Woodstock (1970)

Alternatieve titel: Music from the Original Soundtrack and More

Label: Atlantic

1. John Sebastian - I Had a Dream (2:53)
  2. Canned Heat - Going Up the Country (5:53)
  3. Richie Havens - Freedom (5:25)
  4. Country Joe & The Fish - Rock and Soul Music (2:09)
  5. Arlo Guthrie - Coming into los Angeles (2:50)
  6. Sha Na Na - At the Hop (2:26)
  7. Country Joe McDonald - The "Fish" Cheer/ I-Feel-Like-I'm-Fixin-To-Die-Rag (3:48)
  8. Joan Baez en Jeffrey Shurtleff - Drug Store Truck Drivin' Man (2:38)
  9. Joan Baez - Joe Hill (5:33)
  10. Crosby, Stills & Nash - Suite: Judy Blue Eyes (8:59)
  11. Crosby, Stills, Nash & Young - Sea of Madness (4:08)
  12. Crosby, Stills, Nash & Young - Wooden Ships (5:26)
  13. The Who - We're Not Gonna Take It (6:54)
  14. Joe Cocker - With a Little Help from My Friends (10:03)
  15. Santana - Soul Sacrifice (13:51)
  16. Ten Years After - I'm Going Home (9:54)
  17. Jefferson Airplane - Volunteers (3:31)
  18. Sly & The Family Stone - Medley: Dance to the Music / Music Lover / I Want to Take You Higher (15:28)
  19. John Sebastian - Rainbows All over Your Blues (3:46)
  20. Paul Butterfield Blues Band - Love March (8:58)
  21. Jimi Hendrix - Star Spangled Banner/ Purple Haze & Instrumental Solo (13:42)
avatar van indana
Ik kwam hier op de site aardig wat Woodstock uitvoeringen tegen maar "de enige echte" (om het zo maar eens te zeggen) kon ik niet vinden. Omdat aardig wat mensen opgegroeid zullen zijn met deze muziek, heb ik hem toch maar toegevoegd.
Natuurlijk staat er op dit album het nodige niet (janis Joplin, The Band, om maar eens wat te noemen). Toch blijft het lekker om naar de muziek te luisteren die er wel op staat. Suite: Judy Blue Eyes bijvoorbeeld, wat een pracht uitvoering.
Het was 1969, de zomer van love, peace and music. Het jaar daarop zou met het concert in Altemont alles een andere wending nemen. Dus geniet nog maar eens.

Toen je hem toevoegde heb ik me voor de zekerheid ook rotgezocht maar inderdaad: het stond er nog niet op.
Ook ik ken dit album heel erg goed. Het was typisch zo'n plaat die je gewoon moest kennen. Woodstock blijft natuurlijk een bijzonder fenomeen

avatar van indana
Inderdaad is dit een tijdsdocument pur sang.
Ik ben geen grote fan van Jimi Hendrix ( al haast ik mij meteen te zeggen dat het een geweldige gitarist was) maar dat laatste stukje, de instrumentale solo, is wel zo ontzettend mooi.... daar krijg ik zelfs nu nog bijna tranen van in mijn ogen. Ik doe er nog een halfje bij.

beaster1256
ja, dit is een tijdsdocument van onschatbare waarde , het einde van het hippiedom , in 1970 , en de film is ook ontzettend goed , heb hem toen gezien in een overvolle cinema in brugge , fantastische muziek , een must voor iedere muziekliefhebber ( van de ouwere generatie ) want ik kan me wel goed voorstellen dat al die jongeren die constant bezig zijn met die rampzalige hiphop en vervelende r&b geen zier geinteresseerd zijn in dit icoon.

ps : jimi was more than great !!!

Zowel op cd als op dvd, helemaal te gek. Het is dan wel een lange zit, maar dubbel en dwars waard en voor onze generatie een must om in huis te hebben. Hoogtepunten: Te veel om op te noemen. See Me Feel Me- The Who, misschien!

Stijn_Slayer
Heb deze vorig jaar aan m'n vader gegeven voor z'n verjaardag. Dit is gewoon een geweldig overzicht, ook al missen we hier bijvoorbeeld Johnny Winter en The Band. Dat doet allemaal niks af aan de geweldige andere muziek die hier op staat, evenals op Woodstock 2.

avatar van Madjack71
Even back in time...toen ik nog veilig opgeborgen was bij al mijn miljoenen broertjes en zusjes.
Deze plaat is geschiedenis, dat moge duidelijk zijn. Het is niet het 1ste festival, maar wel de meest memorabele. De docu is net zo interessant.
De geluidskwaliteit is niet altijd in optima forma, maar wel genuine.
Daarnaast staan er een aantal live perfomances op die nog steeds mee kunnen draaien met de beste van nu.

