Marillion - Script for a Jester's Tear (1983)

Label: EMI

1. Script for a Jester's Tear (8:39)
  2. He Knows You Know (5:22)
  3. The Web (8:48)
  4. Garden Party (7:15)
  5. Chelsea Monday (8:16)
  6. Forgotten Sons (8:21)
  7. Market Square Heroes [Battle Priest Version] * (4:17)
  8. Three Boats Down from the Candy * (4:30)
  9. Grendel [Fair Deal Studios Version] * (19:08)
  10. Chelsea Monday [Manchester Square Demo] * (6:52)
  11. He Knows You Know [Manchester Square Demo] * (4:28)
  12. Charting the Single * (4:51)
  13. Market Square Heroes [Alternative Version] * (4:48)
avatar van meneer
Wederom een corona ochtend waarin ik bezig ben met mijn werk. Onderwijs. Van een VWO 5 klas de praktische opdrachten nakijken. Thuis. Het is de zoveelste dag. En elke dag vraag ik mij af welke muziek ik ga opzetten om mijn arbeid te verblijden. Maar dat was al snel duidelijk toen ik vanochtend wakker werd met de regels:

So here I am once more...

Ja, ik heb het album op LP, op cd maar de snelheid van de waan van de dag laat mij het album binnen een minuut beluisteren via Spotify.

En Fish komt vol met liefdesverdriet mijn wereld binnen. Ik kan de tekst van het lied zo toepassen op een bepaalde fase in mijn leven maar om die periode hier te beschrijven is mij te privé en ook te kwetsbaar. Nog steeds.. Ik heb deze tranen al eerder vergoten en ik wil ze niet nog een keer voelen en laten stromen. Dat heeft geen toekomst. Ik wil niet meer terugkeren naar het speelveld van de gebroken harten. Alhoewel ik diep van binnen weet dat juist dat spel nog niet helemaal over is. En ergens ben ik hier de dwaas die wel uit het paradijs is ontsnapt maar soms toch nog over zijn schouder kijkt. Zij zegt namelijk dat ze nog steeds van mij houdt..

Ik weet het, weet je. Ik ook van jou..

De muziek gaat door, klanken uit een ver verleden. 1983. Ik was toen 16. Toen had ik al die prinses gekust die nu nog steeds als een metaforische kikker wacht tot ik haar weer kus en terug zal veranderen in die prinses.

Ietwat verstoord uit mijn gedachten kijk ik op. Mijn vrouw zit tegenover mij met haar ontbijt. Een mooie glimlach op haar gezicht. En de onzichtbare traan op mijn narren gezicht droogt meteen op. Ik heb ooit al een beslissing gemaakt. Veranderingen moesten gemaakt worden. Ik heb ze gemaakt.

Dus ik verlaat mijn erfenis van romantiek uit een schemerwereld en pak mijn scharlaken pen, verlaat het poëtische toetsenbord en deze nar wordt weer docent. Mijn fucked up fugazi moment is voorbij.

avatar van fish
meneer schreef:

So here I am once more...

Ik weet het, weet je. Ik ook van jou..

Herkenbaar! Ik speel de deluxe remastered edition tijdens mijn schoolwerk. Wat een geluid! Off topic, welk vak geef je? Ik ben docent Engels, bovenbouw.

avatar van hogweed
Het is genieten geblazen van de heruitgave op cd/blu-ray. Er gaat voor mij niets boven het geluid van de vinylversie uit de jaren 80, maar ik vind de remix - in tegenstelling tot sommige andere bewerkte Marillion albums - zonder meer geslaagd, en ik kan de oude remaster naar de zolder verbannen.

De extra's zijn eveneens om te smullen, al had ik gehoopt op meer oudere opnamen en oorspronkelijke versies van sommige nummers. Recital of the Script zal bij de meeste liefhebbers in de kast staan, maar de 'afgestofte' editie van dit legendarische concert op Blu-ray is uiteraard ook welkom. De interviews over de beginjaren van de band maken het verhaal compleet, en wat te denken van de audio-opnamen van het optreden in de Marquee. Wow... .

Wat een heerlijke trip down memory lane!

avatar van Gert P
Zeker mooi en heb hem ook binnen de 5 disc de luxe uitvoering en druk aan het beluisteren....

avatar van Bravejester
Vandaag de luxe 5 disc uitvoering ook aangeschaft!

Maar goed dat het lange weekend net is begonnen want dat wordt genieten!

Ik zag trouwens al dat de opname in The Marquee 1 dag eerder is dan de versies die op cd 2 en 3 van Early Stages staan. Exact dezelfde set list ook maar dat is met 1 EP en 1 album ook niet echt verwonderlijk.

Benieuwd of er veel verschil zit in geluidskwaliteit.

avatar van Bravejester
When Steve plays these solo´s of his he is really giving the tears of the Jester substance ….

Dit kwam in me op luisterent naar het machtige Blind Curve op dit moment!

avatar van strandsmurf
De nieuwe box smaakt naar meer. Iemand al iets gehoord wanneer de Fugazi remix eraan komt?