Aphex Twin - Selected Ambient Works 85-92 (1992)

Electronic

4. Ageispolis (5:23)
  5. i (1:17)
  6. Green Calx (6:05)
  7. Heliosphan (4:53)
  8. We Are the Music Makers (7:43)
  9. Schottkey 7th Path (5:08)
  10. Ptolemy (7:12)
  11. Hedphelym (6:03)
  12. Delphium (5:29)
  13. Actium (7:36)
avatar van orbit
Behalve je pogingen tot humor, heb je nog iets over deze plaat mathias?

avatar van mathias
Geef maar toe dat je het stiekem grappig vond

En ja: ik heb wel nog iets over deze plaat ja. Het moet ondertussen al een maand of vier geleden zijn dat ik dit album kocht. Deze belandt nog zeker driemaal per week op mijn platendraaier, en dat wil toch iets zeggen. Bovendien slaag ik er maar niet in om hier een 'juiste' score aan te geven. Soms wil ik dit album 4 geven, soms vind ik het zo geniaal dat ik er zonder twijfel een 5 voor zou geven. En dat brengt ons een beetje bij de kwestie hoe je een plaat die je in een bepaalde gemoedsstemming subliem vindt, maar in een andere 'slechts' heel goed, moet beoordelen. Als ik er ooit uit geraak, laat ik het jullie zeker weten

Trouwens, Orbit: ik verwacht van jou nog een stukje bij 'No balance palace'

avatar van orbit
Ah.. een vergeten review die ik nog zou schrijven? Verwacht hem dan snel mathias

avatar van mathias
orbit schreef:

Een man naar mijn hart

avatar van KampF
Ik ben nog maar bij nummer 1 en ik vind het nu al een 4 waard.

(ik kan em nog altijd intrekken heh )

Musicguru
Een ware ambient klassieker. Overall beter dan deel twee. Maar deel twee heeft ook n paar hele mooie tracks.

Sietse
ben ik dus totaal in de verste verte niet met je eens...
twee heeft veel meer spanning en diep gang. Mijn Aphex Twin favoriet...

Deze is ook wel tof, maar kan gewoon niet tippen aan het (toen) unieke karakter van SAWII

avatar van jurado
Sietse schreef:
ben ik dus totaal in de verste verte niet met je eens...
twee heeft veel meer spanning en diep gang. Mijn Aphex Twin favoriet...

daar ben ik het volkoren mee eens , sietse

sxesven
Het is waarschijnlijk heiligschennis, maar dan toch maar even een wat minder positief bericht; ik kan hier namelijk niet warm of koud van worden. Ik had ooit al eens wat fragmenten gehoord en vond er toen bar weinig aan; dat is echter al jaren geleden, dus maar eens een tweede kans gegeven. Jammer genoeg nog altijd weinig indrukwekkend. Enerzijds wel ambient genoeg om 'naar de achtergrond te verdwijnen' (want niet erg indrukwekkend), maar anderzijds te ritmisch om weer echt ambient te zijn. Aan die ritmes stoor ik me nog het meest, of liever: de beats. Glad en karig, en erg gedateerd. Bij vlagen wordt het wel interessant, maar over het geheel genomen kan ik hier toch verdomde weinig mee. Jammer. 2,5*

Pim Latuny
Ik denk dan dat je SAW II wel zult waarderen. Daar zitten bijna geen beats in en alles klinkt heel sferisch en distantieel.

sxesven
Ik ga 'm eens proberen.

avatar van KampF
Wat ben ik weer aan het genieten van deze plaat! De beat in Ageispolis is echt één van de fijnste die ik ken. Supergaaf, me bureau trilt gewoon meer dan anders door de speakers Ambient meets electro, en hoe!

Voor het eerst in jaren weer 's opgezet en aangenaam verrast, na een aarzelend begin word ik uiteindelijk toch wel meegesleept door de sfeervolle ambient van meneer James. Voor mij zijn er 4 uitschieters naar boven: Heliospan, Schottkey 7th Path, Ptolemy en het Kraftwerk-achtige slotstuk Action.

Ik geloof trouwens wel dat dit echt uit de eighties komt, gezien de old school hiphop invloeden die je af en toe terughoort (soms complete beats, maar af en toe ook samples zoals in Delphium).

Niet mijn favoriete werk van Aphex Twin, maar wel een halfje erbij. 4*

avatar van rien
Het blijft een prachtig album, alleen is II wat meer betovender

Heliospan is één van de meest dreigende en intense electronische nummers die ik ken. Zelfde geldt voor vele van de andere gebruikte beats, er gebeurd van alles, klinkt bij vlagen heel oldschool (eighties hiphop zoals iemand al zei), en altijd ligt het idee op de loer dat het volledig uit de hand gaat lopen.

Dat doet het niet, en dat is maar goed ook, want dat maakt dit een van Richard's meest consistent goede albums. .

*Ahum.

Hedphelym, dus.

avatar van Maiky
Ik kan deze cd dus echt nergens vinden... Bol en Play hebben 'm niet, de leverkans van Velvet Music is ook niet echt hoopvol, om over de reguliere platenzaken maar te zwijgen. Hoe komt het dat cd's van Aphex Twin toch zo moeilijk verkrijgbaar zijn?

