Massive Attack - Mezzanine (1998)

Pop / Electronic

10. Group Four (8:13)

11. (Exchange) (4:08)

avatar van Ernie
Shelter schreef:
ik vind massive attack veel grauwer dan portishead.
het is ook mysterieuzer. Ik vind beide heel mooi maar Portishead is wat toegankelijker.
Tricky heeft ook dat grauwe maar bij hem vind ik het wat minder dan 2 bovengenoemde

Ik heb juist het omgekeerde, Portishead kon me niet echt bekoren in het begin. Wel gestart met de lastige 2de in plaats van het inderdaad veel toegankelijkere Dummy. Massive Attack was direct heel erg geapprecieerd met hun debuut hier. Als ik bij Heligoland was begonnen..... Veel heeft te maken met hoe je een band leert kennen.

avatar van AstroStart
Ik heb me nooit echt verdiept in Massive Attack, maar ondertussen vulde mijn eigen top 500 zich met nummers als Inertia Creeps, Dissolved Girl, Teardrop en natuurlijk Unfinished Sympathy. Vandaag voor het eerst in zijn geheel naar dit album geluisterd en dat zal zeker niet de laatste keer zijn. Hoewel triphop niet echt mijn genre is, heeft de muziek van Massive Attack iets verleidelijks en bezwerends. Eens met Ernie hierboven, Massive Attack is toegankelijker dan Portishead.

avatar van Minneapolis
AstroStart schreef:

Goede start Astro. De twee volgende albums worden niet door iedereen zo toegankelijk ervaren hoor. Maar na een stroeve start met 100th window waardeer ik ze alle 5. Van Portishead is alleen Third nooit geland bij mij.
Moeilijke vergelijking verder. Portishead vind ik somberder en emotioneler maar met heel veel mooie creatieve details. Massive Attack wat bonter, soms wat dynamischer en meer electronisch (maar meer hiphop op Blue lines) en dus best gevarieerd door de albums heen.

avatar van Ponty Mython
Als Massive Attack je goed is bevallen, probeer dan ook de (eerste drie) albums van Tricky eens.