van BoordAppel
In mijn top 10. Dit zijn gewoon stuk voor stuk te lekkere nummers. De teksten zijn misschien niet allemaal even goed en sommige metaforen zijn een beetje lame maar de productie is vlekkeloos en origineel. De Amerikaanse versie met live instrumenten is net even iets beter dan de Europese elektronische versie op een enkel nummer na. Dikke vette 5*.

avatar van Daan
Van het liedje Rock Star is een remix gemaakt die afgespeeld wordt in het spel SSX3: Survive The Mountain. EA BIG Heeft hiermee een goede zet gemaakt om liedjes van N.E.R.D. in het spel op te nemen. Het maakt het spel veel vetter dan dat het al is. Wat natuurlijk voor de muziek erg goed is.
4 sterren.

moviefreak#1
Ik ging deze CD luisteren omdat iemand me vertelde dat dit een rockband was met hiphop invloeden en dat ik dat maar is moest gaan horen.
Van Rock vind ik bitter weinig terug in dit album, misschien vind ik m nu slecht omdat ik iets anders verwachte maar dat neemt niet weg dat ik m gewoon niet goed vind. 2 1/2 *

avatar van BoordAppel
Er komen erg veel stijlen kijken op dit album. Pure rock is nergens te vinden, maar de invloeden zijn erg duidelijk. Vooral te horen op Rock Star. Let er wel op dat je de opnieuw uitgebrachte Amerikaanse versie hebt. Daar is namelijk alles door een echte band ingespeeld wat IMHO net ff een stukje vetter en beter klinkt dan de Europese elektronische versie.

Jep, ik heb de Amerikaanse versie, vorig jaar een keer gewonnen bij 3FM. Echt een supercoole CD. Het lijkt alsof ze in je huiskamer staan te spelen en goed ook! Dit is ook zo'n cd die bij elke luisterbeurt beter lijkt te worden. Ik heb zelfs geen favoriet nummer, omdat vrijwel alles goed is. Lapdance vind ik misschien zelfs de minste, omdat ie redelijk uit de toon valt ten opzichte van de rest.

Hoe zie je of het de amerikaanse of europese versie is ?

avatar van BoordAppel
De hoes die je hier ziet is van de Europese versie. De Amerikaanse versie heeft een andere hoes en kan je nu zo ongeveer overal kopen voor 7,99. Onder andere bij de FRS. De tracklist is ook iets anders bij de Amerikaanse versie. De intro staat er niet meer op (bij de Euro versie als track 2 ) en enkele skits die achter de nummers stonden zijn weggehaald. Die waren wel grappig maar missen doe je ze niet.

Diesel
De rustige, dromerige Bobby James en Run To The Sun vind ik de goede nummers op dit album, vooral Bobby James is prachtig. De rockachtige Truth or Dare vind ik ook redelijk luisterbaar maar voor de rest is het allemaal wat mij betreft van een laag niveau, Lapdance begint goed maar zakt later helemaal in, hetzelfde geld voor Tape You en Provider. Baby Doll vind ik net niet, vooral door dat getik of wat het ook is op de achtergrond, het verpest het relaxte sfeertje van het nummer. Sommige songs zijn naar mijn mening zelfs ronduit slecht, zoals Brain, Rock Star en Stay Together.

2* voor Bobby James, Run To The Sun en Truth Or Dare.

BoordAppel schreef:

Heb ik dan ook gekocht , bedankt voor de tip boordappel

avatar van BoordAppel
Graag gedaan. Hoop dat je m goed vindt!

avatar van Daan
Dus de Amerikaanse en Europese versie's verschillen nauwelijks van elkaar? Terwijl de Amerikaanse versie voor 7,99 te koop is en de europese straks waarschijnlijk voor de volle 20 eurootjes. Raar.

avatar van BoordAppel
Van de Europese versie zijn er veel minder gemaakt. Als er nu nog albums bijgedrukt worden dan is dat de Amerikaanse versie die nu ook hier overal uit komt. Vandaar dat ie goedkoper is. De Amerikaanse versie is dus ook ingespeeld door een band en het is geen puur elektronisch album meer, scheelt toch veel vind ik. Zit veel meer gevoel in die plaat.

avatar van Daan
Dus als ik hem koop....Amerikaanse versie?

avatar van BoordAppel
Tsja, ik vind m iets beter. Bovendien is ie stukken goedkoper.

Vet album. Begint erg sterk met Lapdance . Op nummer 3 krijg je "brain " voorgeschoteld. Dan naar 4 : Provider , een wat rustiger nummer dat erg leuk klinkt. Volgende nummer Truth or dare , erg vet nummer , lage dreigende bassen met vele originele twists. Kortom zo staan er vele songs op , met als hoogtepunt "Rock star". N E R D heeft een ijzersterke cd afgeleverd met vet klinkende , erg originele tracks en erg leuk geproduceerd door heer en meesters the neptunes. Niet iedereen zal N E R D kunnen smaken waarschijnlijk , maar zie je een erg originele combinatie van rap , rustige zang en zware (gitaar)bassen wel zitten , dan is dit album een zware aanrader.

Stem verhoogd naar 2,5*

Heb het album nog een paar keer beluisterd en het beviel me dit keer over het algemeen beter, en Rock Star is eigenlijk best wel een lekker nummertje.

Diesel
Ik weet echt niet wat het is maar ik doe er gewoon nog een halfje bij, het album wordt steeds beter.

3* dus

is erg normaal hoor. Eerst moest ik ook wat gewoon worden aan alles , maar na wat meer luisteren wordt het gewoon beter en beter.

