The Flaming Lips - Yoshimi Battles the Pink Robots (2002)

Label: Warner Bros.

1. Fight Test (4:18)
  2. One More Robot / Sympathy 3000-21 (5:04)
  3. Yoshimi Battles the Pink Robots Pt.1 (4:50)
  4. Yoshimi Battles the Pink Robots Pt.2 (2:58)
  5. In the Morning of the Magicians (6:23)
  6. Ego Tripping at the Gates of Hell (4:38)
  7. Are You a Hypnotist?? (4:49)
  8. It's Summertime (4:24)
  9. Do You Realize?? (3:37)
  10. All We Have Is Now (3:57)
  11. Approaching Pavonis Mons by Balloon (Utopia Planitia) (3:09)
  12. Yoshimi Battles the Pink Robots Pt. 1 [Japanese Version] * (3:09)
avatar van dj maus
Laat ik het dan zo stellen: ze gaan in de door mij genoemde nummers over de rand.

Live werkt dat inderdaad wel, maar op plaat mag het ietsje minder.

jkbb
Dit is een erg mooi plaatje zeg, mooier dan ik hoopte. Vooral vanaf In the Morning of the Magicians is het zweven naar sprookjesland / een andere wereld geblazen. Dit smaakt naar meer van de Flaming Lips (als ze tenminste op hun andere platen ook zo te werk gaan).

avatar van The Scientist
Ik vind deze ook erg leuk.. maar dit is ook een van de weinie dingen die ik van ze ken die ik leuk vindt.. hoop dat dat voor jou anders is

1,5
Of ik ben teveel een disco nicht, teveel een soul kikker annex witte neger. Dit zeg ik al;vast voor het geval dat jullie mijn top 10 lijst bekijken en zien welke albums ik nog meer 4 sterren of meer geef. Het kan ook zo zijn dat voor het kunnen waarderen van zulke intellectueel hoogstaande muziek ik misschien iets teveel een simpele ziel ben. nou ja jullie zien maar hoe jullie het beoordelen.
Maar ik vind dit werkelijk provinciaal studentikoos campus hippie gereutel!! om jullie en jullie flaming lipjes niet te kwetsen zal ik er geen overdreven lage waardering voor geven. maar 1.5 ster vind ik meer dan genoeg. Sorry, maar dit vind ik echt fout-Amerikaanse troep!!

avatar van dj maus
da housefreak schreef:
Of ik ben teveel een disco nicht

dat helpt bij deze plaat inderdaad niet echt, nee

When you look inside
All you’ll see is a self-reflected inner sadness
Look outside
I know that you’ll recognize it’s summertime

Prachtig nummer, hoogtepuntje van het toch al sterke album voor mij.

Zigstar
Halfje naar omhoog voor die prachtige 2e helft. 'Fight Test' is ondertussen een van mijn favorietjes geworden. En 'Ego Tripping'!

clutch
Mooi album hoor. Dit is eens wat anders dan Immolation en Nile en zu;k soort wat ik gewend ben. Met name Fight Test en Are You A Hypnotist zijn echt prachtig.

avatar van musicfreak1960
Ik vind toch wel een pareltje , ik ken Flaming Lips al jaren
heb zelf hun eerste werk nog op lp, dus jaren 80
kan je nagaan hoe lang ze al bezig zijn

Het raakte mij toen ik dit album hoorde in de cd zaak, lekker hard,
het begin is zo teer en gevoelig, zo mooi , als je er tenminste gevoelig voor bent

da housefreak schreef:

Was even bang dat je een lijst had met Lionel Ritchie, Five Star en DeBarge. Maar dat viel nog allesbehalve mee.
Verder vrij zinloos verhaaltje met al je kwalificaties als intellectueel, provinciaal (?), studentikoos troep etc. Komt goeie muziek alleen uit hoofdsteden ofzo??

In dit geval lijkt het mij dan beter om gewoon niet te stemmen, het is geen verplichting ofzo. Ik zou niet weten waarom ik naar BoneyM of Dire Straits zou gaan surfen om daar een 1.5 te geven voor de moeite. of ga je alle bands af en kwam je net langs de F ofzo. Dan ben ik benieuwd naar je reakties op ZZ Top in 2023.

