Motorpsycho - Little Lucid Moments (2008)

Noorwegen
Label: Stickman

1. Suite: Little Lucid Moments (21:05)
  2. Year Zero (A Damage Report) (11:26)
  3. She Left on the Sun Ship (14:25)
  4. The Alchemyst (12:27)
Degenen die van de lang uitgesponnen tracks van Motorpsycho houden, worden hier op hun wenken bediend lijkt me... Naar verluidt staat het album vol met 'pure power trio rock' en is de muziek exposiever dan BH/BC. De mannen schijnen de afgelopen tijd veel naar Deep Purple en Motorhead geluisterd te hebben. En andermaal met nieuwe drummer! Ik ben benieuwd...

avatar van itchy
Zozo... dat ziet er interessant uit. Op State-X eind vorig jaar hebben ze hier één nummer van gespeeld (duurde ca. 30 minuten), en dat was een niet aflatende stroom uptempo indierock in de stijl van Sinful, Wind-Borne van Blissard. Laat dat nou één van mijn favoriete nummers van hun zijn

Damn, ik ben ook van de lange nummers. Kan niet wachten!

avatar van itchy
En die nieuwe drummer schopte kont (en zeker die van Jacco de Rooij). Paste erg goed bij de band.

avatar van Nakur
Even twee dingen over het label.

ten eerste staat Rune Grammogon op MuMe te boeken als Rune (vandaar dat de link alleen naar een plaat van Box leid) dus dat vereist een wijziging.

Ten tweede komt het album slechts in enkele landen uit op Rune Grammofon. in West-Europa en Amerika bijvoorbeeld, is Stickman wederom de uitgever. Nu vraag ik me af wat de consequenties zijn. Ik wil namelijk een mooi wit-kartonnen verpakking zodat het in één lijn kan met mijn andere stijlvolle Rune Grammofon uitgave. Alleen heb ik voorlasnog geen idee van het verschil in uitgave, als die er überhaupt al is. Weet iemand dat?

khonnor
ik bestel hem zowiezo bij rune grammofon. op vynil. de uitgaven van rune zijn veel te verzorgd om het zomaar te laten liggen. en, stickman zijn duitsers

avatar van snarf349
vol verwachting klopt mijn motorpsycho hart.

avatar van ðe waan
Bonk, bonk, bonkerdebonk.

Meteen ook maar even als de wiedeweerga kaartjes voor Tivoli besteld.

avatar van Nakur
En hij ligt in de winkels, en ga hem NU luisteren

Ik verwachtte eigenlijk een dubbel-album?

Nou, het moet er uit. Het eerste nummer is UBERSCHITTERENDFANTASTISCH.

Zo dat lucht op

avatar van Cygnus
Ik ben nu aan het einde van nummer 2 en moet even kwijt dat dit heel erg kont schopt.

Het is dat mijn innerlijke roep om voedsel me deed ontwaken want anders had ik morgenochtend nóg met mn mond open op de bank gelegen.

Onnavolgbaar en tijdloos!

avatar van Nakur
Dit gaat minimaal 4,5* worden. Ik heb LLM nu 3x geluisterd en ja, Year Zero en She Left on a Sun Ship hadden een paar zwakke minuutjes. Maar oh het titelnummer, fantastisch! en de rest staat daar amper in de shaduw van.

Wat een beest van een plaat. Dan heb ik het voorasl over het eerste nummer. Ik had ooit wat softer Motorpsycho spul gehoord en had de band daarom een eetje af gedaan, maar dan hakt dit er wel lekker in zeg. De rest van de plaat is ook lekker, maar kan het eerste nr (logischerwijs?) niet evenaren. toch beginnen met een 4*

avatar van papat
Kan iemand me vertellen waar deze plaat het meest op lijkt? Voortzetting van de vorige plaat (BH/BC) en daarmee wat harder? Of lijkt het meer op Let them eat cake, Phanetorhyme en It's a love cult. Ik hou zelf heel erg van die laatste drie en vond bh/bc een stuk minder.

