Massive Attack - Mezzanine (1998)

Pop / Electronic

9. Mezzanine (5:54)
  10. Group Four (8:13)

11. (Exchange) (4:08)

avatar van Paalhaas
Ik luister net het nummer Tuch van het Kammerflimmer Kollektiek en daarin zit exact datzelfde drumloopje met lichte ruis als in Teardrop. Het nummer staat op Mäander uit 1999, maar dat is een compilatie van 2 EP's die al eerder zijn uitgebracht door Thomas Weber, frontman van KK. Het zou dus best kunnen dat Massive attack het heeft gesampled. Kan iemand die de CD heeft even kijken of er iets over in het artwork staat?

avatar van Paalhaas
Ik luister even verder en nu hoor ik in het nummer Gras exact hetzelfde drumloopje als in New grass van Talk talk. Dat maakt het toch al een stuk minder aannemelijk dat Massive attack het heeft gesampled.

Toine Rorije
Het was mij inderdaad ook al opgevallen. Ik heb toen ook wat dingen afgezocht om er achter te komen wie nou wie samplet, maar verder geen uitsluitsel gevonden. Het leek me alleen zo onwaarschijnlijk dat zo'n relatief onbekende duitse groep een sample uit een vrij beroemd nummer zou gaan gebruiken. En omdat Massive attack niet vies is van het kleinere jatwerk, hadden ze de schijn redelijk tegen. Al durf ik het met dat talktalk verhaal erbij ook niet meer te zeggen.

Toine Rorije
Most of Mäander's material is culled from 12" EPs Weber released for the German-based Payola label between 1996 and 1999. Five new tracks have been added since Kammerflimmer's 1999 expansion to a six-piece ensemble.

En 'Tuch' is dan dus één van die vijf nieuwe nummers, want die staat niet op een van de twee EP's op discogs.com.

avatar van Paalhaas
Ok, bedankt voor de research.

Electro_
Bij deze roep ik Teardrop uit tot het beste nummer van de afgelopen 10 jaar. Krijg er elke keer nog kippevel van!

avatar van orbit
Prachtige plaat! Naast Protection hun sterkste plaat m.i. Jammer dat ze er sindsdien niet meer bij in de buurt zijn gekomen..
Inertia Creeps is natuurlijk een van de beste nummers naast de titeltrack en dissolved girl, maar de rest zit daar dichtbij zoals het een topalbum beaamt

avatar van musicfriek
Hoort bij het nummer Teardrop geen credit voor Elizabeth Fraser te staan? Ze is immers geen vaste zangeres van Massive Attack dacht ik.

het nummer teardrop is akelig mooi ik vondt de voorganger "blue lines" net even iets beter

monique schreef:

Monique, smaken verschillen, ik weet het... Blue Lines is een prima album maar voor mij persoonlijk is Mezzanine HET Massive Attack album. Ik heb deze cd zo langzamerhand helemaal tureluurs gedraaid.

Met een hartelijke groet, Hans

avatar van orbit
Ik vind blue lines zelfs een beetje matig.. Protection vind ik al een stuk beter en deze plaat is natuurlijk goddelijk!

avatar van nevyn
Het laatste nummer, is dat een verlengde van de vorige? Hoort de cd over te springen ? Ik hoor steeds hetzelfde stukje, best raar.

neo (crew)
musicfriek schreef:

Zullen we gelijk ook even bij meerdere tracks Craig Armstrong vermelden voor zijn viool arrangementen? Massvie Attack bestaat sowieso vast uit enkel 3 heren.

avatar van Kos
Kos
Tegenwoordig 2 geloof ik.

avatar van Dielie
hmm, nu ik ze hier weer tegenkom; altijd al een heerlijk duistere plaat gevonden, eentje dage kunt blijven draaien ook, mooi mooi,

en 'Teardrop', damn daar was ik weg van vanaf de eerste minuut, lang geleden en mooie tijd toen die baby voort eerst op tv verscheen , halfje bijdoen zekers

avatar van nevyn
Prachtige plaat. Die bas ook , mijn moeder heeft haar autoboxen wel kapotgeblazen hiermee.

avatar van Zwammer
Hehe, bij mij heeft het nummer Angel ook al 2 keer m'n oordopjes laten springen

nevyn schreef:
'k Zou willen dat ik zo'n moeder had!

avatar van the viking
En dan Amarok van Mike Oldfield aanzetten !

