Aphex Twin - Drukqs (2001)

Electronic
Label: Warp

1. Jynweythek Ylow (2:23)
  2. Vordhosbn (4:51)
  3. Kladfvgbung Micshk (2:06)
  4. Omgyjya Switch 7 (4:52)
  5. Strotha Tynhe (2:12)
  6. Gwely Mernans (5:08)
  7. Bbydhyonchord (2:33)
  8. Cock / Ver 10 (5:18)
  9. Avril 14th (2:05)
  10. Mt. Saint Michel Mix + St. Michaels Mount (8:10)
  11. Gwarek 2 (6:46)
  12. Orban Eq Trx 4 (1:35)
  13. Aussois (0:13)
  14. Hy a Scullyas Lyf a Dhagrow (2:14)
  15. Kesson Daslef (1:21)
  16. 54 Cymru Beats (6:06)
  17. Btoum-Roumada (1:58)
  18. Lornaderek (0:31)
  19. Penty Harmonium (1:27)
  20. Meltphace 6 (6:24)
  21. Bit 4 (0:25)
  22. Prep Gwarlek 3B (1:19)
  23. Father (0:57)
  24. Taking Control (7:13)
  25. Petiatil Cx Htdui (2:11)
  26. Ruglen Holon (1:49)
  27. Afx237 V7 (4:23)
  28. Ziggomatic V17 (8:35)
  29. Beskhu3epnm (2:10)
  30. Nanou 2 (3:25)
  31. Avril 14th Half Speed Alternative Version [Re-recorded 2009 Nagra] * (5:07)
  32. Avril 14th Reversed Music Not Audio [Re-recorded 2009 Nagra] * (2:12)
  33. Mangle * (5:55)
totale tijdsduur: 1:40:40 (1:53:54)
avatar van Onderhond
Zal me vandaag maar eens wagen aan de "2 CD albums van groten, die het niet helemaal waarmaken". Met als eerste contender, Drukqs. Staan een boel knappe nummers op dit album, maar als geheel komt het toch wat te kort vind ik. Ergens mist er een rooie draad.

"Junweythek" opent mooi. Leuk upgefucked pianomelodietje. "Vordhosbn" ratelt een stuk harder door. Coole track, sterke melodie en typisch AT gewriemel. "Kladfvgbung Micshk" is een pak minder. Gaat echt nergens heen. "Omgyjya Switch7" komt weer een pak ritmischer uit de hoek, maar verzuipt een beetje in z'n eigen samples. Weet nooit een mooi pattern te vormen, en ook de melodieën blazen er maar wat op los. Af en toe vlagen van coole stukken, vooral als de track z'n einde nadert, maar als geheel te onafgewerkt. "Strotha Tynhe" is een degelijk piano intermezzotje. "Gwely Mernans" komt dan weer met zware, donkere drones op de proppen, om zich te uiten als dark ambient. Wel aardig, maar wegens het verloop van het album zie ik het nut niet echt van zulke tracks. "Bbydhyonchord" is zeer matig, "Cock/Ver10" brengt het geheel terug wat op niveau. Coole track die geweldig voortbuldert, met sterke ritmes en af en toe zeer aardige melodieën. "Avril 14th" is een zeer mooi en uberschattig pianomelodietje, echt geweldig. "Mt Saint Michel..." ratelt er weer lekker vandoor, melodisch en ritmisch een fantastische track, "Gwarek2" is dan weer een nummer waar ik minder mee kan. Vage ritmes, eigenlijk meer soundscapes. Weet een Devine veel effectiever te doen. "Orban Eq Trx 4" is zeer matig, zowel op gebied van melodie als ritme valt er weinig boeiends te beleven. "Aussois" is niet meer dan een sample die het volgende pianoriedeltje inleidt. Aardig, maar niet het geniale wat "Avril 14th" was. Afsluiten doet de eerste CD met "Kesson Daslef", wel weer een voltreffer. Zeer mooie melodie, zeer gevoelig en zeer effectief.

