Kansas - Leftoverture (1976)

Label: Kirshner

1. Carry on Wayward Son (5:25)
  2. The Wall (4:51)
  3. What's on My Mind (3:28)
  4. Miracles Out of Nowhere (6:28)
  5. Opus Insert (4:28)
  6. Questions of My Childhood (3:40)
  7. Cheyenne Anthem (6:55)
  8. Magnum Opus: Father Padilla Meets The... (8:35)
  9. Carry on Wayward Son [Live] * (4:45)
  10. Cheyenne Anthem [Live] * (6:42)
Misterfool
Casartelli schreef:
Hun oudere werk wel eens beluisterd?

Hier en daar nummers, maar die bevielen goed. Zal de albums eens checken.

avatar van marathonman
16 jaartjes jong was ik toen ik met Kansas in aanraking kwam, superband voor mij de eerstvolgende 5 jaar, voor mij was The Wall mijn klassieker, draai ik nog steeds....

avatar van DeWP
Wat ik hier hoor is een geweldig progressieve rock-album. Staat nog steeds als een huis, en klinkt nog steeds fris en actueel. Een van de beste albums van Kansas

avatar van RuudC
Zo luister je eerst naar het stuurloze Heritage en vervolgens het krachtige, magnifieke Leftoverture van Kansas. Wat een wereld van verschil! Kansas doet voor de tweede plaat op rij echt helemaal niets fout. Beginnen met een erg leuke hit als Carry On Wayward Son (die ik nog het best ken van guitar hero) en afsluiten met ijzersterke prog/symfo epics als Cheyenne Anthem en Magnum Opus. Ook daartussen is het smullen geblazen. Dit album kocht ik ooit nog voor een euro (ruim voordat vinyl weer aan zijn opmars begon), maar haalde de platenspeler zelden. Wat heb ik deze parel onterecht lang laten liggen. Meesterwerkje!

Tussenstand:
1. Leftoverture
2. Masque
3. Kansas
4. Song For America

avatar van lennert
Het eerste echt consistente Kansas-album qua sound. Het heeft niet de agressieve sound van songs als Icarus, Incomudro en Death Of Mother Nature Suite, maar wel een collectie compactere pareltjes waarvan hitsingle Carry On Wayward Son, Miracles Out Of Nowhere en Cheyenne Anthem me het meeste bij blijven. Geen boogie woogie, nog steeds prog, maar ook een meer radiovriendelijke sound die Leftoverture eigenlijk een ideaal symfo/progrockalbum maken. Toch vind ik Song For America net nog wat spannender, maar we zijn wel al op de vierde 4.5 sterren terecht gekomen!

Tussenstand:
1. Song For America
2. Leftoverture
3. Masque
4. Kansas

avatar van Karma_To_Burn
Heel duidelijk een groei album voor mij, Carry on Wayward Son vind ik echt een heerlijk nummer maar heb ik ook al ontelbare keren gehoord maar de rest van het album(op vinyl) kende ik nog niet. Nog geen stem van mij dus, want dit is duidelijk muziek die meer aandacht verdiend dan 1 luisterbeurt.
Tot nu toe zijn Carry On en Magnum Opus mijn favorieten. De opener en de afsluiter dus.

avatar van jorro
Weer zo'n album dat n.m.m. veel te laag staat in een jaarlijst van OOR. 40e in de lijst van 1976. Dit is namelijk een prachtig progrockalbum. Vroeger wat buiten mijn aandacht gebleven. eigenlijk geen idee waarom. Waarschijnlijk omdat de band wat minder in de schijnwerpers stond dan andere progrockbands.
Tegenwoordig draai ik het album regelmatig met veel plezier.
Uitschieters in positieve zin zijn Miracles Out of Nowhere en Magnus Opus.
Ik blijf bij mijn 4*

Ik was in mijn tienerjaren al een goot liefhebber van Kansas, heb ook meerdere albums van die band gekocht. Leftoverture vind ik de mooiste plaat. van die groep. Voor mijn gevoel is de openingstrack Carry on Wayward Son het mooiste nummer van dit album.. Ook het slotnummer Magum Opus (bestaande uit zes gedeelten) vind ik de moeite waard.
Op de hoes staat een schilderij , waarop Leonardo de Vinci achter een tafell zit, die bezaaid is met papieren.

D'Ouwe Nelis schreef:

Zou je denken, nu lijkt de afbeelding buiten de baard niet echt op Da Vinci, maar het is dan ook niet de bedoeling geweest.
Drummer Phil Ehart legt het netjes uit.

Phil Ehart shares 'behind the paintbrush' stories of Kansas' album art | Goldmine Magazine: Record Collector & Music Memorabilia - goldminemag.com

Ik heb Google geraadpleegd en het blijkt dat ik het altijd verkeerd heb gedacht.
Bedankt voor jouw opmerking.

Rudi S schreef:
Drummer Phil Ehart legt het netjes uit.
Had nog wel netter gekund; er wordt helemaal niets gezegd over wie de oude man is of wat het tafereel voorstelt... behalve dat er geen pleepapier of een krab op staat.

ZAP! schreef:

Hij heeft een oude man getekend , geen historisch figuur oid.
Bedacht door de tekenaar staat er.
Edit: overigens liggen er wel partituren wat een link is naar leftoverture.

avatar van ZAP!
'Invented the old man', okay, maar ik ken dat wel met die kunstenaars en hun artistieke vrijheden... Daarom hoeft het da Vinci niet te zijn, dat zal ik niet zeggen.

avatar van Kronos
Toen Leonardo da Vinci leefde bestond er nog geen vleugelpiano. Misschien is het dan een toekomstvisioen. En met wat artistieke vrijheid zou de Mona Lisa een zelfportret kunnen zijn.

avatar van ZAP!
Naja, trek het maar in het absurde en haal erbij waar ik niet op doelde, maar een schilder die in 1976 'ineens' een oude man 'uitvindt', da's kul natuurlijk, en die persoon op de cover is enorm geïnspireerd op figuren uit om het eender welke oudheid.

avatar van Kronos
Er is ook een elektrische gitaar te zien. Met zo'n anachronisme is het hoe dan ook een absurde hoes als het da Vinci moet voorstellen of een man uit de oudheid.

avatar van ZAP!
Ach, nee, een elektrische gitaar, het moet niet gekker worden met de fantasie van mensen... Sinds wanneer mag een schilder geen verschillende tijdsbeelden combineren?

Kronos schreef:

Had da Vinci ook niet al duikboten en vliegtuigen ontworpen

Misschien kan een mod het e.e.a. verplaatsen naar hoesmeter.

ZAP! schreef:
Sinds wanneer mag een schilder geen verschillende tijdsbeelden combineren?

Ik zou het niet weten. Van mij mag het. Maar absurd is het wel. En waarom zou het dan geen toekomstvisioen kunnen voorstellen? De oude man (al dan niet da Vinci) schrijft muziek en fantaseert over nog niet bestaande instrumenten die nodig zijn voor de compositie.

avatar van ZAP!
Ook prima en absurdisme kan heel leuk werken in de kunst. Vind dit nog wel on-topic hoor, we hebben het gewoon even over de cover van deze plaat en of die oude man wel of niet op da Vinci of een andere peinzende oude man uit de oudheid zou kunnen zijn.

De muziek heb ik al es geprobeerd en dat klonk goed!

Mijn kennismaking met deze top formatie en m.i. tevens hun beste. Er staat geen zwak nummer op.
Mijn top 5 Kansas albums:

1. Leftouverture
2. Masque
3. Point of Know Return ( Dust in the wind is echt dood gedraaid)
4. Song for America
5. Monolith