Johan V
Wat een heerlijke duistere muziek, niet af te zetten gewoon! De geluiden die deze groep produceert zijn niet echt goed voor je trommelvliezen en je speakers! Maar wat een heerlijke geluiden zijn het toch, vanaf Angel tot aan Exchange. De mysterieuze teksten maken deze CD af! Topperetje

avatar van gemaster
Zekers. Mezzanine is echt in alles beter dan dat flauwe debuutplaatje. Prachtige duistere beats die een lugubere sfeer creeeren. Erg mooi gedaan.

Puntjes van kritiek zijn dat het soms allemaal wel een beetje op elkaar lijkt en dat het album te lang is, waardoor het op het einde een beetje gaat trekken. Favoriete nummers zijn de briljante singles 'Angel' en 'Teardrop'.

absoluut het beste album van massive attack, die heerlijke duistere triphop waarmee het album gevuld is, en dan die stem van Del Naja erbij

avatar van herbertwest
Het mooiste stuk van het hele album vind ik uit group four de stilte rond 4min57 die overgaat in een drum en dan om 5min29 die gitaar er doorheen. dan ook nog die vrouwenstem om 5min49. Heb het gevoel dat de hele cd hiernaar toe werkt en dat exchange het naspel is. Angel en Teardrop zijn 'natuurlijk' de mooiste nummers maar dit vind ik het mooiste stuk.

massive attack heb ik leren kennen via dit album, en ik was direct overweldigd door hun hemelse sound! wat een sfeer, de ideale muziek om s'avonds in bedje op te zetten en met je partner weg te dromen en in de ultieme romantische sfeer te komen!
het was de aanloop naar ander werk van MA en het bleek dat ik alles van hen fantastisch vond, dus moet ik mezelf wel tot een MA fan rekenen!
omdat dit album (via teardrop) ervoor gezorgd heeft dat ik de hemelse MA vibes heb mogen ontdekken, een 4,5!!!

Johnny schreef:
massive attack heb ik leren kennen via dit album. Het was de aanloop naar ander werk van MA en het bleek dat ik alles van hen fantastisch vond.
Een recentie in "De Nieuwe Revue" deed mij besluiten dit album te kopen. Daarna heb ik, net als Johnny, de andere albums ook aangeschaft. Ik mag Massive Attack sinds dien graag horen maar "Mezzanine" vind ik persoonlijk het absoluut beste M.A. album. 5* = subliem, kan niet beter

Ik zie dat ik in herhaling val

avatar van freddze
Angel en Teardrop waren mij bekend, maar de rest niet.
Toine Rorije schreef:
En omdat Massive attack niet vies is van het kleinere jatwerk

Ik vind na een eerste luisterbeurt alvast al in 3 nummers samples terug van nummers die ik herken:

2. Risingson
:artiest: Velvet Underground
:album: Loaded (1970)
:track: I Found a Reason

7. Man Next Door
:artiest: The Cure
:album: Three Imaginary Boys (1979)
:track: 10:15 Saturday Night

11. Exchange
:artiest: The Lovin' Spoonful
:album: Hums of the Lovin' Spoonful (1966)
:track: Summer in the City

Pure top zoals al hun andere platen maar dit is hun beste toch alweer meer dan 4* voor deze groep, en zou er willen meer geven dan 5* klassebakken

avatar van HammerHead
Een mooie donkere en warme plaat dit, zoals Zachary ook al zei: "niet duister, daarvoor breekt er teveel licht door".

Van de heerlijk stroperige ritmesectie op Risingson (ik heb 2 jaar lang niet eens beseft dat dit een Massive Attack nummer was) tot het lichtvoetige geluid van Exchange; het sluit allemaal naadloos op elkaar aan. Deze plaat is een eenheid, ondanks het licht uit de toon vallende Teardrop, wat ik ook het minste nummer vind.
Een duidelijk beter album dan het debuut, wat op mij als een bijeengeraapt zooitje voornamelijk mislukte nummers met één raak tussenstation (Unfinished Sympathy) overkwam.

Persoonlijke favorieten: Risingson, Mezzanine en Group Four.

