Santana - Santana (1969)

4. Savor (2:46)
  5. Jingo (4:23)
  6. Persuasion (2:37)
  7. Treat (4:46)
  8. You Just Don't Care (4:37)
  9. Soul Sacrifice (6:38)
  10. Savor [Live] * (5:29)
  11. Soul Sacrifice [Live] * (11:38)
  12. Fried Neckbones [Live] * (7:13)
avatar van Zwaagje
Broem schreef:
Vanochtend blind uit de platenkast getrokken. Veel te lang geleden dat ik sowieso iets van Santana heb geluisterd. Heerlijk om dit debuut album weer eens te horen. Louter topsongs. Gelijk een 0,5* erbij. Mss toch maar eens die mooie vinyl remaster aanschaffen (hoewel de originele lp nog steeds acceptabel klinkt) Ach ja...heerlijk album. Ga meteen verder met Abraxas. Voel een Santana weekend aankomen.

Heeft de remaster in het geluid veel meerwaarde Broem? Ik heb zelf het orgineel . ....

avatar van Zwaagje
goldendream schreef:
Het debuutalbum is het tweede beste van wat ik tot nog toe van Santana ken. De hoes oogt schitterend en de muziek is dat ook, al moet ik er wel aan wennen. Van orgel en percussie zal ik wel nooit een grote fan worden. 4 sterren
Het is de tijdgeest; vrij normale benadering in die tijd. Ik ben er dan ook mee opgegroeid en dan ligt het makkelijker in het gehoor. De mix van stijlen en de latin invloeden waren toen wel vernieuwend.

avatar van Broem
Zwaagje schreef:

Geen idee, ben nooit tot aankoop van de remaster over gegaan

avatar van Droombolus
Als ie net zo lekker klinkt als op vinyl ...........

avatar van DeWP
Het debuut van Santana, en wat voor een! Meteen een van de beste!

avatar van Larzz
Heb de remaster op cd maar heb vandaag voor een paar euro deze plaat op Lp op een kunstmarktje aangeschaft. En de Lp klinkt warempel beter dan de cd. Warmer, gedetailleerder. Maf maar waar. Ben van cd freak weer vinyl lover geworden.

avatar van Jelle78
Wat een heerlijke plaat om met dit zonnige weer te draaien. Na een tijd lang voornamelijk metal te hebben gedraaid is dit toch wel heel erg fijn. Overigens bezit ik een tweedehands vinyl exemplaar en die klinkt meer dan prima, afgezien van wat kraakjes her en der.

avatar van jurado
Jelle78 schreef:

Op naar de volgende 3,4 albums van Santana, verplichte kost.

avatar van Jelle78
jurado schreef:

Op naar de volgende 3,4 albums van Santana, verplichte kost.

Ik ken Abraxas al wel, maar de twee platen die daarna komen nog niet. Die ga ik binnenkort zeker luisteren.

avatar van joko16
Heerlijke plaat zeker op vinyl kopen!
Kun je niet bij stil zitten.

avatar van frolunda
Heb nooit zo heel veel gehad met de latin rock,alhoewel ik er zo nu en dan best graag naar mocht luisteren,vooral live,maar er waren simpelweg andere muzieksoorten die me nog beter bevielen.
Dus bleef het wat betreft Santana best lang bij alleen Lotus en Moonflower,beide (voor een groot gedeelte) live en daar zijn in al die jaren alleen nog Caravanserai (1972) en Supernatural (1999) bijgekomen.
En nu dan hun debuut uit 1969 eenvoudigweg Santana getiteld.
Mooie homogene plaat waarvan een aantal nummers mij natuurlijk al bekend zijn ; Evil ways,Jingo en Soul sacrifice maar de rest doet daar nauwelijks voor onder en wat nog beter is ,het geheel is hier duidelijk groter dan de som der delen.Wat mij ook wel aanspreekt is dat het hele album lekker compact is,de percussie en orgelstukken worden niet eindeloos uitgesponnen en de totaal tijd van een kleine 40 minuten is voor mij precies goed.
Hou het voorlopig op goed tot zeer goed en ik denk dat Abraxas nu vrij snel aan de beurt is.

D'Ouwe Nelis
Dit debuutalbum is verschenen in de zelfde periode waarin Santana ook succes had op het Woodstock festival. Dat zorgde meteen voor succes bij het grote publiek.

Op deze plaat staan de bekende nummers: Evil Ways, Jingo en Soul Sacrifice. Volgens mij zijn die ook op single verschenen.

Eerlijk gezegd heeft Santana mij nooit zo enorm kunnen bekoren. Dat is domweg een kwestie van smaak. Maar het is wel goede muziek, waarvoor ik wel waardering weet op te brengen.

avatar van jurado
Santana speelde zelfs voor het verschijnen van dit album op Woodstock. En hoe! Het mag best gezegd worden dat dat één van de meest legendarische optredens ever was.
Santana en toetsenist onder invloed van L.S.D en een piepjonge Michael Shrieve schreef geschiedenis met die geweldige drumsolo.
Fantastisch.

avatar van Rinus
Voor een debuut goed. Je hoort dat ze nog aan het zoeken zijn qua richting, maar de Santana sound zit er al dik in. Opvallend is de ritmesectie, die is al zo strak als een snaar. Ik heb de Legacy dubbel CD uitvoering, met de originele album opnames uit januari 1969 en de live takes van Woodstock.

avatar van jorro
Geen idee waarom ik dit album maar 3,5* heb gegeven. Met Evil Ways, Jingo en Soul Sacrifice op één album? En dat op een debuutalbum? Verhoogd naar 4*. Zeker omdat ook de overige songs prima te verteren zijn..
Plaats 20 in de 100 Greatest Albums of 1969 en 23 in de Best Ever Albums van 1969.

avatar van B.Robertson
Santana doet het altijd goed op zonnige dagen. Dit debuut eens op CD aangeschaft en het sloeg niet echt aan buiten de bekende stukken. Vanmiddag de LP aangeschaft, wat niet zo'n punt hoeft te zijn om te vinden, maar wel puntgaaf vinyl. De zang is duidelijk ondergeschikt aan de instrumentatie en waar aanwezig dient dat toch meer om solo's en jams te lanceren of ter ondersteuning daarvan. Eigenlijk alleen Evil Ways wat meer een zangliedje is, al is dat stuk ook voorzien van een forse gitaarsolo. Naast ruimte voor drum en percussie op de B-kant ook nog een pianosolo gespot, alvorens het machtige Soul Sacrifice het album afsluit. Klinkt nog een beetje kaal productioneel gezien. LP komt iig. beter binnen en de waardering schiet omhoog.

avatar van Gommans
Sommige platen vergeet je wel eens… en wanneer je ze na lange tijd weer eens opzet om ze ook weer eens echt te luisteren. Tja dan kom je er tot je schrik achter dat het wel erg jammer is dat je deze plaat “even” was vergeten.
Nu dat was met mij het geval bij deze plaat. Het is een heerlijke debut met een orgineel en vernieuwend geluid. Of z’n tweede of derde plaat nou beter was of niet, en of hij veel later nou wel of geen karikatuur van zichzelf is geworden. WTF…. Deze aller eerste Santana is gewoon erg mooi, zonder deze waren al die andere er nooit gekomen. Ik geniet daarom de hele plaat lang, met als cadeautje Soul sacrifice, want dat is voor mij het ultieme Santana nummer.

Met gemak 5 sterren. Wat een band en wat een plaat!!!