Alanis Morissette - Flavors of Entanglement (2008)

Canada
Label: Warner Bros.

1. Citizen of the Planet (4:22)
  2. Underneath (4:06)
  3. Straitjacket (3:07)
  4. Versions of Violence (3:34)
  5. Not as We (4:45)
  6. In Praise of the Vulnerable Man (4:06)
  7. Moratorium (5:35)
  8. Torch (4:47)
  9. Giggling Again for No Reason (3:47)
  10. Tapes (4:26)
  11. Incomplete (3:30)
  12. Orchid * (4:21)
  13. The Guy Who Leaves * (4:12)
  14. Madness * (6:21)
  15. Limbo No More * (5:21)
  16. On the Tequila * (3:42)
avatar van vigil
Vandaag een stuk of 5 liederen van de nieuwe cd van deze dame beluisterd en dat klonk opzich goed maar zeer zeker ook verrassend. Zo waren er ineens allerlei dance invloeden te horen?!? Ik had niet genoeg tijd om het hele album te beluisteren dus ik weet niet wat ik/we nog meer kunnen verwachten.

Geweldigenoten
Eindelijk weer een nieuw album van deze fijne dame onderweg. Underneath en Not as we klinken echt weer als vanouds. Ik hoop dat de nadruk op de 'dance' invloeden niet té overdreven zijn...

avatar van snarf349
-not as we- in de aflevering van -house md- is bijzonder mooi (en dan bedoel ik niet dat clipje hierboven).

avatar van coldwarkids
Torch is toch geweldig mooi

Geweldige comeback!
Dansnummer zoals 'Straitjacket' en 'Giggling again for no reason' behoren nu al tot mijn favoriete Alanis-nummers.
Ook de meer typische nummers zoals 'Torch' en 'Tapes' vallen in de smaak.
Alleen de folky tracks zoals 'In praise of the vulnerable man' en 'Incomplete' vind ik wat minder.
De cd vertelt het verhaal van het einde van een relatie en hoe dat ze er terug bovenop kwam. Mooi! Nog nooit klonken haar nummers zo eerlijk en emotioneel. Guy Sigsworth is een geniale man en ik ben blij dat hij deze cd geproduced heeft want hij heeft duidelijk zijn stempel op dit album gedrukt.
Het werd tijd dat Alanis haar stijl omgooide en nieuwe dingen probeerde!

4,5/5

Mooie cd toch weer. Beetje zoals SFIJ cd, best serieus en persoonlijk. Niet alles even overtuigend en dat elektronische gedoe werkt niet altijd, vaak wel. 3*

avatar van marcel2
Na de slappe accoustische versie van Jagged Little Pill is dit wel een verfrissend album geworden. Bekende Alanis-achtige nummers afgewisseld met vlotte -ahum- dance nummers.

Na een paar keer luisteren word ie steeds beter!

avatar van lauradance
na 1 keer beluisteren moet ik toch wel zeggen dat het een heerlijk album is. ik was alanis een tijdje uit het oog verloren omdat ik eigenlijk niet meer zo leuk vond wat ze maakte maar met deze cd is ze zeker terug.

wat een opener is citizen of the planet. Beukt al het slappe gefreubel van de laatste jaren volledig uit mijn cdrekje. Ik vermoed dat mevrouw veel steun heeft gehad van het productieteam. Ze rockt het hele plaatje lekker door.

Elrohir schreef:

Daar sla JIJ nu weer de kop op de spijkers . Inderdaad een smashing start voor (eindelijk weer eens) een geweldig rockend/poppie album. Ik was even bang dat Alanis haar spoor bijster was, zoals in de begintijd van haar carrière (van voor haar echte debut album) en na Supposed former... was ik haar eigenlijk een beetje beu. Het leek zelfs wel of zij zichzelf beu was, maar dat terzijde...

Ze heeft alles weer letterlijk op een rijtje en ...pffff dat eerste nummer is toch echt wel mijn favoriet . Daarna blijft het absoluut overeind: Straitjacket...ook weer zo'n begin en wat te denken van het prachtige Not as we: Alanis in ballad-mood, ge-wel-dig!

tuktak
ik vind dit helemaal niet zon goede plaat. beetje uitstapjes naar electro en drum n bass, maar nergens wordt het echt goed of meeslepend zoals alanis wel zou kunnen. nu is het gewoon een zeer middelmatig popplaatje. rock is het iig niet. beetje jammer dat ze mee (ik denk moet) gaan met de huidige trend van dit soort producties...britney spears een dancebeat, alanis is alternatief dus een (standaard) drum n bass beat. jammer...

avatar van IntoMusic
Ik vind het juist alleen maar meeslepend. Neem bijvoorbeeld Moratorium of Versions of Violence... Tuurlijk er zit een beat achter, maar totaal niet te vergelijken met de 'beats' van de kinderpop als Britney. Tevens blijft het door haar stem een eigen 'sound' hebben, alleen in een iets moderner jasje. En ja, wie gaat nu niet met de tijd mee? Stilstand is achteruitgang, is mij altijd gezegd
Ieder zijn mening natuurlijk , maar na vele luisterbeurten en vandaag ook weer 2x in de auto te hebben gedraaid, geef ik de volle mep.