Vind het zelf prachtige plaat, ontdek niets studentikoos (als, dan zou dat eerder op vroegere releases zijn trouwens). Deze plaat is echt een geweldige trip, van Fight Test en One More Robot, dwars door de Yoshimi's naar The Morning of Magicians. Verder Do You Realize? (een echte live knaller) en dan nog 2 juweeltjes aan het eind.

Niks mis mee, maar je moet er van houden. Maar troep?? Dat gaat wel erg ver, kom op zeg, het is geen Vanilla Ice of Debbie Gibson ofzo.

avatar van musicfriek
Raynman schreef:
Five Star

Dat ik deze groep in 2009 nog tegen mag komen in een reactie

Maarre, studentikoos? Pfff, ben ik het ook absoluut niet mee eens. Wat The Flaming Lips doen vind ik niet bepaald alledaags te noemen (gelukkig maar) en geef het zelf de term sprookjespop/rock. Beetje zoals Mercury Rev (valt ook in die categorie voor mij). Ik houd er wel van, zeker dit album van de Lips is nog steeds mijn favoriet, heel snel gevolgd door The Soft Bulletin.

Richard-x
''In the Morning of the Magicians'' is als een bubbelbad vol mooie golven. Bloedmooi en kraakhelder nummer. (Zijn er trouwens meer mensen hier die soms kermit de kikker voor zich zien als hij ''is the love just a wastle'' zingt? ) ''Zowieso staat dit album bomvol met contrasten, en lijkt het (dankzij het gejuich tussendoor de nummers) alsof je je begeeft op een concert van een band die zich bevindt in een andere planeet.

Een hele aparte ervaring kan ik je zeggen!

Deze band is dan ook één van de beste ontdekkingen ooit.
Met diep respect.

avatar van KampF
provinciaal studentikoos

Juist...

avatar van KampF
Hoewel geen enkel nummer zo geniaal is als Race For The Prize van The Soft Bulletin, is dit album toch een stuk beter dan The Soft Bulletin Heerlijk, relaxt sfeertje. Alsof je over een groot weiland zweeft waar Yoshimi met robots aan het vechten is, maar je dat in alle vrede aan kunt zien, omdat jij ook de mooie bloemetjes en bijtjes ziet.. Zo iets. Een "bubbelbad vol mooie golven" vind ik ook een mooie omschrijving. Die bellen worden dan veroorzaakt door verzuipende robots. 4,5*

avatar van The Scientist
KampF schreef:

Precies mijn woorden

avatar van Leeds
Een plaat die ik meer om zijn originaliteit kan aanvaarden dan om de muziek. Niet dat de muziek hierop slecht is. Verre van zelfs. Het verloopt niet helemaal naar wens voor mij. Het blijft allemaal wat braafjes en eenvoudig. Wel is deze een stuk leuker dan de voorganger.

Ook al zal er niemand meer naar kijken maar...

Een fantastisch album. Ik heb het als een koopje gekocht en het is één van de grootste ontdekkingen geweest.
Een stem die soms dreigt vals te zingen, prachtige harmonieën (die soms niet echt voor de hand liggend zijn, experimenteel tot en met... met een knipoog naar Pink Floyd.
Gewoonweg een sterk album. Misschien voor de fans teveel pop... maar who cares wanneer het eindresultaat zo klinkt.

aanraders:

One More Robot / Sympathy 3000-2
In the Morning of the Magicians

avatar van voskat
voskat schreef:
De tweede helft valt een beetje tegen. Zeker na een vorig album dat in die helft van het ene hoogtepunt naar het ander steeg.

Nou ja, toch 3,5 sterren.

Een tijdje geleden is de tweede helft dan eindelijk helemaal op zijn plek gevallen voor mij.
Ik denk dat ik na The Soft Bulletin iets te streng ben geweest op de Lips.

Yoshimi verdient gewoon 5 sterren natuurlijk.

avatar van Tha)Sven
Blijft voor mij ook het perfecte popalbum.