CD2 opent een pak explosiever. "54 Cymru Beats" ratelt lekker door, al roept "Btoum-Roumada" het album weer halt toe. Geen piano, wel een orgel deze keer. Matig. "Lornaderek" is een freaky happy birthday sampletje, "Penty Harmonium" weer een orgeldingetje. Slaat eigenlijk nergens op, die hele intro van deze CD. "Meltphace 6" schiet weer enkele versnellingen hoger, mooie ritmes en zeer aangename melodie. "Bit4" is een zinloos intermezzo, "Prep Gwarlek 3B" heeft wel wat weg van dat industriële nummer in Dancer In The Dark. "Father" is dan weer onuitstaanbaar pianogepingel. Met "Taking Control" wordt het weer wat beter, al is dit ook niet AT's beste werk. Nogal droge IDM track, te typisch, en nogal saai. "Petiatil Cx Htdui" is het zoveelste pianotrackje, ook deze is wel aardig, maar meer ook niet. "Ruglen Holon" stelt ook niet bijster veel voor (wéér wat pianogepingel), en het is wachten op "Afx237 V7". Zeer cool gedoe, ook terug te vinden op het Rubber Johnny fragment dat Cunningham maakte ter promotie. Geweldig geratel, en supercoole voice sample. "Ziggomatic V17" blijft lekker doorratelen, al is de sfeer een pak chiller. Zeer aardige track, die mooi openbloeit. "Beskhu3epnm" is voor de laatste keer zinloos gepingel, "Nanou2" is daarentegen wel een prachtige afsluiter van het album. Zeer mooie, lieve track.

Een pak flauwe tot slechte tracks op dit album dus, maar da's niet eens waar ik mij het meest aan stoor. 't Is eerder die schijnbare randomness van het geheel, alsof er wat verschillende projecten van RDJ in eenzelfde playlist gegooid worden, deze vakkundig wordt door elkaar geschud, met dan als resultaat dit album. Geen lijn te vinden, en te weinig echte toppers. 2*

Omdat ik al een tijdje van plan hier mijn eigen meesterwerkje uit te destilleren, probeer ik het met een track-by-track review wat beter in kaart te brengen. Want hoe vaak ik dit album ook luister, het zijn telkens maar een paar nummers die blijven hangen.

*Junweythek is een rustige opener met elektronisch pianospel, lieflijk liedje met her en der al wat plooien in de beats.
*Vordhosbn is al langere tijd een van mijn favoriete nummers van Aphex Twin. Harde beats, intimiderende waves, dito baslijn en weer zo'n lief melodietje, toch eigenlijk. Na de omslag verandert dit nummer wel een beetje van sfeer; het heeft nu zowel iets melancholisch als verdrietigs.
*Kladfvgbung Micshk is een instrumentaaltje met een vleugje jazz erdoorheen. Ik vind er niets aan eigenlijk. Typisch zo'n nummer waarvan ik me pas realiseer dat ik het gehoord heb, als het volgende nummer op de CD begint.
*Omgyjya Switch7 zit meer in de hoek van Vordhosbn, maar is kwalitatief wel een stuk minder. Die zweepsamples blijven daarentegen wel hangen.
*Strotha Tynhe is een instrumentaaltje dat wel goed uitkomt na het heftige einde van het vorige nummer, maar echt veel doet het me ook niet.
*Gwely Mernans gooit het over een andere boeg, we gaan de duisternis in. Een duistere ambienttrack die me doet denken aan de beginbeelden van de videoclip van Come to Daddy. Vrij industrieel. Mooi nummer, maar er gebeurt net iets te weinig om het echt boeiend te houden, eigenlijk. Zou ook zo op SAWII kunnen staan, overigens.
*Bbydhyonchord begint met een heel poppy melodietje, zou zomaar iets van Junior Boys kunnen zijn. Helaas wordt het niet veel meer dan dat; er komen eigenlijk enkel handclaps bij. Een tussendoortje.
*Cock/Ver10 is weer van een ander laken en pak. Stuitert alle kanten op. Interessante track, maar heeft het toch ook net niet voor mij.
*Avril 14th is een van mijn meest gedraaide Aphex Twin-nummer op Last.Fm, zegt wel genoeg. Met Kesson Daslef het mooiste piano-nummer op dit album, denk ik.
*Mt Saint Michel + St Micheals Mount is misschien wel mijn favoriete van CD1. Compleet gestoorde ritmes, vooral na een minuut of 4. En dan dat heerlijke pianospel eroverheen (en later in de verte). Dat zijn combi's die alleen Aphex Twin kan maken, geloof ik. Grappig ook dat hier nog een zo'n mini-hiphopsample inzit.
*Gwarek2 vind ik dan weer helemaal niets, al zit ik nu wel met de vraag of Richard parkieten houdt.
*Orban Eq Trx 4 is een soort pauzemuziekje op zijn Aphex Twins. Gebeurt werkelijk helemaal niets boeiends hierin.
*Aussois valt niet veel over te zeggen. Alleen een sampletje.
*Hy a Scullyas Lyf a Dhagrow is ook weer een non-track. Eigenlijk de 4de op rij. Beetje jammer wel, kan me ook niet voorstellen dat meneer James dit serieus heel geweldig vindt.
*Kesson Daslef vind ik dus nog mooier dan Avril 14th, stiekem. Prachtige afsluiter (toch nog) van CD1.

CD2 volgt later...