Fatal Flowers - Johnny D. Is Back! (1988)

Alternatieve titel: an Album by the Fatal Flowers

Label: Atlantic

1. Johnny D Is Back! (3:20)
  2. Second Chance (4:52)
  3. Moving Target (4:35)
  4. There Were Times (6:26)
  5. Round and Round (3:19)
  6. The Dance (3:42)
  7. Rock and Roll Star (4:52)
  8. Too Free (5:10)
  9. Dear Friends (4:51)
avatar van snarf349
beste nederlandse rock plaat

avatar van Rainmachine
Zo Amerikaans hebben nog niet veel Nederlandse bands geklonken. Alles klopt hier, goed gespeeld, goed geproduceerd en mooie nummers. Ik draai deze plaat nog steeds met veel plezier. Absolute aanrader!

avatar van marz
Moving Target is echt geweldig qua sfeer. Op de bonus cd van hun Greatest hits staat ook een hele goede versie.

En There Were Times... lekker melancholiek voor 's nachts in de auto

avatar van Erwin.c
Fantastische cd gewoon, geweldige sound (Mick Ronson) .
Ik ben voor een wederopstanding!
Nee wij moeten het in nederland doen met...blof en al die andere softies.
Ik zeg...cowboylaarzen weer aan en...ROCKEN!!!
p.s. inderdaad beste nederlandse plaat.

avatar van bikkel
Toch wel wat onderschatte plaat van misschien wel neerlands beste Rockband ooit.De groep had iets eigenzinnigs en ging er gewoon voor.Niet misselijk hoor,je album laten produceren door Mick Ronson en opnemen in Woodstock.De plaat klinkt super en laat Rock,blues en zelfs een vleugje country in de nummers overvloeien.Beste song,zonder het andere fraai's te niet te doen,is de zeer pakkende single Rock And Roll Star.Boeiende riffs,sterke melodie en volgens mij een tikkeltje onbegrepen,want een hit werd het niet echt.Maakt niet uit,veel goede dingen werden geen hits,en het zegt toch geen bal over de kwaliteit.
Jammer dat deze Amsterdammers begin jaren 90 uitelkaar gingen.Echt een band waar nog veel in had gezeten volgens mij.

avatar van emmobelix
Deze band slaagt erin om elke muziekliefhebber met de voeten te laten tappen.
Gewoon een oerritme, iemand die dat niet voelt; mist gevoel voor ritme.
Live waren ze even goed, heb ze eerst live gezien en dan direct naar de winkel; plaatje kopen.

avatar van Snakeskin
éen van de betere Nederlandse rockplaten. Ik hou het even een slag om de arm, maar er dringt zich op dit moment geen plaat op die veel beter is. Anderszijds wil ik Golden Earring natuurlijk niet te kort doen.

avatar van R-Know
Ik heb 'm net weer even op LP gedraaid, maar dit klinkt toch wel erg goed. Jammer dat ze niet meer bestaan. Naar mijn mening een van de allerbeste bands van de jaren 80. In Nederland in de top 3.

Als je dit niet kent, zeker de moeite nemen dit te luisteren.

avatar van Erwin.c
Tracklist klopt naar mijn id trouwens niet echt!

avatar van Ernie Ball
Nederlandse Stones. Maar dan de periode van Exile on Main Street. Hun beste periode dus..... I rest my case.

avatar van Ernie Ball
Ik heb inderdaad ook een andere tracklist. Wel dezelfde 9 nummers, maar in een andere volgorde.

Toch had ik het idee dat deze plaat niet echt heel succesvol was . Had eigenlijk de internationale doorbraak moeten zijn . Die kwam gek genoeg niet . Vreemd want het was toen en nu ook nog een uitstekende plaat . Toegankelijk met een knipoog naar 70's rock , maar toch met een strak eigentijds geluid .

avatar van Ernie Ball
Klopt, volgens mij zijn ze er zelfs voor naar Amerika gegaan. Om een internationaal geluid te bereiken.
Helaas zonder veel succes. Er zou nog één plaat volgen en toen was het uit met de pret. Richard Jansen begon toen met een halfzacht bandje waarvan ik zelfs de naam vergeten ben.

