Shearwater - Rook (2008)

Rock / Pop
Label: Matador

1. On the Death of the Waters (3:08)
  2. Rooks (3:21)
  3. Leviathan, Bound (2:53)
  4. Home Life (7:15)
  5. Lost Boys (2:25)
  6. Century Eyes (2:18)
  7. I Was a Cloud (5:13)
  8. South Col (2:35)
  9. The Snow Leopard (5:08)
  10. The Hunter's Star (4:01)
avatar van tumkie
wow, mijn eerste kennismaking met Shearwater.
Rooks is een prachtig nummer. Muziek voor regenachtige dagen.
Ben zeer benieuwd naar hun vorige albums.

Davez
Langs de ene kant wel mooi en rustgevend, langs de andere kant gewoon heel saai. De kortere nummers gaan er nog goed in omdat ze snel voorbijkabbelen.

Ik vind de stem van de zanger anders wel goed en interessant. Omdat het nergens slecht wordt moet ik er een middelmatige 3* voor geven. Met als kleine uitschieters Leviathan Bound en The Hunter's Star.

Daarmee zal het allessinds net niet mijn eindejaars top 25 bereiken, voor wat het waard is natuurlijk

avatar van Bart
Vanaf morgen is de nieuwe EP - The Snow Leopard EP - van Shearwater verkrijgbaar met b-kantjes en live-materiaal van dit prachtige album!

avatar van T.A.
Lekkere uithalen hoor, die stem op Leopard.

avatar van thebestfreaks
Bart schreef:

En wat een prachtige EP !! Tracklisting:
1. The Snow Leopard (album version)
2. So Bad (iTunes bonus track)
3. North Col (vinyl and iTunes bonus track)
4. Henry Lee (live from KUT)
5. Rooks (live from Radio K)
6. I Was A Cloud (live from Radio K)
7. South Col / The Snow Leopard (live from Florence Gould Hall, NYC)

(Ik vond ook nog een nr8 in de vorm van de TalkTalk cover The Rainbow)

So Bad is een mooi ingetogen Baby Dee cover. Jonathan Meiburgs stem leent zich hier erg goed voor. Geen meerwaarde tov het origineel, maar zeker een mooie uitvoering.
Henry Lee is een traditional die we kennen van Nick Cave, maar dit is toch echt een Shearwater uitvoering. Mooi!

avatar van hadiederk
Als fan van Okkervil River kun je Shearwater natuurlijk niet links laten liggen. Het heeft even geduurd maar ik ben nu eidelijk om. Prachtige vocalen, een beetje Mark Hollis meets Richard Thompson.

Donderdagavond GRATIS in de Vooruit, dacht ik!

avatar van Arnando
Pleasure schreef:
Donderdagavond GRATIS in de Vooruit, dacht ik!

Inderdaad! Optreden was soms verbluffend goed, maar soms was het geheel wat te rommelig en te veel doorspekt met noise, wat het geheel niet spannender maakte maar eerder vermoeiend.
Wel erg te spreken over vocalen van mijnheer de zanger, wat een bereik!
Toch meer dan het zien waard!

JdW
Echt een mooie sfeervolle plaat. Wat mij betreft in de top 10 van 2008!!

avatar van Yeahz
Op zich klinkt Rook wat mij betreft prima, maar het heeft me allemaal nog niet echt geraakt. Het is als een vrouw die er perfect uitziet, en juist door dat perfecte het spannende van het eigenaardige heeft verloren. Dat gevoel bekruipt me ook bij het beluisteren van Rook. Het is allemaal mooi wat ik hoor, maar niet spannend.

Een nummer als Leviathan, Bound bijvoorbeeld, vind ik prachtig door de vocalen. Ik vind dat 'godenverzoekend' aanheffen van de stem heerlijk, maar het sterft allemaal zo makjes weg. 'Rooks' ligt ook prima in het gehoor, maar wil wat mij betreft maar niet losbarsten. De ingehouden spanning is wat mij betreft bij dit nummer niet voldoende om het hier echt warm van te krijgen.

Misschien is deze vergelijking nog duidelijker: ik stel Rook voor als een magisch bos waar je aan het jagen bent terwijl je weet dat er alleen maar hertjes ronddartelen. Uiteraard kan het bevredigend zijn wanneer er een hert gevangen wordt, maar die spanning van de mogelijkheid dat er een wolf voor je neus opduikt is niet aanwezig, met de daarmee samenhangende adrenaline.

Ik zet dan ook voorzichting in op een 3* voor deze plaat; de schoonheid ervan is mij duidelijk, nu de spanning nog.

avatar van tumkie
JdW schreef:
Echt een mooie sfeervolle plaat. Wat mij betreft in de top 10 van 2008!!

En dan liefst op nummer 1.

Gregson
Prachtige, sfeervolle en meeslepende plaat van Shearwater.