Sietse
vreemd...zie hem ook niet meer als cd op Boomkat staan...

Ik heb hem gewoon ooit in de winkel gekocht, wellicht daar eens proberen...

avatar van Toon1
Ik heb hem makkelijk online gevonden voor een tientje (een jaar geleden was dat).

avatar van T.O.
Behoorlijk verrast door deze plaat: ook al kende ik "Xtal" en "Ageispolis" al.

Verrassend vooral zijn de diepe bassen die in aardig wat nummers terugkomen: Ageispolis, We Are The Music Makers en Actium. Deze laatste zou je met wat durf best in een minimal/dub techno setje anno 2007 kunnen draaien trouwens

Verder ben ik het wel eens met het stukje van Mathias hierboven: je moet wel een beetje in de juiste sfeer voor de plaat zijn om hem helemaal goed te kunnen waarderen. Ik houd het nu op een leuke 4*

DevendraBan
Ik was een jaar geleden helemaal in de ban van RDJ maar na een tijdje ging de liefde weg. Welnu, sinds een week luister ik terug regelmatig naar zijn plaatjes.
Dit album heb ik in die fanatieke periode weinig opgezet, ik was eerder verknocht aan SAW II.
Laatsgenoemde blijf ik wel beter vinden. Dit album opent erg sterk met een track als Xtal maar gaandeweg (vanaf I) verliezen de nummers identiteit en wordt het niet meer aantrekkelijk om naar te luisteren. Ageispolis is en blijft het lekkerste nummertje van deze plaat.

Ik denk dat ik hier een stevige 3.5* aan kwijt kan. Ietwat vroeg voor een 4*

avatar van FunkStarr
Vind deze cd duidelijk beter dan SAW2.
Maar goed, in ieder geval leuk dat meningen verschillen.
Ik vind dit 1 van de betere ambient albums aller tijden.
Er zit naar mijn mening gewoon meer actie in dan in SAW2.

Een hoop goede nummers, maar toch ook wel een aantal nummers die me niet zoveel doen.

Favoriete nummer: Tha.

avatar van John Doe
Na veel luisteren ben ik bij Aphex tot de conclusie gekomen dat het meeste wat hij gedaan heeft wel goed is. Het is maar net of je van de persoonlijk stijl houdt, of ervan leert te gaan houden. De donkerdere nummers bijvoorbeeld hier en op andere ep's/albums zeggen me nu veel meer dan eerst, maar ik stond er meestal al wel voor open.

Tha is wel één van de meer legendarische nummers hierop. Je kunt er wel meteen van houden, maar voor sommige nummers en albums valt het aan te raden ze vaker over de jaren heen te luisteren. Tha is zoeen nummer dat beter wordt als het met je mee reist over verschillende omgevingen, muziekoverdragers en levenservaringen.

Tha heeft voor mij een soort van legendarische status aangenomen, de muziek in dit nummer wordt zo subtiel doch krachtig gebracht. Het is naar mijn mening misschien wel het mooiste nummer dat AT ooit heeft gemaakt. Vooral de variatie, met de pauzes, in de melodie op 3:45 vind ik erg goed gedaan.

avatar van J0ttem
Tha is buitengewoon meesterlijk, de pracht van de melodie... zoiets ben ik nog nooit tegengekomen in muziek, zo simpel... maar ook zo ontzettend mooi. Tegen de tijd dat het nummer voorbij is besef je je pas dat 't je 9 minuten lang heeft bezig gehouden.
Ik heb zelf ook goeie herinneringen aan dit nummer, vooral toen ik om 22:30 s'nachts van mijn vakantiewerk kwam, fietsend naar huis... Ipodje in, en dit nummer draaien, het gevoel van vrijheid en ontspanning, half wegdromend met dat gevoel van "ah, weer een dag achter de rug".

SAW 85-92 is zonder twijfel mijn favoriete album ooit, van het hemelse, zweverige "Xtal" tot het energieke "Delphium", de nummers hebben allemaal hun charme. Het klinkt inmiddels misschien wat verouderd, maar het blijft toffe muziek.

Wel spijtig dat dit album zo lastig verkrijgbaar is (net als bijna alle andere 'oudere' R&S/Apollo releases). Ik heb mijn exemplaar via Ebay moeten bestellen

avatar van ChrisX
J0ttem schreef:

Amazon.co.uk Marketplace in de gaten houden, stuk goedkoper als eBay.

avatar van J0ttem
Jah I know, maar das de remastered vinyl versie, ik was op zoek naar de orginele CD versie. *beschikt niet over een platenspeler*

Sietse
dat wordt dan eens tijd, of niet dan

Ik heb hem zelf trouwens gewoon in de winkel gekocht op een cd maar dat is dan ook al een jaar of 8 terug ofzo. Was een van de eerste aphex dingen die ik kocht. Denk dat ik tot die tijd alleen Richard d. James album en Classics en heel misschien Surfing on Sine Waves had.