Massive Attack - Mezzanine (1998)

Pop / Electronic

9. Mezzanine (5:54)
  10. Group Four (8:13)

11. (Exchange) (4:08)

avatar van Nubis
Ik heb 'm laatst eens vluchtig beluisterd, en ik vond Teardrop echt totaal anders dan de andere nummers.
En dat betekent dat het dus minder was.
Maar op zich kan er nog niet veel over zeggen natuurlijk.

neo (crew)
Dat had ik nu precies bij Safe From Harm op Blue Lines. Dat was de enige goede met weer die heerlijke vrouwen stem, alhoewel er een betere en langere versie is.

avatar van Nubis
Ik ken verder niks van Massive Attack, hoor. Maar ik zal die cd eens luisteren, ben benieuwd.

Ik zie nu dat dit album WEL in de top100 staat. Hm..

Ik heb hetzelfde als Nubis met Teardrop. Heb het albums destijds gekopieerd op een bandje en heb Teardrop er toen afgelaten. Vind het ook minder dan de andere nummers. Angel en Inertia Creeps zijn hier de favorieten.

avatar van andré
Ai, ai, ai!! Teardrop is verdorie één van MA beste nummers! Het past misschien niet in het hele Mezzanine-sfeertje maar het bezorgt mij keer op keer kippenvel. Maar goed: ik vind bijvoorbeeld weer dat Man Next Door een beetje uit de toon valt, en daar denken anderen vast weer heel anders over...

avatar van lebowski
herman schreef:

Is die soundtrack niet al lang uit? Ik heb ze 2 keer live gezien in 2003, was erg goed. Vooral het concert op het Hurricane festival bij Bremen. Een van de beste concerten ooit voor mij.

Ja daar was ik ook, de derde keer dat ik MA zag en inderdaad de allerbeste keer. En wat een visuals!

Ja, die visuals waren echt geweldig! En het publiek was ook zo heerlijk enthousiast. Het was duidelijk te merken dat de Duitsers tegen de Irak-oorlog waren.

Ongeloofelijk dat ik ze nog niet gezien heb. Tis schandalig!

avatar van Nubis
Ik bedoelde juist dat ik Teardrop als enige leuk vond van het album. Was een beetje onduidelijk.

avatar van sq
sq
Is er iemand die weet waar het deuntje van het thema van ´Man Next Door´ vandaan komt (zoals op op 0.55 en op 1.59 min)? Ik kende het al, met bijna gelijke tekst ("bang against the wall") van dit onlangs op MuMe geplaatste Reggae standaardwerk uit 1978 van Dr. Alimantado:

van dit album gaat het dan om nummer 3: Poison Flour. Het is altijd mijn favoriet van dit album geweest.

Maar misschien is het al iets veel ouders? Het lijkt goed mogelijk omdat in de reggae destijds zeer veel werd geleend uit met name Amerikaanse pop.

Of zou Massive Attack hierbij zomaar de inmiddels wat in vergetelheid geraakte Dr. Alimantado coveren zonder fatsoenlijke vermelding bij de compositie?

avatar van lebowski
Misschien is dit interessant leesvoer voor je, hoewel Alimantado niet wordt genoemd. Maar het wordt wel duidelijk dat Man Next Door een bewerking van een reggae-klassieker is.

edit: 'A Quiet Place', also known as 'Man Next Door', was a big hit for Dennis Brown in 1977, and was later covered by punk band The Slits. Originally, however, it was recorded by John Holt’s group The Paragons in 1971. In 1974 Bunny Lee voiced Horace Andy over the backing track at Tubby’s studio for a new version, and the single featured this sparkling mix on the flip.

avatar van sq
sq
lebowski schreef:

Misschien is dit interessant leesvoer voor je,

Nounou dat is snelle service hoor. Ik zat nog maar kort met deze vraag want ik heb dit album pas een week in huis. Het stukje waar je naar verwijst is moeilijk leesbaar, want wat de Slits aan originaliteit hebben ingebracht voor dit nummer blijft me onduidelijk. Maar ik kan de namen natuurlijk nachecken, en ik zal op zoek moeten naar die John Holt en zijn Paragons. Zeer bedankt Lebowski.