Ik sluit me zoals vele aan bij het commentaar dat Alanis weer "back on track" is! Het is een afwisseling van lekkere rock met af en toe een mooie ballad. En die beats zijn echt niet storend!! Citizen of the planet is gewoon een van de geweldigste songs van Alanis in jaren.
Ik zag haar op tv bij Pinkpop dit weekend maar ze is wel oud geworden hoor (ze is pas 34). Ik kan me haar vroegere optredens herrineren en die waren altijd vrij heavy. Dat is nu wel wta voorbij. Een goeie band die over het algemeen de nummers wat rustiger speelt, maar daarom niet minder mooi. Zit er nog aan te denken om naar haar concert volgende week te gaan....

avatar van lauradance
ik ben niet echt lyrisch over moratorium maar voor de rest ben ik weer net zo alanis fan als enige jaren geleden.

ik moet haar altijd nog een keer live zien

Het eerste album van Alanis dat me, tot mijn grote vreugde , eens aanspreekt.

Citizen of the Planet: 5*
--> geweldig rocknummer, alleen jammer dat dit hoogtepunt niet is opgespaard voor wat verder in het album.
Underneath: 4*
--> mooi nummer, maar verveelt na een tijdje toch wel.
Straitjacket: 5*
--> net iets minder dan nummer 1, maar hoort ook bij de toppers van het album.
Versions of Violence: 5*
--> Een van de twee nummers die echt rocken.
Not as We: 5*
--> prachtige ballad, waarbij Incomplete verwatert.
In Praise of the Vulnerable Man: 4,5*
--> rustig popnummertje dat toch wel een buitenbeentje is door het mainstream- en country-gehalte.
Moratorium: 4,5*
--> heeft iets psychedelisch, dance-invloeden net zoals Straitjacket.
Torch: 3,5*
--> klinkt zoals de oude Alanis-albums, net daarom (voor mij) één van de mindere nummers.
Giggling Again for No Reason: 4*
--> beetje te zoet gezongen naar mijn mening, het wijkt nogal af van de rest.
Tapes: 3,5*
--> nog een ballad, maar kan niet zo boeien als Not as We.
Incomplete: 4*
--> mooi afsluitertje, maar niets speciaals.

Flavors of Entanglement begint zeer sterk, maar begint na Torch wat te slabakken.
Desondanks een mooi, sterk album dat wel eens voor een stevige 'comeback' in de charts kan zorgen. Toppers zijn Citizen of the Planet, Straitjacket, Not as We en Versions of Violence. Toch nog maar eens die oudere albums gaan beluisteren...

4,36* --> 4,5*

avatar van musicfriek
Na het beluisteren van dit album besef ik eigenlijk pas hoe sterk haar eerste 2 albums zijn. Dit album valt helemaal in het niet vergeleken daarmee. Alanis goes electro.. (en de vergelijking met Britney vind ik niet eens zo gek eigenlijk), soms pakt het lekker uit, maar bij de meeste nummers vind ik de electro-invloeden niet echt passen bij haar stem. Not As We is een prachtige ballad a la Uninvited en persoonlijk vind ik de tekst van In Praise of the Vulnerable Man erg mooi. Maar deze geef ik een hele krappe 3 sterren, veel meer zal het niet worden denk ik.

lauradance schreef:
ik moet haar altijd nog een keer live zien

Vrijdag te bewonderen in de Heineken Music Hall.

voetbal he

Toch naar het concert geweest gisteren en ik moet zeggen dat Alanis nog steeds een podium beest is en nog steeds alles lekker heavy klinkt. Geweldig optreden!!!!!!

