De La Soul - Buhloone Mindstate (1993)

Label: Tommy Boy

1. Intro (0:53)
  2. Eye Patch (2:28)
  3. En Focus (3:15)

met Dres en Shortie No Mass

4. Patti Dooke (5:54)

met Fred Wesley, Maceo Parker, Guru, Pee Wee Ellis, Melvin Parker, Rodney Jones, Larry Goldings en Frank Wes

5. I Be Blowin' (4:58)

met Maceo Parker

6. Long Island Wildin' (1:31)

met Scha Dara Parr en Takagi Kan

7. Ego Trippin' (Part Two) (3:52)
  8. Paul's Revenge (0:43)
  9. 3 Days Later (2:39)
  10. Area (3:32)
  11. I Am I Be (5:03)

met Busta Rhymes, Chip Fu, Dres, May May Ali, Maceo Parker, Fred Wesley en Pee Wee Ellis

12. In the Woods (4:04)

met Shortie No Mass

13. Breakadawn (4:15)
  14. Dave Has a Problem Seriously (0:55)
  15. Stone Age (4:15)

met Biz Markie

avatar van Niek
Ik ken geen enkele track die zó chill begint als Patti Dooke. Schier briljant.

avatar van principal2000
Het is al eerder gezegd: meest ondergewaardeerd album van De La. Jammer genoeg is de speellengte (te) kort. Verder een heel goed en afwisselend album met de gebruikelijke slimmigheidjes van het trio + Prince Paul. Beetje jammer dat dit ook hun laatste samenwerking is geweest. Was toch een gouden combi.

avatar van Kill_illuminati
Door de clip van Ego Trippin' [Part Two] kreeg Tupac het aan de stok met De La Soul. Omdat de clip erg veel leek op Tupac's I Get Around. Tupac liet nog van zich horen op zijn laatste en dus definitieve interview en een kleine diss volde nog (Luister naar de additionele vocalen) op Against All Odds. Hoewel deze video uit '93 dateerde werd Tupac volgens mij pas in '96 furieus omdat vrienden hem zaten op te stoken. Uit een ontmoeting een jaar eerder met Tupac's zus bleek overigens dat hij hen juist addoreerde of in ieder geval goed vond. Ook Ice Cube apricieerde de clip en het nummer niet. Dit komt deels uit de recente VIBE als bron waarin De La Soul dit vertelt.

avatar van Niek
Wat opent dit album toch waanzinnig sterk! En Focus en Patti Dooke zijn misschien wel gewoon de twee beste tracks van De La. Sowieso de meest groovy tracks. Dan even temporiseren met I Be Blowin' en via het korte Long Island Wildin' door naar Ego Trippin'! Fantastische plaat .

P-DawG
I Be Blowin'

avatar van josbosvos
I am maceo and I be blowing the soul out of this horn, heerlijk

avatar van thtboz
josbosvos schreef:
I am maceo and I be blowing the soul out of this horn, heerlijk

Van dat liedje kan ik zooo erg genieten als ik ergens loop, op de fiets zit of rustig in de trein zit.
Ligt het trouwens aan mij of herken ik het deuntje van Simcity 2000 op de achtergrond

avatar van thtboz
En natuurlijk ook ego trip pt. 2 wat een geniaaal nummer is dat toch.
And who's the foot, I'm the foot but who's steppin' (Ain't no half steppin')

Jammer dat Long Island Wildin' zo'n verschrikkelijke kuttrack is. Smetje op een verder foutloos album. Muziekaal en tekstueel zeer sterk.

Hoogtepunten zijn I am I be en Breakadawn, maar op Long Island Wildin' na dus geen andere slechte tracks dus. Ik ben verder ook geen fan van de skits op dit album. Na 1x luisteren heb je die wel gehad.

avatar van RebelINS
Gisteren binnengekregen via bol.com en heb, wegens gebrek aan tijd, nu geluisterd tot nummer 8. Die eerste 8 nummers klonken iig al geweldig goed. oordeel volgt snel

avatar van RebelINS
Nou na een aantal luisterbeurten kan ik concluderen dat dit een erg gaaf album is van de la soul.
Heerlijke muzikale tracks en geinige rhymes.
1 van de beste van de groep!

avatar van Outblasty
Weer een erg sterk album van De la soul. Ik vind het jammer dat ze altijd zoveel skits en rare stukjes op hun albums zetten want na een paar luisterbeurten heb je die wel gehoord en dan zijn ze alleen nog maar irritant. Opzich valt het op dit album wel mee met de skits vandaar dat ik dit als geheel denk ik wel het sterkste De la album vind. Ik houd het nog even op 4* maar als die paar nummers die ik nog niet helemaal voel me ook beet nemen gaat deze zeker nog stijgen.

avatar van RebelINS
Vaak beluisterd sinds mijn afgelopen bericht, ik had hem zelfs een heel punt naar beneden gehaald. Omdat hij me na de 5e luisterbeurt ineens vies tegenviel (zal wel gekomen zijn omdat ik niet helemaal bij was toen).
Ik ben echter toch tot de conclusie gekomen dat dit na 3 feet.. echt de beste is van de la soul. Hij komt alleen soms een beetje somber over, apart.. er zit namelijk heel veel humor in.
Die 4,5 laat ik wel gewoon staan, want nummers als bijvoorbeeld 'I Be Blowin' en 'En focus' tekenen toch wel de extreme kwaliteit die de la soul bezit. (en prince paul natuurlijk)

avatar van panjoe
panjoe (moderator)
Zó briljant dit album . Ik ben dit pas na een tijd De La Soul te hebben geluisterd écht gaan waarderen. Absoluten hoogtepunten: En Focus, I Be Blowin', Patti Dooke, Ego Trippin', Breakadawn.

