The Serenes - Back to Wonder (1993)

Label: RCA

1. Spirit (Let Me Walk with You) (4:09)
  2. Feel Me (3:13)
  3. Every Sunday (4:05)
  4. Millbank Wood (4:11)
  5. Here (3:35)
  6. Dreamscape (3:37)
  7. All of These Days (3:21)
  8. Wilder Green (3:22)
  9. Love Under Will (3:26)
  10. Back to Wonder (5:52)
  11. The Gathering of Eighteen Years of Silence (3:27)
3 jaar na het briljante debuut Barefoot And Pregnant werd Back To Wonder uitgebracht. Deze prachtplaat is bijna net zo goed en bevat een aantal geweldige nummers.

avatar van EttaJamesBrown
Na de rotonde is dit het ijkpunt dat Joure heeft voortgebracht. Sereen en ongrijpbaar.

Xel schreef:
Deze is tamelijk briljant, maar de voorganger is nog briljanterder....

En ik maar denken dat de vergrotende trap van briljant diamant was...

Bloedstollend mooi!

aERodynamIC schreef:
Voor mij blijft Barefoot and Pregnant duidelijk de betere van de twee. Maar misschien komt dat ook omdat ik met het debuut gewoon meer heb, meer emotie, meer geschiedenis.
Dit album ben ik pas in het download tijdperk gaan beluisteren en puur uit nieuwsgierigheid. Op die manier blijft er toch wat afstand bestaan en die afstand is er niet met de voorganger.
Daarmee is dus niet gezegd dat dit heel veel minder is. Nog steeds horen we juweeltjes en nog steeds horen we de betere muziek van eigen bodem.
Ik mis net als starsailor het magische sfeertje maar dat zal me er toch niet van weerhouden een 4* uit te delen maar wel met de toelichting dat het een krappe is.

Lieve Eric, ben je al toe aan een ruime 4,5?

EttaJamesBrown schreef:
Lieve Eric, ben je al toe aan een ruime 4,5?

Neen. Die blijft voor Barefoot and Pregnant

avatar van BrotherJohn
Ik heb deze op 4,5* staan en Barefoot & Pregnant op 5,0*. Ook bij mij zit het verschil hem in dat onbevangen en magische sfeertje dat er op Barefoot meer is. Toen stond er naast de nuchtere Theo de Jong nog een andere kopman, de dromerige, idealistische Paul Dokter die met zowel zijn gitaarspel als zang voor een gloedvolle melancholische hoofdbijdrage zorgde. Het drumwerk van Ale Bosma op B&P is daarnaast ook nog eens van heel andere aard dan dat van zijn opvolger op BtW. Kortom, een heel ander geluid. De nummers voor Back to Wonder zijn echter onverminderd sterk geschreven, misschien nog wel een tandje sterker als de voorganger, Back to Wonder is een soort van singer-songwriter album geworden. Met Theo de Jong alleen aan het roer worden The Serenes met twee benen op de grond gezet, wat zich ook uit in een wat directer, steviger gitaargeluid dat natuurlijk ook ontstaat doordat we inmiddels drie jaar verder de jaren '90 in zijn en er intussen bands zoals Teenage Fanclub bestaan. Wanneer je verlangt naar The Serenes, heb je keuze uit twee zeer verschillende topalbums, voor een band met zo'n klein repertoire blijkt dat gek genoeg keer op keer toch een ongekende luxe!

Voor de liefhebbers: ik heb nog een exemplaar te koop van de 7” Rebecca van The Serenes near mint voor €15. Collectors item. Stuur me maar een Pm bij evt interesse

avatar van Tony
BrotherJohn schreef:
De nummers voor Back to Wonder zijn echter onverminderd sterk geschreven, misschien nog wel een tandje sterker dan de voorganger.

Precies. Als je de sfeer en persoonlijke, nostalgische gevoelens even vergeet (lastig, ik weet 't) en sec naar de kwaliteit van de nummers oordeelt, kun je haast niet anders concluderen dan dat deze BtW de betere plaat van de 2 is.

avatar van LucM
De Nederlandse R.E.M., zo kun je The Serenes wel noemen. Net als het debuut prachtige popsongs met mooi gitaarwerk en heldere productie.
Dit album kende ik al een tijd en heb het zopas op YouTube beluisterd, want ik kan het nergens verkrijgen. Hopelijk wordt dit heruitgebracht!

avatar van BrotherJohn
LucM schreef:

Op marktplaats staat er sinds 18 december nu weer eentje voor 20 euro, voor minder zul je hem waarschijnlijk niet vinden.