Ik denk niet dat ik ooit nog een dergelijk degelijk werkje van deze groep kan verwachten (al heb ik de laatste nog niet geheel gehoord), maar dat hoeft van mij ook helemaal niet.

avatar van orbit
Een uitgebreider stuk over deze plaat, die nu al vele jaren mijn top10 siert... lastig. Waarom vind ik dit geweldig? Het zijn niet de scheurende gitaren, manische drums of prachtige zangstemmen in ieder geval, want die heeft MA niet.
MA heeft wel een aantal buitengewoon getalenteerde studioproducers binnen de gelederen, die werkelijk elk geluid binnenstebuiten draaien en uiteindelijk met de meest ijzingwekkende samples, keyboards en wat al niet meer in de knoppendozen en dradenkasten zit op de proppen komen

Waren hun eerdere platen nog speels, mellow en relaxed, met een duidelijke urbanvibe en de befaamde triphop-signatuur, op Mezzanine slaan de heren een geheel andere koers in. Duister, onheilspellend en broeierig. Vooral het laatste woord vind ik erg van toepassing op de muziek van MA. Er rommelt van alles onder het oppervlak, wat vals egaal lijkt, maar af en toe flink kringen maakt! Ieder nummer zit tot in de perfectie in elkaar en vormt een steentje in dit bouwwerk, wat het meest wegheeft van een grote aftertrip op een rokerige afterparty.. de partydrugs zijn nog actief, maar langzaam trekt de nevel weg en zie je spoortjes van real-life gekte en ellende opduiken. Dit is beslist een plaat in het cynische post-ecstasy tijdperk, toen de grootste pret er wel af was en mensen langzaam door het vernis van de massahype en de loze love-illusie heen begonnen prikken. Althans de mensen van MA, stel ik me zo voor

De plaat begint al meteen met donkere onderaardse slepende beats van Angel, met een vrij rock-georienteerde climax. Mooi, etherisch, maar inktzwart. Daarna komt meteen een van de hoogtepunten, Risingson, broeierigheid ten top! Precies wat ik net beschreef over die aftertrip/party ervaring.. het zit er allemaal in! "Boy-like people, make me toy-like" prachtig! Ook de afwisseling met het fluisterende stemgeluid (Horace Andy) en de bijna onmenselijke diepe tweede stem, kippenvel mensen! Teardrop is eigenlijk een buitenbeentje, liefelijk wiegeliedje van Elisabeth Fraser van Cocteau Twins met een onaardse lichtheid. Mooi, maar breekt de sfeer eigenlijk een beetje.. Het nummer daarna trekt je er gelijk weer in echter! Inertia Creeps is ook een meesterlijk nummer, traag, meanderend, bijna tribal. Heerlijk tripnummer. Daarna komt een lekker muzikaal intermezzo, vrij upbeat. Gevolgd door Dissolved Girl, met een zangeres die ook naadloos de sfeer aanvult van de broeierigheid en het thema van de afterparty Man next door is een reggae-achtige bedoening, maar wel prima in cue met de donkere atmosfeer van deze plaat. Een donker stukje dub dus, zoals Sly & Robbie of Aswad dat zouden omschrijven. Leuk detail: hier zit een sample van The Cure in verweven (dripdripdripdrip). Goed nummer! Daarna Black Milk, een redelijk upbeat nummer, weer met Fraser aan de vocals, zou zo op "Protection" kunnen. Desalniettemin toch zwaarder en meer inline met de plaat dan Teardrop imo. Het titelnummer is wellicht een van de meer broeierige nummers op de plaat, met weer die afwisseling tussen gefluister en die streng klinkende diepe stem. Group Four is een heerlijk doortrippend nummer, triphop ten top! Afwisseling tussen de twee zangeressen van de plaat, Andy.. prachtig nummer, lichter dan de rest en bijna een soort verzoening op de plaat na wat roerige momenten Daarna krijgen we de uitluiding weer in dezelfde trant als het intermezzo Exchange.. beetje blue lines-achtig zelfs. Maar het kabbelt heerlijk weg naar een welverdiende rust na een enerverende luistersessie.

Een monumentale plaat! Zoals ze in dat genre, of in welk ander genre, maar zelden worden gemaakt. Als alle "zwarte" muziek zo zou klinken zou ik er meteen hooked aan zijn.. Een retedikke 5* en deze plaat zal altijd in mijn geheugen blijven hangen, ook al staat hij misschien ooit niet meer bij mijn top10 (wat natuurlijk ook maar een arbitrair concept is )

Afsluitend kan ik zeggen (Risingson):
"... And now's about the time you gotta leave all These good people...dream on ..."

avatar van Gyzzz
Mooi stuk orbit! Ik ben het volledig eens met de redenen waarom jij het zo waardeert.