Diesel schreef:

Hehe, in het begin vond ik Tape You en Am I High verreweg de minste nummers op de cd maar nu vind ik ze op hetzelfde niveau als de andere nummers. Wie weet dat je dalijk ook op een 5 uitkomt .

avatar van tovenaar
Het album begint heel goed met Lapdance... Lapdance is echt super. Lekker origineel en klinkt verder heel strak geproduceerd. Zo zijn er nog een paar tracks, zoals Stay Together, maar het hoogtepunt van dit album is Rock Star naar mijn mening.

De tracks die de Neptunes produceren voor anderen, daar heb ik vaak zoiets van: "hey! dát is nou interessant!" en juist dát mis ik soms bij de tracks die ze dan voor zichzelf (N.E.R.D.) houden. Ze hebben hele gave 'momenten' in hun hele discografie, maar vaak krijg ik ook het gevoel alsof het iets teveel op de automatische piloot gebeurd, waardoor tracks te gewoontjes gaan klinken (en dan vooral bij de tracks die op de beide N.E.R.D. albums staan). Een eigen stijl hebben ze zeker wel en dat is natuurlijk een groot pluspunt. Ik vind dit album beter dan de opvolger trouwens...

Misschien ben ik ook wel meer geïnteresseerd in de tracks die wat meer electronisch spul bevatten, want daar weten ze ook altijd wel wat leuke riedeltjes mee te maken.

avatar van BoordAppel
Het is wel te zien dat je in het elektronica hoekje het meeste thuis bent tovenaar, gezien wat je de beste tracks vind op dit album. Ikzelf vind eigenlijk elk nummer geweldig maar Run to the Sun is mijn favoriet. Dit komt vooral door de tekst en het thema van het nummer. Maar ook al die rustige nummers (Am I High, Bobby James, Provider) zijn erg origineel en heel anders dan wat normaal uit de Hip-Hop, R&B, whatever hoek komt. Dit is eigenlijk ook niet in een bestaand genre te plaatsen, het is gewoon N.E.R.D.

Ik kan je trouwens wel een aantal Neptunes nummers aanraden die je vast wel leuk gaat vinden, mocht je ze nog niet kennen. Check onder andere: Kelis - Milkshake, Kelis - Young, fresh & New, Busta Rhymes - As I Come Back, Clipse - When Was the Last Time en Noreaga - Superthug (een van hun eerste met het Lapdance en Brain geluidje erin). Deze zijn allemaal vrij elektronisch dus er zal vast wel iets tussen zitten wat je goed vind (of je kent ze al, kan natuurlijk ook).

avatar van tovenaar
Van de tracks die je noemt ken ik helaas alleen maar Milkshake. Die track is retegaaf geproduceerd. Dat trackie dat ze voor Spears hebben gedaan... ehm... Slave 4 U, is ook gaaf geproduceerd. En de beats in die 2 (?) Timberlake tracks zijn ook zeker aardig.

De funky/electronische kant van de Neptunes, die vind ik zeker cool. De 'andere' kant, die hoef ik niet zo .

Zeer goed album, met nrs zoals provider bewijst pharrel dat hij bij de top hoort.

BoordAppel schreef:

Verder nog MC Lyte - I can't make a mistake, Noreaga - Oh No (grijs gedraait en destijds nog niet bekend met de Neptunes)

Jessie
een hele goede plaat!! Ik al in het begin zot van het liedje provider!!!!! mege formidabel gewoon!!! stay togheter, bobby james, Run to the sun en lapdance vind ik ook enorm fantastisch maar provider blijft men nummer 1!!

ja inderdaad de neptunes zijn ook de max!!

prachtige cd
vind deze beter dan " Fly or Die" en inderdaad "the neptunes" hebben zeer veel talent

Dit is het beste album dat ooit is gemaakt..met uitzondering van albums van Micheal Jackson..Ik geef hun 5sterren en ik heb het originele album. En wat jullie bedoelen als Amerikaanse album is gewoon het akoestische versie. Die is heruitgebracht. De originele CD is ongeveer 70pond waard op Ebay...dus als iemand een zakcentje wil verdienen!!
Maar dit is het mooiste album!!! egt!! Ik heb em sinds de release. Ik had em gekocht omdat ik gewoon iets anders wilde en kijk eens aan...ik kies het mooiste album...Stay together is mijn mooiste nummer aller tijden!!. NERD is the shit!!!

avatar van Gyzzz
Leuk debuut. De beats zijn goed en het is een vrij nieuwe sound waarmee NERD komt. Toch lijken de beats wel een beetje veel op elkaar, en zijn het niet de beste rappers, maar toch wel 3,5*

BoordAppel schreef:

Ik weet het niet, maar het lijkt erop dat jij erg super je best doet om alles in hokjes te plaatsen. En zodra je dat hebt gedaan doe je generaliserende uitspraken over deze groepen. Tip: Stel jezelf is wat meer open-minded op, dat zal je veel luisterplezier bezorgen. Fuck Hokjes!!

Om op NOERD terug te komen. Het is een goed album, alhoewel ik vind dat het erg tijdgebonden is. Ik luisterde het album laatst en terwijl ik er vroeger erg van genoot, begint de plaat me nu snel te vervelen.

Ik betrap mezelf erop dat Williams mijn tenen de laatste tijd laat krommen. Dit in verband met een ongeinspireerde kut single (Can I Have It LIke That) en het verschijnen in de clip bij de nieuwste lijken-prik-single van wijlen B.I.G. Wellicht is dit de reden dat ik niet meer objectief naar deze muziek kan luisteren!

Ehm...

Volgens mij valt dat nogal mee:

Dit is eigenlijk ook niet in een bestaand genre te plaatsen

Huh? Welke generaliserende uitspraken?

Volgens mij ben ik open minded genoeg. Kijk mn stemlijst er maar op na.