Freedom van Richie Havens heel intens gezongen en gespeeld.
Give me a F...give me a U...give me a C...give me a...K...what does that spell **** what does that spell ****. And it is one two three four what are we fighting for..don't aks me i don't give a damn next stop is Afghanistan...Er verandert ook niets in al die jaren.
CSN & Y...We are scared shitless..en dan zo'n perfomance weggeven..een van de hoogtepunten van de plaat.
The Who, zat aan de top van zijn kunnen en inspiratie, wat nog uit zou monden in Who's Next.
Joe Cocker, onze eigen Air Guitar Hero..als er toen daarvoor wedstrijden waren, had hij zeker gewonnen...10 minuten dikke fun.
Soul sacrifice van Santana een van de Beste gitaristen destijds, met een goede band achter zich. Prachtig nummer.
I'm going home...is voor velen een klassieker, maar ik vind er geen reet aan. Kan die kop ook niet uitstaan alsof er een flinke keutel dwarszit. Dus plaat afgezet en omgedraaid.
Sly & The Family Stone...wanna take you higher...vast wel ja.
Good old Jimi..word door velen gezien als het hoogtepunt....jammer dat bij de docu we grotendeels het vuilnis krijgen te zijn, na verlaten van het terrein.

Zet daarnaast ook nog eens de commentaar dat er tussen komt en je waant je even 38 jaar terug in de tijd. Prachtig document

@ Madjack 71:

Mooi stukje

Maar vanwaar de afkeer jegens I'm Going Home?

avatar van Madjack71
Maar vanwaar de afkeer jegens I'm Going Home?

Ik heb het nummer vaak gehoord en kan er niet meer zo goed tegen. Hij speelde het ook goed, daar is niets mis mee. Ik denk dat het in mijn geval zo is, dat ik zijn hoofd te vaak gezien heb en daardoor er het een beetje mee gehad heb. Daarnaast is het niet echt een sterk nummer en word het nogal gerekt.

Madjack71 schreef:

Kan ik inkomen, vind het zelf alleen juist geweldig dat het zo gerekt wordt en dan ineens weer vol passie ertegenaan met een lading gitaargeweld.

Down_By_Law
Ik draai toch liever de DVD dan deze dubbel-CD, moet ik bekennen. De geluidskwaliteit op de CD is vreselijk. En met beelden erbij is het natuurlijk altijd leuker...

Wat betreft het Crosby, Stills, Nash (& Young) optreden: 'Sea Of Madness' is niet eens opgenomen tijdens het Woodstock festival (!), maar kwam gewoon van een ander CSNY concert. Neil Young vond het een afgrijselijke opname. Dat vind ik wel meevallen; maar de studio-versie is wel een heel stuk beter (te vinden op de bootleg "CSNY Archives 1969"). Op de dubbel-CD "Woodstock Two" (1971) doet Neil niet mee, ook al staat hij wel vermeld.

Meer hoogtepunten zijn: Jefferson Airplane, Country Joe & The Fish, Sly & The Family Stone, Santana, Ten Years After, Canned Heat, Joe Cocker, The Butterfield Blues Band, Joan Baez, en natuurlijk The Who en Hendrix. Alleen jammer dat Creedence niet aanwezig is (en ik ga niet alsnog die hele Woodstock box set kopen).

Down_By_Law schreef:

Klopt, maar er staat mij bij dat 'Sea of Madness' wél op Woodstock gespeeld is alleen de versie op de LP/CD is een andere. Weet het nu alleen niet meer zeker, ik zie 'Sea of Madness' wel in de setlist van hun Woodstock concert staan.

Zelf vind ik die studioversie trouwens nogal matig, tekstvolgorde vind ik minder en de muziek is minder 'opwekkend', ik meen dat ik de Sea of Madness versie heb die echt op Woodstock gespeeld is (dus niet degene hierop, denk ik) en die is wel onwijs goed.