avatar van MAS
MAS
Door Panjoe weer eens wat De La Soul albums gaan luisteren. Ook dit is een geniaal album!

avatar van LeRoi
Eerste deel van het album is ouderwets en ijzersterk, tweede deel zakt wat weg. Al met al wel weer een sterk album van de heren Mercer, Jolicouer, Mason en Houston.
Besef tegelijkertijd, plaat is uit '93, van welk belang, nl. GROOT, deze gasten zijn geweest voor de ontwikkeling van het genre in de loop der jaren.

avatar van gweah
I Be Blowin, gewoon ff zo'n track op je album zetten met Maceo Parker, Tribe en De La hebben gewoon Ron Carter en Maceo Parker als feature ipv de MC die op dat moment hot is.

En die zelfde track dan gewoon als beat terug laten komen in I Am I Be, dit is muziek voor de late uurtjes (zoals deze waarin ik dit schrijf), voor met een glas whiskey/cognac en een goed rokertje erbij. Helaas rook ik niet in mijn nieuwe huis en is het fakking koud buiten. Maar gelukkig heb ik nog een bottle-of-Hennesees (spreek uit op z'n Busta's) en deze classic op repeat. I'm in a Buhloone State of Mind!

avatar van Metalhead99
Een erg sterk old school hip-hop album. Ik ben geen echte hip-hop liefhebber, maar albums met deze old school sound vind ik erg goed. Ik ben wel benieuwd geworden naar het overige werk van De La Soul.

avatar van Ernie
De 3de De La Soul die ik ga proberen na 3feet high and rising en het geniale Stakes is High.
Klinkt al zeer lekker en Patti dooke en I be Blowin klinken zo fris terwijl deze toch al uit 93 is!
Ik weet niet of ze over stakes is high kunnen gaan bij mij want dat is het enige hiphopalbum samen met Enter da 36chambers en ill Communication waarop ik geen fillers of skiptracks vindt en dus een top10 notering waardig.

avatar van Niek
Tot en met het geweldige Ego Trippin' is dit misschien wel de beste hiphopplaat die ik ken, met de genoemde track als een van de beste hiphoptracks die ik ken. Helaas daalt het niveau daarna drastisch met een hoop geouwehoer en gewoon wat mindere tracks. Maar wat De La Soul toch tot geweldig veel in staat!

avatar van Der Untergang
Kill_illuminati schreef:

Nou, het was niet puur dat de video op I Get Around lijkt, maar in de clip zie je een kale Afro-Amerikaan in bad etc., hij dacht denk ik dat dat een persiflage van hem was. Daarnaast had De La Soul circa '96 beef met Treach, een goede homie van 2pac

avatar van panjoe
panjoe (moderator)
Niek schreef:

Zeker weten is de tweede helft over het algemeen genomen stukken minder dan de eerste, maar Breakadawn en In the Woods horen mijns inziens toch wel tot de beste nummers die De La heeft gemaakt.

avatar van Ernie
3de De la Soul die ik orgineel aanschaf na het debuut en de voor mij legendarische 90's plaat Stakes is High. Al een paar stukjes van gehoord en klinkt wel al lekker. Ook Guru die hier een bijdrage levert is voor mij een pluspunt. Beoordeling volgt later

Ernie schreef:
Nu de allerbeste nog en je hebt hun geniale openingskwartet compleet

Nu de allerbeste nog en je hebt hun geniale openingskwartet compleet

Dat komt er nog wel van want deze Buhloone Minstate heeft me nog meer van De La Soul hun kwaliteiten overtuigd Heerlijk album met een heel aanwezige Jazz-sfeer en dan heb ik het niet alleen over het geniale I'll be blowin'. Deze BM swingt van begin tot einde en het plezier straalt eraf van bij de eerste tonen tot de perfecte afsluiter Stone Age! Die laatste is voorzien van een geel sterretje net als Eye Patch en, hoe kan het anders, Ego Trippin (part two). Nog geen Stakes is high want dat blijft de beste in imo maar deze BM heeft in tegenstelling tot het debuut meer kans om de nieuwe nr 1 te worden als ie blijft groeien met meer luisterbeurten...

avatar van Psycholamp
Ik lees, dat dit een ondergewaardeerd album van de La Soul zou zijn. Volgens mij is dit met een gemiddelde van 4,0* het hoogst geachte album van de heren.
Het is wel een vrij onbekend album, omdat Breakadawn nooit zo'n indruk als single heeft achtergelaten zoals hun eerdere hits. Toch is dit album idd. het skippen niet waard. Na al die jaren is dit nog steeds een perfect album. Zo niet hun beste album.

avatar van Johnny Marr
I Be Blowin' ... wat een geniaal nummer.

avatar van Nr.4
Zeer geslaagde plaat ja, I be blowin' staat hier deze weken op repeat, heerlijk.

bennerd
Iedereen heeft het terecht over I Be Blowin’, maar I Am I Be... wat een track.

avatar van thomzi50
Inderdaad een héél fijn album, wat swingend, wat sterk, wat goed doordacht. Een van die albums waarbij ik echt blij ben dat ik 'm fysiek heb, want op Spotify blijft De La Soul wegens alle samplegedoe ernstig ondervertegenwoordigd.