Henny Vrienten - Geen Ballade (1984)

Label: Sky (II)

1. Naar Verluidt (5:02)
  2. Geen Ballade (4:08)
  3. Nooit Meer, Ooit Weer (3:24)
  4. Voor Je Vallen (1:37)
  5. Dichtbij (5:34)
  6. Bedmensen (4:13)
  7. Als Je Wint (3:41)

met Herman Brood

8. Ketchup (4:10)
  9. Misverstand (3:58)
  10. Amstel Hotel 13.00 Uur (3:35)
Als toenmalig Doe Maar fan keek je toch een beetje met gemengde gevoelens naar deze (toen nog) solo-l.p. van Henny Vrienten.
Want was dit solo-album dan toch niet stiekem mede- verantwoordelijk voor de split ? Had Henny er gewoon geen zin meer in ?
Wel was ik maar wat blij met dat singeltje "Als je wint", een duet met Herman Brood. Aan het album zelf moest ik aanvankelijk even wennen.

Geweldige plaat.

pracht plaat ondergewaardeerd

avatar van steven
geen ballade is een erg mooi nummer

avatar van Hans Brouwer
Ken het album niet, vandaag besteld in de Bieb. Ben zeer benieuwd. A.s. donderdag heb 'm in huis.

avatar van Janz
De hoes van Brood is mooi. Het album heb ik echter nooit kunnen waarderen. Als je wint en het titelnummer zijn nog leuk, maar de rest is teleurstellend. Stel je er niet te veel van voor, Hans.

Hans Brouwer schreef:

Gisteren deze cd opgehaald uit de Bieb. Is even wennen maar nu ik 'm een paar keer heb gedraaid heb, hartstikke gaaf album.
Het titelnummer "Geen Balade" is ZO uitzonderlijk goed. Maar ook het nummer "Als je wint" met Brood is prima. Tot slot is "Misverstand" het vermelden waard. Wat meneer Vrienten hier zingt is na ruim 20 jaar nog altijd van toepassing.
Als je Doe Maar goed vind en dit album nog niet zou kennen, ik beveel 'm van harte bij u aan.

Marcel²
Inderdaad het nummer Geen Ballade is erg goed. De rest op Als Je Wint na ,kan ik jammer genoeg niet, misschien later.

avatar van Hans Brouwer
Marcel, ECHT een aanrader!

Groeten, Hans

mooie hoes,ik ken alleen het titelnummer en het duet met herman brood ( als je wint) toch maar een keertje gaan beluisteren

Het is maar net hoe mijn pet staat of ik dit album goed vind of niet. Sommige stukjes (als in bijvoorbeeld Voor je vallen) kunnen irritant zijn, maar ik vind Bedmensen, Dichtbij en Ketchup geweldige liedjes hoor! Geen Ballade en Als je Wint, idem.

EVANSHEWSON
Herman Brood maakte de mooie hoes; Als je wint is het gekendste nummer, een héérlijke song als je het mij vraagt.
Geen Ballade, de titelsong, is van een ongezien niveau, zo ook Naar Verluidt.
Ketchup is apart maar wel leuk.

Ben nog steeds lyrisch als ik deze voormalige Doe Maar voorman bezig hoor, het is de aparte lekkere stem denk ik.
Aanrader, 4 stars jawel
****

Voor iedereen; Luister nog een keer! De beste nummers zijn nou juist niet de 'bekende' nummers. Luister eens goed naar 'Dichtbij' en 'Bedmensen'... Vergeet vooral 'Amstelhotel 13.00u' niet. Ok, 'Als je Wint' gaat bij mij ook op tien

avatar van Hans Brouwer
Ik heb "Geen Ballade (1984)" vanmorgen in mijn oude vertrouwde discman gestopt en ik heb dit meesterwerkje van Henny Vrienten zo'n beetje de gehele dag gedraaid . Weergaloos goed album . Een plaatsje voor "Geen Ballade (1984)" in de HB MuMe album top 10 zou niet misstaan .

