Motorpsycho - Little Lucid Moments (2008)

Noorwegen
Label: Stickman

1. Suite: Little Lucid Moments (21:05)
  2. Year Zero (A Damage Report) (11:26)
  3. She Left on the Sun Ship (14:25)
  4. The Alchemyst (12:27)
Ik speelde deze briljante plaat voor het eerst af op de cd-speler in mijn auto, op een vrijdagavond in 2008 op weg van Leiden naar Venlo. Zelden heb ik zo een euforisch gevoel gekregen bij het beluisteren van een pop/progrock album dan bij 'Little Lucid Moments'. Ik wist niet wat me overkwam; ik werd deelgenoot van een waanzinnige muzikale trip: het zweet brak me uit en ik kreeg kippenvel De eerste twee nummers: 'Little Lucid Moments"(21:10) en 'Year Zero' (11:20) horen voor mij in de canon van de beste popmuziek allertijden. Nee dit zijn geen conventionele popsongs maar zeer ingenieuze composities met onnavolgbare tempowisselingen en spanningsbogen die je naar adem doen snakken en je in eerbiedige bewondering achterlaten. Hoe is dit mogelijk: hoe kunnen drie Noren dit in een studio voor mekaar boksen? Alsof je naar een geniale improvisatie luistert waarbij alles samen valt en muzikaal klopt. Ik maak een diepe buiging voor Motorpsycho en luister nog elke weekend naar het titelnummer 'Little Lucid Moments' . Het slagwerk is trouwens ook fenomenaal van Kenneth Kapstad, vergelijk dat maar eens met die verschrikkelijke drumpartijen van 'War On Drugs' - niet te harden, maar dat terzijde. Hulde aan Hans Magnus Ryan en Bent Saether, de harde kern van 'Motorpsycho. Jammer dat de twee laatste nummers op het album een beetje stuurloos zijn - daar had nog veel meer ingezeten, maar dat is ook vaak wel een 'Motorpsycho' euvel. 'Trust Us' uit 1998 vind ik trouwens hun beste plaat. Ik hou van deze band. Ook hun concerten (zonder sterallures) zijn altijd weer betoverend en ze gaan al zolang mee. Als ik bv. luister naar 'Watersound' van de plaat: 'Timothy's Monster' uit 1994 dan krijg ik een heel warm nostalgisch gevoel, 'Lykke til' Motorpsycho!!

Zie net dat ik al een stukje in 2020 geplaatst had. Sorry helemaal vergeten, we worden oud,

avatar van Jazper
Leendert van Leerdam schreef:

Benieuwd naar je stukje in 2024!

avatar van Mindscapes
Leendert van Leerdam schreef:
Ze staan 7, 8 en 9 mei in resp. Nijmegen, Groningen en Amsterdam en ze hebben de voorbije dagen de 3 eerste (Noorse) shows van hun nieuwe tournee afgerond, waar de suite Little Lucid Moments integraal werd gespeeld (alsook She left on the sunship op 1 van de shows). Als je 't eens live wil zien (en horen en vooral voelen), de timing zit goed