Stijn_Slayer
Opvallend dat de latere albums blijkbaar veel bekender zijn dan de eerdere platen. Ik ken The Flaming Lips eigenlijk niet zo goed, maar ik vond deze hoes en het gemiddelde interessant. Het valt me eigenlijk helemaal niet tegen. Catchy melodieën, die worden ingekleurd door electronica en psychedelica. Ondanks het soms experimentele karakter blijft het geheel tegelijkertijd poppy. Mooie, volle productie ook.

avatar van kobe bryant fan
Erg lekkere en luchtige plaat, die een perfecte mix vindt tussen electro en rock.
Het concept is ook erg fantasierijk, jammer dat hij in het midden wat inzakt. Daarom een 4* voor het schitterende begin en het sterke einde.

Op basis van de top 10 van titan en de manier, waarop enkele users dit album omschreven, heb ik dit album van The Flaming Lips gisteren gekocht. In de omschrijving van kobe bryant fan kan ik mij eigenlijk wel vinden. De elektronica die gebruikt wordt, zorgt ervoor dat dit luchtige, poppy album dromerig en erg fris klinkt. Sommige stukken zijn ronduit prachtig.

Deze CD gaat nog veel beluisterd worden de komende tijd. Voor nu 4 sterren.

avatar van titan
titan (crew)
Sgt. Revolver schreef:
Op basis van de top 10 van titan

avatar van Eveningguard
Nee, dit is helemaal niets voor mij. Ondanks de fantastische opener en hier en daar wat fraaie momenten krijg ik het album maar met moeite er doorheen. Sta mij toe om dit te onderbouwen.

Allereerst is daar de productie. Naar mijn mening zit dit album te vol met overbodige elektronica en irritante echo. Het is duidelijk een stilistische keuze maar het bubbelt en ratelt maar wat. Dit zorgt voor een hoop irritante momenten bij deze jongen. Ten tweede is daar het gebruik van melodieën. Ik heb talloze riedeltjes gehoord die me wel erg bekend voorkwamen. De band neemt een heel boek aan cliché's mee en propt deze in een zee van zeikerige instrumentatie.

De opener blijft fantastisch maar voor de rest is er bar weinig te beleven. Een groot modderig bad van weirdness. Echt slecht is het werkje niet maar zie het ook niet groeien.

avatar van Wickerman
Leuk conceptalbum, maar je moet er voor in de mood zijn. De verschillende muzikale lagen op deze plaat zijn prachtig en weten telkens weer te verassen. Hoewel de bombast van de muziek duidelijk de boventoon voert, zijn ook de teksten sterk. Verdient zeker een uitgebreide luisterbeurt.

avatar van jasper1991
Ooit een keer getipt gekregen van user Misterfool via een vaag spelletje. Het album sprak me wel aan door de titel en de onderwerpen. Ik moest echt ontzettend wennen aan het zoete geluid, maar een aantal nummers werken wel. YBTPR1 is denk ik mijn favoriet, het heeft een klein beetje iets emotioneels. Aardig album, maar niet te vaak draaien voor mij.

avatar van DemoColorScheme
Zucht. Wat een prachtplaat blijft dit toch ook. Eigenlijk was Yoshimi de eerste plaat die ik van de Lips hoorde. Samen met The Soft Bulletin blijft dit toch wel het hoogtepunt van de Lips. Begrijp me niet verkeerd: ik kan alles van de Lips waarderen, dus ook het werk daarvoor en hierna, maar ... whoa!

Fragiel. Bombastisch. Oprecht. Existentieel.
Dit is voor mij echt de era van de Lips die me nogsteeds het meeste in zijn ban heeft.

avatar van Droombolus
Ik kan hier slechts een weinig origineel geluid laten horen: Yoshimi werkt voor mij als album beter dan Soft Bulletin, maar songs als Race For The Prize of Waiting For A Superman staan er dan weer niet op ...........

avatar van EttaJamesBrown
Die kleine meid Yoshimi toch! Ontsnapt uit Nintendo en Commodore 64. Met muzikaal gemak redt zij ons van de roze robots. Luister naar Fight Test en geef je over. Girlpower.

avatar van henkiev
Prachtplaat dit.. perfect als je je een beetje down en out voelt....dit geeft je een energieboost !