Ja , die band heette Shine . Ik kan er eigenlijk niet over oordelen , want ik heb alleen wat flarden liedjes gehoord toendertijd . Was wel heel iets anders dan The Fatal Flowers

avatar van Ernie Ball
Klopt inderdaad. Heb wel het een en ander bij een vriend gehoord destijds. Maar ik was niet onder de indruk. Jammer, want die man had een prachtige rockstem.

avatar van mafketel
Erwin.c schreef:
Tracklist klopt naar mijn id trouwens niet echt!

Volgens mij is Round And Round nummer 2 op de originele persing, met daarna Second Chance, Moving Target en There Were Times. Vanaf 6 - The Dance klopt het dan wel weer.

Blijft wel een i.m.o onderschatte plaat van eigen bodem trouwens.

Prima plaat van een van neerlands meest onderschatte bands. Jammer genoeg zijn ze nooit echt aan de bak gekomen

wel aan de bak gekomen, mateloos populair destijds,in bepaalde kringen, alleen besloot janssen in 1990 dat het genoeg was

avatar van Memymusic
Fijn al die positieve verhalen over deze plaat. En terecht. Wat een collectie goede songs.

Met de Earring behoren de Flowers tot de beste rockbands uit de vaderlandse popgeschiedenis.

avatar van Germ
Af en toe best lekker maar naar mijn mening over het algemeen nogal dertien in een dozijn...

avatar van TEQUILA SUNRISE
Prima album van de Flowers die hun doorbraak in de USA moest bewerkstelligen.
Vooral Moving Target en het schitterende There Were Times springen er bovenuit.
Hebben mijns inziens niet de aandacht gekregen die ze verdienden, eigenlijk onbegrijpelijk.

avatar van frolunda
Kwalitatief ongeveer net zo goed als voorganger Younger days plus een lekkere sound en mooie productie maar uitschieters als Nowhere to lay my head of Well baby (part 1&2) kan ik hierop niet terugvinden.Daarnaast rockt Johnny D. is back! ook wat minder en zijn de gitaarpartijen niet meer zo sterk als in het verleden.Weet niet zeker of Dirk Heuff hier nog aanwezig was want dat was toch een prima gitarist,misschien ligt het daaraan.
Verder wel een aardige plaat en Rock and roll star en het titelnummer zijn fijne nummers maar hun vorige album sla ik toch net iets hoger aan.
Voldoende.

avatar van linxde1
Al een tijd niet meer gehoord. Door een opmerking van een oom over een concertje lang geleden van de Fatal Flowers ben ik deze weer gaan luisteren. Wat een coole plaat!

buizen
Bij een inbraak waarbij twee bakken elpees uit met name de jaren '80, met veel emotionele waarde, zijn gejat, hebben ze o.a. deze elpee gelukkig staan. Heb 'm nog. Fantastische band, geweldige live-optredens en helemaal hipster toen al. Mooie herinneringen. Zaal Dijk, Lemele; Hedon, Zwolle, Burgerweeshuis, Deventer.
Maar ja, Nederlandse bands: die kunnen niet bij elkaar blijven. Onterechte ego'tjes.
Favorieten: There Were Times en Rock 'n Roll Star.
Een parel in de Vaderlandse rock 'n roll / garage / DIY.
4,5 sterren.

avatar van EttaJamesBrown
Ik kan het alleen maar met Buizen eens zijn (hoe gaat het trouwens, kerel?).
In de nadagen the Flowers nog gezien in de kleine zaal van De Oosterpoort. Wat een energie!

Ook bij mij komt Johnny D. altijd weer terug en dat is immer een fijn weerzien.

avatar van itchy
Een verzameling clichés. OK, het is rock, en dan is dat al snel zo, maar hier is het wel heel erg (anders zou ik het niet zeggen). Buiten dat OK nummers, goed gespeeld, kundig opgenomen.

Naar aanleiding van hun verrassend sterke concert afgelopen Zaterdag, sinds lange tijd weer eens voorbij horen komen.
Nog steeds een prima rockalbum. Geregistreerd door de late Mick Ronson en de productie is inderdaad om door een ringetje te halen. Eens met itchy hier boven.
Natuurlijk waren ze niet de meest originele band, maar in een tijd van drumcomputers en gelikte produkties, is deze basicrock echt een verademing.
Vooral erg sterk gitaarwerk en het aparte stemgeluid van Richard Janssen.
Wellicht meer een 4 sterren plaat dan een 4,5.
Maar voor de memory laat ik het zo.