Mercury Rev - Deserter's Songs (1998)

Label: V2

1. Holes (5:55)
  2. Tonite It Shows (3:40)
  3. Endlessly (4:25)
  4. I Collect Coins (1:27)
  5. Opus 40 (5:10)
  6. Hudson Line (2:54)
  7. The Happy End (The Drunk Room) (2:06)
  8. Goddess on a Hiway (3:54)
  9. The Funny Bird (5:51)
  10. Pick Up If You're There (3:05)
  11. Delta Sun Bottleneck Stomp (6:17)
  12. Holes [Live] * (7:03)
  13. Isolation [Live] * (4:10)
  14. Opus 40 [Live] * (3:42)
  15. Philadelphia [Live] * (3:05)
  16. Endlessly [Live] * (3:59)
avatar van dj maus
dix schreef:
Lekkere plaat, jammer van de afsluiter Delta Sun Bottleneck Stomp dat klinkt als een Chemical Brothers probeersel.

Er bestaat dan ook een (vrij matige) Chemical Brothers remix van.
En Mercury Rev leverde op haar beurt een bijdrage aan The Private Psychedelic Reel.

Overigens vind ik het (origineel) een erg leuk nummer.

avatar van dj maus
Verder een vrij wisselvallige plaat. De eerste drie tracks zijn meesterlijk, daarna zwabbert het wat richtingsloos naar het eind, hoewel de twee 'hitjes', 5 en 8 erg mooi zijn.

avatar van dennisversteeg
Dit album is mooi gemaakt en bevat ook een aantal goede nummers, maar het heeft ook een zekere 'irritatiefactor'.
Mischien heb ik een lage tolerantie voor zingende zagen en dergelijke instrumenten, maar voor mij is Deserter's Song een soort toverbal die net te zoet, maar uiteindelijk toch de moeite waard is.

avatar van LucM
Prachtig album : dromerig, sfeervol en inderdaad wat sprookjesachtig, origineel en nooit te zoet of vervelend. Het wat vals klinkende tussendoortje "I Collect Coins" had men beter achterwege kunnen laten, maar voor de rest is alles prima met "Endlessly" en "Goddess on a Hiway" als hoogtepunten. De zang moet je aan wennen maar is toch apart en draagt bij tot de sfeer.

avatar van barrett
Dit is echt een plaat waarvan je eigenlijk niet weet wat je er mee moet aanvangen. Je luistert er naar je wordt gepakt en meegevoerd je luistert met veel plezier en achteraf weet je niet meer waarom je hebt geluisterd.
Raar fenomeen want, de dag erna luister je er gegarandeert weer naar.

avatar van ChrisX
Zo, dit album had ik echt in geen tijden meer gedraaid (net als de opvolgers hier van) en het pakte me gelijk weer. Ja, die stem is lastig (bijna en soms helemaal vals) mar verdomd, het heeft iets positiefs, naievs, ja bijna kinderlijks over zich. En tijdloos op een of andere manier.

VB1
berwt schreef:
Godess on a highway vond ik zalig, voor de rest hoor ik hier veel naïeve melodieën en atonale arty farty gepingel en gezang, naast af en toe nog een goede song.
Toch net gebuisd: 2*. Het spijt me, Mercury Rev-fans, want ik weet wat deze groep en dit album voor jullie veel betekenen...

Het enige nummer wat atonaal gepingel zou kunnen zijn is de laatste.

avatar van likeahurricane
Mercury Rev speelde haar mooiste album Deserter 's Song integraal in Paradiso

Opus 40 live in Amsterdam

avatar van Lukas
Dit hoor ik nu live. En dan is ie nog beter. Ik kan mobiel niet verhogen naar een 5, dus ik geef hem analoog vast een 5!

avatar van dix
dix
Deze plaat wordt opnieuw uitgebracht, maar nu instrumentaal. Curieus.
Nou is de zang niet het sterkste element van Deserter Songs.

avatar van vigil
Een aparte en interesante plaat. De zang is inderdaad niet het sterkste punt maar het werkt wel. Er zijn zeer veel mooie en fijne muzikale details op deze plaat te vinden. Een beetje sprookjesmuziek voor volwassenen.

Ik heb overigens de Deluxe editie met bonus cd.

avatar van oceanvolta
Redelijke plaat met soms ijzersterke momenten maar ook wat momenten waar bij mij de irritatiegrens wordt opgezocht. De opener vind ik een van de sterke momenten al hadden ze van mijn de zingende zaag weg mogen laten. Helaas komt dit 'instrument' in het volgende nummer terug, jammer. Goddess on a Highway is een meer toegankelijk nummer en bevalt uitstekend. De zang is op dit nummer ook minder in het oor springend dan op de overige nummers.
The Funny Bird is voor mij echt het hoogtepunt van het album. De toch al dromerige muziek wordt hier nog eens versterkt door de vervormde stem. Die gierende gitaar is ook echt fantastisch. Toch weet dit album als geheel mij niet echt te boeien, het zijn meer een aantal mooie momenten die mij doen opveren.