avatar van itchy
Motorpsycho en ik... ik volg de band al vijftien jaar, ben een tijd lang (zo t/m Let Them Eat Cake) totaal obsessief en fanboy geweest en heb ze ongeveer 35 keer live gezien. De reeks platen van Demon Box tot en met Trust Us is wat mij betreft de briljantste trits platen ooit door een band uitgebracht en werden vergezeld van hemelbestormende live-optredens, die soms drieëneenhalfuur duurden. Een schitterende tijd. Het ging mij daarom ook aan het hart dat na Trust Us het nivo langzaam maar zeker daalde. Let Them Eat Cake en Phanerothyme waren nog wel te pruimen en hadden nog sterke momenten, maar It's a Love Cult vind ik een mislukking. Een doodsaaie plaat. Daarna verliet drummer van het eerste uur Gebhardt de band, en was ik wel zo'n beetje klaar met Motorpsycho. Het einde?

De band lag een aantal jaar op haar gat en bracht toen opeens Black Hole/Black Canvas uit, gemaakt door de twee overgebleven leden Bent Saether en Hans Ryan. Deze plaat kon ten dele mijn enthousiasme voor de band weer terugbrengen, maar het euvel van deze dubbel-cd was dat hij veel te lang duurde. Het optreden dat ik daarna zag, met de nederlandse drummer Jacco de Rooy, was niet best. Ten dele door het geluid, maar ook omdat Jacco eenvoudigweg niet bij de band paste. Er was geen band aan het werk, maar drie muzikanten waarvan er één steeds gecoacht moest worden. Een pijnlijk gezicht, en mijn opgelaaide enthousiasme was weer danig bekoeld. Jacco de Rooy werd na de tour wijselijk geloosd.

Toen kwam eind 2007 State-X, waar met de nieuwe drummer (Kenneth Kapstad) werd opgetreden. Dat was een verademing. Er was weer een band aan het werk, en Kenneth past erg goed bij de band. Ook werd toen Suite: Little Lucid Moments gespeeld en daar werd ik wel blij van.

En dan nu de nieuwe cd! Ik kon me vandaag toch niet bedwingen om hem te kopen. Motorpsycho lijkt hier terug te grijpen naar de hoogtijdagen. Ik zou deze cd muzikaal in de buurt van Angels and Daemons at Play plaatsen. Het eerste nummer grijpt mij het minst. Ik vind het wat richtingsloos. Maar de nummers daarna zijn erg sterk. Dit is zeker het beste werk van de band sinds Phanerothyme. Maar het achterlijk hoge nivo van het oudere werk wordt niet gehaald.
Ik wacht nog even met stemmen, op dit moment zit ik tussen 3.5 en 4, maar dit kan voor mij nog alle kanten uit gaan.

papat schreef:

Geen van beide dus. Ik vind het meer richting Blissard en vooral AADAP gaan.

avatar van Nakur
Ik volg Motorpsycho pas een half jaartje, en ook mijn favoriet is AADAP, daarna Trust Us en ook deze gaat heel hoog uitvallen.

avatar van Omsk
Zo op het eerste gehoor klinkt het me toch allemaal iets te oeverloos. Ik wilde wat vrienden mee naar hun concert in de Effenaar slepen, maar als het allemaal van dittum is weet ik niet of ik wel zo geboeid blijf.

avatar van jurado
Ik zou mij (als ik jou was) daar niet al te druk over maken, Motorpsycho live is altijd een belevenis. Het kan heel goed dat de eigenwijze snuiters niks van dit album spelen maar bijvoorbeeld alleen materiaal uit de jaren '90 .
Wat ook goed zou kunnen is dat ze een zet spelen van 2 nummers in 2 uur...Joost mag het weten.
Ik heb ze nu tig keer gezien en elke keer was het weer compleet anders .