In mijn persoonlijke Top 3 voor 2008 is er zeker plaats voor "Rooks" van Shearwater (naast Elbow en Sigur Ros).

Geweldige nummers als het titelnummer en "Snow Leopard" maken deze CD tot een genot voor de oren!

Ik begrijp alleen de heren van Shearwater niet om het verschrikkelijke "South Col" op deze CD te zetten. Deze CD had van mij de volle 5 punten gekregen, maar vanwege dit irritante opvulsel haal ik daar een halve punt vanaf.

avatar van davido1986
Prachtige muziek, schitterende nummers, met een breekbare stem die mij op de een of andere manier aan porselein doet denken. 3 mei in de melkweg, ik ben erbij!

davido1986 schreef:

Beste Davido, ik zou het een dagje later proberen in Paradiso!

Trouwens als deze CD je goed bevalt, dan moet je ook zeker even naar Palo Santo gaan luisteren. Zal je geen spijt van krijgen!

avatar van davido1986
Beste Davido, ik zou het een dagje later proberen in Paradiso!

Dat bedoelde ik ook...

davido1986 schreef:

mooie tekst davido, je moet kunstenaar worden:)
was gisteravond de moeite meer dan waard, geweldig concert. Geweldige stem, en geweldig om zulke gepassioneerde artiesten te zien optreden

avatar van De Geu$
ajvenema schreef:

Het was zeer zeker de moeite waard, ik was er ook. Het nieuwe nummer klonk ook lekker. Ik ben erg benieuwd naar hun nieuwe album...

avatar van Bart
Ik was afgelopen maandag in Vera (Groningen). Wat een prachtig optreden! De stem van Meiburg blijft zelfs live overeind staan. En de nieuwe nummers die ze speelden, vond ik zeker de moeite waard. Laat maar komen die nieuwe plaat!

avatar van davido1986
Erg goed concert in paradiso, onbergrijpelijk dat shearwater niet voor een uitverkochte zaal speelde... Laat die nieuwe plaat maar komen idd, beter kan haast niet, maar als hij maar in de buurt komt van Rook is het al een geweldige plaat!

Gregson
Ik heb ze vorig jaar november gezien in Tivoli De Helling, en dat zaaltje was ook al zo mager gevuld. Het was ook toen een geweldig optreden. En dit album stond in mijn einslijst van vorig jaar. Grootse klasse!!!

avatar van Sandokan-veld
Gisteren in de Effenaar weer een halflege zaal. Tsss...
Ge-wel-di-ge band, ge-wel-di-ge plaat.

avatar van De Geu$
Wij zijn woensdag in Tivoli de Helling geweest en daar was het ook niet vol (ook niet leeg trouwens). Wederom een erg mooi concert...

avatar van likeahurricane
Inderdaad een leuk concert.

Voor filmpjes:

YouTube - Shearwater - 4 - Rooks - Tivoli Utrecht 16 september 2009

Mooi CD, live wel wat harder

avatar van Manuel
Weet niet of het al eerder gezegd is, maar Rooks deed mij wel erg sterk denken aan Doves, en dan vooral aan het nummer Kingdom Of Rust natuurlijk. Zou eigenlijk andersom moeten zijn..

avatar van bommel
Ik leerde Shearwater kennen via Golden Archipelago.
Logisch vervolg is dan naar Rook luisteren.
Allebei ijzersterke platen.
Toevallig traden zij op in Nijnegen bij de Affaire (4daagse)
Dat was dus genieten
Onbegrijpelijk dat dit soort bands niet meer publiek trekken.
Zelfs een gratis concert (nijmegen) werd maar matig bezocht

avatar van Chameleon Day
Ik was zeker gegaan als ik in de buurt was geweest. Dit jaar helaas niet gelukt.

avatar van dynamo d
Ik heb nu bijna alles van Shearwater maar vind dit album toch wat tegenvallen. Ik had er meer van verwacht. Nog geen uitschieter ontdekt.

avatar van oceanvolta
Mooie sfeervolle plaat met prachtige melodieen en dito stem.

avatar van LucM
Door het fantastische Rooks (met dank aan bonothecat om dit nummer te nomineren voor de MuMe-ladder) heb ik dit album aangeschaft. Rooks is voor mij het schoolvoorbeeld van de perfecte popsong: pakkende en aangename melodie die in je hoofd blijft hangen, mooie en breekbare stem met veel passie gezongen, heldere productie en inventieve arrangementen. Een song waarvan je kan zeggen: "die wil ik nog eens horen" en die je niet snel verveelt.
De rest doet wat mij betreft nauwelijks onder: telkens die breekbare stem en melodieuze, meeslepende, melancholieke en monumentale songs, dit album zal ik nog vaak draaien. Enkel het experiment genaamd South Col vind ik misplaatst en verhindert de maximale score van 5*.