avatar van Broem
Ik vind die zingende zaag juist een geweldige vondst. Mooi afwisselend album. Moet zeggen dat ik ze na dit album niet meer heb gevolgd. Te afgezaagd

avatar van otherfool
Op elke andere plaat zou het prachtige Holes een zwanenzang zijn maar de heren van Mercury Rev beginnen er doodleuk hun Deserter's Songs mee. Helaas betekent die keuze wel dat na 6 minuten het beste gedeelte van de plaat voorbij is want dat niveau wordt nergens meer gehaald, al doet het (dan toch relatief) 'poppy' Goddess on a Hiway ook nog een gooi naar goedkeuring. Voor de rest veel 'tussendoortjes' die soms vervelend zijn (Hudson Line) en soms ergens wel aanlokkelijk op een aparte manier (Pick Up If You're There). Al met al zéér wisselvallig en een tikkeltje rommelig.

avatar van RockAround
Wondermooie, Pink Floyd-achtige plaat die je door dikke wolken van muziek meevoert naar dromerige sferen. Moeilijk te beschrijven wat er nu net zo goed aan is: de melodieën liggen bijzonder in het oor, de teksten zijn prachtige mysterieuze gedichten en de zang is apart, maar past er gewoon bij. Iets meer variatie had dit album goed gedaan, maar nu is het een zalige trip op de grens van wakker zijn en slapen, met Holes, Hudson Line en Goddess on a Highway als hoogtepunten onderweg. Als een droom die door je hoofd blijft spoken, zelfs uren nadat je eruit wakker bent geworden door een snerpende wekker.

avatar van luigifort
Dit is echt n zalig album..heb m al lang en vaak gedraaid..mooie songs..dromerig..heerlijk geluid..echt muziek voor de avond..voelt n beetje aan alsof je net wakker bent uit n bizarre droom..fantastische muziek is dit. De opener is een van de mooiste nummers ooit. De opvolger All is dream is ook n fantastisch album..kan niet kiezen welke ik het mooist vind..

Ha lees nu pas de comment hierboven..blijkbaar ervaren we het allebei hetzelfde

avatar van bikkel2
Mmmm...klinkt interessant.

Wellicht iets voor mij ?

Ga ik ff naar op zoek. De naam is mij wel bekend.
Is dit progrock ?

avatar van luigifort
Ja ook echt wel iets voor jou bikkel..kan niet goed duiden deze muziek..het is heel dromerig maar echt super..deze en all is dream vind ik erg goed. Hun eerdere albums schijnen ook goed te zijn maar die ken ik niet..zijn volgens mij erg noisy en alternatief..maar ms is het wel wat. Deze en die erna zijn meer mainstream. Wel een van mn favo bands ook. Krijg nu alweer zin ze te draaien

avatar van bikkel2
Thanx man..... ga morgen even wat beluisteren.

bikkel2 schreef:
Thanx man..... ga morgen even wat beluisteren.

Lees net dat de beginplaten experimentele psychedelische rock zijn..maar ken ze niet.. vergelijkingen worden gemaakt met Flaming Lips.
Wel deze en All is dream..echt mijn cup of tea..een lekkere wereld om in te vertoeven en weg te dromen..alternatieve dreampop..

avatar van Poles Apart
"Opus 40" doet me altijd sterk aan Lennon's "Mind Games" denken (het gedeelte/refrein na "Again...").

Dit album heeft me vandaag plotsklaps in zijn greep gekregen. Wat een uitmuntend en sfeervol album! Het niveau daalt nergens (heel belangrijk voor mij aangezien ik een album graag uitzit) en het geheel luistert uitermate gemakkelijk weg. Wat ik daarmee bedoel is dat deze muziek gemakkelijk op een laag volume kan afgespeeld worden en dus als achtergrondmuziek kan dienen. Vergis u echter niet, ook op volume 10 voldoet dit album aan uw noden. Zingende zagen en zoveel meer inventieve klanken vormen samen een dromerig geheel waarin ik graag verdwaal. Toppertje.

Dit album doet me trouwens vaak aan Flaming Lips denken - wat een compliment is.

avatar van wibro
Had na het beluisteren van 10 tracks een 4.5* in mijn gedachte, maar de laatste track "delta sun..." weerhield mij daarvan. Wat een afschuwelijk nummer. Jammer, want voor de rest is dit een zeer genietbaar album.

avatar van Niek
Deze recent aangeschaft en ik was aanvankelijk erg enthousiast maar moet daar helaas een beetje van terugkomen. De opener is prachtig en het theatrale pakt me meteen. Na verloop gaat het echter wat vervelen en met het zeer matige slot blijf ik uiteindelijk teleurgesteld achter. Ik zal hem af en toe nog wel draaien maar een hoogvlieger is dit niet voor mij.