Na Jagged Little Pill (wie kon in die tijd nu niet meebleren met Alanis?!) ben ik deze dame nog wel blijven volgen maar het deed me niet zo heel veel meer. Het vorige album So-Called Chaos ken ik zelfs niet eens.
Mede hierdoor had ik ook geen interesse in dit nieuwe album, maar dan opeens lees je recensies en hoor je dingen als wat Ray of Light voor Madonna was daar is dit Flavors of Entanglement voor Alanis. Tja, dan ben ik er opeens bij. Maar klopt het ook? Kan ik me er in vinden? Nou nee. Buiten dat er inderdaad wat flirts me electronica te horen zijn gaat de vergelijking verder mank en geef ik toe hier toch wel een beetje door misleid te zijn.
Hoe dan ook ben ik hierdoor weer teruggekomen bij Alanis en kan ik constateren dat ze best een leuk album heeft uitgebracht. De magie van het debuut weet ze wederom niet te evenaren laat staan overtreffen maar dat ze toch best een aantal leuke nummers laat horen hier wil ik zeker beamen. Hier en daar wat te geforceerd (het hier op de site populaire Citizen of the Planet bijvoorbeeld), maar dat zijn we eigenlijk al gewend.
Leuk, maar meer ook niet.

avatar van thelion
De nieuwe van Alanis klinkt anders dan we van haar gewend zijn....
Ze gaat op dit album meer de flirts aan met dance en oosterse klanken....... en dat pakt wonderwel allemaal zeer goed uit waardoor dit album toch wel een stuk beter is dan de albums die ze na Jagged Little Pill heeft gemaakt...... Wat een kleine koers wijziging al niet kan doen......
Ben het overgins wel met aERodynamIC eens dat de vergelijking met Maddonna's Ray Of Light wel erg overdreven is.......

Maar al met al best een goed album 4* dus

avatar van MusicFreak
idd, wat meer afwisselend werk van Alanis haar oude werk en de dance invloeden... wel een leuke afwisseling. Ik kan nooit een heel album uitluisteren maar er staan toch weer een paar mooie, typische alanis nummers op.
'Not as we' is voorlopig wel het beste nummer

avatar van NewYorkCityLight
Wat een lelijke hoes.

avatar van IntoMusic
En wat een mooie muziek...

avatar van musicfriek
Dat wel Maar volgens mij is van dit album geen enkel nummer een hit geworden. Qua commercie lijkt het gedaan met haar. Al met al draai ik dit album eigenlijk maar heel weinig. Voor mij geen onvergetelijk album dit.

Joy
vigil schreef:

ze is eigenlijk in de dance begonnen (niet echt succevol)dus zo verassend lijkt me dat niet

haar stem is opvallend en mooi, maar drukt ook meteen de stempel op ieder nummer die ze maakt, soms teveel van het goeie, maar ben benieuwd

avatar van Mandylion
Ik vind dat dit album een beetje heen en weer slingert tussen spannende, bijzondere, vernieuwdende, lekkere, leuke nummers (Citizen of the Planet, Straitjacket, Versions of Violence, Moratorium en Tapes) en vrij zoete, soms saaie en minder leuke nummers (Underneath, In Praise of the Vulnerable Man, Giggling Again for No Reason, Incomplete). Hoewel de tijd zal moeten uitwijzen of dit niet misschien groeiers zijn, ben ik bang dat die nummers me nooit echt zullen bekoren. Torch zit er een beetje tussenin vind ik, en Not As We valt er volledig buiten. Dit is namelijk een prachtig pianonummer dat ik misschien wel een van de beste Alanis-nummers ooit vind. Niet dat iedere pianoballad gelijk goed is, maar dit is echt een nummer om te koesteren, vind ik. Verder is Straitjacket een heel lekker nummer (Alanis + dit soort dance-achtigheden en het klinkt wonderbaarlijk genoeg goed!) en Moratorium is ook mooi, met filmisch einde.
Ik vind Flavors of Entanglement over het algemeen zeker niet slecht, maar echt een comeback? Nee, dat niet echt. Het is gewoon een leuk album dat waarschijnlijk zo nu en dan in mijn cd-speler zal terugkeren. Leuk trouwens om de Guy Sigsworth-invloeden die ik ken van Frou Frou in dit album terug te horen.

haveman
Op de valreep nog een album ontdekt die zeer waarschijnlijk in mijn top 10 van 2008 terechtkomt.

avatar van MusicFreak
ik kan dit album steeds meer waarderen.. sterkste album in jaren voor deze dame

avatar van muismat
Erg fijn cd'tje, de klanken van Bjork producer Guy Sigsworth komen goed tot hun recht.
Lekker luchtig en tevens sprookjesachtig betoverend, Alanis is lekker op dreef met deze cd.

avatar van Rumour
Goede, vooruitstrevende plaat van Alanis. De eerder genoemde link met Ray of Light leg ik ook, 't is een echte opbloeier na haar laatste producties.

Straitjacket en (vooral) Versions of Violence mooi tweeluik.

De 2-disc DeLuxe editie is trouwens een aanrader, schijf 2 is echt een verlengstuk van het album (behalve het melige On the Tequila).