avatar van Koston
Super album , ik was na de eerste luisterbeurt al verkocht.
Naar deze muziek luisteren is even geestverijkend als soft-drugs

De muziek van dit album klinkt ook lekker in films.
Het nummer 'Teardrop' in de film 'Fight Club' en 'Angel' in in de film 'Snatch'.

avatar van Jordy
Jordy (admin)
Teardrop zit niet in Fight Club

Jordy schreef:

Teardrop zit niet in Fight Club

Hmm, ik dacht het toch echt te horen toen Brad Pitt en Edward Norton in keuken van hun huis zaten.
Maar ik kan me ook vergist hebben.

avatar van gemaster
Fight Club heeft een originele soundtrack van The Dust Brothers. Die muziek lijkt wel een beetje op Massive Attack.

Dan was ik in de war, mijn excuses!

neo (crew)
gemaster schreef:

Vind er nogal grote verschillen tussen zitten maar goed.

avatar van Jeroen enzo
haha, ik vond het ook al een vergelijking van niets

zitten er in die film ook niet andere nummers van bands?
net zoals dat pixies nummer tijdens de aftiteling?

avatar van gemaster
Ach het lijkt toch wel een klein beetje? En anders maar niet.

Rokol schreef:

Maar ik kan me ook vergist hebben.

Er zit geen enkel nummer van Massive Attack in die film!

avatar van Gyzzz
Dit album is heel anders dan de eerste 2 Massive Attack albums. De nummers vormen meer één geheel dan op de voorgaande platen, en dit is voor mij enerzijds positief, en anderzijds negatief. Het album is nu een mooi geheel, maar toch vind ik het bij een nummer of 8 een beetje beginnen te vervelen. Risingson vind ik dan wel weer een meesterwerkje.

avatar van Paalhaas
Mooi, solide album met een paar MA-klassiekers ( Angel, Teardrop, Inertia creeps). 3,75/5

avatar van Koston
4.5 voor deze vette klassieker _o_

Mij iets te donkere/sombere plaat in vergelijking met de twee eerdere.
Ik denk dat dit de reden is dat ik deze veel minder heb gedraaid.

Hierdoor steekt teardrop wat af bij de rest, omdat dit een vrij "lief" nummer is.
Al vind ik "Black milk" (mijn favoriet van dit album) ook warmer klinken dan de rest.

Al is het 1e nummer ook erg goed, en vanwege die ontzettend heftige bas wel het ideale nummer om je buren eens langs te krijgen.

Het duistere van deze plaat is juist het sterkste punt vind ik.

Daar kan ik op zch inkomen, maar op de een of andere maner zet ik het toch minder snel op.

Net al Portishead.
De samples, geluidjes en composities zijn prachtig en het klinkt heel mooi (of eigenlijk juist heel verrot, maar toch mooi door het eigen geluid), maar toch kan ik er niet te lang naar luisteren.

Misschien laat ik mijn stemming te veel beinvloeden door muziek.
Al vind ik zo af en toe wat agressievere muziek/ teksten erg verfissend, dus het hoeft niet persee heel vrolijk en positief te zijn.

avatar van dynamo d
Mooiste nummers: Angel, Teardrop, Inertia Creeps, Man Next Door. Titelnummer vond ik helaas wat minder. Verder een mooi album. 4,5*

avatar van Zwammer
Dit is echt een heerlijke cd! Echt geweldig die lekkere donkere grimmige sfeer! Veel beter dan die rustige vrolijkere sfeer van de eerste 2 cd's.

Opener Angel begint ijzersterk met dat heerlijke basje, gevolgd door mijn favoriet Risingson, daarna het schitterende Teardrop. Deze cd begint met 3 ijzersterke nummers. Maar dat zijn zeker niet de enige op deze cd. Zo vind ik dat Dissolved Girl zeker het vermelden waard is, vooral het onverwacht ruige middenstuk is erg mooi. Verder is natuurlijk Group Four één van de beste nummers op de cd, schitterende opbouw en vooral het laatste stukje is geweldig. Top-cd dus en ik beloon hem met een plaatsje in m'n top 10 en 4.5 sterren