Ik zeg : Gaan! met die banaan

avatar van snarf349
als ik heel eerlijk mag zijn, ik ken deze band al meer dan 10 jaar en heb zowat alle platen in m'n bezit.
ik heb van de week deze plaat alle kans gegeven, het 1ste nummer heeft z'n momenten en het begin van het 2de nummer is ook niet slecht, maar de rest interesseert me totaal niet.
ik ben bang dat dit voor mij de minst gedraaide motorpsycho gaat worden.

avatar van Nakur
Ik ga mezelf terugfluiten. Na slechts een paar luisterbeurten lanceerde ik deze naar 4,5*. Ik denk dat een ruime 4* momenteel beter is. Desondanks een sterke MP release, met een paar vlammende stukken met fenomenaal drumwerk

avatar van bonothecat
Ik was een beetje bang dat dit weer een Motorpsycho zou zijn die me niet echt zou bevallen. Maar dit is echt prachtig. Dit zou zomaar hele ogen kunnen scoren in de eindlijst van 2008. 4* als openingsbod

avatar van beruk
Was vroeger niet echt mijn ding, maar dit vind ik echt helemaal geweldig!

Antagoon
Snarf, ik zou willen dat het anders was, maar ik ben het wederom met je eens. Motorpsycho is een van mijn favoriete bands, heb ook al hun platen, maar de liefde hapert de laatste jaren wat en met deze plaat wil het ook niet echt lukken.
Het eerste nummer komt wat moeizaam op gang, maar dat kan met 21min+, de laatste 4 minuten zijn daarentegen fantastisch.
Het tweede nummer is ook prima, maar daarna verslapt m'n aandacht. Nummer drie en vier nog apart wat draaibeurten gegund, maar het blijft allemaal wat inspiratieloos. En 'tot overmaat van ramp' ben ik op vakantie als ze in Tivoli optreden.....komt het ooit nog goed?

avatar van Xel
Xel
moet er even wat moeite voor doen.....
Ga het niet aan de kant schuiven als "mislukt", echter mijn enthousiasme is er nog niet.

Geduld.

kan iemand in het kort de discografie van deze band beschrijven?
(eventuele veranderingen van stijl)

kwestie van te weten wat het meest essentiële werk is of waar ik best mee begin..

Antagoon
Als je aftrapt met Trust Us en Phanerothyme krijg je een redelijk beeld. Trust Us is experimenteler, wat steviger en langere nummers (het 'oude' Motorpsycho) en Phanerothyme is toegankelijker, meer pop.

De laatste twee platen grijpen eigenlijk weer terug op het oude geluid van Trust Us en verder terug.

avatar van Ludo
Antagoon heeft gelijk dat Trust Us als beroemde dubbelaar waarschijnlijk een goed begin is, van de poppy Motorpsycho zou ik echter ipv Phanerothyme voor 't wat weirdere (psychedelische) (maar veel betere) Let Them Eat Cake gaan. Phanerothyme is echt happy happy California-style.

van de nieuwe vind ik voorlopig vooral Year Zero erg goed.

oh enneh It's A Love Cult is waarschijnlijk wel hun zwakste plaat maar Serpentine is een van hun allerbeste nummers, misschien wel het beste.

avatar van ðe waan
Hij begint nadrukkelijk te groeien hier.

De landingstijd van deze plaat duurt wat langer, maar het gaat nog helemaal goed komen denk ik.

avatar van smash016
Hoe zit het met de geluidskwaliteit van dit album?

Wat ik zo'n godsgeschenk vond, was dat men op Let Them Eat Cake, Phanerothyme en Love Cult plotseling wel zuiver kon zingen en met een fatsoenlijke geluidsproductie kwam. Tot mijn schrik was het op Black Hole/Blank Canvas weer rommelig en bagger als vanouds... steengoede songs maar zo belabberd opgenomen en ingezongen... het zal volgens de fans wel de charme van Motorpsycho zijn, maar ik vond het een stap terug (in de slechte zin van het woord).

Dus... hoe klinkt-ie, geluidstechnisch gezien?

avatar van smash016
Heb net effe wat samples geluisterd, en helaas... ze zijn wederom de lo-fi kant op gegaan. Nou ja, omdat ik houd van lange nummers en de songtitels in ieder geval geniaal vind, ga ik 'm toch aanschaffen. Ik hoop op een tweede Trust Us...