Massive Attack - Mezzanine (1998)

Pop / Electronic

9. Mezzanine (5:54)
  10. Group Four (8:13)

11. (Exchange) (4:08)

met Horace Andy

12. Superpredators [The Mad Professor Remix[36]] * (5:16)
totale tijdsduur: 1:03:29 (1:08:45)
avatar van Ernie
Shelter schreef:
ik vind massive attack veel grauwer dan portishead.
het is ook mysterieuzer. Ik vind beide heel mooi maar Portishead is wat toegankelijker.
Tricky heeft ook dat grauwe maar bij hem vind ik het wat minder dan 2 bovengenoemde

Ik heb juist het omgekeerde, Portishead kon me niet echt bekoren in het begin. Wel gestart met de lastige 2de in plaats van het inderdaad veel toegankelijkere Dummy. Massive Attack was direct heel erg geapprecieerd met hun debuut hier. Als ik bij Heligoland was begonnen..... Veel heeft te maken met hoe je een band leert kennen.

avatar van AstroStart
Ik heb me nooit echt verdiept in Massive Attack, maar ondertussen vulde mijn eigen top 500 zich met nummers als Inertia Creeps, Dissolved Girl, Teardrop en natuurlijk Unfinished Sympathy. Vandaag voor het eerst in zijn geheel naar dit album geluisterd en dat zal zeker niet de laatste keer zijn. Hoewel triphop niet echt mijn genre is, heeft de muziek van Massive Attack iets verleidelijks en bezwerends. Eens met Ernie hierboven, Massive Attack is toegankelijker dan Portishead.

avatar van Minneapolis
AstroStart schreef:

Goede start Astro. De twee volgende albums worden niet door iedereen zo toegankelijk ervaren hoor. Maar na een stroeve start met 100th window waardeer ik ze alle 5. Van Portishead is alleen Third nooit geland bij mij.
Moeilijke vergelijking verder. Portishead vind ik somberder en emotioneler maar met heel veel mooie creatieve details. Massive Attack wat bonter, soms wat dynamischer en meer electronisch (maar meer hiphop op Blue lines) en dus best gevarieerd door de albums heen.

avatar van Ponty Mython
Als Massive Attack je goed is bevallen, probeer dan ook de (eerste drie) albums van Tricky eens.

avatar van TornadoEF5
Eerste keer beluisterd, viel erg goed mee. Ik vind het een heel sterk album, en het ligt me duidelijk pakken meer dan Portishead.

avatar van Slowgaze
#TeamPortishead

avatar van Minneapolis
Slowgaze schreef:
#TeamPortishead

#beidebandszijntop

avatar van RogerV
Portishead komt ook voort uit het entourage van Massive Attack maar beide hebben een eigen geluid.

Alleen vind ik Massive Attack wel meer variatie hebben.

avatar van Mjuman
RogerV schreef:

Alleen vind ik Massive Attack wel meer variatie hebben.

Ik heb het van horen zeggen, maar het schijnt dat de mens is voortgekomen uit de entourage van de aapachtigen. Gelukkig heeft de mens zich geëvolueerd en in sommige gevallen heeft dat geleid tot een zeer welluidend eigen geluid - het zgn zingen.

Voor dat laatste maakt(e) Massive Attack graag gebruik van huurlingen, hetgeen de variatie in het eigen geluid verklaart. Op zich is die bewering al een aardige gotspe, want een eigen geluid is een binair gegeven (je hebt 't of je hebt 't niet). Portishead heeft een heel steady eigen geluid.

Deze kunstmatige antithese - foei, Sloomblik - doet me denken aan hele simpele antithese - vega vs vlees - waarbij de flexitariër (onder wie ikzelve) geen recht wordt gedaan.

Kom, ik denk dat ik zo Tricky - Maxinquaye (1995) maar 'ns ga draaien

avatar van zaaf
zo moet ik gniffelen als het commentaar op het lossen van een renner op een berg luidt: hij rijdt in zijn eigen tempo de berg op.
dat is weliswaar geen gotspe, maar wel een platitude.

avatar van Ernie
Ben ook al voorbij het stadium van welke band is nu de beste is maar de waarheid gebiedt me te zeggen dat ik wel een grotere boon heb voor Massive Attack.

Verschillende zangers/zangeressen is niet echt de reden daarvoor want wat Beth Gibbons presteert op Dummy hoort bij het allerbeste van die stroming. Ook Geoff Barlow is een schitterende producer. Dummy was warmer en de opvolger (self-titled) was veel killer van geluid. Die vind ik minder maar moet ik dringend, net zoals Third, aan een herbeluistering onderwerpen. Met Protection en Mezzanine had Massive Attack mij ook direct beet na het al fantastische debuut Blue Lines. 100th Window en Heligoland waren de echte soundchangers. Vooral die laatste heeft moeten rijpen in de oren maar vind ik nu ook erg goed. Mezzanine heeft ook al donkere momenten met Dissolved Girl en Angel maar die gaan perfect op in het geheel dat ook de oudere sound eert met Teardrop. Die laatste zal niet toevallig ook als single gekozen zijn omdat het een heel toegankelijk nummer is.

Hoor ze beide graag en dat vind deze Flexitarier vooral leuk