Pieter Paal
Hartstikke goed album dat niet onderdoet aan zijn Doe Maar-werk.
Het wordt tijd dat Vrienten weer eens met Brood zo'n sterk nummer als 'Als je wint' op gaat nemen. Ik vind die accordeon-solo van Jean Blaute ook heel mooi.

Pieter Paal schreef:
Hartstikke goed album dat niet onderdoet aan zijn Doe Maar-werk.

Eens, maar op die Herman Brood is de laatste jaren niet meer te vertrouwen...

Nederlandse popmuziek zoals het hoort!!

avatar van Memymusic
Leuke plaat. Tand des tijds redelijk doorstaan. Waarom wordt er tegenwoordig geen goede Nederpop meer gemaakt?

avatar van rtm
rtm
Pieter Paal schreef:

Onder welke steen heb jij al die jaren gezeten? Brood is al sinds 2001 overleden

Je reageert op een bericht van 4 jaar geleden van een user die hier niet meer actief is...

^ dan nog was Pietertje Paal ruim te laat met zijn opmerking

avatar van fabrice
En toch ... vind je 31 jaar deze elpee in perfecte staat in een platenbak.
Mooi!

Voor degene die deze nog zoekt: hij wordt samen met mijn hart slaapt nooit opnieuw uitgebracht

Geen Ballade kocht ik toen ie uitkwam indertijd (was groot Doe Maar fan). Mijn Hart Slaapt nooit heb ik alleen op cd dus dat is het overwegen waard.

aERodynamIC schreef:

Als dat eindelijk op vinyl uitkomt zeker!!

avatar van rtm
rtm
Ik blijf 'Geen Ballade' altijd als het vijfde Doe Maar studio album zien.

Het album is opgenomen in oktober-november 1983 in de Telstar studios van Johnny Hoes in Weert waar Doe Maar vaak opnam. Doe Maar zat in diezelfde tijd ook samen in de studio om het nieuwe Doe Maar album op te nemen. In februari 1984 werd besloten te stoppen net na de release van 'Macho' (met 'Grote Broer' en 'Watzedoetze' de enige 3 tracks van de nieuwe sessies die zijn uitgebracht)

In de credits van het 'Geen Ballade' album zien we Jan Hendriks op gitaar op het gehele album en er zijn bijdragen van Ernst Jansz en Jan P (credits beide op Amstel Hotel maar Ernst Jansz is ook duidelijk te horen in het koortje van 'Voor je vallen' en 'Ketchup' )

Het zou mij niet verbazen dat enkele nummers die waren bedoelt voor het vijfde studio album van Doe Maar uiteindelijk op 'Geen Ballade' terecht zijn gekomen.

Luister bijvoorbeeld eens goed naar 'Misverstand'. Dat intro met dat typische Doe maar gitaartje, de baslijn en de instrumentale brug in het midden met die typische Jansz synths... had zo op 4US kunnen staan.

Ook 'Nooit meer ooit weer' en 'Bedmensen' bevatten van die typische Doe Maar elementen. 'Ketchup' is in mijn ogen het zusje van 'Bang' op 4US.

Overigens voor de liefhebbers van het nummer 'Geen Ballade'... er is ook een Engelstalige versie van het nummer 'No Ballad' gezongen als duet door Herman Brood met Henny in het Engels. Het nummer staat op Herman's album 'The Brood' ook verschenen in 1984. Zeer de moeite waard eens op te zoeken en te beluisteren.

avatar van ArthurDZ
Berichten verplaatst naar Doe Maar

Update: Henny zegt dat geen één nummer wat op Geen Ballade staat voor een Doe Maar album bedoeld was. MAW ze zijn dus echt geschreven met als doel een solo album, en staan los van het laatste nooit verschenen Doe Maar album.

Zo, dat is ook weer uit de lucht;)

avatar van vielip
Wat één telefoontje al niet kan doen!

avatar van dazzler
Het bevestigt enkel maar het beeld dat we van Vrienten hebben: een eigengereid mannetje.

Om de vinylhoes van dit album zat trouwens een witte rand. Ik probeer dat gecorrigeerd te krijgen.