Down_By_Law
Stijn_Slayer schreef:

Waar kun je de Woodstock versie vinden dan? Voor zover ik weet is daar geen opname van. Ik heb wel een bootleg-DVD waarop een live versie van het nummer staat van het Big Sur festival.

Down_By_Law schreef:

Ik heb ooit een keer het hele Woodstock festival gedownload (al ontbreekt er hier en daar wel wat), hij zat daar bij de set van CSNY (al ontbreken wonderin', you don't have to cry, pre-road downs, bluebird en 49 bye-byes). Op deze site was dat, http://www.zona-musical.com/postt87639.html. Maar bij Sea of Madness en Wooden Ships staat het volgende: * Source: Woodstock CD Digitally Remastered from the original Blackstead Tapes
by Joe Gastwirt at Oceonview Studios CA, Produced by Eric Blackstead.. Zal dus ook degene zijn die een maand later is gespeeld, dan is het dus toch gewoon degene die op deze LP staat die ik heel erg goed vind.

Die Big Sur DVD heb ik ook, de versie daarop vind ik wat minder goed maar ook zeker niet onaardig.

Fantastisch zeg.

Op deze moment loopt de gelijkaardige film op Canvas.
Die Country Joe McDonald met dat meezingmoment was wel het machtigste; gaat er plots 300.000 man meezingen.

Echt een aanrader die DVD.

Paranoia hippies en politiek correcte christen-ouders.

Ik heb ook nog een stukje zitten kijken gisteren.

Kwam er trouwens achter dat iemand van mijn werk ook op Woodstock is geweest, op haar 17de.

avatar van Shangri-la
Ik dacht dat iedereen die daar geweest is zo langzamerhand met pensioen was.

1970 is nog geen 40 jaar geleden he.

avatar van Shangri-la
Het concert was ook in 1969, precies 40 jaar geleden dus

The Oath
Ik ga eens alle video's toevoegen deze avond.
Wel de moeite om te zien.

The Oath schreef:
Ik ga eens alle video's toevoegen deze avond.
Wel de moeite om te zien.

De meeste zijn van youtube gehaald.
Maar de 3 belangrijkste stonden er op. (Jimi hendrix waren verschilende filmpjes, dus slechts het deel met de Star-Spangled Banner toegevoegd)

weet iemand waarom er op de film en op dit album geen nummers van creedence te vinden zijn?

Jorencl schreef:

Wellicht niet memorabel genoeg zeker?

Jorencl schreef:
John Fogerty vond de geluidskwaliteit van de opnames zó slecht , dat hij ze verbood om die te gebruiken. Ze staan overigens wel op andere versies van Woodstock en ook op You Tube is wel wat terug te vinden. En zó slecht klink het eigenlijk nou ook weer niet, vind ik.

avatar van rmiroir
wish i was there ... prachtige plaat

avatar van reptile71
Ik heb de 3 LP uitvoering uit 1970. Om de juiste volgorde te draaien moet je achtereenvolgens kant 1, 6, 2, 5, 3 en 4 draaien. Volgens mij was dat zo gemaakt voor platenjukeboxen. Uiteraard wilde ik hem een eerste keer in de juiste volgorde draaien. Zit dus direct een hoop werk aan vast: na elke kant van plaat wisselen. Maar goed, je moet er wel wat voor doen.

avatar van pdonidvie
beaster1256 schreef:

ps : jimi was more than great !!!

Vroeger waren er ook jongeren met slechte muzieksmaak, hoor.

Het refrein van I-Feel-Like-I'm-Fixin-To-Die-Rag deed mij meteen denken aan het nummer Dixieland uit 1956 van het Nederlandse duo The Butterflies (staat ook op Youtube met die 78-toerenplaat, de mijne is helaas gebroken)
Maar dat nummer blijkt dus weer een vertaling te zijn van Muskrat Ramble, bekend van Louis Armstrong & His Hot Five.
The Butterflies deden ook zoiets met in het Nederlands coveren van Wake Up Little Suzie van The Everly Brothers (Willem Word Wakker).

CannabisFristi
Richie Havens

IJsbergsla
Het zien van deze film veranderde in 1971 mijn muzikale leven volledig.
Havens, Ten Years After, The Who, Cocker (geweldige uitvoering) en natuurlijk Hendrix die de filmzaal destijds al in een roes dompelde. De film blijft ook na ruim 40 jaar leuk, evenals de tijdloze muziek.