Aphex Twin - Drukqs (2001)

Electronic
Label: Warp

1. Jynweythek Ylow (2:23)
  2. Vordhosbn (4:51)
  3. Kladfvgbung Micshk (2:06)
  4. Omgyjya Switch 7 (4:52)
  5. Strotha Tynhe (2:12)
  6. Gwely Mernans (5:08)
  7. Bbydhyonchord (2:33)
  8. Cock / Ver 10 (5:18)
  9. Avril 14th (2:05)
  10. Mt. Saint Michel Mix + St. Michaels Mount (8:10)
  11. Gwarek 2 (6:46)
  12. Orban Eq Trx 4 (1:35)
  13. Aussois (0:13)
  14. Hy a Scullyas Lyf a Dhagrow (2:14)
  15. Kesson Daslef (1:21)
  16. 54 Cymru Beats (6:06)
  17. Btoum-Roumada (1:58)
  18. Lornaderek (0:31)
  19. Penty Harmonium (1:27)
  20. Meltphace 6 (6:24)
  21. Bit 4 (0:25)
  22. Prep Gwarlek 3B (1:19)
  23. Father (0:57)
  24. Taking Control (7:13)
  25. Petiatil Cx Htdui (2:11)
  26. Ruglen Holon (1:49)
  27. Afx237 V7 (4:23)
  28. Ziggomatic V17 (8:35)
  29. Beskhu3epnm (2:10)
  30. Nanou 2 (3:25)
  31. Avril 14th Half Speed Alternative Version [Re-recorded 2009 Nagra] * (5:07)
  32. Avril 14th Reversed Music Not Audio [Re-recorded 2009 Nagra] * (2:12)
  33. Mangle * (5:55)
totale tijdsduur: 1:40:40 (1:53:54)
Ik heb dit album een paar maanden geleden voor het eerst gehoord (ik ben 15). Dit is het eerste IDM album dat ik ooit gehoord heb. Normaal luister ik vooral naar hiphop, maar ik vind dit album toch echt vreselijk tof. Vooral tracks als Cock Ver en st Michaels Mount. De tussenstukjes zijn soms wel hinderlijk om aan te horen, maar over het algemeen luister ik liever naar dit album dan bijvoorbeeld SAWII. Heeft iemand nog IDM aanraders (naast Venetian Snares en Squarepusher) ?

avatar van orbit
Pfff, IDM is wel een héél erg breed geevolueerd genre.. ik zou je niet zomaar wat IDM kunnen aanraden, aangezien er substantiële verschillen zitten tussen de richtingen. Aphex Twin moet je toch snel denken aan The Flashbulb, Ard Bit, Autechre, Plaid, Pleq, Download, artiesten die veel technische stuff doen met beats e.d. niet altijd erg strak of swingend.. maar alà. Ook zou ik van AFX zelf wel wat meer checken, aangezien de man zelf ook een zeer uiteenlopend oeuvre heeft. Zo vind ik SAW veel beter dan SAW2 en ook Classics of I Care Because You Do zijn best lekkere platen.

avatar van Banjo
hoe kan het dat ik maar 15 nummers op mijn cd heb staan?

avatar van Dakduivel
Je bent niet de enige volgens mij. Het is een dubbelaar.

avatar van shimahero
Een beetje wisselvallig. Maar hier zitten echt wel zeer goede composities tussen.

avatar van kobe bryant fan
Verhoogd van een 4* naar een 5*!
Drukqs is naar mijn mening gewoon één van de beste Electronic platen en de beste IDM plaat ooit! Richard zorgt voor heel wat afwisseling door: pianointermezzo's, gestoorde tracks en donkere ambient met elkaar af te wisselen. Daardoor vliegt Drukqs ondanks de lange speelduur voorbij.

avatar van John Doe
Mee eens dat dit bij de betere zogenaamde 'idm' hoort. Is ook uit een tijd dat er nog duidelijk een soort concurrentie gaande was om de meest geavanceerde electronica sound. Reden dat deze plaat niet volledig werkt voor veel mensen is denk ik vooral de aparte mix van piano ambient en harde breaks, luistert niet heel makkelijk weg voor de meesten, en dat geldt ook een beetje voor mij. Ook zal de donkere-depressievige sound denk ik velen minder trekken dan de meer uitbundige vrolijke RIchard D. James album tracks bijvoorbeeld. Dit album komt erg vervreemd over en aangezien mensen voor een deel groepsdieren zijn is dat geen ultieme succesformule. Toch heeft dit veel artiesten geïnspireerd en zelden hebben ze het geëvenaard. Je hoort hier wel degelijk een electronica artiest die een stapje extra zet, de luisteraar valt wellicht aan te raden dat ook te zetten. Want echt wisselvallig is deze plaat helemaal niet zo, alleen afwisselend, en dat kan je zo verwarren als je bepaalde verwachting door tracks krijgt. Zal zeker meer en meer als 'idm' klassiekertje worden gezien dit, maar zal niet snel voor een groot publiek zijn.

Ondanks de genialiteit is de sfeer van dit album voor mij wel zo dat ik er niet snel naar grijp, iets te bruut soms, té bijtend. Grijp zelf altijd het eerst naar SAW II waarin de meest mooie balans tussen diepe mooie emoties en rust is gevonden, wat mij betreft.

avatar van kobe bryant fan
En hup mijn top 10 in. Absoluut een meesterwerk. Net die afwisseling tussen: piano; brute breaks en ambient maakt dit zo goed vind ik.

Sietse
Ik blijf er toch bij dat het de minste van Aphex Twin is. De stukken blijven te veel hangen in de schets vorm waar deze op andere albums wel zijn uitgewerkt. Het is haast alsof deze maar is uitgekomen omdat er iets moest uitkomen...

avatar van hond racisme
Vind dit nog steeds het beste Aphex album. Gemaan fucked up, constant. Het enige album ter wereld dat het waard is om 'Drugs/Drukqs' te heten in mijn ogen. Donkere, obscure of vrolijke piano/xylofoon deuntjes die precies ingepseeld zijn door een 5-jarige wisselen zich af met harde breakbeat of ambient tracks met een dikke laag bas op de achtergrond. De titels die langs geen klant kloppen maken het af.

avatar van RogerV
Behoorlijk wisselvallige cd. Staan bestwat toffe typische Aphex Twin tracks op. Maar ook wel de nodige totaal overbodige tracks. Het had eigenlijk geen dubbelalbum hoeven worden.

avatar van leatherhead123
Vandaag weer eens een paar nummers van geluisterd. Wat blijft Vordhosbn toch een gruwelijk goede track. Vooral wanneer het climaxd is kippenvel immer gegarandeerd.